Hop til indhold

BARF - det naturlige valg


Gæst Chicca
 Share

Recommended Posts

jeg tror godt jeg forstår hvad det er du mener men jeg synes stadig mener stadig ikke at hunde har godt af en ensartet kost som tørkost og slet ikke med de affaldsprodukter der er i de fleste produkter

 

hunde har ligesom mennesket brug for alsidig kost for at få dækket deres behov

 

jeg ville langt hellere sammensætte maden selv end at de skulle leve af det samme mad dag ud og dag ind hvilet jeg ikke tror er godt for nogen som helst men slet ikke væsner som oprindeligt ikke ville leve af det samme hele tiden

 

...men hvis det er affaldsprodukter, der bekymrer dig, så kan de jo lige så godt findes i BARF-kød?

 

Og hvis det er ensidigheden, så kan BARF da være lige så ensidigt, --måske endda mere- end de andre fodertyper?

BARF kunne f.eks. bestå af en blanding af afskær fra indmad og det ringeste kød fra et bestemt dyr? Altså "animalske biprodukter"? --Ting som absolut ikke findes i de bedste tørfoderprodukter..

 

Hvis man ser sig for og ikke køber den ringeste kvalitet, så kan man da få kvalitetsprodukter indenfor alle tre hundemadsgrupper (BARF-tørfoder-hjemmelavet).

Det giver ingen mening at sammenligne det ringeste fra den ene gruppe med det bedste fra en af de andre? c024.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 344
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen
...men hvis det er affaldsprodukter, der bekymrer dig, så kan de jo lige så godt findes i BARF-kød?

 

Og hvis det er ensidigheden, så kan BARF da være lige så ensidigt, --måske endda mere- end de andre fodertyper?

BARF kunne f.eks. bestå af en blanding af afskær fra indmad og det ringeste kød fra et bestemt dyr? Altså "animalske biprodukter"? --Ting som absolut ikke findes i de bedste tørfoderprodukter..

 

Hvis man ser sig for og ikke køber den ringeste kvalitet, så kan man da få kvalitetsprodukter indenfor alle tre hundemadsgrupper (BARF-tørfoder-hjemmelavet).

Det giver ingen mening at sammenligne det ringeste fra den ene gruppe med det bedste fra en af de andre? c024.gif

 

 

jeg sammenligner ikke hvor har jeg skrevet det

dette gælder stort set de fleste inkl mange af de dyre som hills,precription diet osv osv er afffald dvs næb,kløer,fødder osv osv uanset tørfoder samt fyldt med kornprodukter som er billigt at fremstille det er uanset pris

 

jeg vil ikke sige barf er ensidigt da jeg primært henter en del fra slagteren samt får de fasaner,svin,hestekød,kylling,hele kaniner,lam,okse,kalkun kallun,indmad fisk osv osv hvor er det ensidige henne:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg tror godt jeg forstår hvad det er du mener men jeg synes stadig mener stadig ikke at hunde har godt af en ensartet kost som tørkost og slet ikke med de affaldsprodukter der er i de fleste produkter

 

Det har jeg ikke nævnt noget om

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg sammenligner ikke hvor har jeg skrevet det

dette gælder stort set de fleste inkl mange af de dyre som hills,precription diet osv osv er afffald dvs næb,kløer,fødder osv osv uanset tørfoder samt fyldt med kornprodukter som er billigt at fremstille det er uanset pris

 

jeg vil ikke sige barf er ensidigt da jeg primært henter en del fra slagteren samt får de fasaner,svin,hestekød,kylling,hele kaniner,lam,okse,kalkun kallun,indmad fisk osv osv hvor er det ensidige henne:?:

 

 

Joo... men min oplevelse med barf er et indkøb af nogle pakker frossent "foder". Og DET var i hvert fald ikke kvalitet.

 

På samme måde tror jeg godt du ved, at der faktisk FINDES tørfodere i dag, som kun bruger ingredienser, der KAN og MÅ bruges til menneskeføde. Altså ingredienser, der er godkendt af fødevarestyrelsen. DET er BARF fra barf-producenterne IKKE.

 

:(Jeg ved ikke, om det er en god ide at fodre sin hund udelukkende med råt kød........... Som sagt er det ikke nærmere undersøgt endnu. MEN jeg ved at der findes BARF produkter, der er lige så ringe som de ringe tørfoder-produkter.

 

--Jeg siger bare, at når du selv bruger BARF i allerhøjeste kvalitet, så må du da sammenligne med tørfoder i lige så høj kvalitet. Jeg VED der er flere. Men Olivers er et af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Joo... men min oplevelse med barf er et indkøb af nogle pakker frossent "foder". Og DET var i hvert fald ikke kvalitet.

 

På samme måde tror jeg godt du ved, at der faktisk FINDES tørfodere i dag, som kun bruger ingredienser, der KAN og MÅ bruges til menneskeføde. Altså ingredienser, der er godkendt af fødevarestyrelsen. DET er BARF fra barf-producenterne IKKE.

 

:(Jeg ved ikke, om det er en god ide at fodre sin hund udelukkende med råt kød........... Som sagt er det ikke nærmere undersøgt endnu. MEN jeg ved at der findes BARF produkter, der er lige så ringe som de ringe tørfoder-produkter.

 

--Jeg siger bare, at når du selv bruger BARF i allerhøjeste kvalitet, så må du da sammenligne med tørfoder i lige så høj kvalitet. Jeg VED der er flere. Men Olivers er et af dem.

 

 

nu kender jeg kun selv 2 producenter som sælger kød til hunde og ja kødet er jo ikke stegen som bliver solgt til menneskebrug men som sikert er det afpuds som slagterne ikke bruger men det er der intet galt med

 

men ja der er sikkert barfkød som er af ringe kvalitet men jeg synes stadig ikke det er på niveu med tørkost heller ikke de bedre da men skulle jeg vælge en tørkost var det nok orijen,acana hvis jeg absolut skulle fodre tørt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg har ikke fulgt helt med i tråden i et stykke tid, så nogle citater er lidt gamle. Men de kommer da i det mindste i rigtig rækkefølge.

 

Synes det er rigtig interessant det hele! :-D

 

Hvis det er rigtigt, hvordan kan hunde så leve godt af et tørfoder der kun består af korn produkter??

 

Til gængæld er naturen så smart indrettet at en ulv kan overleve/leve på en udelukkende vegetabilsk kost,når der er knaphed pådet den plejer at spise, men her må man så vende dit spørgsmål om og spørge om det er en forbedring af dens liv i forhold til dens normale kost.

 

På en måde kan vi jo blive ved med at vende og dreje dette, da der netop ikke er mange undersøgelser – især ikke af den langvarighed som er nødvendig – indenfor netop dette spørgsmål.

 

Og hvordan måler man ‘en forbedring af hundens liv’? Hvis det f.eks. er m.h.t. hvor gammel hunden bliver, så var verdens ældste hund jo netop vegetar. Jo, hunden kan overleve på en udelukkende vegetabilsk kost. Men igen, vi mennesker lever jo også længere idag…på trods af at vi spiser mere fastfood og andre usunde ting.

 

Det er så sjovt når vi snakker om tørfoder, for der er altid en eller anden der kender en hund der har levet af det billigste tørfoder og rester fra middags bordet og som blev 18-20 år gammel. Nuvel læser man herinde og på jubii hunde debat så er det ikke ligefrem den type historier der skinner mest igennem. Næ det er allergier, dårlig fordøjelse,hunde der ikke kan tåle hverken vådt eller tørt. De bliver sgu snart overfølsomme overfor dem selv. Jeg mener kan i lige se det for jer ,, en hund der ikke kan tåle sin egen pels.!!!!. Halli Hallo hvad sker der lige for imunforsvaret når det opstår.

 

De samme udtalelser kan man finde inden for rå fodring og hjemmelavet. Alt fra dårlig fordøjelse, til energi tab, til allergi, osv.

 

Som du selv er inde på – så er vores ‘personlige erfaringer’ langt fra akkurate fakta. Og hvis vi bliver ved med at snakke om ‘hunde der ikke kan tåle sin egen pels’ og lignende, så tror jeg ikke vi kommer mange steder.

 

En anden ting er – jeg synes, at der er en tendens til at, specielt inde for råfodring – at snakke ‘for’ positivt om foderets effekt. Jeg tror mange, som flytter fra tørfoder til rå, har en tendens til at opreklamere effekten henad ‘pelsen er så flot nu’ osv, selvom mange egentligt ikke nødvendigvis ser den store forskel.

 

Jeg mener stadig ikke at hunden har brug for nogen former for kulhydrat

 

Jeg er enig. Der er ingen beviser for at hunde har brug for kulhydrater, ligesom der er ingen beviser for, at de har/ikke har det bedre af at spise kulhydrater.

 

Men, jeg er flere gange kommet forbi udtalelsen, at det er vigtigt for tæver med hvalpe, at få kulhydrater.

F.eks. http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/111/4/678.pdf

 

Altædende er nok så meget sagt. Men sult kan få hvem som helst til at æde hvad somhelst.

Stillet overfor valger så vil en hund næppe snuppe en rødbede fremfor en halv kylling. Det er da et bevis der er til at tage og føle på.

 

Men hvis du smider en pizza og kylling hen til en flok ulve, så skal de nok spise en omgang kulhydrater ;)

 

Og jeg VED, at hvis en hund --med alderen f.eks. får svage nyrer (meget almindeligt for ældre hunde) så er behandlingen at sætte hunden på en kost, der ikke belaster nyrerne for meget. Det vil være et tørfoder med lavt proteinindhold. Højt proteinindhold i kosten kræver raske nyrer.

 

Jeg synes netop at man IKKE VED mange ting indenfor foder.

 

F.eks. med hensyn til svage nyrer og protein sammenhængen. Nogle er tilhænger af den udtalelse, at man skal skifte til tørfoder med lavt proteinindhold for at belaste nyererne mindre, mens andre mener at det er forældet information – og at man i stedet skal kigge på kvaliteten af protein. Det kan også være at det er det du mener, men da du skriver tørfoder, ser jeg det ikke sådan :)

 

Desuden er der mange andre ting, fodermæssigt, der er vigtigt/vigtigere end protein når det drejer sig om svage nyrer…så vidt jeg forstår. Men – jeg ved ikke en hel masse om det.

 

Og så har jeg stået med fingrene i to pakker BARF-foder for første gang. Den ene var en pakke "fjerkræ" og den anden en pakke "fjerkræ med brusk & ben". Begge fra Pansen, som leverer til "rigtig hundemad" Ingen af pakkerne indeholdt noget som kunne betegnes som reelt kød i samme kvalitet som fødevarer til mennesker. Det var mørkt, blodigt fnuller som ikke bar det mindste præg af at være udskåret på nogen måde. Pakken med brusk og ben indeholdt da nogle stumper af brusk, men ikke nok til at det ville kunne dække noget behov for calcium under opvækst.

 

Jeg har faktisk aldrig købt/set barf foder fra producenter, da man (tror jeg også du siger) kan købe det billigere hos slagteren. Men det ville da være interessant lige at se det an, efter hvordan du har beskrevet det.

 

hunde kan snildt leve af kød og ben og vil få deres vitamin behov dækket fuldt ind især hvis man kan variere lidt behøver ikke være 10 forskellige ting men nok til at alle hunde kan få dækket deres behov ind for vitamin og mineral især hvis man kan give fisk som kød også

 

I det du skrev “hunde kan snildt leve af” var det lige før jeg indsatte ordet ‘tørfoder’ ind :)

 

Da jeg selv er mere til rå en tør, er jeg nok enig med dig ;) Men mange, jeg selv inkluderet, kender bare ikke nok til hvad deres hund har brug for.

 

hundens indvendige system er helt det samme som deres forfader ulven og andre rovdyr dog med den undtagelse at ulvens mavesystem er skarpere og udviklet gennem mange år hvor det kun er de stærkeste som overlever derfor døjer de ikke med problemer i mave/tarm systemet som vore hunde heller ikke mavevendinger

 

Hunde og ulve er ikke genetiske ens. Hvis f.eks. ulvens hjerne er 20-30% større end hundens (kan ikke lige huske det præcise tal), for lige at nævne en forskel ud af mange, hvorfor skulle fordøjelsessystemet så være 100% ens?

 

Nu er naturen jo blevet "hjulpet" godt på afveje gennem avlsarbejdet både mht. størrelse, pelstype, haler, øren, udstående øjne, dårlige luftveje, disposition for både den ene og den anden sygdom/lidelse osv osv osv. så hvorfor skulle lige præcis fordøjelsysstemet være gået fri?

 

Ok, det skriver du også.

 

deres tænder er også skabt til at spise kød og ben

 

Jeg skal forsøge at finde kilden, men nu hvor du skriver om hundens tænder. Her kan jeg f.eks. huske at have læst om forskelle mellem hunde og ulve (som der anatomisk er mange af) mht at ulvens bid, og derfor evne til at beabejde kød og ben, er stærkere end gennemsnit hundens.

 

Hvis man tænker på det – så er dette jo også sandt hvis man endda KUN kigger på hunderacer, og slet ikke inkluderer ulven. En chihuahua og en pittbull f.eks. Skal de have det samme? Og får de det samme ud af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

er godt klar over at ulves hjerne er de der 25-30% større end hunde

 

men stadig skal man kigge efter hvad de forskellige dyr skal leve af er man nødt til at kigge efter naturen

 

de fodre jo heller ikke løverne i zoo med tørkost selvom de ikke har levet i vild tilstand i gennem flere genrationer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

I svaret til mildermusbatten har jeg skrevet, at det ikke er udseendet af organer og indvolde jeg hentyder til, men EVNEN til at udnytte disse til fulde.

 

Den er sevet ind efterhånden. :-D Og det er en spændende vinkel.

 

 

Jeg har ikke argumenteret for at hunde ikke er kødædere. Jeg har agumenteret for at der beviseligt findes hunde, som lever et langt og tilsyneladende sundt liv som f.eks. vegetarer!

 

Ikke at min hund nogensinde ville blive vegetar efter mit valg.

Jeg kender iøvrigt til flere hunde som er vegetar ud fra en i mine øjne besynderlig holdning fra ejernes side. Gæt hvad ejerne også er - da da naturligvis vegetarer.

 

Så længe vi kan blive enige om at det grundlæggende foder behov er rimeligt ens så er det godt nok for mig. Jeg vil ikke kalde min fodring fantastisk eller lægge andre positivt ladede tillægsord på det men i lyset at det i mine øjne store antal hunde med elendigt immunsystem, og såkaldte livsstils sygdomme så vil jeg til stadighed tale varmt for det.

 

Det markerede:

Så er det godt en kødæder som jeg ikke får en hest. For så skulle jeg den onde lyne mig nok få den til at ville æde bøffer 5 gange om ugen.:rolleyes:

 

 

 

Vi behøver ikke blive enige, men du må da gerne give dig en anelse ;-)

Jeg er skam meget flexibel. Som du vil se.

 

 

Vi er enige - tror jeg.

 

Jeg mener, at de påvirkninger du nævner ikke behøver blive tilført det enkelte individ efter fødslen, men kan være medfødt.

 

Men hvis de egenskaber er medfødt så vil de første mange år kunne henslæbe sig med at man finder det rette foder til sin hund og så starte forfra når man får en ny hvalp. For så vil den jo også være individuelt disponeret.

Dét er meget besværligt.

 

 

Som jeg skrev, jeg er enige i de grundlæggende behov, men individets evner til at omsætte disse er, nå ja - individuelt...

Og derfor vil min hund have bedst af en type foder og min nabos muligvis en anden type foder.

 

Hvilket igen giver dig mulighed for at starte med at fodre med kartofler eller andet grønt for det kunne jo være netop den nye hvalp var blevet 80 % vegetar.

 

Jeg kan godt se at den med at hundens evne til at optage visse emner kan være individuel. Og at man kan /skal tilpasse sit hundefoder til det enkelte individ er vigtigt i visse situationer og ved visse skavanker. Men at gå så langt som at definere et individuelt tilpasset foderbehov som medfødt ,kan vi ikke blive enige om.

Alle hundenhvalpe starter på modermælk, denne mælk indeholder alt det en hvalp i den alder har brug for for at udvikle sig efter planen. Når hvalpen skal overgå til fast føde så er det self vigtigt at den får noget ordentligt og noget den grundlæggende har brug for. Hvid individualismen allerede her er udviklet og skal følges så bliver det snart sagt umuligt at fodre disse små skabininger til hvert individs bedste.

 

Eller mener du at det individuelle er medfødt og først senere når hunden er helt på fuldfoder, skal tilpasses det enkelte individ?

 

Det kan godt være jeg lyder lidt sort/hvid, men jeg er tildels enig i dine tanker men forstår ikke hvornår du mener denne individualisme træder i karraktér eller skal tilgodeses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Det er sjovt - jeg har det fint med at fodre mange forskellige ting. Men jeg er stadig ikke så glad for at fodre rå fisk...som jo heller ikke er en del af Vinters foderplan p.t.

 

Men hvis det nu skulle komme til det engang. Mon man så kunne bruge det trick, som jeg så i fjernsynet for et stykke tid siden? Det var godt nok en opskrift til mennesker, men alligevel.

 

Man lagde simpelthen fiske kødet i et fad - og hældte frisk presset citron over. Efter et stykke tid, havde det en effekt som hvis man tilberedte det i ovnen. Og man kunne spise det.

 

Men man ender jo godt nok med at give hunden en del citron så - og dermed (kiggede lige på fødevaredatabasen) blandt andet ekstra kalium, kalcium og C vitamin.

 

Og jeg undrer mig også - hvis citronsaften 'tilbereder' fiske kødet, og mennesker spiser det således, så må det vel betyde at eventuelle parasitter osv er fjernet via saften? Men, sker der andre ting?

 

Formindsker/ændrer man også nogle af fedstofferne osv, ligesom hvis man varmebehandlede fisken i ovnen?

 

Sorry..underlig kommentar :rolleyes: ...men det er en metode som jeg måske ville føle mig mere tilpas med..end bare rå fisk.

 

Ved ikke, om der er nogen der ved noget om det. Det er jo ikke så typisk i Danmark...tror måske det er en indisk eller asiatisk metode...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Ok. Nogle steder hedder fiske-citron juice processen Ceviche. Fandt dette om det, fra wikipedia:

 

Ceviche is marinated in a citrus-based mixture, with lemons and limes being the most commonly used. In addition to adding flavor, the citric acid causes the proteins in the seafood to become denatured, which pickles or "cooks" the fish without heat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ceviche

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt - jeg har det fint med at fodre mange forskellige ting. Men jeg er stadig ikke så glad for at fodre rå fisk...som jo heller ikke er en del af Vinters foderplan p.t.

 

Men hvis det nu skulle komme til det engang. Mon man så kunne bruge det trick, som jeg så i fjernsynet for et stykke tid siden? Det var godt nok en opskrift til mennesker, men alligevel.

 

Man lagde simpelthen fiske kødet i et fad - og hældte frisk presset citron over. Efter et stykke tid, havde det en effekt som hvis man tilberedte det i ovnen. Og man kunne spise det.

 

Men man ender jo godt nok med at give hunden en del citron så - og dermed (kiggede lige på fødevaredatabasen) blandt andet ekstra kalium, kalcium og C vitamin.

 

Og jeg undrer mig også - hvis citronsaften 'tilbereder' fiske kødet, og mennesker spiser det således, så må det vel betyde at eventuelle parasitter osv er fjernet via saften? Men, sker der andre ting?

 

Formindsker/ændrer man også nogle af fedstofferne osv, ligesom hvis man varmebehandlede fisken i ovnen?

 

Sorry..underlig kommentar :rolleyes: ...men det er en metode som jeg måske ville føle mig mere tilpas med..end bare rå fisk.

 

Ved ikke, om der er nogen der ved noget om det. Det er jo ikke så typisk i Danmark...tror måske det er en indisk eller asiatisk metode...?

 

Jammen... det er da pudsigt... Mennesker spiser jo rå fisk. Sushi?:-D

 

Hvis bare fisken har været frossen i et døgn, så er der ikke nogen helbredsrisiko...

Man skal bare ikke hive fisken lige op af havet og æde den..

DET skal man være en ulv for at kunne tåle.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ok. Nogle steder hedder fiske-citron juice processen Ceviche. Fandt dette om det, fra wikipedia:

 

Ceviche is marinated in a citrus-based mixture, with lemons and limes being the most commonly used. In addition to adding flavor, the citric acid causes the proteins in the seafood to become denatured, which pickles or "cooks" the fish without heat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ceviche

 

 

På almindeligt dansk:

Et æggehvidestof der udsættes for en syre vil koagulere/denaturere.

 

Da proteiner er æggehvidestoffer så vil en syre som citronsyre ved længere tids påvirkning få kødet til at denaturere eller koagulere.

Den svenske specialitet " surströmming" er en forsuring af fisk. Det skulle efter sigende være ganske rædselsfuldt. ( nå sidespring)

 

I Danmark har vi i generationer preserveret vores fisk ved først at salte dem og siden lægge dem i en sur lage eller marinade. Den syre vi har brugt har typisk været eddikesyre. Godt nok en svag variant, men citronsyre er også ganske svag set i forhold til mere "aggresive" syrer.

 

Jeg tvivler dog stærkt på at en citronsyre behandling af fisk vil kunne fjerne de indvoldsorm der kan være i fisk.

 

Dog vil en af følgende være tilstrækkeligt:

 

• Frysning: -20°C / 24 timer dræber

• Varmebehandling: 55°C 1 min dræber

• Marinade dræber:

– 2.5% eddikesyre + 9% NaCl (5-6 uger)

– 2.5% eddikesyre + 7% NaCl (10-12 uger)

– 2.5% eddikesyre + 5% NaCl (>17 uger)

 

Kilde: http://www.dfu.min.dk/micro/lg%20filer/zoonoserfisk2004.pdf ( Rimelig klam læsning)

 

 

Så en marinade af citron og lime vil næppe dræbe parasitter/orm.

 

Jeg har flere gange tilbudt Tex rå fisk ( der har været frosset) det får lov at stå. Så for at se om det var det rå der fik ham til ikke at ville spise det så fik fisken 1-2 min i micro ovnen. Det fik det yderste af fisken til at koagulere og resten blev bare lunkent. Og så gled det sgu ned.

Hmmm ......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jammen... det er da pudsigt... Mennesker spiser jo rå fisk. Sushi?:-D

 

Hvis bare fisken har været frossen i et døgn, så er der ikke nogen helbredsrisiko...

Man skal bare ikke hive fisken lige op af havet og æde den..

DET skal man være en ulv for at kunne tåle.. :lol:

 

 

Er der ikke en eller anden sushi epidemi?

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
På almindeligt dansk:

Et æggehvidestof der udsættes for en syre vil koagulere/denaturere.

 

Da proteiner er æggehvidestoffer så vil en syre som citronsyre ved længere tids påvirkning få kødet til at denaturere eller koagulere.

Den svenske specialitet " surströmming" er en forsuring af fisk. Det skulle efter sigende være ganske rædselsfuldt. ( nå sidespring)

 

I Danmark har vi i generationer preserveret vores fisk ved først at salte dem og siden lægge dem i en sur lage eller marinade. Den syre vi har brugt har typisk været eddikesyre. Godt nok en svag variant, men citronsyre er også ganske svag set i forhold til mere "aggresive" syrer.

 

Jeg tvivler dog stærkt på at en citronsyre behandling af fisk vil kunne fjerne de indvoldsorm der kan være i fisk.

 

Dog vil en af følgende være tilstrækkeligt:

 

Så en marinade af citron og lime vil næppe dræbe parasitter/orm.

 

Jeg har flere gange tilbudt Tex rå fisk ( der har været frosset) det får lov at stå. Så for at se om det var det rå der fik ham til ikke at ville spise det så fik fisken 1-2 min i micro ovnen. Det fik det yderste af fisken til at koagulere og resten blev bare lunkent. Og så gled det sgu ned.

Hmmm ......

 

Tak :5up:

 

-20 grader. Men det er der jo ikke mange der bruger?

 

Undrer mig - Vinter vil heller ikke have rå fisk. Men hvis det har lagt begravet nogle dage og ...stinker...så er hun vild med det. Måske du skulle lave et forsøg - grav nogle fisk ned, og se hvor lang tid det tager før Tex graver dem op og spiser dem? :)

 

problemet er, at jeg faktisk mener lidt hvad jeg siger :oops:

 

Hvad mon den process (forrådning) gør? Jeg undrer mig bare, om Vinter ved noget jeg ikke ved - og om fisken er bedre for hende når den har lagret i jorden et stykke tid?

 

Jeg er f.eks. ikke sikker på, at hunde KUN graver ben o.l. ned for at gemme dem til senere - men derimod, at der er andre grunde til det.

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Og jeg undrer mig også - hvis citronsaften 'tilbereder' fiske kødet, og mennesker spiser det således, så må det vel betyde at eventuelle parasitter osv er fjernet via saften? Men, sker der andre ting?

 

Formindsker/ændrer man også nogle af fedstofferne osv, ligesom hvis man varmebehandlede fisken i ovnen?

 

Umidelbart sker der ikke noget med fedtstofferne for så vidt angår indholdet.

Dog vil flg stoffer helt eller delvis forsvinde.

 

 

A-vitamin

Retinol µg

ß-caroten µg

D-vitamin µg

D3 cholecalciferol µg

D2 ergocalciferol µg

25-hydroxycholecalciferol µg

E-vitamin α-TE

alfa-tokoferol mg

K-vitamin µg

 

 

B1-vitamin, thiamin mg

B2-vitamin, riboflavin mg

B6-vitamin mg

Pantothensyre mg

Biotin µg

Folat µg

B12-vitamin µg

C-vitamin mg

 

Natrium, Na mg

Kalium, K mg

Calcium, Ca mg

Magnesium, Mg mg

Phosphor, P mg

Jern, Fe mg

Kobber, Cu mg

Zink, Zn mg

Jod, I µg

Mangan, Mn mg

Chrom, Cr µg

Selen, Se µg

Nikkel, Ni

(Kilde: http://www.foodcomp.dk/fvdb_namesearchres.asp)

 

De er ihvertfald ikke lægere målbare i forhold til frisk fisk.

Det er i øvrigt torsk Kogt / rå jeg har kigget på da den fandtes i netop de to versioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Tak :5up:

 

Under -20 grader. Men det er der jo ikke mange der bruger?

 

Undrer mig - Vinter vil heller ikke have rå fisk. Men hvis det har lagt begravet nogle dage og ...stinker...så er hun vild med det. Måske du skulle lave et forsøg - grav nogle fisk ned, og se hvor lang tid det tager før Tex graver dem op og spiser dem? :)

 

problemet er, at jeg faktisk mener lidt hvad jeg siger :oops:

 

Hvad mon den process (forrådning) gør? Jeg undrer mig bare, om Vinter ved noget jeg ikke ved - og om fisken er bedre for hende når den har lagret i jorden et stykke tid?

 

Jeg er f.eks. ikke sikker på, at hunde KUN graver ben o.l. ned for at gemme dem til senere - men derimod, at der er andre grunde til det.

 

Forrådnelse er den proces, der foregår, når dødt organisk materiale rådner, dvs. bliver nedbrudt af forskellige mikroorganismer. Døde dyr (kød) opløses til dels af sig selv, da hver celle indeholder autolytiske enzymer, men den egentlige forrådnelse skyldes angreb af bakterier og til dels svampe. Udtrykket bruges oftest i forbindelse med levnedsmidler eller døde dyr.

Forrådnelse foregår ofte under delvis iltfri betingelser, og i så fald er nedbrydningen af bl.a. proteiner ikke fuldstændig (med ammoniak og CO2 som slutprodukter), men stopper ved dannelsen af forskellige ildelugtende, kvælstofholdige stoffer, f.eks. aminer som kadaverin, putrescin og skatol, og mercaptaner. Den karakteristiske lugtudvikling, der derved kendetegner bakterieangrebet kød, vil tiltrække insekter, og f.eks. vil spyfluer lægge æg i rådnende kød.

Døde plantedele forrådner også ved angreb af mikroorganismer, men her er det det omgivende miljø, der bestemmer, om det bliver bakterier eller svampe, der udnytter fødekilden. Bakterierne er hurtige og effektive, men de er også krævende med hensyn til iltindhold, fugtighed, pH-forhold og indhold af biologisk brugbart kvælstof. Når disse forhold ikke er gunstige, overtages nedbrydningen af svampe, kan trænge langt ind med deres hyfer og opløse opløse plantestoffet. I realiteten opstår der en succession af bakterier og svampe, som omsætter og fordøjer hinandens affald.

http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5dne

 

Man benytter ( hvis man bruger de gammeldags metoder) den dag idag at lade kød hænge og modne for at det skal blive velhængt. Det der egentligt foregår er en begyndende forrådnelse. Den foregår i et ilt tomt miljø ( inde i kødet) og under kølige forhold så man kan styre det.

I Italien,Frankrig og tyskland laver man forskelligr former for spegepølse herunder den kendte Italienske Salami. Det er alle pølser der er spegede. Dvs de er saltede ofte røgede men især så er modningen forgået samtidigt med en tørring. De er i daglig tale fermenterede.

Et Dansk firma Chr Hansen i Hørsholm er storleverandør af bakterier til netop kødindustrien.

 

En sådan fermentering vil uungåeligt også foregå i jorden hvor hundens ben er begravet. Den vil modne og mørne kød og ben så det bliver lækkert. Og måske endda lettere fordøjeligt. Who know´s?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nu kender jeg kun selv 2 producenter som sælger kød til hunde og ja kødet er jo ikke stegen som bliver solgt til menneskebrug men som sikert er det afpuds som slagterne ikke bruger men det er der intet galt med

 

men ja der er sikkert barfkød som er af ringe kvalitet men jeg synes stadig ikke det er på niveu med tørkost heller ikke de bedre da men skulle jeg vælge en tørkost var det nok orijen,acana hvis jeg absolut skulle fodre tørt

 

Efter min opfattelse og overbevisning har hunde behov for godt muskelkød og ikke bare for afpudset.

Afpudset er typisk sener, brusk og en anelse kød med fedt.

 

Det kan godt være det med tiden viser sig at Pelles diæt ikke er optimal, det tror jeg nu ikke, men i det mindste får han reelt kød som f.eks. nakke steg, koteletter, bryst, mørbrad, osso buco, al kødet på fugle, lår, al kødet på fisk mm.

 

Det barfkød jeg købte i starten viste sig at være af samme standard som det der kaldes bi-produkter (nu kategori 3 materiale) i tørfoder.

 

Jeg VED det fordi jeg henvendte mig til fabrikken som leverer til i hvertfald et par barfforhandlere og spurgte hvad der var i "kylling" osv.

 

Min holdning er at jeg vil se hvad det er jeg propper i min hund, så derfor vil jeg hellere betale for reelle stykker og så selv skære ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den er sevet ind efterhånden. :-D Og det er en spændende vinkel.

 

He he..

 

Ja bestemt spændende

 

Så længe vi kan blive enige om at det grundlæggende foder behov er rimeligt ens så er det godt nok for mig.

 

Vi er enige

 

 

Det markerede:

Så er det godt en kødæder som jeg ikke får en hest. For så skulle jeg den onde lyne mig nok få den til at ville æde bøffer 5 gange om ugen

.:rolleyes:

 

 

Stakkels pruhh... :-)

 

Jeg er skam meget flexibel. Som du vil se.

 

Bøjelig fra ende til anden :-)

 

Men hvis de egenskaber er medfødt så vil de første mange år kunne henslæbe sig med at man finder det rette foder til sin hund og så starte forfra når man får en ny hvalp. For så vil den jo også være individuelt disponeret.

Dét er meget besværligt.

 

Men det ER jo også sådan det er for en del hundeejere:

Hunden får allergi eller andet og så må man bruge nogle gange mange måneder og en bunke penge for at finde ud af at dulme symptomerne.

"Man" tænker ikke automatisk i ændring af foder fra en type til et andet. Dyrlægerne tænker typisk i ændring fra et tørfoderprodukt til et andet.

 

Hvilket igen giver dig mulighed for at starte med at fodre med kartofler eller andet grønt for det kunne jo være netop den nye hvalp var blevet 80 % vegetar.

 

Jeg har ikke hørt om hunde som har været vegetarer pga. deres evne/manglende evne til at optage foderet, men jeg har heller ikke hørt alt.

Vegetarhunde et det vist som regel pga ejerens holdning til at spise kød

 

Jeg kan godt se at den med at hundens evne til at optage visse emner kan være individuel.

 

Fint, så nåede vi hertil.

 

Og at man kan /skal tilpasse sit hundefoder til det enkelte individ er vigtigt i visse situationer og ved visse skavanker. Men at gå så langt som at definere et individuelt tilpasset foderbehov som medfødt ,kan vi ikke blive enige om.

Alle hundenhvalpe starter på modermælk, denne mælk indeholder alt det en hvalp i den alder har brug for for at udvikle sig efter planen. Når hvalpen skal overgå til fast føde så er det self vigtigt at den får noget ordentligt og noget den grundlæggende har brug for. Hvid individualismen allerede her er udviklet og skal følges så bliver det snart sagt umuligt at fodre disse små skabininger til hvert individs bedste.

 

Du har selv skrevet at hunde kan leve at det ene og det andet og f.eks. tørfoderprodukter er fyldt med ekstra vitaminer og mineraler som sikkert de fleste hunde udnytter fint og dermed ser de fine ud.

Man går typisk ud fra at så længe øjnene er blanke og pelsen ligeså så er hunden rask og sund.

 

På sigt viser det sig så at nogle af disse hunde bliver syge af det ene og det andet, muligvis gentagne infektioner i ørene, hot spots eller andet.

Det kan tage år før en mangel udvikler sig og giver symptomer.

En mangel som kan skyldes hundens manglende evne til at udnytte foderet fuldt ud.

 

Modermælken er naturligvis udviklet til hvalpens bedste fra naturens side, men den er OGSÅ et produkt af tævens foder...

 

Eller mener du at det individuelle er medfødt og først senere når hunden er helt på fuldfoder, skal tilpasses det enkelte individ?

 

Jeg mener at de individuelle egenskaber ift. at udnytte foderet optimalt dels kan være medfødt pga. de skjulte ændringer der er sket vis selektion i avlsmaterialet, men også kan opstå hen ad vejen foranlediget af hundens stresstilstand og f.eks. skader på ryghvirvlerne.

 

Det kan godt være jeg lyder lidt sort/hvid, men jeg er tildels enig i dine tanker men forstår ikke hvornår du mener denne individualisme træder i karraktér eller skal tilgodeses.

 

Det er fint, at du spørger kritisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er sjovt - jeg har det fint med at fodre mange forskellige ting. Men jeg er stadig ikke så glad for at fodre rå fisk...som jo heller ikke er en del af Vinters foderplan p.t.

 

Men hvis det nu skulle komme til det engang. Mon man så kunne bruge det trick, som jeg så i fjernsynet for et stykke tid siden? Det var godt nok en opskrift til mennesker, men alligevel.

 

Man lagde simpelthen fiske kødet i et fad - og hældte frisk presset citron over. Efter et stykke tid, havde det en effekt som hvis man tilberedte det i ovnen. Og man kunne spise det.

 

Men man ender jo godt nok med at give hunden en del citron så - og dermed (kiggede lige på fødevaredatabasen) blandt andet ekstra kalium, kalcium og C vitamin.

 

Og jeg undrer mig også - hvis citronsaften 'tilbereder' fiske kødet, og mennesker spiser det således, så må det vel betyde at eventuelle parasitter osv er fjernet via saften? Men, sker der andre ting?

 

Formindsker/ændrer man også nogle af fedstofferne osv, ligesom hvis man varmebehandlede fisken i ovnen?

 

Sorry..underlig kommentar :rolleyes: ...men det er en metode som jeg måske ville føle mig mere tilpas med..end bare rå fisk.

 

Ved ikke, om der er nogen der ved noget om det. Det er jo ikke så typisk i Danmark...tror måske det er en indisk eller asiatisk metode...?

 

Ved at tiilberede fisken gennem citron giver du fisken en syrebehandling som mørner.

 

Men din hund får også denne citronsyre i sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Efter min opfattelse og overbevisning har hunde behov for godt muskelkød og ikke bare for afpudset.

Afpudset er typisk sener, brusk og en anelse kød med fedt.

 

Det kan godt være det med tiden viser sig at Pelles diæt ikke er optimal, det tror jeg nu ikke, men i det mindste får han reelt kød som f.eks. nakke steg, koteletter, bryst, mørbrad, osso buco, al kødet på fugle, lår, al kødet på fisk mm.

 

Det barfkød jeg købte i starten viste sig at være af samme standard som det der kaldes bi-produkter (nu kategori 3 materiale) i tørfoder.

 

Jeg VED det fordi jeg henvendte mig til fabrikken som leverer til i hvertfald et par barfforhandlere og spurgte hvad der var i "kylling" osv.

 

Min holdning er at jeg vil se hvad det er jeg propper i min hund, så derfor vil jeg hellere betale for reelle stykker og så selv skære ud.

 

 

det er jeg helt enig i

 

jeg kan sige at det afpuds jeg har købt

har lige købt 25 kg hest

det er kanon flot kød ligner store hestebøffer med lidt fedt i kanten som hunde også har godt af

 

hunde har behov for hele byttedyret ikke kun noget af det

derfor mine både muskelkød,sener,indmad,rent kød og ben

samt så bliver nødt til at hanhunden skal have 250 ris i tørvægt om ugen og tæven 150 gr ris i tørvægt om ugen samt lidt levertran hvedekimsolie og kombutang for at være sikker på deres behov er dækket fuldt ind

 

på billederne er min tæves mor som står i buret igang med en hel lammeryg fyldt med kød

og hanhunden igang med sit første hele byttedyr som er en hel kaninme pels.hoved og det hele har hele fasaner og liggende i fryseren til hundene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

 

-20 grader. Men det er der jo ikke mange der bruger?

 

 

De fleste dybfrysere ligger på - 18. Man bør derfor fryse kød i ca. 1 uge får at være sikker på at alle parasitter inkl. cyster mv. er slået ihjel.

 

Mine hunde er heller ikke vilde med rå fisk. Hakket laks fra RHM ryger dog ned med stor velbehag og frossen fisk en varm sommer dag er til at acceptere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det er jeg helt enig i

 

jeg kan sige at det afpuds jeg har købt

har lige købt 25 kg hest

det er kanon flot kød ligner store hestebøffer med lidt fedt i kanten som hunde også har godt af

 

hunde har behov for hele byttedyret ikke kun noget af det

derfor mine både muskelkød,sener,indmad,rent kød og ben

samt så bliver nødt til at hanhunden skal have 250 ris i tørvægt om ugen og tæven 150 gr ris i tørvægt om ugen samt lidt levertran hvedekimsolie og kombutang for at være sikker på deres behov er dækket fuldt ind

 

på billederne er min tæves mor som står i buret igang med en hel lammeryg fyldt med kød

og hanhunden igang med sit første hele byttedyr som er en hel kaninme pels.hoved og det hele har hele fasaner og liggende i fryseren til hundene

 

Dejlige fotos!

 

Min tidligere hundekiropraktor har erfaring for at hestekød giver virkeligt stærke hunde, så selvom jeg ikke kan lide tanken (de stakkers pruheste :-) ) så er det måske værd at huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Dejlige fotos!

 

Min tidligere hundekiropraktor har erfaring for at hestekød giver virkeligt stærke hunde, så selvom jeg ikke kan lide tanken (de stakkers pruheste :-) ) så er det måske værd at huske.

 

 

hvis man kigger på kød så er hestekød og laks meget stort indhold at både vitaminer og mineraler stort set alle kategorier så det er en god proteind kilde:5up::5up: selvom man måske synes det er synd for hestene så bliver de jo slagtet alligevel så kan man ligeså godt købe lidt til vovserne

 

kanin er også udmærket indeholder en del selen som er et godt mineral

 

jeg har det mere skidt med ænder jeg er vild med ænder de er så nuser men jeg må bide det i mig :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

...det var netop hestekød som min første berner fik mest af.....

Vi købte store mængder at det fineste kød fra nødslagtede heste.......

Han fik meget bedre bøffer end vi andre fik. Der er MEGET godt kød på en hest.

Ramses fik fejludviklede led i alle fire hjørner...

han blev 4½ år...:megaked:

 

Jeg tror ikke på, at de store hunderacer har godt af at leve af kød i deres vækstperiode. Uanset hvor fint det kød er.

Mindre hunde kan måske tåle det....... Men et eller andet i min fornuft siger mig, at der er noget galt med at fodre chihuahua'er med heste..:(

 

Priceman, dit postulat om at alle de vitaminer bliver nedbrudt ved kogning holder ikke. For mange af de vitaminer du henviser til findes hverken i råt eller i kogt torsk. Og andre findes kun i lille mængde i den rå torsk.

Og de fleste af de ting, der kun er i lav mængde i rå torsk er der slet ikke undersøgt for i kogt torsk... --Intet tal i kolonnen er ikke det samme som et nul. Intet tal betyder, at der ikke er undersøgt for det pågældende stof.

 

Hvis alle vitaminer og mineraler i fisk blev ødelagt ved opvarmning, så var der jo heller ingen mening i at VI spiste tilberedt fisk?

 

...fanden og biblen... :lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...