Hop til indhold

Stress hos hunde og ejere - til hundetræning

Bliver du og/eller din hund stresset til hundetræning?  

34 stemmer

1. 1. Bliver du og/eller din hund stresset til hundetræning?

• Ja, jeg bliver meget stresset
      0
    • ja, min hund stresser meget op
      6
    • Nej, jeg er helt rolig
      15
    • Nej, min hund er rolig og koncentreret
      10
    • Hverken eller
      3

Recommended Posts

Hej alle hunde ejere

Jeg er ved at skrive min afsluttende opgave til hundetræner og adfærdsbehandler uddannelsen og jeg skriver om ovenstående emne.

Derfor vil jeg høre jer om I vil besvare nogle spørgsmål, for at hjælpe mig med at blive klogere på hvordan stress niveauet ligger hos andre hundetrænere. Jeg behøver ikke vide hos hvilken træner I har trænet, men jeg vil gerne vide hvordan I og jeres hunde har været påvirket af stress til hundetræning.

1. Føler du dig stresset til hundetræning?

2. Føler du at din hund stresser for meget op, til hudnetræning?

3. Hvad har foresaget stress hos din hund, til hunde/hold træning?

4. Hvad har foresaget stress i dig, til hunde/hold træning

5. Har hundetræneren givet dig viden eller værktøjer som har været med til at sænke din hunds stress niveau til træning?

6 Har hundetræneren givet dig viden eller værktøjer som har været med til at sænke dit stress niveau til træning?

7. Tager din træner hensyn til dig eller din hund, når I bliver stresset?

8. Har hundetræneren informeret jer om positiv og negativ stress?

9. Hvad synes du din hundetræner kunne gøre, hvor at hjælpe dig og din hund, med at være mindre stresset under træningen?

På forhånd tusinde tak til jer som tager jer tid til at besvare min spørgsmål.

Mvh. wickie

gladeVovser

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde ejere

Jeg er ved at skrive min afsluttende opgave til hundetræner og adfærdsbehandler uddannelsen og jeg skriver om ovenstående emne.

Derfor vil jeg høre jer om I vil besvare nogle spørgsmål, for at hjælpe mig med at blive klogere på hvordan stress niveauet ligger hos andre hundetrænere. Jeg behøver ikke vide hos hvilken træner I har trænet, men jeg vil gerne vide hvordan I og jeres hunde har været påvirket af stress til hundetræning.

Nej, men jeg har gjort på et tidligere hold, derfor holdt jeg op med at gå der

Nej, hun elsker at arbejde. Så hun er helt klar og på når vi kommer på træningspladsen

Da hun var hvalp kunne hun godt stresse over mængden af andre hunde på holdet (vi var 15), men nu om dage gør hun ikke.

Vi havde en kort overgang hvor hun stressede op på ag-banen, da jeg brugte bold som belønning. Bolden røg derfor ud, men er nu tilbage igen, da hun kan kapere den nu...

En træner som mente jeg var "for blød" ved min hund, jeg stoppede med at komme der, fordi jeg fik ondt i maven ved tanken om træning.

5. Har hundetræneren givet dig viden eller værktøjer som har været med til at sænke din hunds stress niveau til træning?

Ja

6 Har hundetræneren givet dig viden eller værktøjer som har været med til at sænke dit stress niveau til træning?

forhenværende træner som skabte stressen nej. Nuværende træner ja.

ja

ja

9. Hvad synes du din hundetræner kunne gøre, hvor at hjælpe dig og din hund, med at være mindre stresset under træningen?

Mvh. wickie

gladeVovser

værsågod

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg trænet en del steder med flere hunde, men jeg prøver at besvare for det sidste hold, jeg var på.

Nej, som regel ikke.

Ja, nogle gange.

At der var fremmede hunde, som min aldrig havde hilst på. Alm. teenage-nykker ;)

Nogle gange har jeg følt mig presset af instruktøren, men er som regel i stand til at sige fra.

Nej.

Nej.

Nej.

Nej.

Vise mere accept, tage sig bedre tid. Evt. forklare hele holdet om stress, og at nogle hunde stresser mere end andre, uden at det nødvendigvis betyder at de er "utrænbare", så kursister med stressede hunde ikke skal gå hjem og føle sig mislykkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde ejere

Nej, tværtimod. Det er som en sjov form for afslapning.

Nej. Dumle gjorde førhen, men med klikkertræningen og at vi er obs på ham sker det nu meget sjældent.

For høje krav, for mange hunde/mennesker (for meget at forholde sig til) og for lidt "plads" til ro.

Når alt er gået dårligt, jeg forsøger mig med at argumenterer for hvorfor jeg gør anderledes end de andre og instruktøren ikke gider høre efter.

Klikkertræning har, men ellers må jeg takke HF og andet hundelitteratur for det.

Nej

Den ene af vores nuværende klikkeristruktører gør, ellers er der aldrig blevet taget hensyn til det.

På klikkerholdet ja, men på alle mulige andre hold nej.

Have respekt for at vi klarer tingene i vores eget stille og rolige tempo, vide at vi kender vores hunde bedst, respekterer hvis vi tager en "slap af pause" midt i træningen og respektere at vi ikke nødvendigvis træner efter at komme til konkurrence til foråret.

Mvh. wickie

gladeVovser

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde ejere

som regel ikke, men det kan da ske...

Det kan ske..

Hvis der bliver skældt ud (på de andre hunde selvfølgelig) Hvis andre bruger klikkere.. Silke reagerer på skarpe lyde.

--Hvis jeg ikke kan høre hvad træneren siger, enten fordi hun kun snakker til de nærmeste, eller fordi hun bare ikke er i stand til at råbe hele holdet op.

Nej. Ikke på de hold, hvor Silke er blevet stresset.

Nej. Ikke på de hold, hvor JEG er blevet stresset.

Nej. Ikke på de hold, hvor vi er blevet stressede.

Ja. På de gode hold.

Indføre totalt forbud mod skældud og give de andre ejere værktøjer de kan bruge i stedet for.

Lade undervisningen foregå i små grupper, hvis træneren har problemer med at råbe hele holdet op på én gang (det har især kvinder til tider). Når grupperne med 4-6 deltagere er sat i gang, så kan træneren bevæge sig rundt fra gruppe til gruppe og dermed få sit budskab klarere ud, OG få hjulpet hver enkelt med eventuelle problemer.

Mvh. wickie

gladeVovser

Værsgo' :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde ejere

1. Føler du dig stresset til hundetræning? Næ, som regel ikke; det er hyggeligt at træne.

2. Føler du at din hund stresser for meget op, til hudnetræning? Ja, min hanhund gør, min yngste tæve gør ikke.

3. Hvad har foresaget stress hos din hund, til hunde/hold træning? Andre hunde der løber, andre hunde der leger med hinanden; andre hunde der leger med legetøj.

4. Hvad har foresaget stress i dig, til hunde/hold træning? Ikke så meget

5. Har hundetræneren givet dig viden eller værktøjer som har været med til at sænke din hunds stress niveau til træning? Nogen gange, men det har mest været mig selv der har arbejdet med hunden.

7. Tager din træner hensyn til dig eller din hund, når I bliver stresset? Ja

8. Har hundetræneren informeret jer om positiv og negativ stress? Nej, de ved at jeg ved det.

9. Hvad synes du din hundetræner kunne gøre, hvor at hjælpe dig og din hund, med at være mindre stresset under træningen? Jeg får frie tøjler allerede

Mvh. wickie

gladeVovser

Spændende emne, får vi mere at vide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar og jeg håber selvfølgelig på mange mange flere ;-)

Når min opgave er færdig, har jeg lidt en drøm om enten at få den udgivet som pjece. Men jeg vil sten sikkert udlevere den til alle mine tidligere, nuværende og kommende kursister.

Jeg synes det er et super vigtigt emne og jeg har i mine 2½ år som træner gjort alt for at lære af kursisterne.

Da jeg gik til træning med min egen hund (for 3 år siden) i 3 forskellige klubber, blev både han og jeg meget stresset. Selvom vi skiftede klub, blev vi ikke mindre stressede.

Derfor vil jeg gerne gøre alt for at mine hunde og ejere ikke oplever negativt stress til hundetræning.

Så jeg vil både bruge jeres svar (som statistik og eksempler) i min opgave, men jeg vil bestemt også tage det med i min træning.

Så jeg sætter STOR pris på jeres svar.

Tak :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar og jeg håber selvfølgelig på mange mange flere ;-)

Når min opgave er færdig, har jeg lidt en drøm om enten at få den udgivet som pjece. Men jeg vil sten sikkert udlevere den til alle mine tidligere, nuværende og kommende kursister.

Jeg synes det er et super vigtigt emne og jeg har i mine 2½ år som træner gjort alt for at lære af kursisterne.

Da jeg gik til træning med min egen hund (for 3 år siden) i 3 forskellige klubber, blev både han og jeg meget stresset. Selvom vi skiftede klub, blev vi ikke mindre stressede.

Derfor vil jeg gerne gøre alt for at mine hunde og ejere ikke oplever negativt stress til hundetræning.

Så jeg vil både bruge jeres svar (som statistik og eksempler) i min opgave, men jeg vil bestemt også tage det med i min træning.

Så jeg sætter STOR pris på jeres svar.

Tak :klap:

Hvad tænker du at hundeejerne får ud af svarene, når spørgsmålene er rettet mod hvordan træneren opleves? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker du at hundeejerne får ud af svarene, når spørgsmålene er rettet mod hvordan træneren opleves? :vedikke:

Jeg ved ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål :vedikke:

Flere af spørgsmålene handler om hvordan hund og ejer oplever stress til træning og de spørgsmål som handler om hvordan træneren takler stress til træning, er jo med til at gøre mig klogere på hvad jeg kan gøre bedre som træner, til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål :vedikke:

Flere af spørgsmålene handler om hvordan hund og ejer oplever stress til træning og de spørgsmål som handler om hvordan træneren takler stress til træning, er jo med til at gøre mig klogere på hvad jeg kan gøre bedre som træner, til træning.

Ja det er jeg helt med på, men du skrev:

Ud fra dette tolkede jeg, at det var svarene på dine spørgsmål der ville danne grundlaget i pjecen, men jeg har måske misforstået dig?

Disse svar kan hundeejeren jo som sådan ikke bruge til noget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jeg helt med på, men du skrev:

Ud fra dette tolkede jeg, at det var svarene på dine spørgsmål der ville danne grundlaget i pjecen, men jeg har måske misforstået dig?

Disse svar kan hundeejeren jo som sådan ikke bruge til noget :vedikke:

Nåå, nej opgaven er langt større.

spørgsmålene og svarene her på tråden er kun 3% af opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi taler forbi hinanden, men pyt, så vigtigt var det heller ikke :-D

Ja det tænkte jeg nok, men jeg har heller ikke helt forstået dit spørgsmål :hmm:

Men må jeg spørge, er du ikke Irene Liljequist? Det ligner på billedet. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde ejere

Meget sjældent

Nej, hun er helt rolig

Hvis der har været lidt tumult mellem de andre hende, elelr der er noget der skal gøs af, kan hun godt gøre lidt op, men falder hurtigt ned igen

Det samme ^^

Hmm, tror jeg ikk, man kan ikke huske det

^^

Hun får lige lov at falde til ro, før vi fortsætter

Ja

Ved jeg ikk

Mvh. wickie

gladeVovser

Værsgod :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja det tænkte jeg nok, men jeg har heller ikke helt forstået dit spørgsmål :hmm:

Men må jeg spørge, er du ikke Irene Liljequist? Det ligner på billedet. :vinken:

Jo, det er jeg. Dog uden j i navnet :-D

Ud fra det du skrev, fik jeg det indtryk, at du ville lave noget materiale, så dine kursister kunne læse svarene du fik på dine spørgsmål.

Så gik mit spørgsmål på, hvad disse svar skulle kunne give andre hundeejere, dine kursister, da svarene er fra hundeejere som fortæller hvordan de oplever deres træner.

Umiddelbart det samme som at en avis' læsere får info om hvad andre avisers læsere synes om deres egen avis.

Disse tilgendegivelser kan de første læsere ikke bruge i deres søgen efter en avis' kvalitet.

Gav det bedre mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chavez06

aahh, jeg tror det er denne sætning, som har lavet lidt ged i den:

"Så jeg vil både bruge jeres svar (som statistik og eksempler) i min opgave, men jeg vil bestemt også tage det med i min træning. "

Jeg mente at de svar jeg får her, ville jeg have brugt som statistik på opgaven... men det er jeg kommet fra igen.

Og at jeg ville bruge svarene til min opgave og til mine kursister, var fordi jeg havde håbet at folk kom med nogle eksempler på hvad der evt stressede dem og deres hunde, eller hvad der var blevet gjort for at hunde og ejere ikke blev stresset til træning.

Derfor ville jeg blive klogere på hvad jeg evt kunne lave om, hvad der er årsag til at hunde eller ejere føler stress på banen og evt fif til kursisterne til at nedsætte stress niveauet.

Men jeg var nok ikke så præcis i den sætning, for jeg mente mest at jeg ville bruge dele af min opgave, til at give mine kursister.

Jeg håber ikke at jeg endnu engang har misforstået dig!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
aahh, jeg tror det er denne sætning, som har lavet lidt ged i den:

"Så jeg vil både bruge jeres svar (som statistik og eksempler) i min opgave, men jeg vil bestemt også tage det med i min træning. "

Jeg mente at de svar jeg får her, ville jeg have brugt som statistik på opgaven... men det er jeg kommet fra igen.

Og at jeg ville bruge svarene til min opgave og til mine kursister, var fordi jeg havde håbet at folk kom med nogle eksempler på hvad der evt stressede dem og deres hunde, eller hvad der var blevet gjort for at hunde og ejere ikke blev stresset til træning.

Derfor ville jeg blive klogere på hvad jeg evt kunne lave om, hvad der er årsag til at hunde eller ejere føler stress på banen og evt fif til kursisterne til at nedsætte stress niveauet.

Men jeg var nok ikke så præcis i den sætning, for jeg mente mest at jeg ville bruge dele af min opgave, til at give mine kursister.

Jeg håber ikke at jeg endnu engang har misforstået dig!?

Næh, nu tror jeg vi taler om det samme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites