Hop til indhold

Råd om 5 ugers gamle hvalpe søges..

Recommended Posts

Hej med jer..

Har virkelig desperat brug for jeres erfaringer lige nu:hmm:

Mine chihuahua hvalpe er nu blevet 5 uger gamle, og alt er gået lige efter bogen indtil nu.. De har de sidste 14 dage fået most opblødet hvalpefoder i A38, men de sidste 2 dage, bare most opblødet tørkost. De spiser 3 gange dagligt, og det går godt nok, dog døjer jeg med, at de ikke vil drikke vand, men de dier stadig med moderen, mon ikke det er ok så???

Da vi er bange for om de kan komme til skade når vi ikke er der, har vi lavet en "kravlegård" af spånplader, på ca 1,5 m x 1,5 m. Moderen kan hoppe ud og ind af kassen, men hvalpene kan ikke. Her er plads til en hundekurv, og resten af gulvet er dækket halvt af håndklæde og resten med aviser, som jævnligt skiftes.. De er udenfor kassen og lege i stuen, eller i haven ca 2 timer dagligt. Derud over skiftes de til at ligge og putte i sofaen ved os om aftenen :) Kassen står i gangen, lige op af stuen, så de er i nærheden af os..

Nu mit, for mig store problem, og bekymring: De er begyndt, at pive helt vildt, når de ikke sover, og stikker jeg hånden ned til dem, kravler de nærmest op af min arm, og står også på bagben op af væggen til deres kasse. Det er frygteligt at hører på.:oops:. Mon det er fordi de ikke gider være i kassen længere, eller sker der noget udviklingsmæssigt med dem i 5 ugers alderen???

Håber i ud fra min beskrivelse af deres dagligdag måske kan hjælpe mig med råd omkring, det er mig der tackler mine " små babyer" helt forkert..

:vinken: Fra Nette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare de vil være udenfor kassen og selv finde rundt, nu nysgerrigheden er så stor. Mht til vand, skal de bare have det stående, så de har mulighed for at drikke.

Jeg synes de skal fodres mindst 4 gange dagligt, så de er mindre sultne og så skal de jo helst afvendes med tævemælk i 7 ugers alderen.Så har de en uge til at vænne sig til vand. Men en hyggetår skader da ikke, bare det ikke indgår som næring.

Hvis de afleveres som 8 uger , skal tæven også kunne stoppe sin mælkeproduktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Ja de vil selvfølgelig ud og opleve den store spændende verden..

:5up:Takker for rådet med med maden, kan nok se, at jeg skal til at være mere obs på det med Tildes mælkeproduktion, så hun ikke står med en masse mælk den dag de er væk. De flytter nemlig hjemmefra når de er 8 uger..

Link til indlæg
Del på andre sites