Gæst MariePylaia Skrevet September 26, 2010 Rapporter Share Skrevet September 26, 2010 http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/15130-katte-trad-pa-hundeforum.html Det er skønt at have kat! Det er min første kat, så jeg har været nysgerrig på hvoran det rent faktisk ville blive at bo med en kat - og det er jo fantastisk! Nu skal det så også lige siges at jeg har fået verdens bedste kat, så mon ikke det også har noget at sige. Hun er indekat - og faktisk virker hun tilfreds med livet som indekat. Alice er en rigtig puttekat og vil oftest være der hvor menneskerne er - så kærlighed, og menneskeligt selvskab har hun masser af! Aktivering med både legetøj og fodersøg, fx., prtioriterer jeg også. Måske lidt mere, end hvis hun havde haft adgang til livet udenfor. Desuden bor hun sammen med en anden kat, så hun har også selvskab fra sin egen race. Dog er det sket et par gange at jeg, eller min sambo, har været for uforsigtig med åbne vinduer og lukkede døre - og Alice har været rundt på nørrebro på egen hånd et par gange - men altid selv kommet hjem igen efter en times tid. Senest i går aftes - jeg er ude, og min sambo ringer og fortæller at uheldet er ude og Alice ligeså. Jeg skynder mig hjem, og vi leder i gaderne omkring min lejlighed - under biler, osv. Vi ledte i to timer, men fandt hende ikke. Og lige som i går hjem bliver det mega uvejr. Torden, lyn og regn. Gisp - ikke hvad man ønsker, når ens indekat er stukket afsted på eventyr. Men da jeg når hjem , ser jeg lille Alice udenfor vinduet til lejligheden - jeg sætter mig på hug og kalder, og hun løber hen i min favn! FANTASTISK! Hvorfor tror I min kat stikker af? Kan det være et udtryk for at hun ikke er tilpas som indekat? Personligt tænker jeg at det er helt naturligt at gøre, hvis muligheden er der. Hun er en enormt nysgerrig kat, og jeg tror ikke hun kan stå for alle fristelserne udenfor, når hun ser et åbent vindue. Tror I at jeg kan regne med at hun bliver ved med at komme hjem igen? ( Forudsat hun ikke kommer noget til. ) Egentlig er det jo 'okay', at hun er ude lidt og selv kommer ind. Men der er jo en grund til at hun er indekat - hverken mine nerver eller mit hjerte ville kunne holde til at have en udekat på Nørrebro i København. Udover dét, synes jeg også det er lidt synd at hun mærker lidt af friheden, for blot at skulle ind igen. Jeg har store planer om hus (snart, måske) og Alice's liv som udekat, men jeg vil helst vente til dén dag - fremfor at det hele aldrig kommer til at ske, på grund af en bil på Nørrebrogade. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Måske der dukker flere spørgsmål op undervejs, her er fx. et: Angående kattegræs/kattemalt. Jeg valgte kattemalt i sin tid, men ingen af kattene har lyst til at spise det. Jeg kunne godt komme lidt på deres tungespids, således at de blev nødt til at spise det, men faktisk har jeg ikke endnu set nogle af de famøse hårboller. Jeg børster kattene, for min sofa's skyld og for at minimere hårboller. Men de har hverken været der før eller efter. Er malten så ikke overflødig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Hun er da en modig kat! Hun "stikker af" fordi verden er spændende, tænker jeg. Og så fordi du lod vinduet stå åbent Mine katte kan heller ikke fordrage kattemalt, men kattegræs er de rigtig glade for (man skal bare huske at vande det ). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Hun er da en modig kat! Hun "stikker af" fordi verden er spændende, tænker jeg. Og så fordi du lod vinduet stå åbent Mine katte kan heller ikke fordrage kattemalt, men kattegræs er de rigtig glade for (man skal bare huske at vande det ). Jeg ved ikke om hun er modig - det er som om hun er nysgerrig fremfor...alt. For eksempel har jeg allerede flyttet to gange med hende - og underligt som det lyder, er jeg næsten sikker på at at Alice elsker det! Ikke at hun er en vildt aktiv kat, men jeg kan virkelig mærke på hende at hun kan lide når der sker noget nyt. Det ville være toppen for Al at blive passet ude, hvis jeg skal noget! :banan: Så du tror det er en overfortolkning, hvis hendes udbrydertrang (som jo kun er der ved åbent vindue) skulle betyde at hun har det dårligt som indekat? Jeg tror selv lidt på den med overfortolkningen.. Og og.. skal jeg give hende græs, selvom hun ikke laver hårboller? Hun får grønt udefra en gang i mellem, lidt græs eller blade, og det nyder hun. Både at tygge i/spise og til at daske til og fræse rundt efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Katte er ikke bygget til at leve indendøre :blink: lader du vinduer eller døre stå åbne, er det helt naturligt at hun stikker af. Kender du ikke det udtryk "curiosity killed the cat!" ?? Katte er ret kloge, der går som regel ikke længere væk end at de kan finde hjem igen :5up: hvis det sker igen, så prøv at fordele lidt brugt kattegrus omkring dit hjem. Ved vinduet og døren så hun kan dufte sig selv dér. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Katte er ikke bygget til at leve indendøre :blink: lader du vinduer eller døre stå åbne, er det helt naturligt at hun stikker af. Kender du ikke det udtryk "curiosity killed the cat!" ?? Katte er ret kloge, der går som regel ikke længere væk end at de kan finde hjem igen :5up: hvis det sker igen, så prøv at fordele lidt brugt kattegrus omkring dit hjem. Ved vinduet og døren så hun kan dufte sig selv dér. Ha ha.. Curiosity killed the cat! Nej, det kender jeg ikke - men der giver STOR mening, når jeg tænker på min Alice. Og god idé med gruset! Tror du hun vil blive mere og mere modig, og måske løbe længere væk eller være væk i længere tid? Det er jo sket et par gange før.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Ha ha.. Curiosity killed the cat! Nej, det kender jeg ikke - men der giver STOR mening, når jeg tænker på min Alice. Og god idé med gruset! Tror du hun vil blive mere og mere modig, og måske løbe længere væk eller være væk i længere tid? Det er jo sket et par gange før.. Ja hvis du lader hende løbe ud, vil hun med tiden gå længere og længere væk. Men altså min Chaplin er udekat og vi bor ved siden af en stor trafikeret vej. Og her er ret så mange katte i området. Men de er kloge nok til at holde sig derfra :blink: Men hvis du vil lade hende være udekat, så er det en god idé at starte stille og roligt nu hvor det er ved at blive koldt. For så kommer hun nok hjem igen efter kort tid En god idé ville være lige at gå med hende rundt i nabolaget, så hun kan følge dig hjem igen. Men hvis hun ikke er neutraliseret skal du få det gjort først, for du kan ikke regne med at de hankatte der er i nabolaget alle er blevet fixet :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Ja hvis du lader hende løbe ud, vil hun med tiden gå længere og længere væk. Men altså min Chaplin er udekat og vi bor ved siden af en stor trafikeret vej. Og her er ret så mange katte i området. Men de er kloge nok til at holde sig derfra :blink: Men hvis du vil lade hende være udekat, så er det en god idé at starte stille og roligt nu hvor det er ved at blive koldt. For så kommer hun nok hjem igen efter kort tid En god idé ville være lige at gå med hende rundt i nabolaget, så hun kan følge dig hjem igen. Men hvis hun ikke er neutraliseret skal du få det gjort først, for du kan ikke regne med at de hankatte der er i nabolaget alle er blevet fixet :blink: Jeg lader hende ikke løbe ud med vilje. Det er bestemt ikke min intention, og jeg passer virkelig meget på - men uheldet har altså været ude, og jeg kan desværre ikke udelukke det sker igen. Mht. til planer om hendes udeliv - jeg har ikke lyst til at hun skal være udekat her i København. Men da min leje og jobkontrakter begge udløber til januar - er det et momentum til at leje et hus ude hvor kragerne vender. Hvis ikke det bliver til januar, bliver det nok til sommer - og det er først dér hun er tiltænkt til at endelig nyde verden udenfor. Hvor længe er det i grunden man bør holde sin kat indendørs efter en flytning, og inden den bliver lukket ud? Synes jeg hører alt fra 14 dage til 3 måneder. Forvirringen er stor. Og nåh ja - hun er steriliseret! Hun boet på internat i en flok på ca. 70 andre katte, så det kunne have været noget af en familieforøgelse, med et par uneutraliserede katte derinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Synes det kommer meget an på katten, om man kan lade dem rende rundt i midtbyen. Min gamle kat Felix havde aldrig været ude da jeg fik ham som 2-3 årig. Han kedede sig MAX, han var på ingen måde skabt til indelivet - selvom han ikke anede hvad udeliv betød. Nå men ham lærte jeg at gå langs fortovet ned af vejen og ind i en park, og han kom så hjem når jeg kaldte :5up: Min nuværende kat har fungeret fint indenfor, nu render han ude, men efter de 2-3 uger hvor han nærmest aldrig var hjemme, er han nu blevet "normal", han går på land som det passer ham, går lidt med på aftenturen med hunden og sover i sengen hele natten, sammen med os Han holder sig i nær-området, han er kastreret som ung. Mine katte har heller ikke kastet særlig mange hårboller op (faktisk flere år siden sidst :hmm:), men de fik kattegræs engang imellem alligevel, tror bare de synes det smager godt. Nu spiser Skipper så græs på land, hvis det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Tror det kommer lidt an på hvordan katten er...men altså Chapper var inde i 14 dage da vi lige flyttede hertil...skulle have været længere men han gik mig på nerverne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MariePylaia Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Synes det kommer meget an på katten, om man kan lade dem rende rundt i midtbyen. Min gamle kat Felix havde aldrig været ude da jeg fik ham som 2-3 årig. Han kedede sig MAX, han var på ingen måde skabt til indelivet - selvom han ikke anede hvad udeliv betød. Nå men ham lærte jeg at gå langs fortovet ned af vejen og ind i en park, og han kom så hjem når jeg kaldte :5up: Min nuværende kat har fungeret fint indenfor, nu render han ude, men efter de 2-3 uger hvor han nærmest aldrig var hjemme, er han nu blevet "normal", han går på land som det passer ham, går lidt med på aftenturen med hunden og sover i sengen hele natten, sammen med os Han holder sig i nær-området, han er kastreret som ung. Mine katte har heller ikke kastet særlig mange hårboller op (faktisk flere år siden sidst :hmm:), men de fik kattegræs engang imellem alligevel, tror bare de synes det smager godt. Nu spiser Skipper så græs på land, hvis det er. Han lyder godt nok til at have været en kvik kat, ham Felix. Sejt! Jeg tror, at jeg har betemt mig for at vente til den dag, hvor jeg bor et lidt mere fredeligt/kattevenligt sted. Og hun fungerer jo helt fint indenfor - når ikke lige hendes glemsomme menneske-mor eller dennes roomie, lader vinduet stå på klem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Hvor ser hun dejlig ud :hjerte: Jeg ville personligt ikke lade hende være udenfor - heller ikke når du flytter i hus. At katte ikke kan trives som indekat er noget vrøvl! Hvis man sørger for at give dem aktivering/beskæftigelse, kan de SAGTENS trives som indekatte - jeg har to indekatte og de kommer aldrig nogensinde til at være udekatte som fritgående. Hvis de får adgang til at være ude bliver det i løbegård eller en kattesikret indhegnet have, når vi engang får sådan én. At lade sin kat gå som fritløbskat med vilje synes jeg er rigtig uansvarligt! Der sker slagsmål, de færreste er glade for en kat som pisser og skider i deres have, de går på biler og ridser dem, der findes mange kattehadere som ikke behandler ens stakkels elskede kat ordentligt udenfor og risikoen for at blive kørt ned/komme til skade og ligge og lide er stor. Jeg synes det er rigtig uansvarligt (!!) og forstår heller ikke man har nerver til det.. Sæt du hellere nogle låse/net på dine vinduer så de kan stå åbne uden at kattene kan komme ud :5up: så kan du få luftet ud og kat(tene) er i sikkerhed indenfor. Selvom hun nok har fået lidt smag på udelivet kan du godt afvænne hende det, bare sørg for at chancen for en tur mere udenfor ikke byder sig! Vores ene Burmeser har i en periode gået som udekat inden vi fik ham - vi har bare holdt ham indenfor og holdt ham beskæftiget med aktivering, højt kradsetræ, vores anden Burmeser, legetøj osv., han er nu fuldstændig ligeglad med at komme ud - han har det fint som indekat. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Tjaa Hundetosse...der er vi jo så forskellige :blink: jeg er af den overbevisning af dyr fortjener lige så meget frihed som man kan give dem! Min kat render ude, og har kun hørt godt fra diverse naboer her. Synes det er synd at spærre ham inde! Med min ville det grænse til dyrplageri! Men kommer jo også lidt an på katten. Jeg tager chancen og siger, er katten klog nok til at holde sig fra bilerne lever han nok et langt og godt liv i friheden. Er han for dum til at holde sig fra bilerne, lever han et kort men godt liv i friheden :blink: Tager hellere chancen og gir ham et liv i frihed. Nok også derfor jeg aldrig kunne finde på at bruge mange tusind kr på en racekat! Har intet med katten at gøre, men det er altså surt at slippe en invistering ud i verden. Ej..lyder vist lidt underligt...men altså elsker jo møgdyret (pta at han er et møgdyr :blink: ) men altså...kan lidt forstå at folk ikke lader deres dyre racekatte gå frit. For det er mange penge at miste hvis den blir kørt ned....svært at forklare mine tanker her tror jeg :hmm: Men altså! Det er fair nok at folk vil holde deres katte indendøre, det er deres kræ og deres valg. Men JEG synes det er egoistisk! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Tjaa Hundetosse...der er vi jo så forskellige :blink: jeg er af den overbevisning af dyr fortjener lige så meget frihed som man kan give dem! Min kat render ude, og har kun hørt godt fra diverse naboer her. Synes det er synd at spærre ham inde! Med min ville det grænse til dyrplageri! Men kommer jo også lidt an på katten. Jeg tager chancen og siger, er katten klog nok til at holde sig fra bilerne lever han nok et langt og godt liv i friheden. Er han for dum til at holde sig fra bilerne, lever han et kort men godt liv i friheden :blink: Tager hellere chancen og gir ham et liv i frihed. Nok også derfor jeg aldrig kunne finde på at bruge mange tusind kr på en racekat! Har intet med katten at gøre, men det er altså surt at slippe en invistering ud i verden. Ej..lyder vist lidt underligt...men altså elsker jo møgdyret (pta at han er et møgdyr :blink: ) men altså...kan lidt forstå at folk ikke lader deres dyre racekatte gå frit. For det er mange penge at miste hvis den blir kørt ned....svært at forklare mine tanker her tror jeg :hmm: Men altså! Det er fair nok at folk vil holde deres katte indendøre, det er deres kræ og deres valg. Men JEG synes det er egoistisk! Jeg har så lige præcis modsatte mening end dig - jeg mener det er dybt egoistisk og uansvarligt at lade sin kat gå frit udenfor, til gene for mange andre mennesker - tænk på dem som kommer til at kører katte ned, de har helt sikkert IKKE en fed følelse bagefter, fordi nogen har ladet deres kat gå udenfor.. eller hvis katten ikke er neutraliseret, der kommer bare rigtig mange kattekillinger til på kort tid, og vi har så RIGELIGT med uønsket killinger i forvejen - ingen grund til at sætte flere til! Hvis man absolut VIL have en kat som kan komme udenfor, mener jeg at så må man vente til man har plads til at lave en fin løbegård eller hegne sin have forsvarligt ind. Men det ved du nok efterhånden at jeg er af den mening Og hvis man gider bruge tid på sin indekat, som man gør på hunde også, så kan katte have et fantastisk liv indenfor :5up: uden risiko for store slagsmål, stor risiko for sygdomme, blive såret/ligge og lide, møde en kattehader osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Vi bliver vist aldrig enige om det her inde-ude spørgsmål Jeg synes det kommer meget an på hvilket område man bor i. Om der er mange biler, om katten skal over en vej for at komme til grønt område, om der er andre katte eller om der fiser katte-hadende hunde rundt. Skipper render rundt med naboens kastrerede kat nu, de hygger sig fint og går på "rov" sammen (meningen de skal fange mus men bliver vist mest til blade og biller ). Skipper vil gerne gå med på aftenturen med hunden, men han får et "gå hjem" hvis han går udenfor området, og så sætter han sig pænt og venter indtil vi kommer tilbage, så følges vi resten af vejen hjem. Det synes jeg er glimrende. Hmm, egentlig, hvorfor skal hunden ud 3 gange dagligt, når katten ikke skal? En ting er afføring, men mon ikke en hund også kunne lære at bruge en hunde-bakke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Lyder som en dejlig misling. Jeg ville også holde ham inde, men jeg har også selv oplevet af få min kat dræbt i trafikken. Han var en værre kylling, som altid holdt sig væk fra trafikerede veje gudskelov (vi boede på en blind vej i århus c), men desværre sad han under en bil en dag, som startede... Det var forfærdeligt at skulle op identificere ham, helt stivfrossen. Vi snakker tit om ham stadigvæk, han var vores første kat og meget meget speciel. Idag har vi kattesikret have til vores 2 katte og det er simpelthen det bedste... For gu' synes jeg også en kat får mere livskvalitet af at kunne fange insekter og kravle i træer udenfor. Så jeg ville vente, som du også har bestemt dig for. Og du aktiverer ham jo, jeg er sikker på han lider ingen nød. Han har tilmed (vigtigst af alt) selskab af en anden kat. Kattegræs er en rigtig god idé. Katte elsker at sidde og nippe i det. Du kan også købe stuebambus. :5up: Dejligt med din opfølgning. :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts