Gæst Vivi Skrevet September 26, 2010 Rapporter Share Skrevet September 26, 2010 Vi er lige kommet hjem fra 11 dages ferie i Portugal. Guincho var med, han har været i landet en gang før, nemlig for 1 år siden. Vi boede da i samme by, som vel er på størrelse med Holbæk. Jeg var godt nok imponeret, da det viste sig at han kunne finde hen til det hus, hvor vi boede på sidste års ferie. Det var i en anden del af byen, end vi boede denne gang. Så en dag vi var ude at gå tur, besluttede vi at vi ville gå hen til den store vej, som bl.a. fører hen til en lukket sidevej, hvorpå huset fra sidste år ligger. Der er en del andre huse på den lukkede vej, og der er flere andre sideveje til den store vej. Men Guincho, som fik lov at gå forrest og føre an, valgte efter en ganske kort snusning på hjørnet, at gå ned ad netop den vej. Og han valgte at gå på højre side. Og han valgte at stoppe ved hus nr 4, og kigge op på os. Det var lige præcis der vi havde boet en uges tid for et år siden. Er det ikke et glimrende bevis på at hunde har langtidshukommelse, hvad mener I? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Det synes jeg er en rigtig sjov observation.. Jeg er heller ikke i tvivl om at hunde har en rigtig god langtidshukommelse, omend den måske ikke er så.. bevidst hos dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Jeg er ikke i tvivl om at hunde har glimrende langtidshukommelse, derudover har de en yderst veludviklet stedsans... Jeg er fx dybt imponeret over, at Karla - i bil - ved at vi nærmer os svigerforældrenes hus, lige meget hvilken side vi kommer fra. Hun reagerer tidligere når vi kommer den "normale" vej fra - vel en kilometers penge før vi er... Hvor når vi kommer fra syd (hvilket vi virkelig sjældent gør) er det først et par hundrede meter før hun fortæller mig at nu er vi der snart... Så hun kan tydeligvis visuelt huske området Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Så hun kan tydeligvis visuelt huske området Sjovt, jeg har altid haft en opfattelse af, at det var lugtene, der afgjorde det for dem? Vores hunde reagerer altid når vi nærmer os sommerhuset i Sverige, men her mistænker jeg dem lidt for, at det er flere faktorer. Men ruller vi vinduerne ned og de får lov at tage en skovfuld luft, så er der trippen de sidste 4 kilometer ind af skovvejen. Det med lugtene stammer fra den gang, hvor den gamle tøs var yngre, og toget var valget når vi skulle transportere os rundt. Her fattede hun altid mistanke om at vi var på vej ud for at besøge min mor, når vi nærmede os en bestemt station (Hareskoven). Og det var også når hun lå ned, og dermed ikke kunne nyde udsigten. Men ja, visuel hukommelse er der naturligvis også, ellers ville det være rigtig svært at lære dem at markere nedfaldssteder når vi går på prøver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Jegh ar gået ud fra, at det handlede om det visuelle når hun sad i bilen men dte kan da godt være, hun kan få nogle dufte ind via ventilationssystemet som jeg bare ikke fanger... De bor dog inde i byen, på en stor vej, så ved ikke lige hvad der skulle dufte af der :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Jeg er ikke i tvivl om at hunde har glimrende langtidshukommelse, derudover har de en yderst veludviklet stedsans... Jeg er fx dybt imponeret over, at Karla - i bil - ved at vi nærmer os svigerforældrenes hus, lige meget hvilken side vi kommer fra. Hun reagerer tidligere når vi kommer den "normale" vej fra - vel en kilometers penge før vi er... Hvor når vi kommer fra syd (hvilket vi virkelig sjældent gør) er det først et par hundrede meter før hun fortæller mig at nu er vi der snart... Så hun kan tydeligvis visuelt huske området Guincho ved også hvornår vi er så godt som hjemme, uanset om vi har været på en 1½ times køretur, eller ½ times køretur. Og han ligger ovenikøbet altid og sover i sin transporttaske når vi kører i bil. Så det kan ikke være fordi han ser mig gøre en bestemt bevægelse f.eks. Men han vågner altid op 1 minut før vi er hjemme, går ud af tasken, strækker sig og gør klar til at komme ud af bilen. Vi har talt om at det nok er vejens sving, som han har fået tastet ind på sin indre computer. Men jeg har aldrig tænkt på at det kan være dufte via ventilationssystemet...måske er det det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 De bor dog inde i byen, på en stor vej, så ved ikke lige hvad der skulle dufte af der :hmm: Sikkert alt muligt spændende. Kunne godt lide det billede af hundens lugtesans der engang blev beskrevet som følger: Når mennesket kan lugte en gryderet, lugter vi retten - sammenhængen. Hunden lugter hver eneste ingrediens og hvilken mængde der er brugt. Så måske der hos dem lugter af nogle specille blomster fra naboen, træer i området og butikker på vejen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Vi har talt om at det nok er vejens sving, som han har fået tastet ind på sin indre computer. Det var også min teori da jeg engang havde en foxterrier, som bogstavelig talt kunne stå op og sove i bilen, men da vi kom til sidste sving, før vi var hjemme, vågnede hun altid, uden undtagelse. De hunde jeg har nu, reagerer hver gang jeg slår blinklyset til, så skal de lige op og orientere sig, og det virker helt klart som om det er noget visuelt. Men med hundes eminente lugesans, så kan det helt sikkert ikke udelukkes, at den er med i spillet. Det kunne være sjovt at høre om andres oplevelser og teorier. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Guincho ved også hvornår vi er så godt som hjemme, uanset om vi har været på en 1½ times køretur, eller ½ times køretur. Og han ligger ovenikøbet altid og sover i sin transporttaske når vi kører i bil. Så det kan ikke være fordi han ser mig gøre en bestemt bevægelse f.eks. Men han vågner altid op 1 minut før vi er hjemme, går ud af tasken, strækker sig og gør klar til at komme ud af bilen. Vi har talt om at det nok er vejens sving, som han har fået tastet ind på sin indre computer. Men jeg har aldrig tænkt på at det kan være dufte via ventilationssystemet...måske er det det? Jeg har også haft opfattelsen af at det var bilens bevægelser der fortalte hundene at nu var de snart ved bestemmelsesstedet for mine hunde har også ligget og sovet tungt og vågnet når vi var tæt på et kendt sted. I vågen tilstand tror jeg på næsen, men når de sover... En kat som ligger og sover vågner, hvis man stikker en klat leverpostej hen under dens næse uden at berøre katten på nogen måde, det har alle mine gjort. Men hunde, som burde have en langt bedre lugtesans - ingen af mine har til dags dato reageret ved at vågne eller bare bruge næsen i søvne. Ja, spørg ikke hvorfor jeg undersøger sådan noget, men sådanne små elsperimenter er en del af underlige mig Derfor tror jeg på at det er hundens næse der fortæller den hvor den er når den er vågen og andre ting, når dn sover. Vivi, det er også helt klart min erfaring at hunde har en langtidshukommelse, jeg kan godt huske at emnet er blevet debatteret her på forum for noget tid siden og din oplevese tager jeg som endnu et bevis på at hundens langtidshukommelse naturligvs erksisterer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 En kat som ligger og sover vågner, hvis man stikker en klat leverpostej hen under dens næse uden at berøre katten på nogen måde, det har alle mine gjort. Men hunde, som burde have en langt bedre lugtesans - ingen af mine har til dags dato reageret ved at vågne eller bare bruge næsen i søvne. Det gør mine til gengæld. For jeg har også små forsøg kørende hjemme . Men det går ikke specielt hurtigt at få øjne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Det gør mine til gengæld. For jeg har også små forsøg kørende hjemme . Hi hvor sjovt! Men det går ikke specielt hurtigt at få øjne Hvor lang tid cirka? Undskyld Vivi, vi lige spammer et øjeblik Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Hi hvor sjovt! Hvor lang tid cirka? Undskyld Vivi, vi lige spammer et øjeblik Hmmm, nu bliver jeg jo i tvivl. Kan godt gå op til fem-ti sekunder. Tænker det er afhængigt af hvor tungt de sover. Og jeg kan garanteret også risikere at ramme dem på et tidspunkt, hvor de sover så tungt at de ikke vil registrere det. Må hjem og prøve igen. Og så tror jeg skam også, at der er andre ting der tricker deres hukommelse når man eksempelvis er på vej i bil mod et mål. For her reagerer vores umiddelbart heller ikke på duften (nu vi taler turen til Sverige) i første omgang. Det er når vi kører ind på skovvejen der virkelig kommer liv i dem. Men så har der også været alle mulige forsignaler de kan agere ud fra. For vi har stort set altid de samme stop på vejen op (der skal jo handles bland selv slik i ICA...) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts