Gæst Bam Bam Skrevet September 26, 2010 Rapporter Share Skrevet September 26, 2010 Jeg har hørt at dette våde vejr giver rigtige gode betingelser for snegle og der er rigtig mange snegle her i Herning. Jeg mener der er en her inde som bor i århus og hendes hund havde hjerteorm. Men er der nogen der ved om det har spredt sig mere? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Spørg din dyrlæge... Jeg er nu ret sikker på at det for længst er over hele landet. Og det er især her i efteråret at der er risiko for at hundene bliver smittet. Det er de færreste hunde, der ligefrem spiser snegle, men mange hunde spiser nedfaldsfrugt. Og det gør snegle osse. Og sneglebørn kan være bittesmå.. Der har været hjerte/lungeorm i Nordsjælland i mindst 7 år nu... SÅ lang tid tager det ikke at få det spredt over resten af landet. Men jeg vil tro, at det ikke er altid at dyrlægerne opdager hvad det er at hunden fejler. Nogle gange er der andre --dødelige-- symptomer inden hunden begynder at hoste. Hvis du er den allermindste smule i tvivl om din hund skulle være syg, så få lavet en Baermanns test. Det er den test, dyrlægen bruger for at finde ud af, om en hund har H/L orm. ---Men snak med din dyrlæge om hvor mange tilfælde han har set i området.. Silke bliver testet -helt fast-- hver halve år. VI skal i hvert fald ikke risikere noget som helst. Og hun er endda på forebyggende behandling... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Hej er ny her og vil give mit besyv med (første indslag). Ifølge Parasitologi lektor på LIFE, tidligere KVL, er fransk hjerteorm (angiostrongylus vasorum) endemisk i danmark. Den er dog hyperendemisk på sjælland. Dvs. at hjerteorm også findes i Herning. Hvor slemt det er i dit lokalområde, kan jeg ikke sige. Det ved din dyrlæge nok bedre. Der blev for et par år siden lavet en PhD afhandling om hjerteorm og her blev foreslået to årlige kontrol. Hvis man har mistanke eller er bekymret er det en rigtig god ide at samle fæces og få det undersøgt. Prøven er desværre dog langt fra fuldstændig sikker. Håber det hjalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst skovtrold Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 vi var ved dyrlægen i lemvig i sidste uge for at blive vacineret mod kennelhoste. Spurte dem omkring hjerte om i området. Og fik heldigvis at vide at det var rigig sjældent. Så ingen grunnd til reelmæssig test, kun ved mistanke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bam Bam Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Mange tak for jeres besvarelser:-D Det er ikke fordi Murphy udviser nogle symptomer. Men derfor kan han godt have dem, ik?. Det er ihvertfald hvad jeg har læst. Og der er virkelig mange snegle i år og de er nærmest overalt hvor vi går tur. Han skal alligevel snart til dyrlæge og så kan jeg ligeså godt få ham testet.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Hunde kan sagtens have hjerte- eller lungeorm uden symptomer. Det kan være en god ide at aftale med dyrlægen før du kommer. Så kan du nå at indsamle fæcesprøver for de 3 til 5 på hinanden følgende dage der kræves for at gøre Baermann lidt mere sikker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Silke havde overhovedet ingen som helst symptomer da hun blev testet i januar 2010. Det var kun et halvårligt rutinecheck. Og det kom helt bag på mig, at den var positiv, for der lå jo højt med sne allevegne og det var måneder siden vi havde set den sidste snegl... KUN fordi hun blev rutinechekket nåede hun ikke at blive rigtig syg. Der var kun få larver i afføringen. 2. gang en hund bliver syg kan der opstå pludselige indre blødninger som hunden dør af. Jeg tror at næsten alle hundeejere i Nordsjælland kender hunde, der har været/er syge af den s*** lorteorm.. -----Så vi er nok mere på vagt end i resten af landet.. Da Silke var syg første gang, var eneste sygdomstegn manglende appetit.......... Og hun tog ikke på selv om hun var knapt udvokset. Men check prisen for en baermanns test hos din dyrlæge. En rutineret dyrlæge/assistent kan lave testen for 200 kr. En dyrlæge uden erfaring sender måske testen til et laboratorium. Det koster nemt 3 gange så meget.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bam Bam Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Silke havde overhovedet ingen som helst symptomer da hun blev testet i januar 2010. Det var kun et halvårligt rutinecheck. Og det kom helt bag på mig, at den var positiv, for der lå jo højt med sne allevegne og det var måneder siden vi havde set den sidste snegl... KUN fordi hun blev rutinechekket nåede hun ikke at blive rigtig syg. Der var kun få larver i afføringen. 2. gang en hund bliver syg kan der opstå pludselige indre blødninger som hunden dør af. Jeg tror at næsten alle hundeejere i Nordsjælland kender hunde, der har været/er syge af den s*** lorteorm.. -----Så vi er nok mere på vagt end i resten af landet.. Da Silke var syg første gang, var eneste sygdomstegn manglende appetit.......... Og hun tog ikke på selv om hun var knapt udvokset. Men check prisen for en baermanns test hos din dyrlæge. En rutineret dyrlæge/assistent kan lave testen for 200 kr. En dyrlæge uden erfaring sender måske testen til et laboratorium. Det koster nemt 3 gange så meget.... Tak. Det må jeg lige huske, at forhøre mig om. Er der noget med, at afføringsprøverne helst ikke må være i direkte kontakt med jord. Og skal de opbevares på køl eller stuetemperatur? Nu når jeg tænker over symptomer og ikke symptomer, så synes jeg faktisk ikke han har så god udholdenhed som han burde have med den motion han får. Det kan også være det er mig der ser spøgelser, men nu får jeg lavet den test for en sikkerhedsskyld. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Jeg tjekkede med min dr. dyr, da Jacki var til "eftersyn" i august. Han frarådede mig at få testen lavet, da han trods 100-vis indsendte prøver aldrig havde fået en positiv tilbage Min dr. dyr sender til Tyskland, og én prøve (af den store) koster ca. 500,- og da der skal tages 3 - så er prisen kr. 1.500,- Så jeg venter lidt med at teste .............. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Jeg tjekkede med min dr. dyr, da Jacki var til "eftersyn" i august. Han frarådede mig at få testen lavet, da han trods 100-vis indsendte prøver aldrig havde fået en positiv tilbage Min dr. dyr sender til Tyskland, og én prøve (af den store) koster ca. 500,- og da der skal tages 3 - så er prisen kr. 1.500,- Så jeg venter lidt med at teste .............. Min dyrlæge fraråder også testen. Og skal man endelig have taget den, så vil han have mindst 5 prøver - og hellere 10. Ellers er det simpelthen for usikkert. Så ved mistanke om hjerte-lungeorm, så behandler han forebyggende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Og skal de opbevares på køl eller stuetemperatur? Min dyrlæge bad om et ny sæt prøver da det viste sig at dem jeg havde med havde ligget i en kurv bag på cyklen i frostvejr på vej til dyrlægen. Selve analysen af prøven foregår ved alm stuetemperatur eller lidt mere, hvis det er Baermann testen de anvender. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Tak. Det må jeg lige huske, at forhøre mig om. Er der noget med, at afføringsprøverne helst ikke må være i direkte kontakt med jord. Og skal de opbevares på køl eller stuetemperatur? Nu når jeg tænker over symptomer og ikke symptomer, så synes jeg faktisk ikke han har så god udholdenhed som han burde have med den motion han får. Det kan også være det er mig der ser spøgelser, men nu får jeg lavet den test for en sikkerhedsskyld. :mrgreen:Ved hjælp af en plastic-teske og et plasticsnapseglas graver jeg lidt lort af oversiden af en nylagt pølse . Teske og glas putter jeg i en plasticpose og slår knude på. DEN pose putter jeg ned i en anden plasticpose, som jeg lukker med en tøjklemme. Og den putter jeg så i en lille marmeladespand med tætsluttende låg. DEN ryger så i køleskabet. Næste lort kommer i en pose med knude. Hjemme henter jeg spanden i køleskabet, lukker den op udenfor, og tager posen med klemmen, hvor jeg putter den nye pose med knude på, ned til den første pose. Lukker omhyggeligt posen med klemmen. Og omhyggeligt spanden med tæt låg. Og går ind og sætter den i køleskabet igen. Lorte lugter altså... Osse når de er i en plasticpose med knude på..... --Jeg skraber lort af den udvendige side på lorten, fordi jeg på nettet har læst at larverne ret hurtigt bevæger sig ud på ydersiden af lortene. Og HVIS der er larver, så vil jeg jo meget gerne have en positiv test. --jeg putter lortene på køl for at have så stabile temperaturer som muligt, -igen for at de små larver skal have bedst mulige livsbetingelser i den korte tid de har tilbage.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Min dyrlæge fraråder også testen. Og skal man endelig have taget den, så vil han have mindst 5 prøver - og hellere 10. Ellers er det simpelthen for usikkert. Så ved mistanke om hjerte-lungeorm, så behandler han forebyggende. Det gør begge mine dyrlæger også. Laki har fået behandling 3 gange denne sommer, og testen viste negativ, men ved de sidste to behandlinger forsvandt hans symptomer faktisk. Begge mine dyrlæger har ikke fidus til de forskellige tricks med at opbevare prøverne i køleskabet og kun skrabe den øverste del af. De siger, at det eneste, der betyder noget, er at prøverne er taget over 3 dage. Har ikke så meget fidus til de prøver mere, må jeg nok indrømme. En prøve her koster 600 kr, mens ormebehandlingen er ret billig, så fremover vil jeg også springe prøven over og gå direkte til behandlingen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Jeg tjekkede med min dr. dyr, da Jacki var til "eftersyn" i august. Han frarådede mig at få testen lavet, da han trods 100-vis indsendte prøver aldrig havde fået en positiv tilbage Min dr. dyr sender til Tyskland, og én prøve (af den store) koster ca. 500,- og da der skal tages 3 - så er prisen kr. 1.500,- Så jeg venter lidt med at teste .............. Det lyder vildt.... Jeg betaler 200 kr når jeg afleverer tre lorte. Der bliver da ikke lavet prøve på hver enkelt lort. De bliver alle tre puttet i én opstilling.. Der er da ingen der har glæde af at vide, om det var lort 1, 2 eller 3, der var inficeret... Men okay, de første gange skrev jeg omhyggeligt dato på hver lortepose...... ----Man bliver da klogere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret September 27, 2010 Rapporter Share Besvaret September 27, 2010 Prøverne skal helst tages så de ikke rører jorden for at undgå kontaminering med jordnematoder (der af utrænet kan fejldiagnosticeres som hjerte- eller lungeorm). Det er nu mit indtryk at folk normalt samler op fra jorden og ikke har prøvet på at gribe Som det er sagt er opbevaring med stuetemperatur ok, prøverne skal ved baermann stå 24 t i stuetemperatur så L1 (larverne) kan falde ned i bunden af det lunkne vand for senere at blive opsamlet. Ja, testen er ikke så sikker som det kunne ønskes, men den er det bedste der findes kommercielt (så længe erfarne foretager undersøgelsen). Derfor behandles der normalt også på indikation på trods af negativ prøve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret September 28, 2010 Rapporter Share Besvaret September 28, 2010 Prøverne skal helst tages så de ikke rører jorden for at undgå kontaminering med jordnematoder (der af utrænet kan fejldiagnosticeres som hjerte- eller lungeorm). Det er nu mit indtryk at folk normalt samler op fra jorden og ikke har prøvet på at gribe Og de jordnematooder ser faktisk lidt skumle ud. Målene er i 1/1000 mm dvs at den nematodekoloni er knapt en millimeter lang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts