Hop til indhold

Tænder -er det normalt?

Recommended Posts

Duffy er i stor stil ved at skifte sine tænder ud.. Jeg har dog lige et spørgsmål til de to øverste "hugtænder" (ingen anelse om hvad de hedder, men håber I forstår hvad jeg mener :genert:) Som I kan se på billederne, vokser de nye frem foran hvalpetænderne, som ikke er løse endnu :vedikke: Er det normalt eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er vist ganske normalt at der vokser to sæt tænder ud på de mindre hunde, men hvis de begge bliver siddende skal det ene sæt fjernes, ellers ender de med et meget skævt sæt tænder. Således mener jeg at forklaringen fra vores dyrlæge var.. Correct me if im wrong someone :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade dyrlægen kigge på dem...

Umiddelbart ser de blivende ud til at være kommet ret langt frem, og hvis mælketænderne stadig ikke har løsnet sig, så kan det risikere at smadre hele hans bid (give skævt bid, huller i ganen fordi der ikke er plads, osv.)

Snakker af erfaring...

Normalt kan man afhjælpe det ved at give godt med ben, så tænderne får noget at arbejde med. Men når de blivende, som sagt er så langt fremme og mælketænderne ikke løse, så har det nok ikke den store effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.. Havde godt på fornemmelsen at det ikke var helt godt, når mælketænderne stadig er urokkelige..

Jeg har af andre årsager bestilt tid ved dyrlægen til på mandag, så der kan han lige tjekke bisserne også...

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan har også dobbelte hugtænder :-)

min dyrlæge sagde, at vi kunne prøve at lege lidt ekstra trækkelege, for at vride dem løs, så det kan i jo forsøge, hvis ikke duffy stresser for meget op af det. hvis den blivende tand kommer lige så langt ud som mælketanden, skal man i følge min dyrlæge ikke regne med, at de falder ud og så skal de fjernes operativt.

det er desværre der vi er nået til med halfdan, og de sidder stadig enormt godt fast, så vi bestiller snart tid til en tandfjernelse - måske kan vi gøre det sammen og få mængderabat :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Heika og Zorro havde også hver en hvalpehjørnetand, som ikke faldt ud af sig selv og Heika også en fortand. Så jeg var hos dyrlægen for at får dem trukket ud i torsdags. Og jeg sku hilse og sige, at sådanne hjørnetænder altså har en laaang rod. Men det gik fint. De var lidt slappe nogle timer efter pga narkosen, men så blev de sig selv igen.

Dommeren på hundeudstillingen, mente at Heika's ikke helt perfekte bid, kunne være forårsaget af de ekstra tænder.

Så ud med dem!

Redigeret af Troglodyt
Link til indlæg
Del på andre sites