Gæst Marianne7100 Skrevet September 30, 2010 Rapporter Share Skrevet September 30, 2010 Gode råd søges:) Min dejlig hund Otto på 1år3mdr "hører" usandsynlig dårligt. I hvert fald når vi er på tur. Dvs når først der er noget der har fanget hans opmærksomhed, såsom dyr, dufte eller lyde, er han fuldstændig umulig at komme i kontakt med. Godbidder->ingen effekt Legetøj -> ingen effekt Hoppende syngende lalleglad hundeejer>ingen effekt På ture er han altid i snor, og da vi bor i lejlighed (stor tagterasse han kan komme ud på) har vi jo ingen have vi kan træne i. Ind i mellem er vi på familibesøg, hvor han så er løs i haven, men så snart han finder et hul i hækken er han væk. Det er klart nok et problem eftersom han ikke kommer når man kalder. Hvad dælen stille vi lige op, ville jo gerne vi kunne slippe ham løs, på områder der er egnet til det, uden at være i tvivl om hvorvidt vi kan fange ham igen. Tænker lidt om hans alder pt ikke lige er til indlæring?? Kan det rettes?eller er det for sent? Når vi er herhjemme er der ingen problemer, han kommer når vi kalder og opfører sig ganske pænt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Du kan sagtens træne indkald på jeres gåture, du skal bare have en lang line på ham så han ikke kan stikke af, så en have er ikke nødvendig og man kan sagtens træne når hunden er 1 år gammel, dens koncentration er måske ikke altid så god, og det kræver lidt mere tålmodighed, men derfor kan man jo alligevel godt træne. Og det er aldrig for sent, det tager msåke bare lidt længere tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Jeg har lært dexter indkald ved, at når jeg går tur med ham, (Jeg bruger flexline), så kalder jeg ham til mig engang imellem, når jeg lige kan se, at hans fokus er et andet sted. Og så får han ros og godbid:mrgreen: Når han kommer. Hvorefter jeg siger fri. Og så går vi videre igen. Dette kan jeg så gøre flere gange på en gåtur. Det er ét fedt om der er 1½ meter eller 8 meter mellem hund og ejer. Bare kald lige, når hunden har fokus på noget andet. Dexter har lært at komme når man kalder på denne måde og da han var sikker i dette. Begyndte jeg at øve ham i at gøre dette uden snor. Men jeg øver det stadigvæk engang imellem, når han er i snor, for at gøre ham endnu mere sikker i indkaldet. Selvom vi har have, har jeg ikke rigtigt kunne lære ham indkald i denne, da der er en verden til forskel at være i 'den kedelige have' og ude i verden. Så haven er egentlig ikke en fordel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Otto er jo ikke en hund med baggrund i meget samarbejdende racer og det bør der altid tages højde for. Du skal gribe det an på to fronter: Symptombehandling, altså at undgå adfærden i at opstå f.eks. ved at give ham 20 m line i selen, så du ved du har kontrol. Egentlig opdragelse - altså indlæring af at ville være sammen med dig på turene og et indkald som virker. Der findes tråde om emnet herinde med udførligt beskrevet fremgangsmåde, hvis du søger på "indkald" må der poppe meget op. I bogen "Sjov på turen med din hund" er der beskrevet fremgangsmåden til læring af at følges ad på turene samt indkaldet. Du kan låne bogen på biblioteket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Men jeg øver det stadigvæk engang imellem, når han er i snor, for at gøre ham endnu mere sikker i indkaldet. Jeg forstår selvfølgelig godt snorens hjælp hvis nu hunden styrter efter nogle fugle e.l. Men hvordan hjælper snoren hvis hunden har fået færten af noget ekstremt spændende og derfor bliver "døv" ? (og jo, det er et seriøst spørgsmål - for jeg forstår det ikke:vedikke:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Jeg forstår selvfølgelig godt snorens hjælp hvis nu hunden styrter efter nogle fugle e.l. Men hvordan hjælper snoren hvis hunden har fået færten af noget ekstremt spændende og derfor bliver "døv" ? (og jo, det er et seriøst spørgsmål - for jeg forstår det ikke:vedikke:) Snoren skal forhindre at din hund for mulighed for at blive væk når du vil have fat i den, på sigt skal den lære at komme når du kalder også når den snuser eller på anden måde er optaget, du skal bruge snoren fordi du skal undgå situationer hvor du kalder og hunden ikke kommer. En hund skal ikke gå uden snor før den altid kommer når du kalder! så simpelt er det faktisk i mine øjne:5up: men søg på indkald her i forum, så kommer der masser af opskrifter på hvad du kan gøre, det værste du kan gøre er at slippe en hund som IKKE kommer når man kalder, du får hurtigt oparbejdet en vane hvor hunden lærer at den ikke behøves at komme når du kalder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Marianne7100 Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Vi øver også på alle vores gåture, har altid en pind som han så får som beløning, det er det der "fanger" ham bedst. Men vil jo gerne kunne kalde ham ind når han er optaget af noget andet, da det jo er her han, teoretisk set, ville stikke af, hvis ikke han var i snor. Men jeg må jo bare fortsætte og se om han da ikke snart kan forstå hvor sjov jeg er,kontra andre hunde osv:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Et sikkert indkald er ikke noget man får - det er noget man gør sig fortjent til;-) Det kræver træning, træning og atter træning. Hvis du hund er mere tændt på genstand end godbidder, så tag et rigtig godt stykke legetøj med på turene og beløn med det. Og som de andre siger - på med den lange line. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Tjae.. Selvom Dexter er ret sikker til at komme når jeg kalder.. Så er han også døv når vi lige vandrer forbi en selvdød sæl, en død fugl eller en mega klam lort (det er det vi lige har faldet over på vores gåture). Så jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at visse ting er altså også for gode for en hund, til at den kan komme.. Også selvom det er en hund, der plejer at være rigtig god til at komme ved indkald.. Men ved så ikke om man kan komme så langt med indlæringen af indkald, at man kan få hunden til at komme uanset hvad..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Tjae.. Selvom Dexter er ret sikker til at komme når jeg kalder..Så er han også døv når vi lige vandrer forbi en selvdød sæl, en død fugl eller en mega klam lort (det er det vi lige har faldet over på vores gåture). Så jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at visse ting er altså også for gode for en hund, til at den kan komme.. Også selvom det er en hund, der plejer at være rigtig god til at komme ved indkald.. Men ved så ikke om man kan komme så langt med indlæringen af indkald, at man kan få hunden til at komme uanset hvad..? Selvfølgelig er der visse ting, der virkelig vil gøre et indkald svært. For jagthunden kan det være, hvis den kommer til at lette en fasan, terrieren der fanger en god fært eller hyrdehunden, der ser får. Men uanset hvad, så mener jeg, at næsten alle hunden kan lære at 100% sikkert indkald. Og jeg mener ikke et 99% sikker indkald.. jeg mener 100%! Der er visse racer, hvor jeg tror det er rigtig svært, som spidser og terriere, men hos de fleste kan det lade sig gøre. Det handler om hele tiden at hæve barren for indkaldets sværhed. Få folk til at distrahere, lave indkald igennem andre hunde osv. osv. Jeg træner indkald med min store hvalp lige for tiden med "forhindringer". Det kan være at jeg får 2 personer til at sidde på "ruten" med godbidder eller bolde, eller at jeg får personer til at kaste legetøj forbi/over ham, når han løber ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Hvis man har den lange snor i og hunden så ikke kommer når man kalder, skal man trække den ind, eller ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Hvis man har den lange snor i og hunden så ikke kommer når man kalder, skal man trække den ind, eller ?? nej det skal man ikke, man skal træne indkald så hunden kommer når man kalder, snoren skal forhindre at hunden løber længere væk, skal du have fat i hunden og er du ikke sikker på den vil komme når du kalder så hent den, med snoren kan du forhindre at den løber væk fra dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Marianne7100 Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 15 M line samt nyt meget spændende legetøj = en meget træt hund:) Jeg skyndte mig ud og købte en lang line, så gik vi ud til et stort åbent græsstykke. Det er helt sikkert at han bliver mere opmærksom på mig, når vi pludselig kan være 15 m fra hinanden fremfor de 5 han er vandt til. Vi fik kastet lidt (meget) freesbee, og han fandt ud af at den skulle afleveres hos mig inden den fløj igen. Efterhånden blev selv godbidderne interesante. På turen hjem kunne jeg endda overtale ham til at komme hen til mig, fremfor at jagte en and. Så alt i alt en succes. Er klar over at vi har racen lidt imod os, men at han kommer når jeg kalder må da kunne lykkedes. Vi tager det stille og roligt, for der er ingen tvivl om at der er mange ting, der pt, lugter rigtig godt.. og det skal der også være plads til når man kun er 1års tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Hvis man har den lange snor i og hunden så ikke kommer når man kalder, skal man trække den ind, eller ?? Hvis du trækker din hund ind i den lange line, hvad er det så hunde oplever? At den kommer når du kalder eller at du "voldhenter" den+ Det sidste. Hvis vi hiver hunden ind er der intet i det fra hunden side, Den yder absolut intet, er ikke medvirkende, den kan i princippet have alt andet i hovedet imens. Den lærer absolut intet positiv af det - kun negativt nemlig at tarvelige mor trak den væk fra det den var så interesseret i. Den lange line er udelukkende en sikkerhedsforanstaltning der dels kan give hunden lidt luft under maven dels give ejeren den følelse af kontrol der gør turen positiv og giver en helt anden afslappet måde at tage tingene på Hiv aldrig hunden ind men gå meget gerne i modsat retning inden linen bliver stram, så hunden skal løbe dig op uden der kaldes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Hvis du trækker din hund ind i den lange line, hvad er det så hunde oplever? At den kommer når du kalder eller at du "voldhenter" den+ Det sidste. Hvis vi hiver hunden ind er der intet i det fra hunden side, Den yder absolut intet, er ikke medvirkende, den kan i princippet have alt andet i hovedet imens. Den lærer absolut intet positiv af det - kun negativt nemlig at tarvelige mor trak den væk fra det den var så interesseret i. Den lange line er udelukkende en sikkerhedsforanstaltning der dels kan give hunden lidt luft under maven dels give ejeren den følelse af kontrol der gør turen positiv og giver en helt anden afslappet måde at tage tingene på Hiv aldrig hunden ind men gå meget gerne i modsat retning inden linen bliver stram, så hunden skal løbe dig op uden der kaldes. Tak for svar, men jeg blir jo ikke klogere hvis ikke jeg spørger Tænker bare hvis man har hunden i den lange line, gælder det så om kun at kalde på den når man kan se man er "sikker" på den kommer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret September 30, 2010 Rapporter Share Besvaret September 30, 2010 Forresten så et godt fif, som jeg har lært er, at når Dexter ikke kommer når man kalder, fordi der er noget som er rigtigt spændende. (lidt som Ninjamor nævner) Så løber jeg 3 skridt væk fra ham.. Og så skal han nok drøne tilbage til mig. Ikke fordi han bliver bange, men bare fordi der sker et eller andet anderledes og mere spændende ovre ved mig så, og det skal man da være med til! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts