Hop til indhold

Recommended Posts

Foreslag: kunne vi lave en tråd til ideer om aktiv beskæftigelse/mentaltræning af voksne hunde som hvalpe.:banan:

:vuf::vuf::vuf::vuf::vuf::vuf::vuf::vuf:

Jeg fandt på følgende aktivitet (eller der er som nok nogen der har opfundet den før mig- men den virker i alt fald)

jeg har en slags gummi beholder- det er faktisk svært at forklare- men hundens tunge kan komme ind i hulrummet hele vejen rundt på en sikker måde -. jeg lægger så et par skefulde leverpostej eller andet klisterlækkert mad, derind og giver det til hunden udenfor- der kan snildt gå en 1/2 times tid med det- og hunden er ret træt efterfølgende.

jeg bruger det indimellem når vi kommer hjem fra tur- ligegyldigt om vi tager en rolig tur- en mere træningsagtigtur eller en vildt oplevelsestur så er han bare i 6 gear når vi kommer hjem- jeg giver ham så denne her og der er ro på med det samme.

jeg trækker det selvfølgelig fra hans foderration.

jeg har prøvet med toiletruller også- dem bider han for hurtigt istykker- så denne her er både genbrug og længrevarende :lol:

hvad er din bedste ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en fyldt kong. Og den er proppet og frosset.. Og det tager hende max 20 minutter, så er den tom (hvis det er den store af dem), så det holder ikke så længe herhjemme:lol:

Da hun var teenager og mente at væggen skulle dekoreres i vores - dengang - nye lejlighed, der fik hun 2 frosne kong'er, når jeg tog på job.. Så fik hun brugt energien og krudtet på dem istedet for væggen;-)

Ellers er der fodersøg på en græsplæne:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lavet en del gode tråde med mental aktivering hvis du leder lidt :mrgreen:

Jeg bruger nogl gange nogrt tunguf eller makrel guf på tube som jeg kan trykke må striber ud på træstammer mine hnde elsker det og sjovt at se hvordan de kan udforske et træ :mrgreen:

Herhjemme bruger vi også kongerne eller udhulte marvben..

Vi har massere af aktivitets spil som vi hygger os rigtig meget med...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er en kong? og hvad fylder du den med?:-):-):-)

Dette er en kong:

[media]http://www.alttilhundogkat.dk/6storage/579/3830/dscn00071.jpg[/media]

Der er et lille hul i den smalle ende, der sætter jeg et stykke tørfoder (presser det ned, så det lukker hullet). Stiller kong'en i et tekrus. Laver et mix af ymer/a38, tun i vand og æbletern og hælder i. Og så ryger krus og kong i fryseren.

Anden mix: makrel i tomat og ymer/a38

Opblødt tørfoder kan også proppes i. Det er kun fantasien, der sætter grænser:-D

Bare husk, det udvider sig en anelse, når det bliver frossen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Jeg køber en pakke med frosne oksemarv-ben (suppeben) i Bilka engang imellem som Chilli får at gnave i - frosne.

Det kan der gå rigtig lang tid med at få marven slikket ud! :slem:

Når benene er hule, fylder jeg dem op igen med leverpostej og fryser dem atter - så er der altid et frosset leverpostejs-ben klar til særlige lejligheder og igen går der rigtig lang tid med at få slikket al leverpostejen ud.

Hvis det skal gå rigtig stærkt, får hun bare leverpostej direkte i benet uden at fryse det først, men det tager hende så kun ca. 3 min. at få slikket ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lavet en del gode tråde med mental aktivering hvis du leder lidt :mrgreen:

Jeg bruger nogl gange nogrt tunguf eller makrel guf på tube som jeg kan trykke må striber ud på træstammer mine hnde elsker det og sjovt at se hvordan de kan udforske et træ :mrgreen:

Herhjemme bruger vi også kongerne eller udhulte marvben..

Vi har massere af aktivitets spil som vi hygger os rigtig meget med...

det var en knaldgod ide- den vil jeg straks adopterer ;-)

ja jeg tænkte nok der lå noget herinde- jeg leder også indimellem :banan:

og til det sidst- aktivitets spil- min hund er rimmelig hurtig til at løse opgaver , så jeg tænker lidt- at de spil jeg har set - efter et par forsøg så er den jo gennemskuet og så kan jeg ikke bruge den mere- og de koster jo alligevel et par hundrede stykket :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger også Kong af og til - det er dog egentlig ret sjældent... :hmm: Det meste mentalaktivering får hun via fodersøg, eller ved lege der involverer mig på en eller anden måde...

Fodersøg på græs, fodersøg i hendes legetøjskasse, foderpillerne proppet ind i en gammel smadret bamse....

Lege hvor jeg er involveret:

Hendes NO spil

Hendes godbidstæppe

The-søgning

Tricks af forskellig art

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er en kong:

[media]http://www.alttilhundogkat.dk/6storage/579/3830/dscn00071.jpg[/media]

Der er et lille hul i den smalle ende, der sætter jeg et stykke tørfoder (presser det ned, så det lukker hullet). Stiller kong'en i et tekrus. Laver et mix af ymer/a38, tun i vand og æbletern og hælder i. Og så ryger krus og kong i fryseren.

Anden mix: makrel i tomat og ymer/a38

Opblødt tørfoder kan også proppes i. Det er kun fantasien, der sætter grænser:-D

Bare husk, det udvider sig en anelse, når det bliver frossen:-D

Kanon, mange tak :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger også Kong af og til - det er dog egentlig ret sjældent... :hmm: Det meste mentalaktivering får hun via fodersøg, eller ved lege der involverer mig på en eller anden måde...

Fodersøg på græs, fodersøg i hendes legetøjskasse, foderpillerne proppet ind i en gammel smadret bamse....

Lege hvor jeg er involveret:

Hendes NO spil

Hendes godbidstæppe

The-søgning

Tricks af forskellig art

Jeg er enig i at hovedparten af mentaltræningen er mellem ejer og hund- men jeg var nødt til at finde på noget det kan køle ham ned efter tur- så han ikke bliver udmattet fordi han ingen hvile får. Eller sagt på en anden måde for at undgå han får damp:slem:

godbidstæppe bruger jeg også

og fodersøgning er nu et helt måltid på forskellig underlag- skov/blade.eng/højt græs sand osv osv- det er han bare kanondygtig til :0P

det ville være fedt hvis du ville skrive

1) hvad du mener med thesøgning

2) eksempler på tricks.

jeg forsøger ihærdigt for tiden at give hans yndlingslegetøj navn så vi kan bruge det i udvidet søgning -men det virker ikke rigtigt til at have effekt....forhåbentlig lander den på et tidspunkt

Link til indlæg
Del på andre sites

det ville være fedt hvis du ville skrive

1) hvad du mener med thesøgning

Lige præcis det det lyder som om :mrgreen: Det er lidt ligesom at lege narkohund - vores narko er bare te-poser :lol:

Jeg har lige sakset fremgangsmåden fra en gammel tråd (fordi jeg er doven og ikke gad skrive det igen :genert: )

Startet med bare at ligge teposen foran hende på gulvet og klik/beløn for interesse... lige så stille er den røget længere og længere væk fra hende, derefter rundt om dørkarmen dvs. satdig synligt fremme, men udenfor det rum hun sidder i.

Tilsidst er den blevet rigtigt gemt, fx under puder / tæpper, under tvbordet osv.

Karla elsker denne leg. Hun sidder simpelthen på nåle i køkkenet mens jeg går rundt og gemmer teposen inde i stuen og det sekund jeg siger værsgo', så farer hun derind og man kan høre nsæen arbejde, mens halen står ret op og ned og svirrer som en trommestik... :hjerte:

Jeg bruger signalet "Find te" - men hun behøver det såmænd ikke, ligesåsnart jeg tager teposen frem og sætter hende af, så ved hun hvad hun skal ;-)

Senere har jeg faktisk udbygget denne leg til også at indeholde duftdiskriminering, hvor hun skal vælge en bestemt slags te - i en bunke af forskellige slags te-breve.

2) eksempler på tricks.

Hmmm... bare fjollede ting, som fx. Elefantøvelsen på balje, vinke til mor, bakke, twiste, hoppe, bukke, potetarget, snudetarget....

Og tillidsøvelser, som kræver at hunden er meget tæt på dig, som fx. sik sak mellem ben, hest / gå i garage, kravle under mors ben, løbe under mig der står på alle 4 osv.

Derudover arbejder vi med at lære tings navn (legetøjet), den har vi faktisk arbejdet på længe. Hun kan 2 eller 3, men så tror jeg lidt vi begge mistede interessen :genert: Og når det bliver vinter skal hun lære at spille ringspil. :mrgreen: Jeg købte spillet sidste år, men kom aldrig igang med at lære hende det ....

Link til indlæg
Del på andre sites