Hop til indhold

Recommended Posts

hvad gør du så?

Jeg sidder lige og læser om en debat hvor hunden ikke vil komme ved indkald, og hvad skal personen så gøre. Nogle personer tilråder, at h*n skal lokke hunden ind, så skal den nok lære at det kan betale sig at komme. Det mener jeg så er forkert, ved at lokke den ind, så viser du hunden at det netop kan betale sig ikke at komme, fordi det får man jo godbidder for :blink:

Men hvad gør man så, og spørgsmålet er selvfølgelig under forudsætning af at du mener at øvelsen er godt nok indlært. Hvad gør du når din hund ikke kommer, sitter, dækker, eller hvad du nu kan finde på at bede den om og som du mener er godt nok indlært til at du kan forvente at hunden rent faktisk gør hvad du beder den om?

I andre tilfælde kan det jo godt være et spørgsmål om at du indser, at øvelsen så nok ikke alligevel er godt nok indlært, men hvad gør du så i lige den situation hvor du alligevel har bedt hunden om at gøre noget som åbenbart ikke er godt nok indlært til at den kan honorerer kravet?

Ovenstående er teoretiske spørgsmål, jeg er ikke i tvivl om hvad jeg vil gøre, men jeg vil gerne høre hvad I gør, før jeg fortæller hvad jeg gør :-D

Edit: I ovenstående taler jeg ikke om hvad du vil gøre i træningssituationer, men hvad du vil gøre ude i den virkelige verden (eller derhjemme), når hunden ikke gør hvad du beder om

Redigeret af Lonny
Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

indkald, jeg henter hunden hvis jeg kan, dvs hvis ikke den er for langt ude, og så går jeg hjem efter den lange line og vi går i gang med at træne;-)

Alle andre øvelser, jeg slår ud med hænderne og siger du fik ingen belønning, og så prøver jeg igen, evnt med lidt hjælp hvis jeg tror det er manglende indlæring som er problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

indkald, jeg henter hunden hvis jeg kan, dvs hvis ikke den er for langt ude, og så går jeg hjem efter den lange line og vi går i gang med at træne;-)

Alle andre øvelser, jeg slår ud med hænderne og siger du fik ingen belønning, og så prøver jeg igen, evnt med lidt hjælp hvis jeg tror det er manglende indlæring som er problemet.

Gør du også det hvis det ikke er i en træningssituation, men f.eks. derhjemme hvor du beder hunden om f.eks. at gå i kurven eller dække?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør du også det hvis det ikke er i en træningssituation, men f.eks. derhjemme hvor du beder hunden om f.eks. at gå i kurven eller dække?

niks gå hen og læg dig betyder gå hen og læg dig, og kan sagtens betyde at jeg rejser mig og lukker hunden ud hvis ikke den falder til ro ;-)

At dække er en øvelse, at gå hen og læg dig er ikke en øvelse ;-)

Mine hunde skal ikke dække indendørs eller hjemme, at dæk er en øvelse som skal udføres her og nu, gå hen og læg dig betyder bare at jeg vil ha' ro så hvis hunden vælger at gå ind i et andet rum i stedet så er det også ok, bare den lader mig i ro:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

niks gå hen og læg dig betyder gå hen og læg dig, og kan sagtens betyde at jeg rejser mig og lukker hunden ud hvis ikke den falder til ro ;-)

At dække er en øvelse, at gå hen og læg dig er ikke en øvelse ;-)

Mine hunde skal ikke dække indendørs eller hjemme, at dæk er en øvelse som skal udføres her og nu, gå hen og læg dig betyder bare at jeg vil ha' ro så hvis hunden vælger at gå ind i et andet rum i stedet så er det også ok, bare den lader mig i ro:banan:

Nu har du lige forvirret mig lidt :lol:

Så hos dig er der forskel på øvelser og xxx (hvad skal jeg kalde det?), så nogen ting skal ikke nødvendigvis udføres med det samme, og det koster bare en godbid at undlade at udføre dem, og de andre (som jeg ikke ved hvad jeg skal kalde), de er ikke så vigtige med hensyn til hvordan de udføres, men hvis de ikke udføres, så leder du hunden fysisk?

Jeg tror at min forvirring kommer sig af at jeg ikke træner konkurrence lydighed, så alle øvelser jeg bruger, de bruges også herhjemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke noget med at bøgerne siger man skal løbe væk fra hunden?

Bøger er ikke altid vellidte her i huset, for deres teori passer ikke overens med Aslans teori :mrgreen:

Jeg er ligeglad med hvad bøgerne siger, hvad gør du?

Jeg skal blankt erkende, at jeg vist ikke gør som bøgerne siger :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du lige forvirret mig lidt :lol:

Så hos dig er der forskel på øvelser og xxx (hvad skal jeg kalde det?), så nogen ting skal ikke nødvendigvis udføres med det samme, og det koster bare en godbid at undlade at udføre dem, og de andre (som jeg ikke ved hvad jeg skal kalde), de er ikke så vigtige med hensyn til hvordan de udføres, men hvis de ikke udføres, så leder du hunden fysisk?

Jeg tror at min forvirring kommer sig af at jeg ikke træner konkurrence lydighed, så alle øvelser jeg bruger, de bruges også herhjemme :-D

Daglige omgangs ting eller hvad vi nu kalder dem, som gå hen og læg dig, gå ud, gå væk, hop ind i bilen, og lign det er bare noget jeg bruger og det er ikke noget hunden belønnes for, den skal gøre det og gør den det ikke selv så leder jeg den.

Stå, sit, dæk apport og så videre er øvelser jeg bruger til min sport ;-) det belønnes når øvelserne udføres og belønning holdes tilbage hvis ikke øvelsen udføres god nok.

Indkald er lidt andet :-D, det skal mine hunde kunne, både fordi jeg skal bruge det i træning men også fordi det er vigtigt for at de kan få lov at løbe løs.

Indkald betyder kom lige nu og her, ikke om 3 min. ikke når du har snuset færdig men lige nu og her, jeg har ingen problemer med indkald nu, men hos hvalpe og unghunde bruger jeg den lange line når der er perioder med døvhed, jeg træner indkald ofte dvs jeg kalder ind og giver rigtig gode godbidder, fx får hundene lov selv at tage i posen med pølser :-D

Simpelthen fordi indkald er meget vigtigt for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har forstået Kleo rigtigt, så tror jeg at jeg gør det samme som hende... :mrgreen:

Altså hvis jeg rent faktisk har bedt om en specifik øvelse, fx DÆK, og hun ikke lægger sig, så er der ingen belønning... Og hvis det er i en eller anden sammenhæng hvor jeg bare VIL have, at hun dækker, så gentager jeg signalet og viser meget tydeligt med håndtegn hvad jeg vil have....

Men hvis vi taler om almen husorden, som fx. hvis hun spæner rundt med et pivedyr i et rum hvor jeg sidder og ser tv eller lignende, så beder jeg hende om at gå ud med det... men hvor hun går hen er sådan set underordnet, hun må tage det med ud i køkkenet, op på soveværelset eller ud i haven eller holde helt op med at lege med det... det er op til hende.... men hvis hun ikke går, så leder jeg hende ud, og hvis hun bliver ved med at komme ind med pivedyret, så tager jeg det fra hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hvad gør du så?

Jeg sidder lige og læser om en debat hvor hunden ikke vil komme ved indkald, og hvad skal personen så gøre. Nogle personer tilråder, at h*n skal lokke hunden ind, så skal den nok lære at det kan betale sig at komme. Det mener jeg så er forkert, ved at lokke den ind, så viser du hunden at det netop kan betale sig ikke at komme, fordi det får man jo godbidder for :blink:

Men hvad gør man så, og spørgsmålet er selvfølgelig under forudsætning af at du mener at øvelsen er godt nok indlært. Hvad gør du når din hund ikke kommer, sitter, dækker, eller hvad du nu kan finde på at bede den om og som du mener er godt nok indlært til at du kan forvente at hunden rent faktisk gør hvad du beder den om?

I andre tilfælde kan det jo godt være et spørgsmål om at du indser, at øvelsen så nok ikke alligevel er godt nok indlært, men hvad gør du så i lige den situation hvor du alligevel har bedt hunden om at gøre noget som åbenbart ikke er godt nok indlært til at den kan honorerer kravet?

Ovenstående er teoretiske spørgsmål, jeg er ikke i tvivl om hvad jeg vil gøre, men jeg vil gerne høre hvad I gør, før jeg fortæller hvad jeg gør :-D

Edit: I ovenstående taler jeg ikke om hvad du vil gøre i træningssituationer, men hvad du vil gøre ude i den virkelige verden (eller derhjemme), når hunden ikke gør hvad du beder om

Min grundregel er, at hvis min hund ikke gør det jeg beder ham om i en given situation, så er det min fejl idet jeg åbenbart ikke har fået generaliseret adfærden til at gælde, alle steder i situationer.

Derfor er det mig, der er et kvaj og det skal min hund ikke bøde for. han skal ikke bøde for at adfærden faktik ikke er godt nok indlært - var den det ville den blive udført.

Set i lyset af ovenstående, kan man ikke generelt sige at hunden ikke skal lokkes ind i et indkald den fravælger at efterkomme, idet dette åbenbart stadig er en træningssituation. Jeg opfatter så heller ikke indkald som en øvelse men som et opdragelsesmoment...

Bortset fra det, kunne jeg sagtens finde på at skrue stemmebissen på i f.eks indkald hvis der opstod en situation hvor min hund bare skulle komme nu af en eller anden årsag og evt. tøvede.

Så der er ikke mange absolutter hos mig, men generelt dækker første afsnit min holdning.

Hvad lokning angår, er der mange andre måder at gøre dette på end lige præcis at rasle med godbidsposen. Man kan sagtens lokke hunden hen så den oplever dels at at blive belønnet men også at den selv skal gøre en aktiv indsats i samarbejdet for at blive belønnet.

Den markerede tekst i dit sidste afsnit: Hvad ville du gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at jeg har formuleret mit spørgsmål forkert med alle de konkurrence udøverer der er herinde :blink:

Jeg kalder alt for en øvelse, for det skal jo først indlæres :blink:

Men i mit startindlæg taler jeg om ganske almindelige basale ting du kan finde på at bede din hund om i hverdagen, altså ikke i en træningssituation, men når du render rundt derhjemme eller er ude og gå tur.

F.eks. hvis jeg beder Luna om at sitte før vi går ud af døren, beder hende hoppe ned fra sofaen, beder hende dække fordi jeg vil have ro, kalder hende ind fra haven, beder hende gå i kurven, blive i bilen til jeg siger værsgo, og hvad I ellers sådan i hverdagen går og beder jeres hund om at gøre. Altså ting i bruger i jeres hverdagsliv, og hvor I i nogle situationer altså ikke bare kan undlade at belønne, fordi nu SKAL hunden altså gøre hvad i beder om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den markerede tekst i dit sidste afsnit: Hvad ville du gøre?

Som skrevet i mit sidste indlæg, så har jeg nok ikke tydeligtgjort præcist hvad jeg mente, men det skulle forhåbentligt være blevet udbedret nu :-D

Som jeg nævnte tidligere, så følger jeg nok ikke bøgerne i disse situationer :oops:

Hvis jeg beder Luna om at sitte (en øvelse hun kan), og hun ikke gør det, så gentager jeg det med en stemmeføring der ikke udelader tvivl om at jeg mener det (jeg råber ikke, den får bare en anden klang). Dette virker i 99% af tilfældene, og præcist hvad jeg gør i de sidste 1% det er jeg ikke helt klar over.

Udover det, så har jeg et signal som bliver brugt på afstand. Hvis hun f.eks. løber efter en af kattene, og ikke stopper på mit stopsignal, eller hvis jeg kalder hende ind fra haven og hun ikke lige mener det skal være nu. Her kommer der et meget højt "hey" fra mig af, og det betyder, at hvis du ikke gør hvad jeg beder dig om lige nu, så kommer jeg fysisk og får dig til det (det vil sige jeg blokerer hendes fremadstormen mod katten med min krop, eller jeg henter hende ind ude fra haven af).

Så på trods af alt den teori jeg har læst og lært, så må jeg indrømme at der er situationer hvor jeg handler ene og alene på min helt egen facon :blink:

Det skal så siges, at dette kun bruges steder hvor jeg er sikker på at Luna er i stand til at udføre øvelsen, og at grunden til hun ikke gør det, er fordi at hun mener der er andre ting der er vigtigere lige nu :blink:

Hvis jeg derimod giver et signal og oplever at hun ikke udfører øvelsen fordi hun alligevel ikke er så sikker i øvelsen som jeg troede, så vil jeg guide hende i at fuldføre øvelsen alligevel, hvorefter jeg vil undlade at give dette signal igen, før at jeg har øvet denne øvelse noget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

I lige netop indkald henter jeg hunden, hvis den ikke kommer, når jeg kalder - jeg skelner så mellem hundens navn = ikke løb længere væk/kom lige tilbage og kom = kom helt hen til mig. Det samme gælder ved nej = stop det, du er i gang med - her stopper jeg hunden, hvis den ikke reagerer. Stopper/henter er fysiske korrektioner forstået på den måde, at jeg går direkte hen mod hunden og med min krop blokerer/leder den i den rigtige retning.

Sit før vi går ud af døren/før de får mad osv. er simple - døren åbner ikke, før hunden sidder/madskålen(eller kongen, benet....) kommer ikke ned på jorden, før hunden sidder. Ro/læg dig bliver bare gentaget, hvis det ikke virker første gang - men det er meget, meget sjældent. Problemet er nærmere, hvis de ikke rent faktisk falder til ro, men bare lægger sig - så ryger de ud i gangen lidt. Ikke som en straf, men som en time out, der lige får ro på gemytterne...

Link til indlæg
Del på andre sites

I lige netop indkald henter jeg hunden, hvis den ikke kommer, når jeg kalder - jeg skelner så mellem hundens navn = ikke løb længere væk/kom lige tilbage og kom = kom helt hen til mig. Det samme gælder ved nej = stop det, du er i gang med - her stopper jeg hunden, hvis den ikke reagerer. Stopper/henter er fysiske korrektioner forstået på den måde, at jeg går direkte hen mod hunden og med min krop blokerer/leder den i den rigtige retning.

Det er præcist det samme jeg mener med "at ellers kommer jeg og får dig til at gøre det..."

Sit før vi går ud af døren/før de får mad osv. er simple - døren åbner ikke, før hunden sidder/madskålen(eller kongen, benet....) kommer ikke ned på jorden, før hunden sidder. Ro/læg dig bliver bare gentaget, hvis det ikke virker første gang - men det er meget, meget sjældent. Problemet er nærmere, hvis de ikke rent faktisk falder til ro, men bare lægger sig - så ryger de ud i gangen lidt. Ikke som en straf, men som en time out, der lige får ro på gemytterne...

Mine eksempler var måske lidt dårlige til netop dette spørgsmål, for ja, her vil det bare være et spørgsmål om at undlade at gøre det hunden gerne vil (åbne døren, give maden osv.) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Daglige omgangs ting eller hvad vi nu kalder dem, som gå hen og læg dig, gå ud, gå væk, hop ind i bilen, og lign det er bare noget jeg bruger og det er ikke noget hunden belønnes for, den skal gøre det og gør den det ikke selv så leder jeg den.

Stå, sit, dæk apport og så videre er øvelser jeg bruger til min sport ;-) det belønnes når øvelserne udføres og belønning holdes tilbage hvis ikke øvelsen udføres god nok.

Indkald er lidt andet :-D, det skal mine hunde kunne, både fordi jeg skal bruge det i træning men også fordi det er vigtigt for at de kan få lov at løbe løs.

Indkald betyder kom lige nu og her, ikke om 3 min. ikke når du har snuset færdig men lige nu og her, jeg har ingen problemer med indkald nu, men hos hvalpe og unghunde bruger jeg den lange line når der er perioder med døvhed, jeg træner indkald ofte dvs jeg kalder ind og giver rigtig gode godbidder, fx får hundene lov selv at tage i posen med pølser :-D

Simpelthen fordi indkald er meget vigtigt for mig.

Jeg vil tillade mig at quote hele din forklaring Bodil, for jeg har intet at tilføje som du ikke så fint har forklaret :-D

Selv om jeg ikke går konkurrencer er der stor forskel hos mig om jeg beder om/kommer med en henstilling, eller om jeg afgiver en kommando.

En kommando indøves og holdes ved lige og har et ens og bestemt ord, alle de andre er fx. Misja kommm/kom nuu/kom frrriskk = kom på et eller andet tidspunkt inden for de nærmeste minutter for nu går jeg altså videre.... Misja på plads! = indkald og betyder smid alle andre tanker overbord og kom ind NU! :mrgreen:

Gå og læg dig = gå og læg dig som du har løst til eller bare gå væk herfra.... Dæk! = smæk kroppen i jorden NU!

Sæt dig ned = slå nummeren i jorden, men hvis du lægger dig er det også ok.... SIT! = slå nummeren i jorden NU, punktum!

OSV :blink:

Med en hvalp og/eller unghund under oplæring er jeg meget forsigtigt med at give henstillinger osv., her gør jeg primært ud i kommandoer eller en sjælden gang "henstillinger med guidning".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tillade mig at quote hele din forklaring Bodil, for jeg har intet at tilføje som du ikke så fint har forklaret :-D

Selv om jeg ikke går konkurrencer er der stor forskel hos mig om jeg beder om/kommer med en henstilling, eller om jeg afgiver en kommando.

En kommando indøves og holdes ved lige og har et ens og bestemt ord, alle de andre er fx. Misja kommm/kom nuu/kom frrriskk = kom på et eller andet tidspunkt inden for de nærmeste minutter for nu går jeg altså videre.... Misja på plads! = indkald og betyder smid alle andre tanker overbord og kom ind NU! :mrgreen:

Gå og læg dig = gå og læg dig som du har løst til eller bare gå væk herfra.... Dæk! = smæk kroppen i jorden NU!

Sæt dig ned = slå nummeren i jorden, men hvis du lægger dig er det også ok.... SIT! = slå nummeren i jorden NU, punktum!

OSV :blink:

Med en hvalp og/eller unghund under oplæring er jeg meget forsigtigt med at give henstillinger osv., her gør jeg primært ud i kommandoer eller en sjælden gang "henstillinger med guidning".

Men du har ikke fortalt hvad du så gør hvis hun ikke gør hvad du siger.

Nu ved jeg godt at Misja er en voksen og fornuftig hund, så det sker nok ikke så tit, men dengang det gjorde, hvad gjorde du så?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det er lidt forskelligt fra situation til situation, men ved indkald som er min topprioritet nu, der kaldes kun een gang, og så henter jeg ham.

Når vi møder andre hunde og mennesker kan han endnu ikke gå afslappet forbi uden at ville hilse, og der kan jeg indtil nu ikke finde den magiske måde at åbne hans øre på - prøvet med nej, gå pænt, kontakt øvelser- men der er total døvhed. så for at undgå den stramme trækkende snor, stiller jeg mig foran ham og blokerer ham (og forsøger at få kontaktøvelsen til at virke) mens de andre går videre.

og det vigtigste er at vi altid slutter med en succes- så taler jeg en dag for total døve ører- så skynder jeg mig at afslutte med en øvelse der er let nok til han klare den- sådan set ligegyldigt hvad det er, bare han lystrer, en godbid og så er han fri indtil der igen er åbent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke lidt..... jeg synes jo det her er sådan meget et spørgsmål om gefühl - jeg kender jo mine hunde og ved, hvad jeg kan forvente/forlange af hver enkelt af dem. Nogen gange er det mig, der har dummet mig og f.eks. kaldt på et tidspunkt, hvor hunden ikke kan reagere - det kan være i et møde med en anden hund, hvor det vil være forkert af hunden at vende og løbe tilbage til mig.

Men når jeg står som instruktør på træningspladsen.... så kan jeg nogen gange ende i et dilemma. Vi træner jo positivt og klikker and all that jazz - men nogen gange må folk altså godt skære igennem og stoppe festen. Og det kan være svært at bede dem om - og svært at forklare, hvordan og hvor meget, de skal gøre. Jeg er jo ikke tilhænger af linekorrektioner eller at folk fysisk tager fat i hunden - men jeg ville måske godt se lidt mere pondus og brug af krop hos nogle hundeførere. Det er bare meget, meget svært at forklare - nemmere at vise, men jeg vil ikke gå ind og korrigere andres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke lidt..... jeg synes jo det her er sådan meget et spørgsmål om gefühl - jeg kender jo mine hunde og ved, hvad jeg kan forvente/forlange af hver enkelt af dem. Nogen gange er det mig, der har dummet mig og f.eks. kaldt på et tidspunkt, hvor hunden ikke kan reagere - det kan være i et møde med en anden hund, hvor det vil være forkert af hunden at vende og løbe tilbage til mig.

Men når jeg står som instruktør på træningspladsen.... så kan jeg nogen gange ende i et dilemma. Vi træner jo positivt og klikker and all that jazz - men nogen gange må folk altså godt skære igennem og stoppe festen. Og det kan være svært at bede dem om - og svært at forklare, hvordan og hvor meget, de skal gøre. Jeg er jo ikke tilhænger af linekorrektioner eller at folk fysisk tager fat i hunden - men jeg ville måske godt se lidt mere pondus og brug af krop hos nogle hundeførere. Det er bare meget, meget svært at forklare - nemmere at vise, men jeg vil ikke gå ind og korrigere andres hunde.

Præcist :-D

Og det var også derfor jeg havde lidt svært ved at skulle skrive hvad jeg gør, fordi jeg klikkertræner og dermed træner jeg pr defination positivt, men jeg må altså indrømme (aldrig under indlæring) at der er situationer hvor jeg stamper i jorden og siger "Fordi jeg siger det, basta!" :blink:

Jeg bliver aldrig hårdhændet som sådan, men jeg bruger min krop til at presse hende til det jeg vil, eller jeg bruger linen til at få hende til at følge med (jeg rykker ikke, men jeg trækker), men mest, så bruger jeg min stemme til at at skære igennem med, jeg råber ikke, men som nævnt, så får den en mere bestemt klang som indikerer, at det her mener jeg altså!

Alt ovenstående er selvfølgelig kun under forudsætning af at det ikke er en indlæringssituation, men noget hun forventes at kunne, og at grunden til hun ikke gør det, er fordi hun hellere vil noget andet lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan også være hunde, hvor det er nødvendigt at sætte sig lidt igennem for overhovedet at få noget at belønne for! Det kan være en ung hanhund, der på træningspladsen har mere travlt med græsset f.eks. Her kan jeg godt finde på at bede føreren lave lidt bodyblocking, hvilket ofte får hunden til at kigge forbavset op på fører = klik. Gentages dette konsekvent et par gange, vil problemet ofte være løst - hunden belønner ikke længere sig selv, men finder ud af, at man kan opnå belønninger fra føreren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan også være hunde, hvor det er nødvendigt at sætte sig lidt igennem for overhovedet at få noget at belønne for! Det kan være en ung hanhund, der på træningspladsen har mere travlt med græsset f.eks. Her kan jeg godt finde på at bede føreren lave lidt bodyblocking, hvilket ofte får hunden til at kigge forbavset op på fører = klik. Gentages dette konsekvent et par gange, vil problemet ofte være løst - hunden belønner ikke længere sig selv, men finder ud af, at man kan opnå belønninger fra føreren.

Netop, og problemet opstår måske også mest med unghunde, som jo meget ofte har hovedet fyldt med fluer, og nogen gange er man nødt til at skære igennem for at hunden overhovedet opdager du er der, deraf mit "hey" :blink:

Men jeg forstår udemærket godt, at det er en svært ting at tale om overfor sine kursister, du risikerer altid at nogen bliver lidt for glade for idéen, eller misforstår den, det er jo ikke meningen at de lige pludselig skal erstatte positiv med negativ...

Jeg kan selv finde på at være sort/hvid i emnet, og så gøre noget helt andet selv, men det er fordi jeg er overbevist om at jeg på ingen måde vil overdrive eller gøre det i de forkerte situationer, men "better safe than sorry" så fraråder jeg altid andre at korrigere hunden. Men nogen gange giver dette nok også nybegyndere et helt forkert indtryk, og dermed får de problemer med at komme igennem til deres hund, så det er lidt af en balancegang.

Jeg kan mærke at jeg allerede her er lidt bekymret over at skrive som jeg gør, for tænk hvis nogen misforstår det, og enten tror at jeg er en ond hundeejer, eller tror at de bare skal slynge hunden rundt i snoren, og så er alle problemer løst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop, og problemet opstår måske også mest med unghunde, som jo meget ofte har hovedet fyldt med fluer, og nogen gange er man nødt til at skære igennem for at hunden overhovedet opdager du er der, deraf mit "hey" :blink:

Gamle hunde der hos mig, liiidt for længe får lov til at gå "lige til stregen", får også fluer og sommerfugle i hjernen :rolleyes:

Men mest af alt, får hun ca. 2 gange om året perioder hvor hun stille og roligt har trukket stregen så langt, at hun mener "hun liiige skal" før hun høre hvad jeg giver af kommando. Ikke til træning, næ-nej der er man en cirkus-hest og ikke i de daglige henstillinger, men sku i kommandoer som SIT-DÆK-PÅ PLADS (den sidste er = indkald hos mig)!!! :evil:

Men jeg forstår udemærket godt, at det er en svært ting at tale om overfor sine kursister, du risikerer altid at nogen bliver lidt for glade for idéen, eller misforstår den, det er jo ikke meningen at de lige pludselig skal erstatte positiv med negativ...

Jeg kan selv finde på at være sort/hvid i emnet, og så gøre noget helt andet selv, men det er fordi jeg er overbevist om at jeg på ingen måde vil overdrive eller gøre det i de forkerte situationer, men "better safe than sorry" så fraråder jeg altid andre at korrigere hunden. Men nogen gange giver dette nok også nybegyndere et helt forkert indtryk, og dermed får de problemer med at komme igennem til deres hund, så det er lidt af en balancegang.

Jeg kan mærke at jeg allerede her er lidt bekymret over at skrive som jeg gør, for tænk hvis nogen misforstår det, og enten tror at jeg er en ond hundeejer, eller tror at de bare skal slynge hunden rundt i snoren, og så er alle problemer løst...

Til det sidste fremhævede, så er det altid det svære, ved det skrevne ord med mennesker man ikke kender irl og ved hvor er, ude i den virkelig verden :-D

Til dit spørgsmål om, hvad gør jeg når Misja ikke gør som hun får besked på første gang?

Tjooo....lige pt. er "stregen" blevet strukket for langt og i de sidste par dage har hun været sådan lidt hver 10. gang jeg har kaldt ind: "jaja jeg kommer nuuuu, men jeg skal liigee snuse-sniffe-grave færdig...." :stupid:

Det første jeg gør, er at beslutte min hund er blevet svagt hørende så jeg råwer en gang til og skruer bisse-stemmen på og så letter hun snuden fra jorden og kommer glad og gerne...

Om 1-2 dage er jeg blevet så tilpas træt af det, at jeg finder godbids tasken frem, putter pølser eller røget bacon i og så laver vi ellers en masse simple lydigheds øvelser ude på den lange gåtur, ca. hver 10-15. min.

Så dvs. at vi når at lave 3-skridts øvelser, stillingsskift, lineføring, stillingsskift på afstand m/u håndtegn, apport med vægten på impuls kontrol og masser af indkald hvor der bare deles lækkerier ud på en lille 2-timers gåtur hvor det er super vigtigt for mig, at give hende helt fri ind i mellem det hele.

Sådan har vi haft det ca. 2 gange om året siden jeg erklærede at hun nu var "færdig udlært" som min hund og følgesvend og ja, det er jo nok en små 6 år siden at jeg gjorde det :lol:

Jeg kunne aldrig drømme om at skælde hende ud for dette her, jeg kan skrue bisse-stemmen på ja, jeg kan, i sjældne tilfælde presse hende med min krop i fx. en sit eller dæk og dette alene fordi jeg ved at hun ved, hvad jeg beder om og at jeg sætter hælene i der! Men dissideret revse, skælde ud og blive sur, nej (det er jo mit valg at hun må gå så langt i det daglige og den slags har konsekvenser, i det lange løb) og rosen til hende falder prompte lige bagefter.

Jeg har simpelthen lært mig selv gennem årerne, at gå fra den mest brøsige havnearbejder stemme til den lyseste smile-glad-i-låget stemme på 1½ sekund. Det kan være lidt hårdt for stemmebåndet og ansigts musklerne, da min mimik skal følge med stemmeføringen, men det er bare en vane - og øvelses sag :klap:

Håber det besvarede dit spørgsmål :-D

Tilføjelse: jeg tror at det er en konsekvens af mine mange daglige henstillinger til hende, i stedet for kommandoer, men det er helt okay for mig for jeg vil hellere have det på denne måde...Men med en hvalp/unghund - aldrig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor er inde i en periode hvor han ikke mener det er nødvendig at gøre som jeg siger. Min tålmodighed bliver sat på prøve daglig.

Jeg skruer bissen på, når jeg har kaldt flere gange og han stadig mener, at han da lige skal være færdig med det han er ved eller når han stopper op for lige at snusse, på vejen hen til mig, han kan endda stå og glo på mig og ikke gide komme. Ja så er det mor her bliver meget bestemt i stemmen. Selv så simpel en øvelse som sit, fatter han ikke altid pt. :stupid:

Jeg der ellers altid med Victor har haft en hund, der ikke som så mange andre, har haft perioder med at de havde glemt alt hvad de havde lært og været periodisk døve. Men det skal jeg love for at jeg har nu. :mrgreen:

I dag er der blevet købt leverpølse, skinketern og pølse. Så i morgen gør jeg som KarinaG og tager ud og træner.

Og jo jeg har brugt min krop til, at presse ham, når jeg vil have ham til at sitte.

Lineføring og fri ved fod, det fatter han sjovt nok endnu. :-D

Det lader til, at vi gør tingene meget ens, når hunden ikke gør som vi siger. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites