Hop til indhold

Bidetræning for dummies

Recommended Posts

Er der nogen som vil give lidt info om bidetræning? Altså ikke hvalpetænder, men den rigtige sport hvor hunden SKAL bide.

Motor elsker at bruge tænderne (og jeg synes egentlig også det er meget sjovt), så overvejede om vi ligefrem kunne lege lidt kontrolleret med det?

Så vidt jeg kan se på videoer, er der 2 ting, hunden skal stoppe foran en person og gø indtil den bevæger sig. Hvordan øver man det? (Kan ret nemt køre ham godt op så han begynder at gø, kan for det meste også få ham til at stå stille foran mig). Men hvis han så hopper op og bider FØR jeg har bevæget mig - hvad gør jeg så? Bare stopper legen ved at vende ryggen?

Ved ikke hvordan jeg får ham til at løbe hen til mig/en anden, men det er måske ligemeget når vi bare vil lege lidt med det?

Anden ting er så, at hunden skal bide og hænge fast, ikke sandt?

Er der nogle fifs til det?

Skal man købe et decideret bide ærme? Eller er det okay bare at svøbe en trøje eller lignende rundt om armen? På eget ansvar selvfølgelig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som vil give lidt info om bidetræning? Altså ikke hvalpetænder, men den rigtige sport hvor hunden SKAL bide.

Motor elsker at bruge tænderne (og jeg synes egentlig også det er meget sjovt), så overvejede om vi ligefrem kunne lege lidt kontrolleret med det?

Så vidt jeg kan se på videoer, er der 2 ting, hunden skal stoppe foran en person og gø indtil den bevæger sig. Hvordan øver man det? (Kan ret nemt køre ham godt op så han begynder at gø, kan for det meste også få ham til at stå stille foran mig). Men hvis han så hopper op og bider FØR jeg har bevæget mig - hvad gør jeg så? Bare stopper legen ved at vende ryggen?

Ved ikke hvordan jeg får ham til at løbe hen til mig/en anden, men det er måske ligemeget når vi bare vil lege lidt med det?

Anden ting er så, at hunden skal bide og hænge fast, ikke sandt?

Er der nogle fifs til det?

Skal man købe et decideret bide ærme? Eller er det okay bare at svøbe en trøje eller lignende rundt om armen? På eget ansvar selvfølgelig :-D

Jeg regner med at nogle IPO folk svarer dig

Men indtil da, nej du kan IKKE klare dig uden bideærme, ærmet skal nemlig være belønning, dvs det er ikke armen hunden bider i men ærmet.

Vil du ikke træne i klub med det så kan du måske bar lave din egen version fx udstyre din figurant med en bidepølle og bruge den i stedet for armen, dvs hvis figuranten bevæger sig skal hunden gribe bidepøllen

Det at gø af figuranten er det vi i DcH kalder rundering, dvs hunden skal løbe ud til figuranten og gø af ham til hundeføreren kommer frem, jeg har skrevet et stykke om det til vores kursister det får du lige en kopi af:

En af måderne at få en god rundering på kunne være: 2 figuranter, masser af godbidder eller rigtig godt legetøj eller hvad din hund elsker allermest.

Start med hunden i lang line, som hundefører bevæger du dig af en linje lige frem, en figurant på hver side start med kun 1-2 meter mellem dig og figuranten, start med første figurant han står med belønning gemt ikke synlig for hunden men nem at få fat i for figuranten, du går med din hund frem til figurant, og figurant belønner hund straks i når frem, hunden skal helst være foran dig og linen skal helst være lang dvs du skal helst ikke være helt fremme ved hund men pas på hvis du har en hund som vil hoppe op det må den ikke så holder du lidt igen så hunden ikke kan hoppe op kun lige nå figuranten og få sin belønning, så snart figuranten har belønnet vender han sig med siden til og bliver stille. Du vender dig mod næste figurant går evnt lidt frem mod ham men husk at lade hunden føre an, her sker det samme figurant belønner straks hunden når frem, imedens bevæger første figurant sig lidt frem, straks anden figurant bliver stille og vender siden til står første figurant igen klar, nu vender du bare og venter kort om ikke hunden af sig selv går frem sådan fortsætter i så længe din hund kan klare det og finder det sjovt, rigtig mange hunde finder det hurtigt meget sjovt og kan sagtens fortætte 10 til 15 gange, husk at stoppe ved en god lektion.

Når du når der til at din hund af sig selv løber fra figurant til figurant så er tiden inde til at figuranten venter lidt, i stedet for at belønne straks venter han lige et øjeblik og ser hvad hunden gør her er den lange line god hvis din hund vil hoppe op, for så kan du holde lidt igen og forhindre det, det er rigtig vigtigt ikke at skælde ud dvs ingen nej og øv for at hoppe op, forhindre at det sker med linen.

Når figuranten holder igen på belønning vil hunden oftest gøre noget for at få sin belønning, nogle hunde gør straks andre prøver dæk, sit, snurrer rundt og så videre, bare vent stille og roligt.

Figuranten belønner i starten for den mindste lyd, bare en piben eller en klapperen med tænderne er nok, skulle din hund prøve at gå til den anden figurant i stedet forhindre du det med linen bare hold forsigtig igen og nr 2 figurant står passiv med siden eller ryggen til.

Husk ingen skæld ud og lad være med at prøve at vise hunden hvad den skal vent det skal nok komme, her er det vigtigt som ved alt andet træning at bevare roen, lad være med at opgive, det kommer for de fleste hunde.

Husk mange serier efter hinanden, fart på hund hurtige pas opbyg en glæde og forventning hos hunden, det skal være super sjovt at komme frem til figuranten, aldrig aldrig nogensinde lade en figurant skælde ud på din hund, altid positiv altid det sjoveste i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde kan i princippet lære at bide i ærme, det svære er at de skal udvise enormt mod, da figuranten skal være meget truende. Mine to vovser ville i hvert fald aldrig løbe ud til en en mand der står og råber og truer. Når hunden hænger i ærmet bliver der råbt og slået med en slags pind/pisk, som dog ikke skal ramme hunde.

Jeg kender en labrador, som var trænet til det, og elskede det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Figuranterne skal helst være fremmede? Eller kan det være os selv (+ en mere)?

Klart med bide-pøllen. Jeg kan måske tage sådan et liggeunderlag og lave en "arm" ud af den :hmm:

Hvis du bruger en bidepølle burde det ikke være et problem selv at være figurant. Det vigtige er, at hunden ser ÆRMET som byttet, så det ikke er armen den går efter :slem:

God ide med liggeunderlaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Figuranterne skal helst være fremmede? Eller kan det være os selv (+ en mere)?

Klart med bide-pøllen. Jeg kan måske tage sådan et liggeunderlag og lave en "arm" ud af den :hmm:

hvis du bare vil have det sjovt med din hund så kan du bare bruge jer selv:-D

Det er jo ligemeget og hunden skal nok more sig :-D

Vil du måske træne i klub senere så er det klart en fordel at starte "rigtigt" op dvs så er det lidt vigtigt at bestemme sig til hvad det er man vil om det skal være DcH's rundering eller IPO programmets "standhals" som ligner DcH's rundering lidt.

Vil du senere træne DcH så lad være med at komme selve bidearbejdet dvs det at bide i arm på, så brug i stedet en bidepølle som belønning.

I DcH må hunden nemlig ikke berøre figuranten kun halse for at lede hundeføreren frem til den gemte figurant, ( skal ligne en eftersøgning hvor en bortkommen skal findes og hjælpes ikke bides;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bruger en bidepølle burde det ikke være et problem selv at være figurant. Det vigtige er, at hunden ser ÆRMET som byttet, så det ikke er armen den går efter :slem:

God ide med liggeunderlaget.

Han har lige haft en uges tid hvor han syntes det var pænt skægt at hoppe op og bide mig i maven :mrgreen: Det har han vist (heldigvis) droppet igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du bare vil have det sjovt med din hund så kan du bare bruge jer selv:-D

Det er jo ligemeget og hunden skal nok more sig :-D

Vil du måske træne i klub senere så er det klart en fordel at starte "rigtigt" op dvs så er det lidt vigtigt at bestemme sig til hvad det er man vil om det skal være DcH's rundering eller IPO programmets "standhals" som ligner DcH's rundering lidt.

Vil du senere træne DcH så lad være med at komme selve bidearbejdet dvs det at bide i arm på, så brug i stedet en bidepølle som belønning.

I DcH må hunden nemlig ikke berøre figuranten kun halse for at lede hundeføreren frem til den gemte figurant, ( skal ligne en eftersøgning hvor en bortkommen skal findes og hjælpes ikke bides;-))

Ved ikke om vi nogensinde kommer til at gå til det, men det skal i hvert fald helt klart være det med at bide. Han elsker at bide, bære og tygge og jeg kan godt lide at lege vildt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lillefod kommer på banen, kan du hygge dig med denne artikel fra Canis ...

Jeg vil absolut IKKE anbefale, at I lære Motor at bide i andet end skin, bidepølle, ærme o. lign. :shock: Det "rigtige værktøj" ér altså ikke særlig dyrt (ærmer undtaget) og kan købes mange mange steder.

Måske skulle I også genoverveje at lære Motor at gø (runder) af jer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lillefod kommer på banen, kan du hygge dig med denne artikel fra Canis ...

Jeg vil absolut IKKE anbefale, at I lære Motor at bide i andet end skin, bidepølle, ærme o. lign. :shock: Det "rigtige værktøj" ér altså ikke særlig dyrt (ærmer undtaget) og kan købes mange mange steder.

Måske skulle I også genoverveje at lære Motor at gø (runder) af jer :lol:

Klart, jeg kan også godt se det med at ærmet/hvad end jeg sætter sammen som er holdbart og kan tages af, er belønningen :-D Og at det vel også hjælper på, at han ikke går og bider mig sådan til dagligt (mere end nu altså...)

Hvad mener du med det sidste? At han kommer til at gå og gø af os sådan udenfor det her (for host, det gør han vist en lillebitte smule i forvejen :genert:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart, jeg kan også godt se det med at ærmet/hvad end jeg sætter sammen som er holdbart og kan tages af, er belønningen :-D Og at det vel også hjælper på, at han ikke går og bider mig sådan til dagligt (mere end nu altså...)

Hvad mener du med det sidste? At han kommer til at gå og gø af os sådan udenfor det her (for host, det gør han vist en lillebitte smule i forvejen :genert:).

Oh yeah - det er bare så "hyggeligt" at have en gøende hund siddende foran en :damn: og vide man selv har lært den det øger blot "fornøjelsen" :stupid:

Har jeg hørt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh yeah - det er bare så "hyggeligt" at have en gøende hund siddende foran en :damn: og vide man selv har lært den det øger blot "fornøjelsen" :stupid:

Har jeg hørt :engel:

Hahaha!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan da bare mødes en dag, så vil jeg gerne hjælpe jer med lidt IPO-hyggetræning...

:blink:

Og du behøver ikke at investere i et ærme. På det plan (som jeg fornemmer I vil træne det på), så er det rigeligt med et skind eller bidepølse ;-)

Vildt gerne!

Skind som i dyreskind? For det har jeg i hvert fald.

Det er især det med at bide i armen jeg synes er spændende, og som Motoren så også selv synes er en rigtig god ide. Men klart at jeg ikke skal have ham til at bide HÅRDT i armen, kan godt se hittet i lidt beskyttelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildt gerne!

Skind som i dyreskind? For det har jeg i hvert fald.

Det er især det med at bide i armen jeg synes er spændende, og som Motoren så også selv synes er en rigtig god ide. Men klart at jeg ikke skal have ham til at bide HÅRDT i armen, kan godt se hittet i lidt beskyttelse :-D

Så finder vi bare en dag der passer ;-)

Jeg bruger selv sådan nogle speciellavede skind, hvor der er håndtag i... Har garanteret et liggende, som Motor kan vinde og arve :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

der var et bideærme til salg på DBA for en måneds tid siden...ved ik om det stadig er der...hehe...til underhalv pris af hvad de ellers koster...

Men et ærme er jo ikke bare et ærme - bare spørg figuranteren i min bette lille klub :lol:

Seriøst - der er unghundeærmer, voksenærmer, ærmer med stor pult, med lille pult, med kort og med lang pult, der er halve og hele ærmer, etc. etc. jo jo det ér en hel videnskab at vælge ærme :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så finder vi bare en dag der passer ;-)

Jeg bruger selv sådan nogle speciellavede skind, hvor der er håndtag i... Har garanteret et liggende, som Motor kan vinde og arve :blink:

Vi kan som regel eftermiddage, og ellers de fleste søndage :-D

Men et ærme er jo ikke bare et ærme - bare spørg figuranteren i min bette lille klub :lol:

Seriøst - der er unghundeærmer, voksenærmer, ærmer med stor pult, med lille pult, med kort og med lang pult, der er halve og hele ærmer, etc. etc. jo jo det ér en hel videnskab at vælge ærme :shock:

Men skal jeg købe et helt rigtigt ærme, hvis vi gerne bare vil lege med det? Kan da være jeg bliver bidt af det og gerne vil gå til det, men pt er det bare for at lege noget sjovt med hunden.

Kan man ikke købe noget mindre, findes det kun som hele ærmer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men skal jeg købe et helt rigtigt ærme, hvis vi gerne bare vil lege med det? Kan da være jeg bliver bidt af det og gerne vil gå til det, men pt er det bare for at lege noget sjovt med hunden.

Kan man ikke købe noget mindre, findes det kun som hele ærmer?

Nix, et stykke skin (uden hår ;-)) eller en bidepølle er helt fint :5up: skal du være fancy kan du investere i et styr :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...Det lyder som en hel videnskab A9...:-D

Jeg har bare en sissal dummy, som hundene synes er fantastisk...vi leger dog bare "løb efter far, der holder dummyen, og bid dig fast"-trækkeleg agtigt...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites