Hop til indhold

Recommended Posts

Iso har lidt problemer med sine bagben... Forstået på den måde, at hun ikke altid er helt klar over at hun faktisk har hele to af slagsen! ;-)

Derfor klikker jeg lidt bagbens-ting med hende, og er lige gået igang med at bakke op på en kasse. Det går rigtig godt, og hun synes det er sjovt! Jeg burde ha' gjort mere og tidligere, men der er jo så meget man gerne vil nå at træne, så det er havnet lidt i baggrunden... Men nu skal det være, sq!

Frostie har også været turen igennem, og lærte til sidst at lave en hand-stand op ad en væg. Og da jeg alligevel filmede Iso's kasseøvelse igår aftes, tog jeg Frosties handstand frem, efter en laaaaang pause... Og hun huskede den faktisk!

Jeg synes at

viser lidt hvor forskellige mine to vovser er - Iso arbejder meget koncentreret og fokuseret, mens Fjolle-Frostie bare er glad og på, med hjernen spredt ud over det hele, og prøver AAAALT hun kan komme i tanke om! Heldigvis har vi det i det mindste meget skægt sammen, alle tre! :mrgreen:

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

hahaha, Karla er mere som Frostie, der bliver kastet potetegn og lavet target på alting, sit, dæk og vuf i en stor pærevælling i en vældig fart, når jeg står med klikkeren :lol:

Er meget imponeret over Iso's fokus og koncentrationsevne, især når hun er så ung :5up:

Ja, man skal bare ta' klikkeren frem, så er det helt store cirkus igang! Og hvis ikke andet så er det jo godt for humøret, jeg kan ikke lade være med at grine ad Frostie-7-år-gammel der ter sig som en lille hvalp! Så længe de bare kan samle sig, så man får noget god træning ud af det, så er det jo fint.

Iso er så noget helt andet, og det er bare så rart til en omveksling... Hun arbejder rigtig godt, og det er ren fryd at træne med hende.

Jeg bli'r næsten nødt til at linke til et klip med min gamle Daiwa, som jeg desværre måtte sige farvel til for godt et år siden. Klippet er ca. 2 år gammelt, fra dengang Frostie var ved at lære handstand. Daiwa er 10 år på dette tidspunkt, og er først klikket som voksen efter at først ha' været trænet traditionelt. Hun var sådan en sjov hund... :hjerte: Og noget helt tredie, i forhold til Frostie og Iso!

MVH Korvis

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er de bare gode, men sikke forskellige de er.

Og hvor jeg morede mig. Det ser så sjovt ud, når hunde står på hænder, især når de samtidigt er ivrige og skøjter rundt på gulvet.

Fedt du vil dele det med os. har også tænkt på at træne det. Gracie mangler også noget bagbenskontrol.

Ja, Frostie ser unægtelig ret sjov ud..! Det med det glatte gulv er jo lidt sådan hmmm... Men mht. Frostie var det lidt med vilje - så ville hun nemlig bli' tvunget til at koncentrere sig lidt mere om hvad hun laver! Ikke at det hjalp ret meget, dog... :roll: Iso får helt klart et tæppe på næste gang, hvor jeg sigter på at få hende lidt højere op.

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Frostie ser unægtelig ret sjov ud..! Det med det glatte gulv er jo lidt sådan hmmm... Men mht. Frostie var det lidt med vilje - så ville hun nemlig bli' tvunget til at koncentrere sig lidt mere om hvad hun laver! Ikke at det hjalp ret meget, dog... :roll: Iso får helt klart et tæppe på næste gang, hvor jeg sigter på at få hende lidt højere op.

MVH Korvis

Er det første gang du har trænet det med Iso? I så fald er hun ret kvik.

Skulle nemlig lige prøve med Gracie. Jeg satte så en klodsekasse på en måtte midt på gulvet, og der gik laaang tid inden hun bare begyndte at sætte bagbenene derop.

Hun har lært at så med forbenene på en kasse og så dreje rundt på bagbenene på gulvet, så det var det hun gjorde, og da der så ikke skete noget, gik hun ned igen, og sørgede omhyggeligt for at bagbenene ikke rørte kassen. Så lidt styr på de bagben har hun da.:mrgreen:

Nu er vi så kommet så langt at hun går op på kassen med forbenene, og nu sætter hun bagbenene op på kassen når hun går ned - indimellem. Der er vi så stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det første gang du har trænet det med Iso? I så fald er hun ret kvik.

Skulle nemlig lige prøve med Gracie. Jeg satte så en klodsekasse på en måtte midt på gulvet, og der gik laaang tid inden hun bare begyndte at sætte bagbenene derop.

Hun har lært at så med forbenene på en kasse og så dreje rundt på bagbenene på gulvet, så det var det hun gjorde, og da der så ikke skete noget, gik hun ned igen, og sørgede omhyggeligt for at bagbenene ikke rørte kassen. Så lidt styr på de bagben har hun da.:mrgreen:

Nu er vi så kommet så langt at hun går op på kassen med forbenene, og nu sætter hun bagbenene op på kassen når hun går ned - indimellem. Der er vi så stoppet.

Nej, videoen er fra anden gang. Hun havde prøvet "elefanten" før (den med forbenene op, og dreje rundt men bagbenene), men ikke på en kasse.

Jeg satte kassen op mod en væg, og så gik hun jo op med forbenene. Så gik jeg videre som du også har gjort, få hele hunden op, og så begynde at klikke da hun går ned - lige når hun stadig står med bagbenene oppe. Så vil hun sikkert snart tilbyde at "gå op-gå ned-stoppe med bagbenene oppe". Fint, så er det om at være lidt snu mht. placeringen af godbidden!

Jeg gør det at jeg prøver at "trække hunden ned" fra kassen når jeg gi'r godbidden. Målet er at lige præcis trække hunden ned, det bedste er næsten hvis man kan trække kun ét bagben ned. På et tidspunkt indser hunden at det er nemmest og hurtigst at bare bakke op, frem for at vende sig om/klatre op/klatre ned. Jeg blander dog dette med at indimellem gi' flere klik/godbid for at hunden bli'r stående "i position" oppe på kassen.

Iso nåede at lære at bakke op i løbet af den første gang, det tog måske et par minutter. Men det har nok ikke så meget med hendes hjerne at gøre - mere at jeg har prøvet det med to hunde før! Og, selvfølgelig, at hun er "klikkerklog" dvs. vant til at lære vha. shaping.

Nu skal jeg bygge en smule mere højde på, men hun er for ung til at jeg vil ta' det til en handstand endnu...

MVH Korvis

Redigeret af korvis
lidt omformulering! ;0)
Link til indlæg
Del på andre sites

Ih søde lille Daiwa:lun:

Og seje Iso og Frostie:-D :klap::klap:

Kunne man ikke bruge den der øvelse med kassen til at styrke bagparten også? For så kunne jeg godt finde på at "hugge" den øvelse:engel::-D:mrgreen:

Jaaaa, lille Daiwa!!! :lun: Hun var noget for sig selv, sq...

Hmmm, jeg ved faktisk ikke om det gi'r noget styrketræning..? Måske? De løfter jo bagbenene, også bagud, så det kan være det gi'r lidt mild træning for nogle heeelt glemte og ubrugte muskler? Tænker på om jeg selv skulle løfte benene bagud - aaaaavvvvssss!!!

Ellers er der jo den med at "sidde pænt" og derfra gå op til at stå på bagbenene... Men det er måske lige lovlig voldsomt? Eller bare stå/gå på bagbenene?

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaaa, lille Daiwa!!! :lun: Hun var noget for sig selv, sq...

Hmmm, jeg ved faktisk ikke om det gi'r noget styrketræning..? Måske? De løfter jo bagbenene, også bagud, så det kan være det gi'r lidt mild træning for nogle heeelt glemte og ubrugte muskler? Tænker på om jeg selv skulle løfte benene bagud - aaaaavvvvssss!!!

Ellers er der jo den med at "sidde pænt" og derfra gå op til at stå på bagbenene... Men det er måske lige lovlig voldsomt? Eller bare stå/gå på bagbenene?

MVH Korvis

Vi bruger den der med sit-stå. Og sit-dæk. Og bakke.. Dem har massøren anbefalet os. Så måske jeg bare skal blive ved dem, indtil jeg har hørt hende, hvad hun synes om at bakke op på kasse:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger den der med sit-stå. Og sit-dæk. Og bakke.. Dem har massøren anbefalet os. Så måske jeg bare skal blive ved dem, indtil jeg har hørt hende, hvad hun synes om at bakke op på kasse:lol:

Ja, det ville jeg nok også gøre... Men kunne forestille mig at "bakke op på kasse" kan være en god fortsættelse på alm. "flad" bakkeøvelse..? :hmm: Du kan vel altid gøre som jeg gjorde med lille mini-Daiwa - begynde med at lære hende at bakke op på et låg til en kasse, det er jo ikke højt eller noget?

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ville jeg nok også gøre... Men kunne forestille mig at "bakke op på kasse" kan være en god fortsættelse på alm. "flad" bakkeøvelse..? :hmm: Du kan vel altid gøre som jeg gjorde med lille mini-Daiwa - begynde med at lære hende at bakke op på et låg til en kasse, det er jo ikke højt eller noget?

MVH Korvis

Ja det tror jeg er en god ide.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ååårh altså - Daiwa:hjerte::hjerte::hjerte:

Jaaaaa..... :hjerte: Savner hende - men på den gode måde nu...

(Lidt OT: fik jeg f.ø nogensinde vist dig Daiwas LP-video fra Årets Hund? Hun laver et kanon LP2-program (målt med Daiwa-mål altså! ;-)), bli'r kun banket med 1 point at Åsa og Jamie! :banan: Har lige siddet og set den igennem - kæft, hun var en glad hund... :mrgreen:)

Edit: hvis ikke så er linket

...
Link til indlæg
Del på andre sites

Fede videoer at se, Korvis :5up:

De giver da inspiration til mig og min gamle crossover tøs, det kan jo lade sig gøre, er vi også selv ved at finde ud af :banan:

Men jeg under mig over at det (i mine amatør øjne), ser ud som om du heletiden trækker dem ud af positionen når du giver godbidderne, er det med vilje?

Det er fordi min træner gør meget ud af at huske os på, at give godbider i den position vi vil have hunden i :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fede videoer at se, Korvis :5up:

De giver da inspiration til mig og min gamle crossover tøs, det kan jo lade sig gøre, er vi også selv ved at finde ud af :banan:

Men jeg under mig over at det (i mine amatør øjne), ser ud som om du heletiden trækker dem ud af positionen når du giver godbidderne, er det med vilje?

Det er fordi min træner gør meget ud af at huske os på, at give godbider i den position vi vil have hunden i :hmm:

Jeps, det gør jeg, og helt med vilje. Det er jo ikke en bestemt position der er målet her, men selve det "at bakke/klatre". Så jeg gi'r belønningen i en position hvor det er oplagt for hende at bakke/klatre igen. Og igen, og igen... ;-) Men indimellem gi'r jeg også ekstra klik oppe på kassen, for at liiige markere at det også er godt at hun står der, sikkert ikke helt reglementeret... :oops:

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, det gør jeg, og helt med vilje. Det er jo ikke en bestemt position der er målet her, men selve det "at bakke/klatre". Så jeg gi'r belønningen i en position hvor det er oplagt for hende at bakke/klatre igen. Og igen, og igen... ;-) Men indimellem gi'r jeg også ekstra klik oppe på kassen, for at liiige markere at det også er godt at hun står der, sikkert ikke helt reglementeret... :oops:

MVH Korvis

Ja jeg tænkte også på om det var derfor du gjorde sådan, altså for at få gentagelser :-D - om det er efter "reglementet" ved jeg ski da ikke, men virker det for jer og er der ingen træner der står og siger noget andet - så GO! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, videoen er fra anden gang. Hun havde prøvet "elefanten" før (den med forbenene op, og dreje rundt men bagbenene), men ikke på en kasse.

Jeg satte kassen op mod en væg, og så gik hun jo op med forbenene. Så gik jeg videre som du også har gjort, få hele hunden op, og så begynde at klikke da hun går ned - lige når hun stadig står med bagbenene oppe. Så vil hun sikkert snart tilbyde at "gå op-gå ned-stoppe med bagbenene oppe". Fint, så er det om at være lidt snu mht. placeringen af godbidden!

Jeg gør det at jeg prøver at "trække hunden ned" fra kassen når jeg gi'r godbidden. Målet er at lige præcis trække hunden ned, det bedste er næsten hvis man kan trække kun ét bagben ned. På et tidspunkt indser hunden at det er nemmest og hurtigst at bare bakke op, frem for at vende sig om/klatre op/klatre ned. Jeg blander dog dette med at indimellem gi' flere klik/godbid for at hunden bli'r stående "i position" oppe på kassen.

Iso nåede at lære at bakke op i løbet af den første gang, det tog måske et par minutter. Men det har nok ikke så meget med hendes hjerne at gøre - mere at jeg har prøvet det med to hunde før! Og, selvfølgelig, at hun er "klikkerklog" dvs. vant til at lære vha. shaping.

Nu skal jeg bygge en smule mere højde på, men hun er for ung til at jeg vil ta' det til en handstand endnu...

MVH Korvis

Jeg satte også først kassen op ad en væg, men det var svært for gracie. Hun kom godt nok op med forbenene, men så var det også det.

Du har nok ret i at det går hurtigere for dig, når du har prøvet det med et par hunde før. jeg har ingen erfaringer jeg kan tage med mig, men så er dine film altså gode at se.

Jeg har så også kun haft Gracie i knap 5 måneder, og da jeg fik hende som 1½ års, var hun aldrig rigtig blevet trænet, og var meget passiv. Så det der med at tilbyde adfærd, er hun ikke ret god til. I starten da vi klikkertrænede, lagde hun sig ned eller gik. Dog er hun blevet bedre, efterhånden som hun har lært flere og flere øvelser, men hun tilbyder ikke så meget, og nåede da også at gå sin vej i dag, da vi trænede på kassen.

Så jeg måtte også snyde og lokke hende ned med godbidder, når hun stod med forbenene på kassen, så jeg kunne klikke, når hun gik op på kassen med bagbenene. Der var det så hun de første mange gange omhyggeligt sørgede for ikke at bruge energi på ikke at trænde på kassen med de bagben, når hun skulle ned.

Tålmodighed, tålmodighed.....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg satte også først kassen op ad en væg, men det var svært for gracie. Hun kom godt nok op med forbenene, men så var det også det.

Du har nok ret i at det går hurtigere for dig, når du har prøvet det med et par hunde før. jeg har ingen erfaringer jeg kan tage med mig, men så er dine film altså gode at se.

Jeg har så også kun haft Gracie i knap 5 måneder, og da jeg fik hende som 1½ års, var hun aldrig rigtig blevet trænet, og var meget passiv. Så det der med at tilbyde adfærd, er hun ikke ret god til. I starten da vi klikkertrænede, lagde hun sig ned eller gik. Dog er hun blevet bedre, efterhånden som hun har lært flere og flere øvelser, men hun tilbyder ikke så meget, og nåede da også at gå sin vej i dag, da vi trænede på kassen.

Så jeg måtte også snyde og lokke hende ned med godbidder, når hun stod med forbenene på kassen, så jeg kunne klikke, når hun gik op på kassen med bagbenene. Der var det så hun de første mange gange omhyggeligt sørgede for ikke at bruge energi på ikke at trænde på kassen med de bagben, når hun skulle ned.

Tålmodighed, tålmodighed.....:-)

Gud ja, du har jo ikke haft hende ret længe. Så er det da virkelig flot at det går så godt, både med LP og før-agility og klikkeri!! :klap:

Det hjælper at jeg har prøvet det før, og selvfølgelig har det også hjulpet at jeg har haft "en plan" for Iso, nærmest fra før jeg fik hende. Så hun tilbyder fint, og finder selv ud af tingene, fordi det har hun lært fra hvalp af.

Hvis du vil lære hende at tilbyde mere - har du prøvet at klikke hende for 117 ting hun kan finde på med en papkasse? Den sværger jeg selv til, brugte den allerede da jeg gik i gang for aller første gang, med min gamle hund, for ca. 10 år siden. Og den har jeg startet både Frostie og Iso med - jeg synes den er super.

Ellers er det jo bare om at bevæbne sig med tålmodighed, som du selv siger... :5up:

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites