Hop til indhold

Hund nummer to

Recommended Posts

Gæst Krainer

Ja, jeg er begyndt at blive lidt hvalpeskruk:engel: og nu har jeg vidst endelig fået manden med på ideen også...

Det bliver sandsynligvis en bordercollie:lun:

Er bare lidt lost når jeg skal finde en god opdrætter og når jeg ser rundt omkring i de andre tråde at man skal kigge mange linjer bagud osv. Aner ikke hvad jeg skal kigge efter og hvordan... Jeg har kigget lidt på denne kennel: Kennel Fuglsang

synes den ser god og seriøs ud, men hvad siger i?

Og i hvor god tid skal man kontakte en opdrætter? For vi skal hverken have hvalp i dag eller i morgen:vedikke:

Til sidst vil jeg da lige høre om i har en mening til om en bordercollie og cockerspaniel kan gå sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan roligt gå i gang lang tid i forvejen. Find en opdrætter du finder dig godt tilpas med og få skrevet dit navn på hvalpeliste. Jo bedre tid du er i, jo større mulighed har du for at være den første til at vælge. For jo flere krav man som hvalpekøber har, jo vigtigere er det at kunne få lov at vælge først. Ønsker man "bare" en familiehund, er der også masser af gode hunde når man er nummer 5 og 6 til at vælge. Men vil man have både brugsegenskaber og udseende (eller en af delene), så er der mere rift om hvalpene.

Selv ville jeg absolut ikke være bange for, at finde opdrætter langt væk hjemmefra. Eksempelvis er alle mine tre fra samme opdrætter i Jylland, og selv bor jeg i København. Det har været begrænset hvor meget jeg har været på besøg i hvalpetiden, men det har for mig heller ikke været nødvendigt. Kender opdrætter godt, og kommer sådan set bare og vil vælge, når de er gamle nok til man kan se hvad de hver især indeholder.

Hvis jeg skulle have border, ville jeg nok se hos Asasara Border Collies - de har i øvrigt for nyligt fået en springer spaniel ind i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at Fuglsang's er aktive for tiden. De fik problemer med deres seneste kuld, og jeg kan ikke forestille mig at de avler videre på tæven...

Der er ret stor forskel på BC'erne, så hvis du ikke allerede har besluttet dig for om du vil ha' en af rene hyrdelinier, en af udstillingslinier, eller et mix af disse - så er det nok det første at gøre. Og så gælder det ellers bare om at ta' ud og se så mange som muligt, for at vide hvilken type, og evt. hvilke linier, der tiltaler én. Når man så ved lidt mere om hvad man leder efter, kan det store detektivarbejde gå igang.

Det er helt klart en god idé at gå i gang i rigtig god tid, og at gøre sit forarbejde godt.

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites