Hop til indhold

Gravhunden som 1. hund?

Recommended Posts

Gæst Goldenfairy

Hej alle :-)

Ved ikke lige om tråden hørte med til denne kategori, men kunne ikke rigtig finde andre steder den kunne være.

Men mig (15 år) og min mor skal have hund om et par månneder, da det lige skal passe med ferie osv. Så har vi snakket i lang tid om, hvilken hund vi skal have.

Min mor er helt vildt med de langhårede, røde gravhunde, men jeg synes ikke bare man skal dømme den på udseendet. Har i nogle erfaringer med gravhunde, og synes i den vil passe godt som 1. gang hundeejere? Og vil man kunne gå til agility med den? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man gerne vil løbe agility er gravhunden ikke det oplagte valg - deres lange rygge gør dem ret sårbare...

Når det er sagt, så støder jeg alligevel af og til på et par ruhårede gravhunde i agility-sammenhænge, så de kan godt...

Om gravhunden er en god førstegangshund vil jeg lade andre om at kommentere på, den er ikke en hund for mig, da jeg synes de eksemplarer jeg møder er utroligt "skarpe" i det overfor andre hunde... dette gælder dog ikke den ruhårede model, dem møder jeg ofte meget venlige eksemplarer af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mor er på 3. gravhund - hun vælger den race, fordi den er meget selvstændig.

Faktisk minder de lidt om katte (jeg er min egen-agtig..)

Nu bor hun på landet, hunden går ind og ud som det passer den - aldrig i snor og ej heller synderligt opdraget, så han har det som blommen i et æg.

Jeg er ikke i tvivl om at de kan opdrages, men tror faktisk det er en af de lidt svære hunderacer...

Men jeg kan jo tage fejl, fordi jeg er lidt miljøskadet af min mors gravhunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft 3 langhårede dværggravhunde, de 2 var genbrugshunde. Nogle gravhunde gøer en del så man skal så helst ikke bo i lejlighed . Trapper er usundt for deres rygge.

Gravhunde, alle 9 modeller kan være utroligt selvstændige, dvs svære at opdrage, de er utroligt nysgerrige og som een beskriver lidt katte agtige.,Mine kunne f.eks ikke lide alle mennesker og så ud som de blev nærmest beskidte, hvis en uønsket person klappede dem.

Men mine var lydige og sjove og elskelige.

Til agility turde jeg ikke vælge en gravhund, risiko for en diskoprolaps er for stor. Mange gravhunde er ikke allemandshunde , ser lidt verden i sort og hvidt, også med hensyn til andre hunde.

Jeg tror ikke, alle vil blive gode 1ste gangshunde.

Jeg ville kigge efter en mere trænbar hund, med blid karakter, ala en cavalier, hvis jeg var dig. Men endelig en, hvor forældredyrene har fået dyrlægestatus på hjerte, knæsskaller osv.

Iøvrigt kan gravhunde også fødes med hjertefejl.

En sund race er en borderterrier, også Ok til agility. Men som terrier kræver den nok mere af sin ejer mht at træne korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Goldenfairy
Hvis du skriver lidt om, hvilke krav/ønsker i har til hunden, og hvad i kan tilbyde den (i form af ture, træning osv.), kan det være, at du kan få nogle bud på racer, der vil passe til jer. :-)

Det tænkte jeg også jeg hellere måtte gøre, så har oprettet et emne der hedder: 'Hvilken hund vil passe til os? ' :-D

Nu jeg har efterhånden kigget på så mange forskellige hunde, så jeg tænkte jeg hellere måtte vende den om (Præcis ligesom du foreslog), og se hvad vores krav er, og så finde en god hund på dén måde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænkte jeg også jeg hellere måtte gøre, så har oprettet et emne der hedder: 'Hvilken hund vil passe til os? ' :-D

Nu jeg har efterhånden kigget på så mange forskellige hunde, så jeg tænkte jeg hellere måtte vende den om (Præcis ligesom du foreslog), og se hvad vores krav er, og så finde en god hund på dén måde :blink:

Jep, fandt din tråd lige efter, at jeg havde skrevet ovenstående indlæg. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites