Hop til indhold

Hjælp! Klistrede-pigge-bolde :)

Recommended Posts

Gæst Casper_W

Hej!

Da jeg var ude og gå med Balto og en af hans legekammerater igår, løb de ud i noget krat. Jeg er ikke god inden for planteverdenen, men de fik sådan nogle "bolde med pigge" som klistrer forfærdeligt i pelsen på sig. Da vi kom hjem begyndte han at spise disse bolde - hvilket resulterede i at han kastede op 6 gange. Jeg forsøgte naturligvis at få dem fuldstændig ud af pelsen, men gud sikke et arbejde. Efter det har han ikke kastet op mere, men når vi går tur, laver han ikke andet end at spise græs. Han spiser også sin normale mad. Men han laver ofte nogle synkelyde og bevægelser.

Min tanke er, at der sidder noget fra disse bolde i spiserøret på ham?

Er der nogen der har en ide til hvad jeg kan give ham for at hjælpe det hurtigere ned. Han var dog også ud og bade i en sø hvor der muligvis kunne være alger, men synes ikke, at symptomerne på alger er dem han viser.

MVH

Casper

Link til indlæg
Del på andre sites

...Det kan betale sig at have en kam med i lommen når man går tur... Så kan man pille burrerne ud så snart de er kommet i pelsen. For ellers bliver de bare viklet mere og mere ind i pelsen. Og når de kommer ind til huden, så gør det selvfølgelig ondt. Og så er det at hunden selv piller dem ud og måske spiser dem..

Det er nogenlunde nemt at pille dem ud med en kam lige efter de er kommet i pelsen.. :mrgreen:

Silke spiser ikke burrer, men hun kommer selv hen og ber om hjælp, når hun mærker at hun er blevet angrebet..

Men hun spiser præstelus, ---de bittesmå, grønne "burrer" som der osse er mange af lige nu. Dem piller jeg ud til TV-avisen om aftenen. Og Silke er meget opmærksom på, hvad jeg laver. Hun insisterer på at få lov til at spise dem. Allesammen:lol:.. Måske smager de godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender godt til burre/præstelus problemet, hold op de er trælse i pelsen, selv selve planten som burrene sidder på er enormt irriterende. Molly og Sille spiser også både burrerne og planten og præstelusene og de kaster ikke op. De spiser også en del græs, tror det er for hyggens skyld og det resulterer i "perler på snor" nå de skider, især Sille. En dag måtte jeg tage et stykke afføring ud af rumpen på hende fordi det ikke ville slippe og der hev jeg så 10 cm græs ud af rumpen på hunden... (godt jeg havde papir med på turen : )

Men det kan jo være at Balto har ædt virkelig mange og det er derfor han kaster op, eller at han har spist noget andet sammen med. Hvis han ikke får det bedre ville jeg nok lige ringe og konsultere dyrlægen.

God bedring til ham :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogen andre klister-tingester, der hedder pigæbler og de er giftige. Sådan en tingest guffede Simba i sommer....noj, han blev skidt, det lille dyr. Måske er det sådan en TS´s hund har spist....

Tvivler. Pigæble er ikke vanvittig udbredt i danmark.

Og frugten på pigæble kan absolut ikke forveksles med burre-snerre eller resten af burre-arterne.

Men at Simba blev skidt af at æde frugten fra en pigæble undrer mig ikke. Den tilhører natskyggefamilien, og er endda et temmeligt potent medlem af den familie.

Burre-snerre (præstelus)

galiumapar_fl.jpg

Pigæble

pig%C3%A6ble%202(1).jpg

Og nej. Burre-snerre, skovmærke og de andre burrer, er ikke giftige.

Men jeg kan forestille mig at de kan irritere i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvivler. Pigæble er ikke vanvittig udbredt i danmark.

Og frugten på pigæble kan absolut ikke forveksles med burre-snerre eller resten af burre-arterne.

Men at Simba blev skidt af at æde frugten fra en pigæble undrer mig ikke. Den tilhører natskyggefamilien, og er endda et temmeligt potent medlem af den familie.

Burre-snerre (præstelus)

galiumapar_fl.jpg

Pigæble

pig%C3%A6ble%202%281%29.jpg

Og nej. Burre-snerre, skovmærke og de andre burrer, er ikke giftige.

Men jeg kan forestille mig at de kan irritere i halsen.

Det var den nederste han havde ædt. Resten lå på gulvet. Jeg troede de var overalt. Oh well, en rimelig sjældenhed og dyret æder den :roll: ! Men jeg kan godt se, at den ligesom ikke kan forveksles med en af de der store fordømte burrer - som jeg faktisk indtil denne stund har troet var en tidsel ! Gad vide om jeg ikke skulle få mine skolepenge tilbage :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites