Hop til indhold

Dårlig mave af kødben

Recommended Posts

Vores skønne store spidshund får dårlig mave af kødben. Og her taler jeg ikke bare om tynd mave... det render ud af ham. Sidste gang købte jeg et stort, helt friskt okseben hos slagteren, men nu er vi stoppet med det, for han piver og hyler og kan ikke sove om natten når han har dårlig mave. Det er rigtig ærgeligt for han elsker at gnave kødben, og det er jo godt for hans tænder osv. I det hele taget har han svært ved at tåle råt kød, så vi er også holdt op med at give ham fraskær osv. fra vores egen madlavning. I øjeblikket får han Orijen og det fungerer rigtig godt for hans mave. Også andre fuldkostprodukter kan han tåle, f.eks. Skyttens, men Orijen foderet giver en væsentlig mindre mængde ekskrementer (anslået 2/3).

Men vi ville rigtig gerne forstå hvorfor han ikke kan tåle kødben, og hvad man evt. kan gøre for at afhjælpe det. Er det en idé at koge eller ovnstege benet først?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores skønne store spidshund får dårlig mave af kødben. Og her taler jeg ikke bare om tynd mave... det render ud af ham. Sidste gang købte jeg et stort, helt friskt okseben hos slagteren, men nu er vi stoppet med det, for han piver og hyler og kan ikke sove om natten når han har dårlig mave. Det er rigtig ærgeligt for han elsker at gnave kødben, og det er jo godt for hans tænder osv. I det hele taget har han svært ved at tåle råt kød, så vi er også holdt op med at give ham fraskær osv. fra vores egen madlavning. I øjeblikket får han Orijen og det fungerer rigtig godt for hans mave. Også andre fuldkostprodukter kan han tåle, f.eks. Skyttens, men Orijen foderet giver en væsentlig mindre mængde ekskrementer (anslået 2/3).

Men vi ville rigtig gerne forstå hvorfor han ikke kan tåle kødben, og hvad man evt. kan gøre for at afhjælpe det. Er det en idé at koge eller ovnstege benet først?

Nej du må endelig ikke tilberede benet på nogen måde.. Så kan det splintre og gøre skade i maven..

Men hvor længe lader I ham have benet? Har I prøvet at tilvænne ham til det gradvis? Sådan at han kun har det 15 minutter og så tager I det fra ham?

Det lyder nu bare som om det er råt i det hele taget, hans mave ikke er glad for.. Hvorfor ved jeg ikke. Nogle hunde har bare sart mave. Min kan f.eks ikke tåle det meste af det tørfoder vi har prøvet:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Du skal nok ikke koge eller stege benet. Selve knoglen bliver meget hård, så den kan splintre mellem stærke hundekæber. Og splinterne kan skade tarmene.

--Nogle hunde kan bare ikke tåle ben. Min egen Silke kan ikke lide ben, men min tidligere hund, Ramses, elskede et godt ben.

Min venindes hund døde af diarré efter at hun havde fået et gnaveben, og jeg har da også selv haft hunde, der fik diarré af ben.

---Jeg så lige, at I har 2 hunde. Måske din spidshund gnaver for ivrigt og for meget for ikke at dele med den anden? Han er heller ikke så gammel, vel? Måske kan han vokse fra det, hvis I kan undgå at irritere hans mave i nogle måneder..

---Du kunne prøve at holde en LANG pause med ben, og så starte med en ganske lille smule lammeribben til hver af hundene om nogle måneder... Hvis det går godt, så kan du en uges tid senere give dem lidt mere. Bedst er det nok, hvis hundene kan spise benene hvert sit sted, så de slet ikke kan se hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig! Det kan være livsfarligt at give hunde knogler, der er varmebehandlede. De kan ikke fordøje, og kan i yderste konsekvens dø af det.

Taler vi marvben, altså rørknogler med marv? Eller det knogler, som han kan tygge? Mange hunde får det skidt af marvben.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Du kunne prøve at holde en LANG pause med ben, og så starte med en ganske lille smule lammeribben til hver af hundene om nogle måneder... Hvis det går godt, så kan du en uges tid senere give dem lidt mere. Bedst er det nok, hvis hundene kan spise benene hvert sit sted, så de slet ikke kan se hinanden.

Det var da et eminent råd:-D:5up: Lammeribben skulle også være mildt mod maven..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da et eminent råd:-D:5up: Lammeribben skulle også være mildt mod maven..

kan bistå med at det (lammeribben) stort set er det eneste rå cujo kan tåle efter hånden helt uden påvirkninger.

og de store okseben med minimalt kød på.

[media]http://www.hunde-forum.dk/attachments/traening/33299d1285577100-traening-af-hilse-og-andre-hunde-img086.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja lammeribben, eller give kallun i nogle dage først, så maven kan vænne sig lidt til en anden slags mad. Hvis de har fået tørfoder hele livet, er det måske for svært for maven at følge med :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja lammeribben, eller give kallun i nogle dage først, så maven kan vænne sig lidt til en anden slags mad. Hvis de har fået tørfoder hele livet, er det måske for svært for maven at følge med :hmm:

Cujo er først blevet sart det sidste års tid.

Førhen fik han en halv kylling om søndagen, nu kan han kun tåle et kyllingelår, ellers går det galt.

Har dog aldrig tænkt på hvorfor han er blevet sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cujo er først blevet sart det sidste års tid.

Førhen fik han en halv kylling om søndagen, nu kan han kun tåle et kyllingelår, ellers går det galt.

Har dog aldrig tænkt på hvorfor han er blevet sådan.

Er der ikk osse mange slags bakterier i kylling?

Motor var på tørkost et par uger, men selvom det var så lidt tid måtte vi give kallun nogle dage, for han fik lidt tynd mave af ren kød.

Link til indlæg
Del på andre sites