Gæst Planimalia Skrevet Oktober 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2010 Hej alle Jeg er lige ved at undersøge lidt ang opdræt af den belgiske hyrdehund for min far... Så mine spørgsmål er måske lidt "nybegynder-agtige" men jeg har kun opdrættet katte før, så er ikke helt klar over hvordan det foregår med hunde Mine spørgsmål er så: - Hvornår i løbetiden er det bedst at hunhunden bliver parret, og er kun 1 gang nødvendig, eller evt. flere gange? - Hvor lang tid er hun drægtig? Hvis i har nogle hjemmesider hvor der står lidt, er i meget velkomne til at linke.. Synes bare ikke lige jeg kunne finde noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Allerførst skal tæven testes for om hun egner sig til at få hvalpe. Hun skal være i en bestemt alder og hun skal selvfølgelig være sund og rask og i god form. OG hun skal være dyrlægetestet for eventuelle arvelige sygdomme, som der kan være i racen. Hvis din far vil have hvalpene stambogsført. så skal både tæven og hanhunden være stambogsført og bedømt på en udstilling. Han og tæve skal være af samme variant af hyrdehunde. Når de ting er i orden, så kan man vælge at lade hundene selv vise, hvornår det er tid for parring. Det kan godt være forskelligt fra tæve til tæve. Og det kan også være forskelligt hos den enkelte tæve fra løbetid til løbetid. Det vil cirka være omkring 15. dagen. Men det KAN være på 10-dagen og der ER tæver, der har ladet sig parre efter 25. dagen. Man kan lade dyrlægen teste, hvornår det er tid. Her står lidt om det.. Parring, drægtighed og fødsel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Hej alle Jeg er lige ved at undersøge lidt ang opdræt af den belgiske hyrdehund for min far... Så mine spørgsmål er måske lidt "nybegynder-agtige" men jeg har kun opdrættet katte før, så er ikke helt klar over hvordan det foregår med hunde Mine spørgsmål er så: - Hvornår i løbetiden er det bedst at hunhunden bliver parret, og er kun 1 gang nødvendig, eller evt. flere gange? - Hvor lang tid er hun drægtig? Hvis i har nogle hjemmesider hvor der står lidt, er i meget velkomne til at linke.. Synes bare ikke lige jeg kunne finde noget Tæven parres når den er højløbsk, det er ikke ens fra tæve til tæve, men mange tæver er klar på ca. 10. dagen, man kan få målt det nøjagtige tidspunkt hos sin dyrlæge. En parring er jo normalt nok hvis man rammer det rigtige tidspunkt, men de fleste vælger at få parret tæven minst 2 gange med minimum 12 timer i mellem. Tæver går i snit drægtige i 63 dage. Jeg råder jer til at kontakte jeres tæves opdrætter for mere hjælp, fx til at finde den helt rigtige hanhund til tæven. Vær meget opmærksom på de arvelige sygdomme der desværre findes i racen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Først får I hende naturligvis testet for relevante, arvelige sygdomme i racen, såsom HD, AD mv. Hvis hun er stambogsført skal hun selvfølgelig avlsgodkendes, undersøg med jeres kennelklub hvilke krav de stiller. Og så er det værd at bemærke at epilepsi, er et forholdsvis stort problem hos den Belgiske hyrdehund, så det vil være en rigtig god idé at alliere jer med en erfaren opdrætter, med godt kendskab til de forskellige linjer, inden I avler på hende. Derudover skal hun være mindst 2 år gammel, og max. 4 år gammel, ved første kuld. Én parring kan være nok, men ofte lader man hundene parre 2-3 gange, gerne med en dags mellemrum mellem hver parring. Tæven er ofte højløbsk et sted mellem 8. og 14. dagen, men det kan variere fra tæve til tæve, så hvis hanhunden bor lidt længere væk, fx. i udlandet, kan det være en god idé at få dyrlægen til at teste hvornår det optimale parringstidspunkt er for lige jeres tæve. En tæve er drægtig i ca. 9 uger, 63 dage +/-. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Hej alle Jeg er lige ved at undersøge lidt ang opdræt af den belgiske hyrdehund for min far... Så mine spørgsmål er måske lidt "nybegynder-agtige" men jeg har kun opdrættet katte før, så er ikke helt klar over hvordan det foregår med hunde Mine spørgsmål er så: - Hvornår i løbetiden er det bedst at hunhunden bliver parret, og er kun 1 gang nødvendig, eller evt. flere gange? - Hvor lang tid er hun drægtig? Hvis i har nogle hjemmesider hvor der står lidt, er i meget velkomne til at linke.. Synes bare ikke lige jeg kunne finde noget Ja, du skriver det jo selv, dine spørgsmål er "lidt nybegynder agtige" Jeg kan kun anbefale, at du tager kontakt til opdrætteren af den tæve, som eventuelt skal parres. Hvis opdrætteren er seriøs, vil vedkommende kunne hjælpe dig, også med alle de oplysninger man ikke kan læse i bøger, finde på Hundeweb, eller få svar på i et forum. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 jeg vil gerne lige tilføje for egen regning:hmm: Belgiske hyrdehunde er ikke de aller nemmeste hunde at sælge, der er rimelig mange opdrættere og rigtig mange gode opdrættere, dvs der er ikke marked for 2. sorterings hvalpe hvis du forstår;-) Derfor gør jer selv den tjeneste at få alt undersøgt meget nøje, specielt skal du studere din tæves stamtavle nøje og sammenligne med denne side:OLLEGAARDEN Findes nogle af hundene på siden i din tæves tavle så lad være med at bruge tæven, det samme gælder naturligvis med hensyn til avlspartner. Sørg også få at HD og AD resultaterne både på tæve og hanhund, samt på linjerne bag dem er ok, avl ikke hvis der er mere end 1 til 2 C- hunde eller dårligere i linjerne, der er Belgiske hyrdehunde nok, derfor lad være med at lave flere med mindre du har noget rigtig godt at byde ind med;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Hejsa Vil lige tilføje at det ikke er for sjov at i har fået advarsler mht parringer af din fars tæve. Inden en del racer er salget faldet enorm og hvis I ikke har evt køberer på venteliste, er der stor risiko for at stå tilbage med måske en stor flok 3-4 mdr´s meget nysgerrige og krævende hvalpe. Selv opdrætter, der normalt exporterer en del af deres hvalpe og er meget kendte har for få henvendelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Oktober 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2010 Jeg havde selv en smuk og dejlig belgiertæve, som desværre havde epilepsi. Hun blev aflivet i sommer, kun 7 år gammel Jeg ville hellere have undværet nogensinde at have ejet hende, end at hun skulle være syg som hun var, så gør jer selv den tjeneste at tjekke din fars tæves linjer GRUNDIGT, og det samme for hanhunden. Spørg evt efter råd via den hjemmeside om epilepsi som der blev linket til. Ejeren af hjemmesiden er sød og hjælpsom, jeg har selv skrevet lidt med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts