Hop til indhold

Nogen der har prøvet?

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

at have en fuldstæning ukoncentreret hvalp, især til træning eller når den er sammen med andre hunde & så lige pludselig har det ændret sig, da den var blevet vosken, og var meget fokuseret på træneren/ejeren? eller kender nogen der har haft det?

Ville bare lige høre om nogen har/haft det, fordi sådan er min hvalp, og jeg har snakket med nogen og de har sagt at det sikkert ændre sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

at have en fuldstæning ukoncentreret hvalp, især til træning eller når den er sammen med andre hunde & så lige pludselig har det ændret sig, da den var blevet vosken, og var meget fokuseret på træneren/ejeren? eller kender nogen der har haft det?

Ville bare lige høre om nogen har/haft det, fordi sådan er min hvalp, og jeg har snakket med nogen og de har sagt at det sikkert ændre sig...

Ja det vil ændre sig, men du skal osse selvfølgelig arbejde for det..

Pai var dygtig en lille periode i det jeg fikk hende, så blev hun ukoncentreret og de tjaa.. 5mnd har hun lige vendt om på foden og bare blevet rigtig dygtig :)

Men jeg har osse arbejdet for det. Tro mig! Bare kør på, skift godbider, find andre legetøj/bideskind, whatever bare det fungerer! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min yngste har haft ualmindeligt svært ved, at koncentrere sig på en træningsbane. Da vi gik til træning i hvalpetiden, måtte jeg tage til takke med, at jeg måske kunne lykkedes med lidt kontakt. Alt andet måtte vi træne hjemme på badet, hvor der absolut ingen forstyrrelser var.

I en alder af to kan hun stadig blive fraværende, men det har bedret sig meget. Hun kan arbejde koncenteret i hele træningspas (på træningspladsen), og er enormt fokuseret. Men det vil blive endnu bedre, som hun modnes yderligere. Hun er lidt langsom på det punkt, og jeg regner med at hun først er helt med om et år eller to.

Når hun koncentrer sig, gør hun det til gengæld også så meget, at hun syntes det er virkelig irriterende, hvis der kommer andre hunde og skal hilse på eller vil se hvad hun har gang i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Ja det vil ændre sig, men du skal osse selvfølgelig arbejde for det..

Pai var dygtig en lille periode i det jeg fikk hende, så blev hun ukoncentreret og de tjaa.. 5mnd har hun lige vendt om på foden og bare blevet rigtig dygtig :)

Men jeg har osse arbejdet for det. Tro mig! Bare kør på, skift godbider, find andre legetøj/bideskind, whatever bare det fungerer! :)

Men hvad så, hvis ens hund bare lukker af, når han/hun ser andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt, da min ikke var hvalp...men tro mig, jeg har stået til træning, hvor min hund har stået og gøet af alle de andre hunde og ikke kunne udføre noget som helst eller koncentrere sig om sin godbid uanset hvor langt væk vi gik fra de andre hunde. Der er folk herinde, der kan bevidne det :mrgreen: Det var ikke et pænt syn og vi har også måtte afbryde træningen for bare at tage hjem og tude.

Vi valgte at fokusere en masse på at han skulle lære, at han ikke kunne forvente at hilse på alle andre hunde, når han havde lyst. Så fra at gå fra at måtte hilse på andre hunde på vores gåture, fik han absolut forbud. Han fik kun lov til at hilse på andre hunde, når det var arrangeret playdates, og det var aldrig folk, vi mødte på vores gåture.

Og det virkede. Med tiden blev der så også blødt op for forbudet, så han fik lov til at hilse på tilfældige hunde på gåturen, men indtil at det ikke var en selvfølgelig for ham, at han skulle lege med enhver hund inden for 500 m, så gik det bare ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det fordi du arbejder for tæt på de andre hunde. Gå længere væk så din hvalps stressniveau kommer ned og start med at beløn den for kontakt til dig og glem alt om de forskellige øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fået nogle gode tips allerede. Nu ved jeg ikke hvor stor din træningsplads er, men gå lengst mulig vekk og træn kontakt. Anbefaler at have 2 øvelser ved siden af kontakt som du ved han kan rigtig godt og skift lidt på sådan at det ikke bare bliver kontakt.

Eller prøv at lege med ham(?) på træningspladsen længst vekk. Leg med legetøj der gør at i leger sammen. Rendt lidt med ham og prøv at få dig til at blive sej. Og beløn for det allermindste kontakt han giver dig. Ett rigtig godt råd er å lære ind klikkeren. For så kan du træffe mere korrekt med tanke på kontakten.

legetøj:

Hvad for nogle legetøj?

kong, tennisbolde, bidepølse, bideskind?

find et legetøj som gør dig sej, dig coolest, dig den beste i hele verden.

Jeg bruger bideskind, bidepølse, flettet fleece (nem at lave selv!) og en speciel lege. *skal finde ett billede, ka barei kke huske hvad den heder* Det er den allerbedste lege jeg noensinde har haft.

Faux%20Fur%20Bungee%20Tugs.gif

Dette er en lege mange hunder godt kan li', desverre ved jeg ikke hvor man kan få fat i DK endnu, men det kan jeg jo godt finde ud af.

Det er strik i snoren og falsk pels i enden, noget der gir samspill i legen.

Kan bestilles fra Canada om ikke andet, osse til hyggeligere priser: http://www.pathcom.com/~crasher/

Klickerklok.se sælger dem

og tug-e-nuff.co.uk i UK selger dem og sender internationalt.

Hvad for rase/blanding har du? Det var dreng du hadde? Hvad kan han lige når der ikke er hunde tilstede?

Redigeret af Bambi
Fant billede og la til tekst. La til lenker.
Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at "kræve" hans opmærksomhed? Simpelthen bare GÅ i en anden retning end hundene, når han kigger mod dem? Og når han så giver dig kontakt, KÆÆMPE ros og godbidsfest eller gå lidt mod de andre hunde og lade ham kigge (jeg giver i dette tilfælde dog næsten altid en godbid alligevel, inden han får værsgo' - aner ikke om det gør en egentlig forskel dog, for en hund, der ikke har en egentlig interesse heri på tidspunktet).

At bruge hundene som belønning kan faktisk være en rigtig god forstærker, hvis man forstår at gøre det - for det er netop DET, han er absolut mest motiveret for. Det har jeg efterhånden brugt en del og med god succes :-D Både i forbindelse med passering af andre hunde og med kontakt, inden han fiser afsted hen til en daaaajlig duft ;-)

Selvom det selvfølgelig ikke har stået alene, der har været sideløbende alm. træning også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at "kræve" hans opmærksomhed? Simpelthen bare GÅ i en anden retning end hundene, når han kigger mod dem? Og når han så giver dig kontakt, KÆÆMPE ros og godbidsfest eller gå lidt mod de andre hunde og lade ham kigge (jeg giver i dette tilfælde dog næsten altid en godbid alligevel, inden han får værsgo' - aner ikke om det gør en egentlig forskel dog, for en hund, der ikke har en egentlig interesse heri på tidspunktet).

At bruge hundene som belønning kan faktisk være en rigtig god forstærker, hvis man forstår at gøre det - for det er netop DET, han er absolut mest motiveret for. Det har jeg efterhånden brugt en del og med god succes :-D Både i forbindelse med passering af andre hunde og med kontakt, inden han fiser afsted hen til en daaaajlig duft ;-)

Selvom det selvfølgelig ikke har stået alene, der har været sideløbende alm. træning også.

Jeg er rigtig enig Bernerazuro.

Jeg vil egentlig også sige at "kræve" ikke engang behøver citationstegn, for det er vel ok og nødvendigt at stille krav til vores hunde. Simpelten fordi, at det nogle gange er nødvendigt at sige "hey det er nu, det er nu". Nå miljøet tilfører en mængde forstærkere, som overgår os, nytter det jo intet at ignorere uønsket adfærd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig enig Bernerazuro.

Jeg vil egentlig også sige at "kræve" ikke engang behøver citationstegn, for det er vel ok og nødvendigt at stille krav til vores hunde. Simpelten fordi, at det nogle gange er nødvendigt at sige "hey det er nu, det er nu". Nå miljøet tilfører en mængde forstærkere, som overgår os, nytter det jo intet at ignorere uønsket adfærd :lol:

Hehe, ja, sådan kan man vel også sige det :mrgreen:

Det er jo netop den der selvforstærkende ting, som vapsen skal ud af... Den forstærker jo sig selv gang på gang, når den kigger mod de andre hunde. Så jeg ville personligt bare gå rask væk og sørge for, at hunden ALDRIG får lov til selvstændig at kigge, hvor den vil - fordi den ikke får chancen.

Mener selvfølgelig intet med at rykke i snoren, men bare ikke give hunden chancen :-D Gå den anden vej, så hunden bliver nød til at forholde sig til en.

Link til indlæg
Del på andre sites