Hop til indhold

Hvilken hund vil passe til os?

Recommended Posts

Gæst Goldenfairy

Hej alle.

Vi har besluttet os for at få hund til omkring tidligst februar. Men nu kommer det store spørgsmål: Hvilken? I stedet for, at læse om alle hunderacer, og se hvilke en vi kan lide, ville vi se hvad vores krav var, og så vælge den hund der passer til os.

Det er mig (15 år) og min mor. Vi bor i hus med stor have, tæt på park og natur. Jeg har altid ønsket mig en hund, og min mor har altid sagt hun vil have en når jeg flytter hjemmefra, så hun kan gå og hygge sig med den, og ikke blive for ensom-

Hunden skal derfor være velegnet til agility, men det må ikke være et krav for den, da det ikke er noget min mor vil forsætte med, når jeg flytter. Men jeg vil meget gerne lave agility med den.

Det skal være en lille hund, da vi ikke har bil. Derfor skal den kunne være i cykelkurven, så vi kan tage den med på på oplevelser. (Dvs. max. 7 kg.)

Den skal være hhv. let at opdrage da vi ikke har haft hund før.

Den skal være venligsindigt over for andre dyr, da vi har både kat og kanin.

Vi har kigget lidt på en Shetland Sheepdog, men jeg tror ikke helt den vil passe til os. For når jeg flytter hjemmefra, vil den stadig kræve meget motion, som jeg ikke helt tror min mor vil kunne give den.

Har i nogle gode ideer? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

Du kan sagtens købe en Shetland Sheepdog.

Jeg har selv en han og vi går ikke til agility, men til lydighed.

Problemet er nok mere at du starter med agility, og det skal stoppe når du flytter. Det er synd uanset hvilken race du vælger.

Men en Shetland Sheepdog kræver ikke mere end så mange andre hunde - gå ture, aktivering og en masse kærlighed.

Men en cykelkurv kan den altså ikke være i. :lol:

Jeg vælger aldrig andet end Shetland Sheepdog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Hej Goldenfairy.

Jeg er sikker på, at I godt kan finde en hund der både kan passe til dig og din mor. Men I skal ikke kun se på aktivitetsniveauet, når I vælger race, da I nok skal se indenfor nogle af selvskabsracerne. I skal nok kigge lidt på hvor meget pleje I har lyst til og også lidt på hvilket støjniveau, I kan tolerere, da nogle af disse små racer kan være noget gøende. Jeg har selv Boston terrier, som kunne være en helt fin race for jer, tror jeg. Den kan du læse lidt om her : www.kl-bostonterrier.dk ellers vil jeg foreslå jer at tage et kig hos Klubben for små selskabshunde : KLUBBEN FOR SMÅ SELSKABSHUNDE . Cavalier King Charles Spaniel er også en fin lille hund, som kan bruges både som selskabshund og til Agility og nogle af de små terrierracer. Så I har masser af muligheder ud fra den smule info, du giver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får vi løve-folk godt nok at vide, at vi er ved at overtage verden herinde..:slem:

Men jeg tænker da at en Löwchen, som jeg har passer til jeres krav.

Jeg skal gå til agility med Dexter, og han vil sikkert være rigtigt god til det, for han er adræt og lærevillig.

Men samtidig er en Löwchen en selskabshund, som ikke behøver så voldsomt meget motion og de er lette at opdrage.

og vægten for racestandarden er 5-8 kg, så de kan være i cykelkurven.

Nu vil jeg ikke tvinge jer ind i vores 'løve-sekt', så må hellere lige nævne, at generelt, så dækker bichon gruppen jeres krav. Dvs. Bichon Havanais, Coton de Tulear, frise og pudler hører også under denne gruppe.

-Men tror så, at det skal være en mindre puddel, hvis den skal kunne være i en cykelkurv:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en lille dansk/svensk gårdhund? En let hund, der kan dyrke agility uden at blive "besat" af det.. Og en hund, der godt kan lære at omgås jeres andre dyr.

Størrelsen er vist osse ok. Tæverne er som regel en smule mindre end hannerne. Og de er osse nemme begynderhunde.

DSGK - Dansk/svensk Grdhundeklub

Sørg endelig for at få en hund med stamtavle. Ellers risikerer I at stå med en arrig og stædig terrier, der bare ligner en dansk/svensk gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Goldenfairy
BTW.. Kæmpe ros til jer, for at I tænker på jeres krav til jeres hund, frem for bare at forelske sig i en race, hvor det ikke ville være sikkert, at hunden ville passe ind i jeres familie!:vinken:

Tak for det :-D

Det er nogle virkelige dejlige hunde i har 'fundet'. Jeg kan godt se at det vil være syndt for hunden, hvis den fra den ene dag til den anden ikke længere skulle lave agility, men jeg overvejede lidt at gå til agility fx. et år og så langsomt trampe ned på det. Så jeg stadig lavede det, men ikke så ofte som før. Så ville det nok ikke blive så slemt for hunden.

Og mon ikke jeg forelsker mig så meget i hunden, at jeg besøger den en gang imellem? :blink:

To hunde faldt mig i sær i øjenene da jeg læste om dem - Yorkshire terrieren og King charles spaniel / Cavalier king sparles spaniel.

Jeg må hellere se at få dem præsenteret for min mor :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pudseren

Prøv at kigge på en dværg scnautzer, dejlig hund 7 - 8,5 kg. kan også klare agility og være en hyggehund som bare elsker sine gåture. Skal trimmes nogle gange om året, men I slipper for hundehår i boligen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nogle virkelige dejlige hunde i har 'fundet'. Jeg kan godt se at det vil være syndt for hunden, hvis den fra den ene dag til den anden ikke længere skulle lave agility, men jeg overvejede lidt at gå til agility fx. et år og så langsomt trampe ned på det. Så jeg stadig lavede det, men ikke så ofte som før. Så ville det nok ikke blive så slemt for hunden.

Og mon ikke jeg forelsker mig så meget i hunden, at jeg besøger den en gang imellem? :blink:

Du skal bare lige huske, at hunden skal være minimum et år, før den kan starte på agility. Jeg tænker bare, at du jo næsten når at blive 18 før den kan starte, og hvis du ender med at flytte hjemmefra der, skal det nok ikke være dét, der afgør racen for jer, når det alligevel bliver i en så lille del af hundens liv, den kommer til at gå til agility.

P.S. Jeg tror forøvrigt, det er umuligt at starte på det og så trappe ned - man bliver bidt af det :mrgreen: (jeg går godt nok ikke til agility men til rally, men tror det er det samme for alt hundetræning :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var også en af bichonerne: Bichon frisé, bichon havanais, lówchen, bolognese, malteser og coton de tulear. De er gode førstegangshunde, lærenemme, elsker aktivitet og lange ture, men kan også sagtens affinde sig med dage, der mest står på sofahygge. De indretter i høj grad deres aktivitetsniveau efter familien (men krøver selvfølgelig aktivering og gode gåture, det gør alle hunde). :-) Der er selvfølgelig noget pelspleje med dem, men hvis I holder hunden i hvalpeklip, er det ikke så slemt.

Men jeg tror også, at yorkshire terrieren og cavalieren, som du selv nævner, er fine bud. :-) Hvis I ender med en cavalier skal I dog sørge for, at det er efter forældre, der er undersøgt for hjertefejl + øjenlyst, da der desværre er en del sygdom i racen. :cry:

Nu vil jeg ikke tvinge jer ind i vores 'løve-sekt', så må hellere lige nævne, at generelt, så dækker bichon gruppen jeres krav. Dvs. Bichon Havanais, Coton de Tulear, frise og pudler hører også under denne gruppe.

-Men tror så, at det skal være en mindre puddel, hvis den skal kunne være i en cykelkurv:lol:

Pudlen er da ikke en bichon. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Goldenfairy

Wauw, tak for det alle sammen. Havde slet ikke troet der ville komme så mange svar. Vil straks komme på sagen med at 'undersøge' dem alle sammen.

Kan godt se agility måske bare bliver en drøm der ikke rigtigt vil gå i opfyldelse. Men vil i hvert fald lære den en masse forskellige tricks herhjemme i haven, så den kan blive ordenligt stimuleret ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudlen er da ikke en bichon. :genert:

Var 100 på, at jeg havde læst dette et sted, men kan ikke finde det nu...:oops:

Men det kan også være at jeg husker forkert.. Men det er i hvert fald sikkert, at Bichonerne og de små pudler har lidt samme oprindelseshistorie indtil omkring 1900.. Og så har de samme pelstype= Ikke en pels, men hår, som bliver ved med at vokse og ikke fælder..:genert:

Det kan godt være, at det er det, som jeg har fået blandet sammen.. At bichonerne og pudlerne har samme pelstype:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var 100 på, at jeg havde læst dette et sted, men kan ikke finde det nu...:oops:

Men det kan også være at jeg husker forkert.. Men det er i hvert fald sikkert, at Bichonerne og de små pudler har lidt samme oprindelseshistorie indtil omkring 1900.. Og så har de samme pelstype= Ikke en pels, men hår, som bliver ved med at vokse og ikke fælder..:genert:

Det kan godt være, at det er det, som jeg har fået blandet sammen.. At bichonerne og pudlerne har samme pelstype:genert:

Man mener, at bichonerne, pudel og barbet oprindeligt er udviklet fra de samme racer. Det er nok dét, du tænker på. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Wauw, tak for det alle sammen. Havde slet ikke troet der ville komme så mange svar. Vil straks komme på sagen med at 'undersøge' dem alle sammen.

Kan godt se agility måske bare bliver en drøm der ikke rigtigt vil gå i opfyldelse. Men vil i hvert fald lære den en masse forskellige tricks herhjemme i haven, så den kan blive ordenligt stimuleret ;-)

Jeg kan nu ikke se noget i vejen for, at du når at gå til agility med hunden. Måske bliver det kun et års tid eller noget i den retning, men så har I det sjovt, så længe det varer. Og jeg synes ikke, at det er synd for hunden, at den så ikke længere kan løbe agility, når du flytter, så længe din mor stadig sørger for at aktivere den mentalt på andre måder. Min hund elsker f.eks. agility, men han klarer sig da også fint uden agilitytræningen, når vi holder vinterpause. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu ikke se noget i vejen for, at du når at gå til agility med hunden. Måske bliver det kun et års tid eller noget i den retning, men så har I det sjovt, så længe det varer. Og jeg synes ikke, at det er synd for hunden, at den så ikke længere kan løbe agility, når du flytter, så længe din mor stadig sørger for at aktivere den mentalt på andre måder. Min hund elsker f.eks. agility, men han klarer sig da også fint uden agilitytræningen, når vi holder vinterpause. :blink:

Mit gæt er, at hvis ikke ts flytter længere væk, end det er muligt at hun stadig kan komme hjem sådan riimeligt let, så vil hun slet ikke stoppe med at dyrke agility selvom hun flytter ... Ag er nemlig så smart brygget sammen, at man bliver bidt af det skidt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites