Hop til indhold

Hanhund søges (labrador)


Gæst Lord Beef Jerky
 Share

Recommended Posts

Jeg vil anbefale at du udtaler dig om en race du rent faktisk ved noget om.

Labrador er tydeligvis ikke en sådan race.

 

Hvorfor mener du at labradoren skiller sig ud fra alle andre hunde ??

 

Da den jo er en af de største racer herhjemme, tror jeg ærlig talt, at den er meget typisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Lord Beef Jerky

Jeg undskylder mange gange for at bruge dette forum. Vi har fået masser af vigtig information, som vi naturligvis vil bruge, men mange af svarene grænser sig til direkte mobning og antagelser, og det har vi absolut ingen interesse i.

 

Vi ved skam godt hvad vi gaber over her, og vi har allerede 5 mulige købere til evt. hvalpe, udover det vil vi muligvis også beholde en selv.

 

De forskellige tests vil vi få styr på, og takker mange gange for den hjælp, men antagelser omkring vores manglende viden omkring vores hund og dens race samt hvor svært det er at afsætte evt. hvalpe, er så ufatteligt langt fra hvad pointen med denne tråd var. Vi har skam gjort os rigeligt af tanker og læst en del op på dette, da vi gerne har villet avle på vores hund i 2 år.

 

Tak igen for hjælpen og hav en god dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undskylder mange gange for at bruge dette forum. Vi har fået masser af vigtig information, som vi naturligvis vil bruge, men mange af svarene grænser sig til direkte mobning og antagelser, og det har vi absolut ingen interesse i.

 

Hvis du kom for at få bekræftet dine holdninger lykkes det ikke.

Det er muligt at du har haft hund i 3 år. Jeg har haft hund i 20 år, i alt 7, og mange af de der har svaret dig i denne tråd har også en hel del erfaring i bagagen.

Nogen af os beskæftiger os også idt med dyreværnsarbejde på et eller andet plan, og kender lidt til de hunde der står på overskudslager rundt omkring. Tag dog ud på et internat og se om du synes at der virkelig er brug for at proppe flere hunde ind der.

 

Det er muligt at nogen uforpligtende har sagt at de måske kunne være interesseret i en hvalp. For tiden kan jeg ellers se mange annoncer med folk der skal af med deres hunde fordi de skal flytte i lejlighed. Velfærdsboblen har tabt gassen lidt.

 

I morges var der 234 træffere for "labrador" i Gul og Gratis. Nu, to timer senere er det blevet 236.

 

Det kan meget vel være at de er måske var interesserede har købt hos en af de 236 annoncører, eller noget helt andet. En ting er at vise interesse, noget andet er virkelig at købe.

 

Men det ved du jo sikkert meget mere om end nogen anden, du har jo trods alt villet avle på din hund i 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lord Beef Jerky

Du kan sådan set have haft hund i 100 år. Det ændrer ikke på det faktum, at vi personligt kender 5 familier, der meget gerne vil købe en hvalp fra vores hund. Fortsæt blot med antagelserne, og undersøg alt hvad du vil på internettet, det ændrer dog ikke på dette.

 

For sidste gang siger jeg nu adieu. Jeg er ked af, at en simpel forespørgsel skulle udvikle sig til diverse diskussioner så langt fra emnet. Men KimC har jo haft hund i 20 år, så han ved sikkert bedre om vores venner skulle have interesse i at købe en hund af os. Det kan jeg godt se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sådan set have haft hund i 100 år. Det ændrer ikke på det faktum, at vi personligt kender 5 familier, der meget gerne vil købe en hvalp fra vores hund. Fortsæt blot med antagelserne, og undersøg alt hvad du vil på internettet, det ændrer dog ikke på dette.

 

Men KimC har jo haft hund i 20 år, så han ved sikkert bedre om vores venner skulle have interesse i at købe en hund af os. Det kan jeg godt se.

 

Jeg har oplevet flere hvalpekuld. Og jeg kender forskellen på at der "vises interesse" og til der rent faktisk ender med at blive købt en hvalp den dag de er der. Der er meget stor forskel. 5 interessenter er ikke fem hvalpe solgt. Måske kun en, måske slet ingen. Sådan er livet.

 

Men sig du bare adieu til de der ikke vil give dig ret. Den dag du afleverer halvdelen af dit hvalpekuld på et internat, kan du glæde dig over at der er mennesker der tager sig af den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sådan set have haft hund i 100 år. Det ændrer ikke på det faktum, at vi personligt kender 5 familier, der meget gerne vil købe en hvalp fra vores hund. Fortsæt blot med antagelserne, og undersøg alt hvad du vil på internettet, det ændrer dog ikke på dette.

 

For sidste gang siger jeg nu adieu. Jeg er ked af, at en simpel forespørgsel skulle udvikle sig til diverse diskussioner så langt fra emnet. Men KimC har jo haft hund i 20 år, så han ved sikkert bedre om vores venner skulle have interesse i at købe en hund af os. Det kan jeg godt se.

 

Altså jeg synes ikke du kan tillade dig at blive sur- fornærmet over at folk ikke synes det er en god ide at avle på en tæve der ikke er undersøgt for noget .

Især ikke når der i forvejen er så mange hunde (labrador) der mangler et nyt hjem.

Jeg forstår godt du måske gerne vil have en hvalp efter din "skønne" hund men tænk lige over konsikvenserne igen og læs indlæggene, folk prøver på at hjælpe dig, ingen fornærmer dig med vilje.

 

Jeg har desværre selv været nødtil at aflive min skønne hund på 2½ år for 2 mdr siden og dette på grund af ikke undersøgte forældre.. :(

Tro mig det var ikke særlig sjovt, og jeg vil ikke igennem det igen.

 

Vil du avle uden tavle så sørg i det mindste for at din hund er undersøgt for de gængse sygdomme som AD og HD, gør hvalpene en tjeneste..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo netop arbejde som jeg skal foretage mig. Jeg har hunnen. Modparten skal jo kun sørge for en parring... ikke noget andet. Derfor synes jeg 6000-8000 er ret meget.

 

Normalt er at hanhundens ejer får ca. 1000 kr for parring og 1000 kr pr levendefødte hvalp. Og undskyld jeg siger det, men det kræver altså en del at leverer en hanhund til avl. Også hvis hunden er tavleløs...hvis man altså agter at avle sunde hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

de forhold jeg kender til, der koster en parring en hvalp- koster hvalpen 5000, koster parringen også 5000kr.

 

til spørgeren, du kan vel sagtens finde en god han uden stambog- jeg kan ikke forestille mig at nogen vil lægge stambogsført han ind i din avl- det ville være meget forkert af ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du at labradoren skiller sig ud fra alle andre hunde ??

 

Da den jo er en af de største racer herhjemme, tror jeg ærlig talt, at den er meget typisk.

 

Labradoren skiller sig ud fra mange andre racer, ved at være så splittet som den er.

 

Du ønsker både at udstille og markprøve labradoren. Til hvilket jeg svarer at det ikke vil være formålstjenstligt ved labradors.

 

Du ønsker ligeledes at mentalteste labradors, til hvilket jeg svarer at mentaltesten og ønskeprofilen for labrador IKKE er skabt til at vise dét en labrador egentlig burde være.

 

 

Hvis du hiver en lab af markprøvelinjer ind i udstillingsringen får du et "tak fordi du betalte, farvel". Hvad er så formålet, andet end at spytte penge i kassen?

Brugshundeklassen på udstilling er ikke for brugshundene i dén race.

Og det er vel at mærke ikke fordi jagt- og markprøvelabberne ikke overholder standarden. Det gør de fleste, nogle bedre end andre selvfølgelig.

Men udstillinger ved lab idag dømmer efter noget helt andet end dén type der rent fysisk er istand til at udføre det arbejde de alle burde være avlet efter at udføre.

 

 

Ønskeprofilen bedømmer en lab der selvstændigt tager initiativ til at jagte småvildt, og fange det, højere end en lab der gør hvad den burde: Sidde stille, og vente på at få lov til at apportere.

 

Ligeledes bedømmes en lab der reagerer på høje lyde, ved at se sig omkring efter faldende vildt, ned.

 

Hul i hovedet, og ikke fremmende for dét der i første omgang er racens forcer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Labradoren skiller sig ud fra mange andre racer, ved at være så splittet som den er.

 

Du ønsker både at udstille og markprøve labradoren. Til hvilket jeg svarer at det ikke vil være formålstjenstligt ved labradors.

 

Du ønsker ligeledes at mentalteste labradors, til hvilket jeg svarer at mentaltesten og ønskeprofilen for labrador IKKE er skabt til at vise dét en labrador egentlig burde være.

 

 

Hvis du hiver en lab af markprøvelinjer ind i udstillingsringen får du et "tak fordi du betalte, farvel". Hvad er så formålet, andet end at spytte penge i kassen?

Brugshundeklassen på udstilling er ikke for brugshundene i dén race.

Og det er vel at mærke ikke fordi jagt- og markprøvelabberne ikke overholder standarden. Det gør de fleste, nogle bedre end andre selvfølgelig.

Men udstillinger ved lab idag dømmer efter noget helt andet end dén type der rent fysisk er istand til at udføre det arbejde de alle burde være avlet efter at udføre.

 

 

Ønskeprofilen bedømmer en lab der selvstændigt tager initiativ til at jagte småvildt, og fange det, højere end en lab der gør hvad den burde: Sidde stille, og vente på at få lov til at apportere.

 

Ligeledes bedømmes en lab der reagerer på høje lyde, ved at se sig omkring efter faldende vildt, ned.

 

Hul i hovedet, og ikke fremmende for dét der i første omgang er racens forcer.

 

Jamen, hvis det forholder sig sådan. hvorfor søger man så ikke om en opdeling i to racer, når det rent faktisk er det der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvis det forholder sig sådan. hvorfor søger man så ikke om en opdeling i to racer, når det rent faktisk er det der er.

 

Der er mange racer, hvor der er udstillingslinier og brugslinier. Det har ikke noget formål at splitte racen. Det er jo trods alt samme race.

 

Så der er meget, du skal sætte dig ind i, hvis du vil være opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er meget forskel på dem. den ene er den mere gammeldagstype- lidt tungere i det og formel 1eren er spinklere og temperamentsmæssigt moget mere på stikkerne. Det er en misforstålese at den skulle være bedre end den anden- en del af formel 1erne er noget speedy. og ja den er go nok.

 

jeg har ikke sagt noget om det er to forskellige racer- men det er to forskellige linier

Link til indlæg
Del på andre sites

der er meget forskel på dem. den ene er den mere gammeldagstype- lidt tungere i det og formel 1eren er spinklere og temperamentsmæssigt moget mere på stikkerne. Det er en misforstålese at den skulle være bedre end den anden- en del af formel 1erne er noget speedy. og ja den er go nok.

 

jeg har ikke sagt noget om det er to forskellige racer- men det er to forskellige linier

 

Det er altså noget vrøvl. En Formel 1 er af jagtlinier og engelske/irske blodliner

 

Dvs det er blodlinerne, der afgører om det er Formel 1 eller ej. IKKE udseendet. Ofte er Formel 1 mindre, men det er ikke altid..

 

Vores gamle lab var af jagtlinier, men hun var bestemt ikke meget mindre end min Luna..

 

Og så er de altså ved at blive lidt bedre på udstillingerne, så det ikke er de helt tunge længere (heldigvis)

Link til indlæg
Del på andre sites

der er meget forskel på dem. den ene er den mere gammeldagstype- lidt tungere i det og formel 1eren er spinklere og temperamentsmæssigt moget mere på stikkerne. Det er en misforstålese at den skulle være bedre end den anden- en del af formel 1erne er noget speedy. og ja den er go nok.

 

jeg har ikke sagt noget om det er to forskellige racer- men det er to forskellige linier

 

Fint nok med betegnelsen "to forskellige linier". Det findes der forøvrigt inden for mange andre racer.

Men grunden til, at jeg skrev " to forskellige racer" var, at en anden debatør (kan ikke lige huske hvem) påstod at nogle labrador linier ikke kunne udstilles, andre kunne ikke deltage på markprøver, mend endnu andre ikke kunne gennemgå en mentaltest.

Det synes jeg så er meget forkert, Selvfølgelig findes hunden, som er perfekt til alt, sikkert ikke, men det betyder da ikke, at en avlshund ikke bør have gennemgået alt, så man kender hver en detalje, både hvad angår hundens ydre og indre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså noget vrøvl. En Formel 1 er af jagtlinier og engelske/irske blodliner

 

Dvs det er blodlinerne, der afgører om det er Formel 1 eller ej. IKKE udseendet. Ofte er Formel 1 mindre, men det er ikke altid..

 

Vores gamle lab var af jagtlinier, men hun var bestemt ikke meget mindre end min Luna..

 

Og så er de altså ved at blive lidt bedre på udstillingerne, så det ikke er de helt tunge længere (heldigvis)

:damn:

der foregår meget ordkløveri herinde

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok med betegnelsen "to forskellige linier". Det findes der forøvrigt inden for mange andre racer.

Men grunden til, at jeg skrev " to forskellige racer" var, at en anden debatør (kan ikke lige huske hvem) påstod at nogle labrador linier ikke kunne udstilles, andre kunne ikke deltage på markprøver, mend endnu andre ikke kunne gennemgå en mentaltest.

Det synes jeg så er meget forkert, Selvfølgelig findes hunden, som er perfekt til alt, sikkert ikke, men det betyder da ikke, at en avlshund ikke bør have gennemgået alt, så man kender hver en detalje, både hvad angår hundens ydre og indre.

 

enig-men for en uprøvet hundeejer er det ret væsentligt at kende til forskellen lige på labradoren- min dyrlæge har fortalt at en af de hunde der oftest skal omplaceres eller aflives er formel 1 eren fordifolk tror de køber en ekstra god hund- men istedet får en de slet ikke kan magte pga de egenskaber der er avlet ind i formel 1eren.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er meget forskel på dem. den ene er den mere gammeldagstype- lidt tungere i det og formel 1eren er spinklere og temperamentsmæssigt moget mere på stikkerne. Det er en misforstålese at den skulle være bedre end den anden- en del af formel 1erne er noget speedy. og ja den er go nok.

 

jeg har ikke sagt noget om det er to forskellige racer- men det er to forskellige linier

 

Hvis du læser Biene's indlæg lige over dit eget, så vil du selv ku læse, hvorfor vi tror du snakker om en splittet race.. :-D

 

Der er mange racer, hvor der er udstillingslinier og brugslinier. Det har ikke noget formål at splitte racen. Det er jo trods alt samme race.

 

labradoren er splittet op i alm og i formel 1.
Link til indlæg
Del på andre sites

labradoren er splittet op i alm og i formel 1.

 

der er meget forskel på dem. den ene er den mere gammeldagstype- lidt tungere i det og formel 1eren er spinklere og temperamentsmæssigt moget mere på stikkerne. Det er en misforstålese at den skulle være bedre end den anden- en del af formel 1erne er noget speedy. og ja den er go nok.

 

jeg har ikke sagt noget om det er to forskellige racer- men det er to forskellige linier

 

 

Det er noget værre sludder du skriver hér.

 

 

 

 

Fint nok med betegnelsen "to forskellige linier". Det findes der forøvrigt inden for mange andre racer.

Men grunden til, at jeg skrev " to forskellige racer" var, at en anden debatør (kan ikke lige huske hvem) påstod at nogle labrador linier ikke kunne udstilles, andre kunne ikke deltage på markprøver, mend endnu andre ikke kunne gennemgå en mentaltest.

Det synes jeg så er meget forkert, Selvfølgelig findes hunden, som er perfekt til alt, sikkert ikke, men det betyder da ikke, at en avlshund ikke bør have gennemgået alt, så man kender hver en detalje, både hvad angår hundens ydre og indre.

Og du har tydeligvis ikek læst hvad jeg skrev.

 

Labradors af jagt- og markprøvelinjer er oftest fuldstændig formålsløse at stille i en udstillingsring. Du får lov at betale gebyret, men de gider dårligt nok kigge på din hund, endsige bedømme den.

 

En udstillingslab på markprøver.... jovist bedømmes de, og præmieres efter hvad de viser, men til reel ærligt jagthundearbejde, er det ikke den slags hunde man skal have, dels fordi de bare ikke arbejder godt nok, dels fordi de ikke kan arbejde alene grundet deres fysiske fremtræden og størrelse, og dels fordi selv HVIS det skulle lykkedes at finde en sådan hund, der både kan og vil arbejde, hvor længe tror du så den kommer til at holde?

 

Og mentaltesten er fuldstændig meningsløs.... til alle labber.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig-men for en uprøvet hundeejer er det ret væsentligt at kende til forskellen lige på labradoren- min dyrlæge har fortalt at en af de hunde der oftest skal omplaceres eller aflives er formel 1 eren fordifolk tror de køber en ekstra god hund- men istedet får en de slet ikke kan magte pga de egenskaber der er avlet ind i formel 1eren.

 

Du kender så tydeligvis heller ikke forskel.

Dét der er så forkert som noget overhovedet kan være. Du får ganske enkelt ikke en nemmere hund at have med at gøre, end netop en labrador af engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

 

Englænderne har alle dage avlet mod ekstremt bløde og letdresserbare hunde, med et enormt pleasergen.

Og det får man så også i dén grad, når man vælger en formel 1.

 

 

Formel 1 betegnelsen dækker over en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer

 

Ikke andet. Og betegnelsen stammer iøvrigt fra overskriften på en artikel skrevet om markprøvesporten, en flok hundejere og deres specielt selekterede og importerede hunde af helt specifikke brugslinjer.

 

Det handler IKKE om udseendet, ejheller om fart eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er synd og skam, at ts i indlæg som denne, hvor man søger en hanhund eller tæve til parring, næsten altid bliver fornærmet over de svar de får. Jeg ville ønske, at flere ville tage de råd til sig som en hjælp og ikke tage det som om, at vi herinde ikke kan unde dem at få hvalpe. Men at svarene gives fordi, at vi tænker på og ved hvad konsekenserne meget nemt kan blive. At blive strøget med hårene er ikke altid den bedste hjælp. Det er derimod ærlighed. Det er små levende væsner, som vi taler om og som gerne skal have et godt hundeliv i mange år fremover.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...