Hop til indhold

Hanhund søges (labrador)


Gæst Lord Beef Jerky
 Share

Recommended Posts

Labradors af jagt- og markprøvelinjer er oftest fuldstændig formålsløse at stille i en udstillingsring. Du får lov at betale gebyret, men de gider dårligt nok kigge på din hund, endsige bedømme den.

 

Sludder og vrøvl!!!!

 

Alle blir sgu bedømt og får en skriftlig kritik. Også de knap så heldige hunde. Tit er dommeren også flink til at fortælle ejeren hvorfor de blir bedømt som de gør..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sludder og vrøvl!!!!

 

Alle blir sgu bedømt og får en skriftlig kritik. Også de knap så heldige hunde. Tit er dommeren også flink til at fortælle ejeren hvorfor de blir bedømt som de gør..

 

Meningen DKW forsøger at komme frem til er, at hunden aldrig vil få en præmiering der er værd at tale højt om - og absolut ikke vil blive placeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og du har tydeligvis ikek læst hvad jeg skrev.

 

Labradors af jagt- og markprøvelinjer er oftest fuldstændig formålsløse at stille i en udstillingsring. Du får lov at betale gebyret, men de gider dårligt nok kigge på din hund, endsige bedømme den.

 

En udstillingslab på markprøver.... jovist bedømmes de, og præmieres efter hvad de viser, men til reel ærligt jagthundearbejde, er det ikke den slags hunde man skal have, dels fordi de bare ikke arbejder godt nok, dels fordi de ikke kan arbejde alene grundet deres fysiske fremtræden og størrelse, og dels fordi selv HVIS det skulle lykkedes at finde en sådan hund, der både kan og vil arbejde, hvor længe tror du så den kommer til at holde?

 

Og mentaltesten er fuldstændig meningsløs.... til alle labber.

 

Jamen du læser så heller ikke hvad jeg skriver.

For hvad gavner det racen, at man holder avlsdyrene væk fra de prøver, tests, osv. de måske ikke er så gode til ??

Hvis avlsdyr kun blev udvalgt efter de ting de er gode til og/eller de situationer de reagerer godt i, ja så ville der være mange "gode" avlsdyr

Men sådan bør det IKKE være, det er netop svaghederne, de "ømme punkter", der skal frem i lyset, når en hund skal udvælges til avl.

 

Dem der blot ønsker sig fine bånd og pokaler kan vælge kun at deltage der hvor deres hund kan vinde, men det gælder ikke når vi taler om dyr der evt. skal bruges til avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved de jo allerede inden de kommer. De fleste kommer kun efter min. 2. pr, som de skal bruge.

 

Jamen hvis det er en 2. pr. ( det hedder det vist ikke mere) der er kravet, så er det vel ok. Det vigtigste er vel at de Kommer !! og ikke "gemmer sig" bag dårlige undskyldninger, om dommere der ikke gider se på deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved de jo allerede inden de kommer. De fleste kommer kun efter min. 2. pr, som de skal bruge.

 

Problemet som jeg ser det er, at både med lab og golden, hænger racestandarden i udstillingsringen ikke sammen med raceegenskaberne, som jo for begges vedkommende gerne skulle være en hund med glæde ved, at apportere vildet. Meget kort sagt. Der har været en tendens til at begge raceer er blevet avlet mere og mere tunge og store.

 

Ved man at man højest kan opnå en 2. pr. så lærer man vel at blive tilfreds med det eller hvad?

 

Der har været snak om, at golden retrieveren skal over i gruppen af selskabshunde, da der i dag lægges mest vægt på udseendet blandt mange opdrætter og det har været den type, som har været nemmest at sælge.

det er idag sjældent at læse om en golden, som klarer sig godt på markprøver i forhold til eks. labben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvis det er en 2. pr. ( det hedder det vist ikke mere) der er kravet, så er det vel ok. Det vigtigste er vel at de Kommer !! og ikke "gemmer sig" bag dårlige undskyldninger, om dommere der ikke gider se på deres hunde.

 

Jamen, de kan vel ikke avlsgodkendes, hvis de ikke popper op på en udstilling og får mindst et good...DKK-hunde altså ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet som jeg ser det er, at både med lab og golden, hænger racestandarden i udstillingsringen ikke sammen med raceegenskaberne, som jo for begges vedkommende gerne skulle være en hund med glæde ved, at apportere vildet. Meget kort sagt. Der har været en tendens til at begge raceer er blevet avlet mere og mere tunge og store.

 

Ved man at man højest kan opnå en 2. pr. så lærer man vel at blive tilfreds med det eller hvad?

 

Der har været snak om, at golden retrieveren skal over i gruppen af selskabshunde, da der i dag lægges mest vægt på udseendet blandt mange opdrætter og det har været den type, som har været nemmest at sælge.

det er idag sjældent at læse om en golden, som klarer sig godt på markprøver i forhold til eks. labben.

 

Sikkert, jeg har hørt at det er lidt det samme inden for mange spaniels.

Men netop når der er så store forskelle inden for samme race, må det da netop være vigtigt at avlsdyrene testes all round. Således at opdrætter kan fremlægge alle resultater, også de mindre gode, for hvalpekøbere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen udstillingskrav (eller prøvekrav) til labber.

 

Og ja, man burde vel nok afprøve sine hunde i "begge" discipliner, hvis man vil vide hvad ens hund indeholder. Men heller ikke jeg giver en hujende fis for UHM.

 

Personligt gad jeg nu nok heller ikke komme på udstilling med en hund, jeg vidste kun ville få 2. eller 3. præmie. Så kan jeg finde meget andet at bruge penge på.

 

Nu er standarden for en race ikke forskellig alt efter hvor den er. Men der er hos flere racer noget galt med hvordan standarden fortolkes. Og ja, den er meget åben for fortolkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen udstillingskrav (eller prøvekrav) til labber.

Og ja, man burde vel nok afprøve sine hunde i "begge" discipliner, hvis man vil vide hvad ens hund indeholder. Men heller ikke jeg giver en hujende fis for UHM.

 

Personligt gad jeg nu nok heller ikke komme på udstilling med en hund, jeg vidste kun ville få 2. eller 3. præmie. Så kan jeg finde meget andet at bruge penge på.

 

Nu er standarden for en race ikke forskellig alt efter hvor den er. Men der er hos flere racer noget galt med hvordan standarden fortolkes. Og ja, den er meget åben for fortolkning.

 

Jamen, hvordan ved man så, at dyret overhovedet egner sig til det, den skal bruges til....altså jagt ?!? Og hvordan ved man om dyret er skruet ordenligt sammen (udstilling) ?!? Det var da løjerligt...eller hvad ? Jeg troede faktisk, at der med netop brugshundene var sådan en form for kontrol med begge de ting, man kunne forvente af sådan et dyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

synes folk herinde snart skal tage sig lidt selv i nakken..

ifølge min hukommelse, er det ikke så ufattelig længe siden vi havde en debat om off topic svar i tråde, ordkløveri og næsten direkte mobning af TS.

Dette er en tråd, oprettet under handhunde listen, fordi ts ønsker en hanhund til sin tæve. altså har det ingenting at gøre med alt jeres ordkløveri, og "hvem ved mest om labben"..

bliver stadig forarget over hvor mange nye brugere som for en utrolig dårlig velkomst, fordi folk har brug for lige at få på det rene, at det er dem der ved bedst.

 

har du ikke noget konstruktivt og sagligt at tilføje til ts indlæg, så hold dig ude af banen, og kig med fra sidelinjen. eller skriv en pb!

 

 

:D nu er jeg sikkert hadet af en masse.. men synes lige et surt opstød var på sin plads! :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, de kan vel ikke avlsgodkendes, hvis de ikke popper op på en udstilling og får mindst et good...DKK-hunde altså ?!?

 

tut tut.

 

Ingen udstillingskrav.

 

Og igen. Hvorfor tror man at jagt- og markprøvefolket skulle udstille deres hunde, når dét de er oppe imod er en tolkning af standarden der går mod dét en lab burde være for overhovedet at kunne udføre sin egentlige funktion.

 

 

 

 

 

Sikkert, jeg har hørt at det er lidt det samme inden for mange spaniels.

Men netop når der er så store forskelle inden for samme race, må det da netop være vigtigt at avlsdyrene testes all round. Således at opdrætter kan fremlægge alle resultater, også de mindre gode, for hvalpekøbere.

 

Hvorfor er det vigtigt?

Jagt- og markprøvefolket ved sgu godt hvor "grimme" deres hunde er, i forhold til dét man ønsker at se i udstillingsringen.

De sælger så heller ikke deres hunde som udstillingshunde. Tværtimod så vil mange af dem direkte fraråde køb af deres hvalpe, hvis køber interesserer sig for udstilling. Dertil er hundene, som det er nu, ganskeenkelt ikke egnet.

 

Problemet er langt større den anden vej rundt.

Der er ikke nogen lab, der formår at begå sig i udstillingsringen, som har bevist noget som helst af værdi på jagt- og markprøver.

 

Og det går først helt galt med dem der mener de har en Dual-hund...

 

Men standser det udstillingsfolkene i at sælge deres hunde som "hunde med fremragende brugsegenskaber" og detder ligner?

Næh.

Link til indlæg
Del på andre sites

tut tut.

 

Ingen udstillingskrav.

 

Og igen. Hvorfor tror man at jagt- og markprøvefolket skulle udstille deres hunde, når dét de er oppe imod er en tolkning af standarden der går mod dét en lab burde være for overhovedet at kunne udføre sin egentlige funktion.

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det vigtigt?

Jagt- og markprøvefolket ved sgu godt hvor "grimme" deres hunde er, i forhold til dét man ønsker at se i udstillingsringen.

De sælger så heller ikke deres hunde som udstillingshunde. Tværtimod så vil mange af dem direkte fraråde køb af deres hvalpe, hvis køber interesserer sig for udstilling. Dertil er hundene, som det er nu, ganskeenkelt ikke egnet.

 

Problemet er langt større den anden vej rundt.

Der er ikke nogen lab, der formår at begå sig i udstillingsringen, som har bevist noget som helst af værdi på jagt- og markprøver.

 

Og det går først helt galt med dem der mener de har en Dual-hund...

 

Men standser det udstillingsfolkene i at sælge deres hunde som "hunde med fremragende brugsegenskaber" og detder ligner?

Næh.

 

Fordi der plejer at være et udstillingskrav for at få avlsgodkendt sin hund. Derfor. Nu fortæller du så, at der ikke er et krav og at udstilling er omsonst fordi hundene bedømmes efter kriterier, der ikke kan opfyldes af jagthunde. Men sig mig så; er der krav om nogle brugsprøver før man kan avle ? Eller er der bare frit slag ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi der plejer at være et udstillingskrav for at få avlsgodkendt sin hund. Derfor. Nu fortæller du så, at der ikke er et krav og at udstilling er omsonst fordi hundene bedømmes efter kriterier, der ikke kan opfyldes af jagthunde. Men sig mig så; er der krav om nogle brugsprøver før man kan avle ? Eller er der bare frit slag ?

 

Nu skal man passe på, at tro at DKK´s regler er gældende lovgivning.

Det er nu engang den enkelte opdrætter der sætter reglerne for sig selv og sin samvittighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man passe på, at tro at DKK´s regler er gældende lovgivning.

Det er nu engang den enkelte opdrætter der sætter reglerne for sig selv og sin samvittighed.

 

Absolut ikke, hvis hvalpene skal stambogsføres i DKK. Så er det faktisk DKK, der sætter reglerne...de mindstekrav, der skal opfyldes. Man kan så poste mere oveni, hvis man synes ligesom vi f.eks. har fået Simba OCD-fotograferet og mentaltestet.

 

Det, der bare interesserede mig var, hvad kravene er til labber, når de nu ikke er udstilling, men jeg kan se på DKK´s side, hvad kravene er. Det havde bare ikke lige slået mig, da jeg spurgte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut ikke, hvis hvalpene skal stambogsføres i DKK. Så er det faktisk DKK, der sætter reglerne...de mindstekrav, der skal opfyldes. Man kan så poste mere oveni, hvis man synes ligesom vi f.eks. har fået Simba OCD-fotograferet og mentaltestet.

 

Det, der bare interesserede mig var, hvad kravene er til labber, når de nu ikke er udstilling, men jeg kan se på DKK´s side, hvad kravene er. Det havde bare ikke lige slået mig, da jeg spurgte.

 

Det er specialklubberne, der fastlægger avlsreglerne. I dette tilfælde er det Retrieverklubben, men det skal godkendes af DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er specialklubberne, der fastlægger avlsreglerne. I dette tilfælde er det Retrieverklubben, men det skal godkendes af DKK.

 

Er det ikke det samme sagt på en anden måde ?!? Og det er ikke for at være utidig at jeg spørger, men fordi jeg rent faktisk tror, at det er det samme...ligesom man kan avlsgodkende en Berner gennem DKK på et blåt bånd eller gennem specialklubben på to røde hos to forskellige dommere...og så de heldbredsundersøgelser, der skal til selvfølgelig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke det samme sagt på en anden måde ?!? Og det er ikke for at være utidig at jeg spørger, men fordi jeg rent faktisk tror, at det er det samme...ligesom man kan avlsgodkende en Berner gennem DKK på et blåt bånd eller gennem specialklubben på to røde hos to forskellige dommere...og så de heldbredsundersøgelser, der skal til selvfølgelig...

 

Det er forskellige foreninger, og specialklubberne varetager det racespecifikke.

 

DKK har nogen overordnede regler som. f.eks. good er en avlsgodkendelse, hvis de sundhedsmæssige krav, som specialklubben har vedtaget, er i orden.

 

Men klubberne kan også melde fra DKKs regler, og det er det, der er sket hos labberne. Tror jeg uden at have kendskab til labrador.

 

Specialklubberne kan stille særlige krav, som så skal godkendes af DKK. F.eks. at schæferhunde skal have en brugsprøve for at blive avlsgodkendt i Schæferklubben.

 

Specialklubberne kan også stille krav om f.eks. HD fotografering før avl, og om at der ikke må avles på C, D og E. Det er ikke et krav hos alle racer, men det kan specialklubben så foranledige.

 

Jeg håber, det gav mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som hovedregel specialklubben, der fastsætter regler for stambogsføring. De kan dog blive forsøgt påvirket af DKK, hvis man ovenfra mener at racen har nogle problemer, som raceledelsen ikke selv adresserer.

 

Der er ingen faste regler for avlsgodkendelse. Hos retrieverne skal der AA og HD fotograferes. Men der er ikke krav om udstilling. Hos andre racer er der (stort set) ingen krav til sundhedsundersøgelser, men krav om udstilling.

 

Men tror nu alligevel, at langt de fleste racer har en eller flere krav til avlsgodkendelse. Enten i forhold til sundhed eller til eksteriør. Mener faktisk ikke nogen har krav til brugsprøve (nogle dog til UHM). Brugsprøve kan til gengæld være et krav for at kunne opnå DKCH.

Link til indlæg
Del på andre sites

opfyldes af jagthunde. Men sig mig så; er der krav om nogle brugsprøver før man kan avle ? Eller er der bare frit slag ?

 

Nope. Der er frit slag.

 

 

Og som tillæg kan jeg sige at det hedder jagt- og markprøver.

 

Brugsprøven er ved retrievere én prøve, som er adgangsgivende til selve prøvesystemet. Formålet med brugsprøven ved retrievere er at vise at hunden er baselt dresserbar, og at der bare sådan nogenlunde er styr på den.

 

ALtså siger brugsprøven intet om hundens brugsegenskaber, den fastslår blot om det kan forsvares overhovedet at lade hunden deltage på prøverne, som i de fleste klasser indeholder delelementer hvor hunde skal arbejde side om side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er langt større den anden vej rundt.

Der er ikke nogen lab, der formår at begå sig i udstillingsringen, som har bevist noget som helst af værdi på jagt- og markprøver.

 

Så er det igen definationen af hvad værdi er..

 

I gamle dage (gid det blev sådan igen) kunne labber ikke blive udstiilingschampion uden mininum en 2. pr i åben klasse B-prøve. Nu hedder det så 1 pr. begynder eller kvalifikationsprøven, (som jeg ikke gir en skid for.)

 

Og vi har da også flere danske udstillingschampion, som er velsignet med +J, hvilket kræver en 1. pr i åben klasse A-prøve

 

Tror grunden til at udstillingshunde ikke viser deres værd på markprøver er, at ejerene simpelthen ikke har de ambitioner. Så havde de sgu nok købt en noget lettere udgave af en hund.

 

Jeg regner da med at debutere i åben klasse sidst på sæsonen næste år, og skal da ha en 1.pr..:cool::cool:

 

Jeg har ikke ambitioner om mere pt.. Det interesserer mig slet ikke at komme til tops på markprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage (gid det blev sådan igen) kunne labber ikke blive udstiilingschampion uden mininum en 2. pr i åben klasse B-prøve. Nu hedder det så 1 pr. begynder eller kvalifikationsprøven, (som jeg ikke gir en skid for.)

Se dét her kan vi til hver en tid blive enige om.

 

Jeg har ikke ambitioner om mere pt.. Det interesserer mig slet ikke at komme til tops på markprøver.

Dét har jeg heller ikke. Mine ambitioner er at komme til at stå med en hund der går stabilt i åben klasse, b-prøver. Har man en hund der gør dét, så har man også en jagthund man absolut ikke skal skamme sig over.

 

Så er det igen definationen af hvad værdi er..

1... skriver: én førstepræmie, i en hvilken som helst klasse, er ikke noget af værdi.

En hund der går stabilt i en hvilken som helst klasse, ér noget af værdi.

 

 

 

Og vi har da også flere danske udstillingschampion, som er velsignet med +J, hvilket kræver en 1. pr i åben klasse A-prøve

g jeg påstår stadig at de ikke har vist noget af værdi.

For går man ind og bladrer deres resultater igennem fra officielle prøver, så kan de have et antal 1. præmier. Derom er jeg ikke i tvivl.

Men prøv at se på spredningen af dem.

Jeg har endnu ikke set en udstillingshund der ikke har flere 0'ere, 3'ere og et hav af 2'ere spredt fordelt i deres lister, med en enkelt 1.præmie hist og her.

Det er simpelthen ikke hverken stabilt eller godt.

 

Og jeg behøver vel ikke forklare hvad der udløser et 0

 

 

Enhver hund, også en af markprøvelinjer, kan have en off-dag. En enkelt 2'er måske endda en 3'er i hver sæson, er ikke alarmerende i sig selv. Dét sker.

Men begynder det at blive mere reglen end undtagelsen, så er der nogle klokker der ringer. Og er man hyppig gæst ved bl.a. retrieverdage, markprøver og lignende, hvor udstillingshundene rent faktisk indimellem dukker op på prøverne, så kan man se det billede hér, i virkeligheden.

 

Det værste er de kredse hvor de jager dualpokalerne...... Med en brugsprøve som brugsdelen... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er forskellige foreninger, og specialklubberne varetager det racespecifikke.

 

DKK har nogen overordnede regler som. f.eks. good er en avlsgodkendelse, hvis de sundhedsmæssige krav, som specialklubben har vedtaget, er i orden.

 

Men klubberne kan også melde fra DKKs regler, og det er det, der er sket hos labberne. Tror jeg uden at have kendskab til labrador.

 

Specialklubberne kan stille særlige krav, som så skal godkendes af DKK. F.eks. at schæferhunde skal have en brugsprøve for at blive avlsgodkendt i Schæferklubben.

 

Specialklubberne kan også stille krav om f.eks. HD fotografering før avl, og om at der ikke må avles på C, D og E. Det er ikke et krav hos alle racer, men det kan specialklubben så foranledige.

 

Jeg håber, det gav mening.

 

Jo men altså det jeg mente var: Ja, det er specielklubberne, der sætter reglerne, men det er immervæk DKK, der har fat i den lange ende med om de vil godkende reglerne eller ej.

 

DOG ! Jeg forstår så ikke, hvad der sker, hvis en af specialklubberne - f.eks. labbernes - melder fra DKK´s regler. Hvor står den klub så i forhold til at få deres hvalpe DKK-stambogsført ? På Herrens mark eller hvordan ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope. Der er frit slag.

 

 

Og som tillæg kan jeg sige at det hedder jagt- og markprøver.

 

Brugsprøven er ved retrievere én prøve, som er adgangsgivende til selve prøvesystemet. Formålet med brugsprøven ved retrievere er at vise at hunden er baselt dresserbar, og at der bare sådan nogenlunde er styr på den.

 

ALtså siger brugsprøven intet om hundens brugsegenskaber, den fastslår blot om det kan forsvares overhovedet at lade hunden deltage på prøverne, som i de fleste klasser indeholder delelementer hvor hunde skal arbejde side om side.

 

Jamen ok, hvis jeg så ville købe mig en lab og i min fremskredne alder fik det flip at jeg ville gå på jagt, hvor skulle jeg så gå hen og købe dyret, der kunne bruges som jagtkammerat ? Der er jo umiddelbart intet til at fortælle mig at fra den og den kennel kommer de hunde, der kan gøre sig på en jagt og fra den og den kennel er det udstillingshunde. Alle kan jo bare bilde mig ind, at her har vi alle tiders jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men altså det jeg mente var: Ja, det er specielklubberne, der sætter reglerne, men det er immervæk DKK, der har fat i den lange ende med om de vil godkende reglerne eller ej.

 

DOG ! Jeg forstår så ikke, hvad der sker, hvis en af specialklubberne - f.eks. labbernes - melder fra DKK´s regler. Hvor står den klub så i forhold til at få deres hvalpe DKK-stambogsført ? På Herrens mark eller hvordan ?!?

 

DKK retter sig normalt efter specialklubberne.

 

Men i gamle dag kunne hvalpe stambogføres, hvis forældrene var stambogsført. Så begyndte de forskellige specialklubber at indføre avlsgodkendelser, som skulle godkendes af DKK.

 

På et tidspunkt, jeg kan ikke huske årstallet, kom DKKs regel om, at alle hunde skulle have mindst en 2. pr, for at kunne avlsgodkendes.

Den regel kunne specialklubberne så melde sig fra, og det må være det, labberne har gjort. Men det ved labbefolkene meget mere om end jeg.

 

Men labradoren kan åbenbart stadigvæk DKK-stambogføres også uden præmiering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...