Hop til indhold

Månedens udfordring November


Linda
 Share

Recommended Posts

Tråden her kan bruges til småsnak, erfaringsudveksling og hvad vi nu ellers har lyst til og når man er kommet så langt at man har lyst til at vise sit trick frem, uploader man et billede/video.

 

 

 

 

Månedens udfordring November

  1. Lære hunden et trick via snude target. - F.eks åbne lukke døre. Tænde slukke lyset. Lukke skuffer eller lign. Dvs. ting hvor hunden laver et tricks med en dutte adfærd med sin snude. Kun fantasien sætter grænser.
  2. Lære ens hund at søge i forskellige højder på træstammer eller lign. F.eks. Tubeguf, eller smøreost som kan smøres på træstammen forskellige steder. Som hundene så kan søge og slikke af.

 

Der er to forskellige tricks så der er større mulighed for at folk kan være med hvis det ene trick virker håbløst eller hunden kan det. Samtidig vil det ene være et mere trick og det andet en form for anderledes aktivering af hunden.

 

 

Håber vi i denne tråd kan hjælpe hinanden med gode råd så vi kan kome til at lykkedes med tricksene med vores hunde :mrgreen:

 

God træning sæt i gang :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lidt om snude target

 

Trin 1

Hold target-evt. en post lap lige foran hundens næse og vent. Første gang vil hunden sandsynligvis snuse til den af ren nysgerrighed. ros/kli og beløn

Trin 2

Gentag dette flere gange. Hvis du træner fri-shaping, vil hunden helt sikkert forsøge at få belønningen på anden måde. Vær tålmodig. Pas på du ikke bliver utålmodig og selv fører target-post lap ind mod hundens næse - det lærer den

ingenting af. Det er kun, når hunden selv gør noget aktivt hen imod target, du skal klikke og belønne. Hold post lappen lige foran snuden af hunden og klik og beløn, når hunden af sig selv gør en bevægelse i retning af den.

Trin 3

Så snart hunden har fundet ud af, hvordan det fungerer, er det vigtig, at du begynder at variere det lidt. Hunden skal lære at følge efter target- når du bevæger den op, ned, til siden - mens du står stille, går eller hopper. Target bliver et altoverskyggende mål (target) for hunden. I begyndelsen klikker/roser og belønner du så snart hunden følger efter sticken i et sekund eller to. Gradvis øges tiden til i hvert fald 20 sekunder uden hunden mister interessen. Når du er så langt, kan du styre hunden i den retning, du vil have den. Du er ikke nødt til at holde target i hånden mere, men kan sætte den i jorden et stykke fra dig og bruge den til fremsendelse eller dirigering

Ovenstående er hentet fra nettet..... Klicker

Hvis jeg f.eks ville lære mine hunde at åbne og lukke døre ville jeg træne med postlap den er smart og ligetil og der er klister på bagsiden så den kan sættet på den ting man gerne vil have hunden til at dutte til... Når hunden f.eks har lært at dutte på target når den sidder f.eks på døren vil jeg belønne et par gange og så holde rosen tilbage og kræve at hunden skal dutte lidt mere tydeligt kraftigere for at kunne få lidt kraft bag duttet. Når hunden er blevet god vil jeg gøre target mindre og mindre så det til sidst er selve døren hunden dutter til og først der vil jeg sætte kommando på så det ikke er target som får en kommando men selve den øvelse hunden udføre som får et navn.

Håber noget af det giver mening her i den sene nattetime.... Glæder mig til at se hvad folk får af ideer til at lave med hunden hvor den skal bruge snude dutting :engel::mrgreen:

WEllers søg på google på snude target osv. der er en masse inspiration at hente :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay vi gik igang med at øve target....hvilket har resulteret i at izzie nu hader post-its OG mine hænder :stupid:

 

Så jeg tog en gul blomster magnet fra køleskabet med på tur og smed den i græsset flere gange undervejs og sagde "dutte" når hun så rørte den med snuden klikkede jeg. Dét hjalp :mrsgreen: hun lærer hurtigt min lille genihund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay vi gik igang med at øve target....hvilket har resulteret i at izzie nu hader post-its OG mine hænder :stupid:

 

Så jeg tog en gul blomster magnet fra køleskabet med på tur og smed den i græsset flere gange undervejs og sagde "dutte" når hun så rørte den med snuden klikkede jeg. Dét hjalp :mrsgreen: hun lærer hurtigt min lille genihund :lun:

 

Godt du lige skrev det - for jeg sad lige og spekulerede over, at jeg ingen dør har, ingen skuffe, ingen stikkontakt på væggen :lol: Ak føler mig helt fattig... Men køleskab har jeg da, så måske kan jeg lære ham at lukke det :-D

 

Og ellers er vi faktisk i gang med en anden øvelse som egentlig også indebærer target - agtigt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige skrev det - for jeg sad lige og spekulerede over, at jeg ingen dør har, ingen skuffe, ingen stikkontakt på væggen :lol: Ak føler mig helt fattig... Men køleskab har jeg da, så måske kan jeg lære ham at lukke det :-D

 

Og ellers er vi faktisk i gang med en anden øvelse som egentlig også indebærer target - agtigt :hmm:

 

:lol: haha...nej det squ ik nemt når man bor på en båd :mrgreen::lol:

 

Har nu fået hende til at dutte magneten mens den sad på køleskabet, både højt og lavt og på komfuret, på en bamse og flere forskellige steder på gulvet, og 2 hylder i forskellig højde. Men SÅ gad hun heller ikke mere :fornaermet::mrgreen::lol:

 

Men underligt nok gider hun ikke når jeg holder den i hænderne :vedikke: hun vender bare snuden væk :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay vi gik igang med at øve target....hvilket har resulteret i at izzie nu hader post-its OG mine hænder :stupid:

 

Så jeg tog en gul blomster magnet fra køleskabet med på tur og smed den i græsset flere gange undervejs og sagde "dutte" når hun så rørte den med snuden klikkede jeg. Dét hjalp :mrsgreen: hun lærer hurtigt min lille genihund :lun:

 

 

Hehe hva skete der da i prøvede med post its???

 

God ide den med dutte øvelsen med en magnet i græs :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige skrev det - for jeg sad lige og spekulerede over, at jeg ingen dør har, ingen skuffe, ingen stikkontakt på væggen :lol: Ak føler mig helt fattig... Men køleskab har jeg da, så måske kan jeg lære ham at lukke det :-D

 

 

 

 

Og ellers er vi faktisk i gang med en anden øvelse som egentlig også indebærer target - agtigt :hmm:

 

Ja køleskabet vil ku fungere så kan du lære ham at hente drikkelse hehe :klap:

 

Jeg vil lære begge mine at åbne en bog hvor de skal bruge snuden for at åbne den, de har prøvet det lidt før men nu vil vi gøre den færdig.

Så kan de åbne og lukke lågen ud til køkkenet. Ellers havde vi på et tidspunkt en konkurrence på hundeferie hvor hundene skulle vælte så mange flasker som muligt der var vand i så der sku duttes til, det kunne jeg også lave lidt..

 

Ellers kunne man dutte på munden dvs. kys uden tunge :mrgreen:

 

Så der sikker mange andre sjove påfund man kan finde på bliver spændende at se...

 

Lyder spændende :engel::mrgreen:

 

Lyder spændende :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger target øvelsen :-D

 

Der var engang jeg ville lære Luna at lukke skuffen ude i køkkenet, men vi nåede aldrig rigtig længere end at hun nogen gange kunne dutte på en post-it der sad på skuffen (uden at lukke skuffen), så dette er jo en glimrende lejlighed til langt om længe at få færdiggjort denne øvelse :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe hva skete der da i prøvede med post its???

 

God ide den med dutte øvelsen med en magnet i græs :5up:

 

jamen jeg ved det ikke helt :hmm: hun flippede bare...nægtede at komme tæt på den, og lagde sig rystende i sin seng oppe i sofaen :vedikke: det var så dér at jeg tog tøj på og gik en tur med staklen :genert:

 

Det fungerede faktisk også rigtig godt :5up: og tænker at det også kan bruges som en kontakt øvelse, for hun var MEGET opmærksom på mig hele tiden :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige lidt blær :engel:

 

[media]

[/media]

 

 

.. vi kunne den i forvejen, men når nu den ligefrem var månedens udfordring. Til sidst kan i så se hvad Motor ALTID tilbyder - slikke slikke slikke jeg kan slikke se jeg slikker mig om muuuuuunden :mums: Gir du godbid?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige lidt blær :engel:

 

[media]

[/media]

 

 

.. vi kunne den i forvejen, men når nu den ligefrem var månedens udfordring. Til sidst kan i så se hvad Motor ALTID tilbyder - slikke slikke slikke jeg kan slikke se jeg slikker mig om muuuuuunden :mums: Gir du godbid?!

 

Hvor er han bare fin :lun:

 

I starten troed jeg ellers at han ville begynde at parre træet :genert:

...hvilket vel også er et slags trick :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige lidt blær :engel:

 

[media]

[/media]

 

 

.. vi kunne den i forvejen, men når nu den ligefrem var månedens udfordring. Til sidst kan i så se hvad Motor ALTID tilbyder - slikke slikke slikke jeg kan slikke se jeg slikker mig om muuuuuunden :mums: Gir du godbid?!

 

 

:klap::klap:

 

Weee hvor ser det godt ud han holder nhærmest uden om træet hihi ...

Det der slikken om munden hvor ser det godt ud hehe og man kan bare se forventningen i hans øjne MAD MAD MAD hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har her til aften prøvet at lære Gracie at lukke en dør. Da hun i forvejen har lært at dutte post its, gik det rimelig nemt.

Hun fandt hurtigt ud af at det ikke var nok bare at dutte, der skulle også skubbes, og hun nåede at skubbe døren helt i på en gang, da hun lurede det skal sige 'bum', inden hun får belønning.

Problemet er så bare at jeg ikke tror hun har kræfter nok i snuden til at smække døren rigtigt i. Døren stopper simpelthen, når den der 'lukkedims' rammer karmen. I morgen vil jeg prøve at forlange hun får mere fart på, og så håbe døren smækker rigtigt i, men jeg har mine tvivl.

 

Hvad siger I andre? Er der nogen hvis hunde kan det i forvejen, der vil dele nogle erfaringer ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver også target-udfordringen:cool: Og det går ret godt, han har lært at slukke lyset nu, vi startede i går... Han kan dog ikke helt finde ud af at tænde det igen, så skal han jo dutte et andet sted på kontakten...

 

Men i kan lige få en video af det foreløbige resultat:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gik lige ud i køkkenet og prøvede at træne lidt med Nana.

 

Hun kan godt snudetarget på en post it lap, men det er lang tid siden, så jeg holdte den lige frem for hende og hun vidste med det samme hvad hun skulle gøre :klap:

Så satte jeg den på skuffen og hun duttede med det samme på den :-D

 

Vi prøvede lidt flere gange, men skuffen var for tung til at den sådan bare lige lukkede sig en lille smule. Vi tog så en anden skuffe og så¨gik det fremad - hun fattede ret hurtigt hvad det gik ud på, så på 3 snudeforsøg, var skuffen lukket :klap:. Så blev post it lappen fjernet og det var intet problem - hun havde fattet meningen :5up:

 

Jeg skal prøve at filme det på min mobil, da jeg ikke har et kamera.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie har vært ude og søge godbidder på en træstamme i dag. Det har hun aldrig prøvet før, og hun faldt da også ned første gang hun ville vende på stammen.

Jeg troede faktisk hun var mere klodset, men hun har fået meget mere kropskontrol de sidste par måneder.

Jeg ved ikke om vi har gjort det rigtigt, men ellers gør vi det da bare om. Vi har bare ikke så mange steder, hvor hun kan søge i forskellige højder.

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Så prøvede hun også at tænde og slukke lyset. Tror dog ikke vi vil arbejde mere i det. Jeg bryder mig ikke om at hun skal kravle op ad væggen og dutte en kontakt med strøm i. Hun drak meget vand lige inden, fordi vi havde trænet det med at lukke døren, så hun havde fået mange godbidder.

Selvom kontakten nok er rimelig sikker, er jeg ikke rigtig meget for at kombinere den med en våd hundesnude.

 

Men jeg er godt nok stolt.:lun:

Hun var så initiativløs da jeg fik hende, men nu udvikler hun sig bare for vildt, uden jeg gør ret meget for det.:-)

Havde slet ikke forventet det ville lykkedes hende at slukke og tænde lyset.

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...