Hop til indhold

Blod til at gå blodspor


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg gik til slagteren i den lokale superbrugs og bad om blod til at gå spor med. Han kom ud med en bøtte med lever og brunt levervand i.

Jeg ved godt at leveren er et blodholdigt organ, men jeg havde forestillet mig at få en pose rigtigt rødt, kraftigtfarvet frisk blod.

 

Men måske har supermarkedsslagterne slet ikke den slags, de får vel dyrene forholdsvist parterede og blodtomme...er det ligefrem et slagteri man skal have fat i?

 

Hvor får I andre jeres blod fra til blodspor, hvad beder I om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik til slagteren i den lokale superbrugs og bad om blod til at gå spor med. Han kom ud med en bøtte med lever og brunt levervand i.

Jeg ved godt at leveren er et blodholdigt organ, men jeg havde forestillet mig at få en pose rigtigt rødt, kraftigtfarvet frisk blod.

 

Men måske har supermarkedsslagterne slet ikke den slags, de får vel dyrene forholdsvist parterede og blodtomme...er det ligefrem et slagteri man skal have fat i?

 

Hvor får I andre jeres blod fra til blodspor, hvad beder I om?

 

Du skal have det fra et slagteri, og du skal have det umiddelbart efter blodet er tappet (altså lige efter dyret er skudt), alternativt skal du bede dem om at komme anti-koaguleringsmiddel i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg går til min slagter og beder om x antal liter okseblod, som de så får leveret fra det slagteri deres kød kommer fra. Umiddelbart vil jeg gå ud fra, at hvis slagteren selv slagter, vil de også have blod, men som det nok er hos supermarkeder, og også hos min slagter, får de, så vidt jeg forstår, de forskellige udstykninger, som de selv skærer ud i de serveringer de sælger.

 

Sidst jeg var hos min slagter tilbød de også, at jeg kunne få lov at dræne en lever, men takkede pænt nej, og sagde jeg hellere var villig til at vente de uger det ville tage, før end det kunne leveres.

 

Blodet får jeg leveret i en stor dobbelt plastikpose. Lækkert, rent og dybrødt. Ganske frisktappet. Når jeg kommer hjem fordeler jeg blodet i halvlitersflasker, hvor der er målt af til 1/3 l. blod (jeg træner til de svenske vildtsporsprøver). Og så ryger alle flaskerne i fryseren.

 

Så egentlig ikke så indviklet, jeg tror bare du skal tydeliggøre overfor din slagter hvad du skal bruge det til, og bede dem om at bestille det hjem fra slagteriet. Vil i øvrigt smide en note ind om, at jeg får lov at betale en del fra blodet. Håber det bare er fordi jeg bor i centrum af København, og jeg endnu ikke er så kendt i den pågældende slagter. Har i hvert fald hørt om andre, der får lov at få blodet gratis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tænker jeg, vi har sådan en vildt / fiskeforretning. Kan man også bruge blod fra en fasan eller lign.?

Eller kan fugledyr være smittebærere af det ene eller det andet, så det er bedre med okse/gris?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Hvis du skal træne schweiss skal du bruge blod fra okse eller klovbærende vildt (rådyr eksempelvis). Mener man i DK bruger 250 eller 500 ml. til et spor. Er ikke sikker, da jeg som sagt træner den svenske model. Men altså blod fra de to typer dyr. Så ikke noget med gris eller andet.

 

Desuden vil du få ufatteligt blod ud af en fasan. Gætter på du kan lægge et spor på 5-10 meter med sådan et dyr. Hvis man nu tænkte den teoretiske tanke ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal træne schweiss skal du bruge blod fra okse eller klovbærende vildt (rådyr eksempelvis). Mener man i DK bruger 250 eller 500 ml. til et spor. Er ikke sikker, da jeg som sagt træner den svenske model. Men altså blod fra de to typer dyr. Så ikke noget med gris eller andet.

 

Desuden vil du få ufatteligt blod ud af en fasan. Gætter på du kan lægge et spor på 5-10 meter med sådan et dyr. Hvis man nu tænkte den teoretiske tanke ud.

 

Jeg skal ikke træne schweiss eller noget, det er kun for sjov, fordi min hund ikke gider æde en lang stribe udlagte kødstykker.

Fasan lyder kedeligt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Må lige tilføje, for det lyder ikke til at du har sat dig så meget ind i det med at træne spor, at det vil være dig en fordel at gøre brug af bogen "At arbejde med schweisshund". I særdeleshed hvis du ønsker at "bruge det til noget".

 

Hvis det blot er et spørgsmål om at lade hunden bruge næsen som aktivering, kan du lige så godt bruge flere andre ting end blod. Det kan være bouillonvand (en halv liter vand, hvor du har opløst en eller et par terninger med oksebouillon) eller vand hvor i du har kogt en lever. Du kan også trække en lever og lave spor med den. Der er mange muligheder, der alle er noget lettere at gå til end at hente blod hjem fra slagter/slagteri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal træne schweiss skal du bruge blod fra okse eller klovbærende vildt (rådyr eksempelvis). Mener man i DK bruger 250 eller 500 ml. til et spor. Er ikke sikker, da jeg som sagt træner den svenske model. Men altså blod fra de to typer dyr. Så ikke noget med gris eller andet.

 

Desuden vil du få ufatteligt blod ud af en fasan. Gætter på du kan lægge et spor på 5-10 meter med sådan et dyr. Hvis man nu tænkte den teoretiske tanke ud.

 

Til prøverne i DK bruges 250 ml.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må lige tilføje, for det lyder ikke til at du har sat dig så meget ind i det med at træne spor, at det vil være dig en fordel at gøre brug af bogen "At arbejde med schweisshund". I særdeleshed hvis du ønsker at "bruge det til noget".

 

Hvis det blot er et spørgsmål om at lade hunden bruge næsen som aktivering, kan du lige så godt bruge flere andre ting end blod. Det kan være bouillonvand (en halv liter vand, hvor du har opløst en eller et par terninger med oksebouillon) eller vand hvor i du har kogt en lever. Du kan også trække en lever og lave spor med den. Der er mange muligheder, der alle er noget lettere at gå til end at hente blod hjem fra slagter/slagteri.

 

So ovenstående vil jeg også sige at skal du ikke direkte arbejde med schweiss, så ville jeg nok også bare trække en lever istedet eller lave et afkog af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo helt grøn på området, men nu kan jeg altså ikke dy mig for at spørge. Er der en, der vil forbarme sig over mig, og kort forklare hvad blodspor går ud på? Ved hunden pr. instinkt, at den skal følge duften af blod? Og hvad opnår den for enden- ligger der noget spændende, eller går den bare i x meter og følger et spor, der ikke fører nogen steder? Ja undskyld de meget basale spørgsmål, men ellers bliver jeg jo aldrig klogere :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går også blodspor - ikke noget seriøst eller med henblik på konkurrence, men bare fordi Stella synes det er sjovt og fordi mine kursister bliver introducerede for det i løbet af forløbet hos mig :-)

 

Mit blod får jeg igennem en kollega, der har forbindelse til en slagter på Djursland. Han slagter hver mandag, og jeg skal blot fortælle ham hvor meget jeg skal bruge om fredagen, så har jeg x antal liter stående hjemme i haven 3 dage senere.

 

I blodet kommer slagteren lactose. Kommer dette ikke i, og bliver blodet ikke omrørt ordentligt efterfølgende, kommer der klumper i det hvilket er enormt irriterede at arbejde med, i hvert fald når man bruger den type sprøjteflaske som jeg bruger til formålet.

 

Blod kan man også købe her: http://kragborg.u65.surftown.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=29 hvis man ikke lige kender en slagter i nærheden.

Priserne her er dog en smule pebrede i forhold til hvad jeg giver, til gengæld slipper man for at tilbringe en aften på sit badeværelse indsmurt i blod, imens man sier blod fra en malerspand til 0,5 liters vandflasker :???:

Hvad jeg ikke gør for den hund :shock:

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

At jeg efterlyser blod er fordi det har hun prøvet da hun var ganske lille hos "træner Pia" i Århus.

Med god effekt.

 

Men selvfølgelig er der grænser for hvor besværligt det skal være at skaffe, når det kun er for sjov.

 

Jeg har prøvet med tunvand, det var også fint, men en enkelt dåse rækker jo ikke ret langt.

 

At trække lever har jeg hørt om før, det kunne være jeg skulle prøve det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går også blodspor - ikke noget seriøst eller med henblik på konkurrence, men bare fordi Stella synes det er sjovt og fordi mine kursister bliver introducerede for det i løbet af forløbet hos mig :-)

 

Mit blod får jeg igennem en kollega, der har forbindelse til en slagter på Djursland. Han slagter hver mandag, og jeg skal blot fortælle ham hvor meget jeg skal bruge om fredagen, så har jeg x antal liter stående hjemme i haven 3 dage senere.

 

I blodet kommer slagteren lactose. Kommer dette ikke i, og bliver blodet ikke omrørt ordentligt efterfølgende, kommer der klumper i det hvilket er enormt irriterede at arbejde med, i hvert fald når man bruger den type sprøjteflaske som jeg bruger til formålet.

 

Blod kan man også købe her: http://kragborg.u65.surftown.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=29 hvis man ikke lige kender en slagter i nærheden.

Priserne her er dog en smule pebrede i forhold til hvad jeg giver, til gengæld slipper man for at tilbringe en aften på sit badeværelse indsmurt i blod, imens man sier blod fra en malerspand til 0,5 liters vandflasker :???:

Hvad jeg ikke gør for den hund :shock:

 

Godt link :5up:

 

Der kan man også købe frossen indmad: hjerte, lunge, lever til spor til kun 30 kr. Det ser pænt blodigt ud på billedet :-D

 

De skriver:

 

"Indmaden bruges til at slæbe et spor med. Det er en fordel at bruge indmad fra dåvildt eller råvildt, hvis man har en ung hund, der skal i gang med at gå spor, eller en hund, der ikke er så glad ved at gå spor. Den kraftige fært kan give hunden lysten tilbage eller give en ung hund en god start. Vi slæber den halvt frossen og lægger en leverpostej for enden; på denne må kan man bruge indmaden flere gange."

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt link :5up:

 

Der kan man også købe frossen indmad: hjerte, lunge, lever til spor til kun 30 kr. Det ser pænt blodigt ud på billedet :-D

 

Jeg går og overvejer om jeg skal købe en frossen fasan eller hare jeg kunne slæbe :shock: men jeg ved sgu ikke om jeg kan få mig selv til det :???:

 

Fasan og hare er nemlig den eneste forstyrrelse vores indkald kniber lidt ved. Hun kommer, men tøver inden, så jeg tænker på at hvis jeg kan få tilfredsstillet hendes lyst på denne måde, kan det være indkaldet kan gennemføres uden tøven!

 

.. Men jeg ved ikke om jeg kan få mig selv til det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går og overvejer om jeg skal købe en frossen fasan eller hare jeg kunne slæbe :shock: men jeg ved sgu ikke om jeg kan få mig selv til det :???:

 

Fasan og hare er nemlig den eneste forstyrrelse vores indkald kniber lidt ved. Hun kommer, men tøver inden, så jeg tænker på at hvis jeg kan få tilfredsstillet hendes lyst på denne måde, kan det være indkaldet kan gennemføres uden tøven!

 

.. Men jeg ved ikke om jeg kan få mig selv til det!

 

 

Uh, jeg kunne ikke med en hare, den er da for sød et pelsdyr!

Men en fasan, jo, det kunne jeg godt, de der bevingede dyr er noget andet, synes jeg :-)

 

Men mon der vil være en risiko for at hun bare bliver endnu mere vild med dyrene, så det kan have modsat effekt på dit indkald?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, jeg kunne ikke med en hare, den er da for sød et pelsdyr!

Men en fasan, jo, det kunne jeg godt, de der bevingede dyr er noget andet, synes jeg :-)

 

Men mon der vil være en risiko for at hun bare bliver endnu mere vild med dyrene, så det kan have modsat effekt på dit indkald?:hmm:

 

Haren er også den jeg har det værst med :???: Men det er ikke meget bedre med fasanen - jeg kan ikke lide de har øjne og kan kigge på mig :shock:

 

Jo risikoen er der.. Bestemt.. dén del har jeg også overvejet! Men det ligger jo så dybt i hende, at jeg ikke er sikker på at det nytter noget at forsøge at undertrykke det!

Men du har helt ret, jeg kan også fremprovokere en endnu kraftigere motivation i hende - den skal bestemt også med i overvejelserne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Appropox frossen hare, så har jeg en veninde der har sådan en frossen fætter liggende i sin fryser.

 

En dag hun var ude og lægge slæbespor med den til sin hund der stod bundet af længere tilbage i skoven, mødte hun pludseligt en familie, far, mor og to børn.

 

På afstand troede de stakkels børn at hun var ude og lufte en lille hund, så de var jo styrtet hen til hende, og fået deres livs forskrækkelse da de indså at der hans et frossent lig i den anden ende af snoren :megaked:

Forældrene var ikke meget bedre, de havde reageret med rædsel og forargelse og skyndt sig at trække de 2 skrigende unger væk. De har nok tænkt hun var gal :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Appropox frossen hare, så har jeg en veninde der har sådan en frossen fætter liggende i sin fryser.

 

En dag hun var ude og lægge slæbespor med den til sin hund der stod bundet af længere tilbage i skoven, mødte hun pludseligt en familie, far, mor og to børn.

 

På afstand troede de stakkels børn at hun var ude og lufte en lille hund, så de var jo styrtet hen til hende, og fået deres livs forskrækkelse da de indså at der hans et frossent lig i den anden ende af snoren :megaked:

Forældrene var ikke meget bedre, de havde reageret med rædsel og forargelse og skyndt sig at trække de 2 skrigende unger væk. De har nok tænkt hun var gal :lol:

 

:lol::engel::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke træne schweiss eller noget, det er kun for sjov, fordi min hund ikke gider æde en lang stribe udlagte kødstykker.

Fasan lyder kedeligt :lol:

Jeg har blod, har købt det ved vores træner. Men ellers plejer jeg ar dryppe det blod jeg kan fra en lever og blande det med vand, det er Groa vild med. Man kan også lave slæbespor med rå lever.

Nu kommer jeg jo snart til øen, så kan jeg hjælpe med spor hvis du vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg gik til slagteren i den lokale superbrugs og bad om blod til at gå spor med. Han kom ud med en bøtte med lever og brunt levervand i.

Jeg ved godt at leveren er et blodholdigt organ, men jeg havde forestillet mig at få en pose rigtigt rødt, kraftigtfarvet frisk blod.

 

Men måske har supermarkedsslagterne slet ikke den slags, de får vel dyrene forholdsvist parterede og blodtomme...er det ligefrem et slagteri man skal have fat i?

 

Hvor får I andre jeres blod fra til blodspor, hvad beder I om?

 

 

Et spørgsmål... Hvorfor skal det absolut være blodspor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Et spørgsmål... Hvorfor skal det absolut være blodspor?

 

Ja, det er et godt spørgsmål :-)

 

Jeg vil ikke lave blodspor med mine tøser, jeg risikere at åbne for noget jeg ikke ønsker :-)

 

Og man kan ligeså godt bruge levervand eller andet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et spørgsmål... Hvorfor skal det absolut være blodspor?

 

Fordi hun ikke gider godbidsspor...undtagen hvis hun er sulten, hvilket hun primært er sidst på aftenen.

 

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har lavet søg med kogt kyllingbryst og hjerte ude i stenene i forhaven. Og hun ikke gider æde det. Efter en time er det dog væk, og jeg har set at myrerne marcherer rundt med stykkerne højt løftet i flok.

Så jeg fodrer myrer :nar:

 

Men den dag vi prøvede blodspor i Jylland var hun skidegod.

 

Er der nogen ulemper du tænker på i forbindelse med blodspor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fordi hun ikke gider godbidsspor...undtagen hvis hun er sulten, hvilket hun primært er sidst på aftenen.

 

Men den dag vi prøvede blodspor i Jylland var hun skidegod.

 

Er der nogen ulemper du tænker på i forbindelse med blodspor?

 

Først og fremmest tænker jeg, at det er at gøre det ekstra besværligt for sig selv at skulle finde og købe samt opbevare blod til formålet medmindre der er et specifikt mål med det f.eks. schweis.

 

Noget andet MÅ man kunne finde til at tænde sin hund nok til at ville søge. Måske en konkurrerende hund?

 

F.eks. kogevand fra godbidder, eller lækker guf, f.eks. dåsekattemad :mums: som slæb i en nylonstrømpe.

 

Der KAN opstå den bivirkning at hunden får vakt nogle instinkter, som ellers lå og slumrede og derfor bliver meget obs på dyrefært.

Dete kan naturligvis være en ulempe ift. at have hunden løs.

 

Hvis dette sker må man enten et antijagtprogram igenem eller sørge for at hunden får regelmæssig træning på blodspor, så den får den drift tilfredsstillet.

 

Det er dog nok mest jagthunde, man skal regne med kan tænde helt op på blod.

 

Jeg er sådan lidt imod blodsporkonceptet, men hvis man ved, hvad der kan komme af besværligheder og alligevel vil, så fint nok. Så ved man, hvad man går ind til - eller RISIKERER at få med i pakken :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg går og overvejer om jeg skal købe en frossen fasan eller hare jeg kunne slæbe :shock: men jeg ved sgu ikke om jeg kan få mig selv til det :???:

 

Fasan og hare er nemlig den eneste forstyrrelse vores indkald kniber lidt ved. Hun kommer, men tøver inden, så jeg tænker på at hvis jeg kan få tilfredsstillet hendes lyst på denne måde, kan det være indkaldet kan gennemføres uden tøven!

 

.. Men jeg ved ikke om jeg kan få mig selv til det!

 

Hvis det er lyd eller bevægelse af fasan eller haremis Stella reagerer på, så associerer hun nok ikke dette til et dødt dyr.

 

Det er en god idé først at finde ud af nøjagtigt HVAD der tænder hendes jagtadfærd: Færten, lyden af fasanens puslen eller den skrig eller synet af fasan/hare enten stillestående eller i bevægelse.

Og så tage den derfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...