Hop til indhold

Blod til at gå blodspor


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Angående blodspor:

Groa vil allerhelst gå blodspor, hun arbejder meget for sagen og hun er dejlig træt bagefter.

Vi har kun fået positivt ud af det: Hun er mere rolig, hun er ligeglad med fugle, kigger bare lig op hvis hun hører en fasan. Hun er naturligvis stadig glad for fugle, men ikke når hun går spor. Ræve, harer, rådyr m.m. er hun stadig ligeglad med.

Vi har fået en hund som bruger snuden meget mere når vi går tur.

Men: Hvis hunden vil gå på vandspor er det også fint.

Vivi håber du får Toffi til at følge spor, men pas på, man bliver bidt af det;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjernetosse:

Jeg kender desværre ikke reglerne for den salgs :-) men hvis du har lyst, så kan vi mødes og lægge spor til dyrene en dag.

Lige pt har jeg fryseren fyldt med blod.. nam!

 

Hvis det er lyd eller bevægelse af fasan eller haremis Stella reagerer på, så associerer hun nok ikke dette til et dødt dyr.

 

Det er en god idé først at finde ud af nøjagtigt HVAD der tænder hendes jagtadfærd: Færten, lyden af fasanens puslen eller den skrig eller synet af fasan/hare enten stillestående eller i bevægelse.

Og så tage den derfra

 

Så langt er jeg med :-) Det er uden konkurrence FÆRTEN der tænder hende, på anden pladsen så fasanens kald.

Puslen, synet af osv. har vi 100 % styr på, jeg kan kalde hende til mig uden nogen tøven, så længe hun ikke har fået færten af det!

 

Fært kæmper vi dog med, hun kommer som sagt, men efter at have tøvet, og af og til først efter jeg er begyndt at løbe væk derfor stoler jeg ikke 100% på hende.

 

Vi går i forvejen blodspor gerne 2-3 gange ugentligt, derfor tænker jeg på om det ville være en fin måde at få tilfredsstillet hendes behov, hvis hun kunne få lov til at søge efter en fasen/hare og få lov til at løbe lidt rundt med byttet når hun har fundet det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest tænker jeg, at det er at gøre det ekstra besværligt for sig selv at skulle finde og købe samt opbevare blod til formålet medmindre der er et specifikt mål med det f.eks. schweis.

 

Noget andet MÅ man kunne finde til at tænde sin hund nok til at ville søge. Måske en konkurrerende hund?

 

F.eks. kogevand fra godbidder, eller lækker guf, f.eks. dåsekattemad :mums: som slæb i en nylonstrømpe.

 

Der KAN opstå den bivirkning at hunden får vakt nogle instinkter, som ellers lå og slumrede og derfor bliver meget obs på dyrefært.

Dete kan naturligvis være en ulempe ift. at have hunden løs.

 

Hvis dette sker må man enten et antijagtprogram igenem eller sørge for at hunden får regelmæssig træning på blodspor, så den får den drift tilfredsstillet.

 

Det er dog nok mest jagthunde, man skal regne med kan tænde helt op på blod.

 

Jeg er sådan lidt imod blodsporkonceptet, men hvis man ved, hvad der kan komme af besværligheder og alligevel vil, så fint nok. Så ved man, hvad man går ind til - eller RISIKERER at få med i pakken :-D

 

Ingen tvivl om at det lyder en smule besværligt med blod.

 

Men hvad med et stykke råt lever som slæbespor, det er jo også en slags blod, vil man også kunne risikere at hunden bliver meget obs på dyrefært i det tilfælde?

 

Ikke fordi jeg tror Toffi vil få problemer, men man ved selvfølgelig aldrig.

 

I hvert fald er det lidt nemmere at skaffe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ingen tvivl om at det lyder en smule besværligt med blod.

 

Men hvad med et stykke råt lever som slæbespor, det er jo også en slags blod, vil man også kunne risikere at hunden bliver meget obs på dyrefært i det tilfælde?

 

Ikke fordi jeg tror Toffi vil få problemer, men man ved selvfølgelig aldrig.

 

I hvert fald er det lidt nemmere at skaffe :-D

 

Vil hun spise råt lever?

Hun skulle jo gerne føle sig belønnet ved vejs ende.

 

Jeg tror at råt lever vil lugte mere af lever end decideret blod fra et dyr. Så den variant ville jeg hellere vælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjernetosse:

Jeg kender desværre ikke reglerne for den salgs :-) men hvis du har lyst, så kan vi mødes og lægge spor til dyrene en dag.

Lige pt har jeg fryseren fyldt med blod.. nam!

 

Det kan vi sagtens finde ud af. Jeg er ved at finde ud af at lægge sporet nogenlunde. Men det skal være en dag hvor der ikke er så tørt og varmt, det er simpelthen for svært for hundene fandt jeg ud af i går til schweiss.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan vi sagtens finde ud af. Jeg er ved at finde ud af at lægge sporet nogenlunde. Men det skal være en dag hvor der ikke er så tørt og varmt, det er simpelthen for svært for hundene fandt jeg ud af i går til schweiss.

 

Ja det er også alt for hårdt for menneskene :oops:

 

Aj, Stella gik et flot spor tidligere i dag, kom kortvarrigt af det en enkelt gang, men det var også fordi hendes dåmme moar havde lagt det lige forbi en rævegrav :???:

Men vi kan sagtens finde en dag hvor det er koldere.. Vi bor trodsalt i DK det burde ikke være umuligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er også alt for hårdt for menneskene :oops:

 

Aj, Stella gik et flot spor tidligere i dag, kom kortvarrigt af det en enkelt gang, men det var også fordi hendes dåmme moar havde lagt det lige forbi en rævegrav :???:

Men vi kan sagtens finde en dag hvor det er koldere.. Vi bor trodsalt i DK det burde ikke være umuligt!

 

Lad os lige kigge på det på torsdag. Jeg tror bestemt også det er muligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Til alle jer der vil arbejde med jeres hunde og deres næser - uanset om I vil arbejde med blod eller andre typer udlægning: læs bogen "At arbejde med schweisshund".

 

Den gennemgår fint arbejdet med en schweisshund, hvordan den arbejder, hvordan man lægger spor og hvordan man læser sin hund - etc. I forhold til de spørgsmål og tvivl der er blevet stillet i debatten, er der ikke nogen, der ikke vil have glæde af den.

 

God fornøjelse. Både med læsningen og spændende stunder med jeres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der egentlig regler for hvor og hvornår man må lægge sådan en bodspor?

 

For jeg ville da gerne træne det mere end en gang om måneden/en gang hver anden måned med Oscar...

 

Der er regler for sporlægning af alle slags i statsskovene og i privatejede skove skal man til ejeren for at få tilladelsen.

 

Hvis man er meget hooked på det der med schweisstræning, så kan man søge om specialtilladelse til at gå schweissspor i statsskovene - om man skal bevise, at man vil være schweissfører eller skal være det inden, aner jeg ikke.

 

Reglerne kan findes på statsskovenes hjemmeside godt begravet et eller andet sted under hundetræning.

 

Jeg har trænet schweiss i statsskovene i godt 2 år og har til dato endnu ikke mødt nogle af skovens folk=er ikke blevet opdaget. Jeg overholder reglen om ikke at gå mellem unge træer under en vis størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er regler for sporlægning af alle slags i statsskovene og i privatejede skove skal man til ejeren for at få tilladelsen.

 

Hvis man er meget hooked på det der med schweisstræning, så kan man søge om specialtilladelse til at gå schweissspor i statsskovene - om man skal bevise, at man vil være schweissfører eller skal være det inden, aner jeg ikke.

 

Reglerne kan findes på statsskovenes hjemmeside godt begravet et eller andet sted under hundetræning.

 

Jeg har trænet schweiss i statsskovene i godt 2 år og har til dato endnu ikke mødt nogle af skovens folk=er ikke blevet opdaget. Jeg overholder reglen om ikke at gå mellem unge træer under en vis størrelse.

 

 

Tak, vil lige kigge på det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...