Hop til indhold

Han trækker


Gæst Lewis
 Share

Recommended Posts

Gæst Lewis

Min kæreste og jeg har Lewis som er en gul labrador på 1½ år. Han er halv formel 1 og simpelthen er energi bundt uden lige. Det kan dog være et problem når vi går tur med ham for han trækker ret meget. Vi har prøvet alt synes jeg. Halsbånd, fast sele, elastik sele, grime osv. Efter vi købte en af de snorer der har fast håndtag og lang snor der kan kører ind og ud (ved ik hva sådan en hedder) går det lidt bedre. Men det er stadig ik godt nok. Har i nogen gode råd til hvordan vi kan træne ham til at lade være. Har prøvet det med at stå stille hvis han trækker men det hjælper ik. Vi har desværre ik noget sted i nærheden med hundetræning så han har derfor aldrig gået til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen :-)

 

 

Sådan en hund har et stort behov for aktivering og for at få brugt sig rigtigt :-)

 

Hvad laver i med ham af aktivering og motion?

 

Laver i fodersøg med ham inden turen fx?

 

Løber han løs tiltider?

 

Kan du evt beskrive en typisk dag for ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lewis
Velkommen :-)

 

 

Sådan en hund har et stort behov for aktivering og for at få brugt sig rigtigt :-)

 

Hvad laver i med ham af aktivering og motion?

 

Laver i fodersøg med ham inden turen fx?

 

Løber han løs tiltider?

 

Kan du evt beskrive en typisk dag for ham?

 

En typisk dag for ham er en ik så lang tur om morgene, da jeg næsten lige har født så det er lidt svært med det hele. Der går ik så længe så kan han få en god tur igen. Så om eftermiddagen når min mand kommer hjem leger han med ham og de går en tur på en nærliggende mark hvor han kan rende løs. Samme om aftenen, hvor han dog ik altid er løs. Om aftenen leger vi også med ham. Prøver at give ham opmærksomhed så snart vi kan da han jo har sku vænne sig til at vi har fået den lille. Når vi leger med ham er det som regel tovtrækkeri, aport lege, eller gemmeleg hvor han skal finde en af os. Fodersøg har han aldrig rigtig været så god til. Tror ik helt han forstår det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan måske prøve at gå i den modsatte retning, når han trækker? Selvfølgelig skal I ikke bare vende om på stedet og gå den direkte modsatte vej, det vil give et ordentligt ryg i hans nakke og det giver jo sig selv, at det ikke er sundt. Derimod give et "advarselssignal" og så vende 160grader i stedet for 180grader - det er blidede for nakken.

Og husker I at belønne ham, når han har gået pænt et stykke?

 

I må også huske at timing og konsekvens er meget vigtig. I skal stoppe/vende om i det sekund han begynder at trække og det skal være hver gang. Han må absolut ikke få succes, når han trækker. Da jeg skulle lære en f1'er at lade være med at trække, blev jeg nogle gange nød til at "hive" hende lidt tilbage, fordi hun stod i fuldstændig udstrakt og spændt snor og kunne lige akkurat snuse. Jeg havde det ikke godt med det, men hun ville få succes, hvis jeg lod hende snuse. Men jeg trak ingenlunde hårdt! Tvang hende nærmere til at bakke, ved at trække lidt hårdere end hun gjorde.

 

Og så er det heller ikke så smart, hvis man træner et nyt og spændende sted :???: Det er alt for spændende... Sværhedsgraden er nødt til at blive øget gradvist. Og så er det også en god idé at aktivere hunden lidt mentalt, inden man begynder på gåturen. Så er den lidt trættere og derved knap så tilbøjelig til at trække for at komme over til tingene ;-)

 

Derudover kan det måske også være en god idet at være spændende på gåturen? Tilbyde forskellige gode aktiveter, så han synes at I "er værd at følges med" :-)

 

Og så så jeg lige dit nye svar. Tovtrækkeri og apportlege er desværre ikke det ideelle :???: De stresser hunden meget og er ikke noget der bør foregå hver dag. I stedet kan du prøve at anskaffe en aktiveringsbold e.lign., hvor han skal bruge sin snude (og derved også sin hjerne) for at få fat i godbidder eller hvad man nu har puttet i den. Det gør ham meget mere træt end alt den fysiske aktivitet :-) En f1'er er jo nærmest umulig at køre fysisk træt ;-)

 

Håber at du kan bruge det til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lewis
I kan måske prøve at gå i den modsatte retning, når han trækker? Selvfølgelig skal I ikke bare vende om på stedet og gå den direkte modsatte vej, det vil give et ordentligt ryg i hans nakke og det giver jo sig selv, at det ikke er sundt. Derimod give et "advarselssignal" og så vende 160grader i stedet for 180grader - det er blidede for nakken.

Og husker I at belønne ham, når han har gået pænt et stykke?

 

I må også huske at timing og konsekvens er meget vigtig. I skal stoppe/vende om i det sekund han begynder at trække og det skal være hver gang. Han må absolut ikke få succes, når han trækker. Da jeg skulle lære en f1'er at lade være med at trække, blev jeg nogle gange nød til at "hive" hende lidt tilbage, fordi hun stod i fuldstændig udstrakt og spændt snor og kunne lige akkurat snuse. Jeg havde det ikke godt med det, men hun ville få succes, hvis jeg lod hende snuse. Men jeg trak ingenlunde hårdt! Tvang hende nærmere til at bakke, ved at trække lidt hårdere end hun gjorde.

 

Og så er det heller ikke så smart, hvis man træner et nyt og spændende sted :???: Det er alt for spændende... Sværhedsgraden er nødt til at blive øget gradvist. Og så er det også en god idé at aktivere hunden lidt mentalt, inden man begynder på gåturen. Så er den lidt trættere og derved knap så tilbøjelig til at trække for at komme over til tingene ;-)

 

Derudover kan det måske også være en god idet at være spændende på gåturen? Tilbyde forskellige gode aktiveter, så han synes at I "er værd at følges med" :-)

 

Og så så jeg lige dit nye svar. Tovtrækkeri og apportlege er desværre ikke det ideelle :???: De stresser hunden meget og er ikke noget der bør foregå hver dag. I stedet kan du prøve at anskaffe en aktiveringsbold e.lign., hvor han skal bruge sin snude (og derved også sin hjerne) for at få fat i godbidder eller hvad man nu har puttet i den. Det gør ham meget mere træt end alt den fysiske aktivitet :-) En f1'er er jo nærmest umulig at køre fysisk træt ;-)

 

Håber at du kan bruge det til noget :-)

 

Hold da op, ja der var mange gode råd. Mht. godbidder har jeg altid godbidder med ude på turen så jeg kan belønne ham nå han gør noget godt så han kan lære det. Han er f.eks blevet virkelig god til at sitte når vi skal over vejen nu :-). Og skal vi træne gør vi det også altid på steder han kender godt. Er lidt ked af vi aldrig har haft mulighed for at gå til træning med ham, for han er en super skøn hund. Men han trækker bare meget og så er han nærmest umulig at få til at komme hvis han ser en anden hund.

Mht. legene er det heller ik hver dag vi leger det samme men som regel gør vi det hvis han selv kommer med sit reb og "spørger" :-)

Men har prøvet at lege fodersøg og kan ik få ham til det. Er der nogle gode teknikker til at få ham til at se det sjove i legen og forstå den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, ja der var mange gode råd. Mht. godbidder har jeg altid godbidder med ude på turen så jeg kan belønne ham nå han gør noget godt så han kan lære det. Han er f.eks blevet virkelig god til at sitte når vi skal over vejen nu :-). Og skal vi træne gør vi det også altid på steder han kender godt.

 

Glæder mig, at du synes jeg kom med nogle gode råd :-) Og super I ikke bare kaster ham ud i tingene :5up:

 

Er lidt ked af vi aldrig har haft mulighed for at gå til træning med ham, for han er en super skøn hund. Men han trækker bare meget og så er han nærmest umulig at få til at komme hvis han ser en anden hund.

 

Puha, ja, se den kender jeg godt... Nu ejer jeg jo desværre ikke selv en hund, så har aldrig haft muliged for at træne det, har "kun" læst en masse (F1'eren er en venindes hun, jeg træner med en gang imellem). Men igen gælder det om, ikke at kræve for meget af hunden på en gang. Man starter fra lang afstand og mindsker stille og roligt distancen mellem jer og de andre hunde. Og så skal man helst være sikker på, at hunden kommer når man kalder, eller blive kommandoen bare udvandet. Lettere sagt en gjort, det ved jeg godt - har prøvet med Azuro, en berner sennen, som skal hilse på alle hunde han ser. :lol: Eventuelt kan du bruge en lang flexline eller snor i starten af træningen.

 

Men der er sikkert en, som kan give et bedre råd :-)

 

Mht. legene er det heller ik hver dag vi leger det samme men som regel gør vi det hvis han selv kommer med sit reb og "spørger" :-)

 

Hehe, de er jo heller ikke til at stå for når de sådan "spørger" :-)

 

Men har prøvet at lege fodersøg og kan ik få ham til det. Er der nogle gode teknikker til at få ham til at se det sjove i legen og forstå den?

 

Tjah, Naja var ikke særlig glad for sit daglige tørfoder, så hun gad vitterligt ikke søge efter det - så hellere en tom mave. Har du prøvet med noget mere attraktivt til at starte med? Og som dufter kraftigt, så han har let ved at finde det? Eksempelvis fiskegodbidder (dufter er nu mildt sagt, for fiskegodter STINKER :lol: ). Det kan være det er mere motiverende for ham? Det var det i hvert fald for Naja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lewis

Tjah, Naja var ikke særlig glad for sit daglige tørfoder, så hun gad vitterligt ikke søge efter det - så hellere en tom mave. Har du prøvet med noget mere attraktivt til at starte med? Og som dufter kraftigt, så han har let ved at finde det? Eksempelvis fiskegodbidder (dufter er nu mildt sagt, for fiskegodter STINKER :lol: ). Det kan være det er mere motiverende for ham? Det var det i hvert fald for Naja.

 

Ja vi har prøvet med flere forskellige slags men det fungere ik rigtig. Han kan selvfølgelig finde ud af det, hvis han ser hvor jeg gemmer den, men ellers ik. Og det er sjovt for gemmeleg med os elsker han og er rigtig god til det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har prøvet med flere forskellige slags men det fungere ik rigtig. Han kan selvfølgelig finde ud af det, hvis han ser hvor jeg gemmer den, men ellers ik. Og det er sjovt for gemmeleg med os elsker han og er rigtig god til det. :-)

 

Hehe, skøre vovse :lol:

 

Jeg har så også gjort det lidt anderledes når jeg har gjort det :rolleyes: Jeg har kastet godbidderne ud over græsset og så søgt "søg" til hunden, når den måtte :-P Så har den spændt ud (hvis det altså var det værd :cool: ) for at snuse efter det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg ville aldrig, aldrig, aldrig gøre brug af en flexline (den hvor snoren kører ind og ud, og kan stoppes ved tryk på en knap), til sådan en hund. Ville faktisk aldrig bruge dem, da jeg syntes de kun gør noget dårligt for hundens evne til at gå i snor.

 

De eneste tidspunkter jeg har brugt min, er når jeg har skulle lære mine hunde at gå uden snor, hvor den så har fungeret som "sikkerhedsline". Det vil sige, at jeg aldrig har lavet umotiverede eller pludselige stop på linen. Den er kun blevet stoppet med en lille markering, hvis min hund har været på langt væk fra fortovet, og ikke har respekteret det første "nej". Desuden bruges den på områder, hvor hunde skal være i snor. Men her er den aldrig i stop. Hunden lærer selv hvor lang den line er, og hvor langt man som konsekvens kan bevæge sig væk fra fører.

 

Desværre bruges flexlinen ofte uden konsekvens, og uden hunden forstår hvorfor den det ene øjeblik frit kan bevæge sig rundt, og det næste øjeblik bliver stoppet i sin fremfærd (uden der er sat ord på).

 

Min egen hund har jeg lært at gå pænt i en retrieverline (en snor der ender i en løkke). Når den strammes, lægges der et blidt tryk på hundens hals, og den forstår, at den nu ikke kan komme videre. Jeg hiver aldrig i den. Hvis hunden trækker, stopper jeg ganske simpelt, og står stille indtil hunden har taget kontakt til mig, eller selv er gået et par skridt tilbage. Det kræver tålmodighed, men fungerer.

 

En formel 1 hund er en spradebasse ud over alle grænser, og der skal meget til for at tilfredsstille deres energibehov. Desuden kan de have en tendens til et lavt stresstærskel, og jeg ville derfor være meget påpasselig med at lave lege, der stresser den yderligere op. Det gælder kast med tennisbold, trækkelege eller tag-fat.

 

I forhold til apportering syntes jeg I skal være opmærksomme på, at det ikke er noget, der får gearet hunden for meget op. Så i stedet for at kaste med en tennisbold, kunne i anskaffe jer et par dummyer (prøv evt. www.gemina.dk) som I kaster ud til hunden (alle kastes på én gang, mens hunden sidder stille). Retrievere er dygtige til at markere flere nedfaldssteder, og vil have stor glæde af, at skulle finde en dummy, komme tilbag og aflevere, og blive sendt af sted igen. Dummyerne skal nødvendigvis være gjort interessante, så hunden gider hente dem når de bliver kastet.

 

Fodersøg er også en udmærket aktivitet, og jeg ville undre mig hvis du er indehaver af en labrador, der ikke er interesseret i mad i en eller anden form. Hvis det ikke fungerer med det normale tørfoder, ville jeg søge videre, til jeg fandt noget der virkede. Sportræning er en variant, som I også kunne overveje.

 

Slutteligt skal et godt råd lyde, at I bør låne/anskaffe jer bøger vedr. aktivering og træning af hund. Intet godt råd på sådan et websted som dette, vil kunne gøre det ud for en bog, skrevet af en person med mange års erfaring inden for hundetræning!!!

 

Spørg evt. på titler hos folkene herinde, de har hver i sær deres favoritter, men Irene Jarnved ved jeg er letlæselig og letforståelig, og derfor et godt sted at starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lewis
Jeg ville aldrig, aldrig, aldrig gøre brug af en flexline (den hvor snoren kører ind og ud, og kan stoppes ved tryk på en knap), til sådan en hund. Ville faktisk aldrig bruge dem, da jeg syntes de kun gør noget dårligt for hundens evne til at gå i snor.

 

De eneste tidspunkter jeg har brugt min, er når jeg har skulle lære mine hunde at gå uden snor, hvor den så har fungeret som "sikkerhedsline". Det vil sige, at jeg aldrig har lavet umotiverede eller pludselige stop på linen. Den er kun blevet stoppet med en lille markering, hvis min hund har været på langt væk fra fortovet, og ikke har respekteret det første "nej". Desuden bruges den på områder, hvor hunde skal være i snor. Men her er den aldrig i stop. Hunden lærer selv hvor lang den line er, og hvor langt man som konsekvens kan bevæge sig væk fra fører.

 

Desværre bruges flexlinen ofte uden konsekvens, og uden hunden forstår hvorfor den det ene øjeblik frit kan bevæge sig rundt, og det næste øjeblik bliver stoppet i sin fremfærd (uden der er sat ord på).

 

Min egen hund har jeg lært at gå pænt i en retrieverline (en snor der ender i en løkke). Når den strammes, lægges der et blidt tryk på hundens hals, og den forstår, at den nu ikke kan komme videre. Jeg hiver aldrig i den. Hvis hunden trækker, stopper jeg ganske simpelt, og står stille indtil hunden har taget kontakt til mig, eller selv er gået et par skridt tilbage. Det kræver tålmodighed, men fungerer.

 

En formel 1 hund er en spradebasse ud over alle grænser, og der skal meget til for at tilfredsstille deres energibehov. Desuden kan de have en tendens til et lavt stressniveau, og jeg ville derfor være påpasselig med at lave lege, der stresser den op. Det gælder kast med tennisbold, trækkelege eller tag-fat.

 

I forhold til apportering syntes jeg I skal være opmærksomme på, at det ikke er noget, der får gearet hunden for meget op. Så i stedet for at kaste med en tennisbold, kunne i anskaffe jer et par dummyer (prøv evt. www.gemina.dk) som I kaster ud til hunden (alle kastes på én gang, mens hunden sidder stille). Retrievere er dygtige til at markere flere nedfaldssteder, og vil have stor glæde af, at skulle finde en dummy, komme tilbag og aflevere, og blive sendt af sted igen. Dummyerne skal nødvendigvis være gjort interessante, så hunden gider hente dem når de bliver kastet.

 

Fodersøg er også en udmærket aktivitet, og jeg ville undre mig hvis du er indehaver af en labrador, der ikke er interesseret i mad i en eller anden form. Hvis det ikke fungerer med det normale tørfoder, ville jeg søge videre, til jeg fandt noget der virkede. Sportræning er en variant, som I også kunne overveje.

 

Slutteligt skal et godt råd lyde, at I bør låne/anskaffe jer bøger vedr. aktivering og træning af hund. Intet godt råd på sådan et websted som dette, vil kunne gøre det ud for en bog, skrevet af en person med mange års erfaring inden for hundetræning!!!

 

Spørg evt. på titler hos folkene herinde, de har hver i sær deres favoritter, men Irene Jarnved ved jeg er letlæselig og letforståelig, og derfor et godt sted at starte.

 

Vi har lånt bøger om det men de fleste ting funger simpelthen ik på ham, og nej han gider ik fodersøg. Har prøvet med mange forskellige godbidder og han kan ik hitte ud af det.

Vi har nu altså været meget glade for vores fleksline da han er begyndt at gå lidt pænere efter vi fik den og vi hiver og flå jo ik i ham. Til gengæld ville jeg aldrig sætte hundens snor fast i dens halsbånd efter at have set hvilke skader det forvolder på deres ryg og nakke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja vi har prøvet med flere forskellige slags men det fungere ik rigtig. Han kan selvfølgelig finde ud af det, hvis han ser hvor jeg gemmer den, men ellers ik. Og det er sjovt for gemmeleg med os elsker han og er rigtig god til det. :-)

 

Hej Lewis

 

Når de fleste ting ikke virker på vildbassen, vil jeg tro det handler om, at han generelt kører i for højt omdrejningstal.

Og/eller at din timing ikke er optimal.

 

Ingen labrador med respekt for sig selv siger "nej tak" til mad medmindre den er for opkørt eller ligefrem stresset. I disse situationer betyder mad ikke det store og hundens ædelyst er faktisk blokeret.

 

Den aktivering du beskriver er medvirkende til at holde godt gang i ham og bør stoppes.

 

I stedet for aktiviteter som medfører løb og trækkeri vil jeg foreslå fodersøg, jo han skal nok komme til at synes om det :-), for sjov øvelser og problemløsning. Alle sammen aktiviter som inddrager hjernen mere end bentøjet og derfor er stressreducerende.

 

I starten må han gerne se at du kaster de lækre godbidder og når han så er i gang med at søge de guffer kaster du, uden han ser det, flere i udkanten af det område han søger.

Brug kylling eller andet lækkert for at motivere ham til at søge og hold evt. hans foder tilbage et par dage for at motivere ham til at arbejde for føden.

Det er vigtigt, at godbidderne bliver skjult i græsset, så han ikke kan SE dem. Kan han det, bruger han ikke sin næse og bliver derfor ikke træt af aktiviteten.

 

Han skal efter min mening gerne op på at søge uden afbrydelser i ca 30 minutter, hvis du skal mærke en effekt af det.

I starten kan han nok ikke så lang tid, så byg det op lidt af gangen og giv ham gerne fodersøg to gange om dagen.

 

At finde jer personer er vældig sjovt men foregår næppe stille og roligt, det samme med trækleg og boldleg.

Når hundens krop kører i højeste gear kan hjernen "ikke nå" at følge med, for at udtrykke det noget firkantet.

Omvendt vil rolige aktiviteter tvinge kroppen ned i gear.

 

Prøv selv hvor svært, næsten umuligt det er at løbe lige så hurtigt du kan og samtidig hviske - eller lad din mand forsøge.

 

Kroppens tempo påvirker hjernen og omvendt.

 

Det tempo jeres hund bevæger sig i, tager han naturligvis med når I går med ham.

Oversudsenergi og opkørthed kommer rigtigt til udtryk på turene i line, hvor hunden bare vil frem og opleve noget.

 

Flexilinen kan modvirke dit formål fordi din hund lærer at trække i linen for at komme frem.

 

Når du vil arbejde med "gå pænt", skal du naturligvis være opmærksom på alle de gange det faktisk lykkes at få ham til at gå uden at trække. Men du skal være endnu mere opmærksom på, at det faktisk lykkes ham at komme frem i stram line nogle gange.

Disse gange oplever han som succes, idet han netop ØNSKER at komme frem.

 

Derfor er succeskriteriet for gå pænt træning, at din hund ALDRIG får lov til at komme så meget som en millimeter frem med stram line!

Heller ikke at han kan trække dig lidt frem til et snusested hvis du står stille og f.eks. taler med nogen.

 

I stedet for flexilinen ville jeg hellere have en lang fast line (tørresnor) i hans sele, så har han større råderum og derfor ikke kommer til at trække. Du kan afvente at han får løbet af og derefter øve "gå pænt".

 

Selvom han er en F1 skal han lære at slappe af og bevæge sig roligt. Han skal også lære at samarbejde og samarbejdet her består i at han kun kommer frem ved at holde linen slap :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...