Hop til indhold

Gode små hunderacer?


Gæst Camilla_Olsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci
Det kunne jeg da godt tænke mig at komme derud og kigge, så kan man få sat størrelser på osv :)

Er der en hjemmeside man kan lure på?

 

Ved ikke andet end at det er Dansk Kennel Klub der afholder den. Kig på deres hp - der er nok andre der kan fortælle mere herinde end jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen
Jeg skriver lige igen efter at have læst flere indlæg fra dig.

En Pudel kan godt være alene hjemme mens man er på arbejde/ i skole, men så kræver den man er sammen med den når man har fri. Kan forstå du gerne vil have hunden med dig rundt omkring.

Du kan læse mere på www.pudelklubben.dk

Pudlen hører under selskabshunde, men det er en jagthund. Den er god til andre dyr, dog ikke fugle, det er nemlig dens speciale:-)

Pudel fås i 4 størrelser og i flere forskellige farver.

 

Nå okay, jeg troede den ikke var meget for at være alene hjemme :oops:

 

Nu kan jeg se, der findes flere forskellige slags størrelser, tror du at en puddel-toy/toy-pudel ville være det bedste når jeg ønkser en lille hund?

Eller Dværgpudel?

 

Staves det pudel eller puddel? Synes det er forskelligt efter, hvor man kigger :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen
Ved ikke andet end at det er Dansk Kennel Klub der afholder den. Kig på deres hp - der er nok andre der kan fortælle mere herinde end jeg :-D

 

Det må jeg lige ind og kigge på, tak søde :D ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski

Hej og velkommen til dette forum. :vinken: Her er rart at være. :-P

 

Jeg blander mig også lige i denne tråd. Jeg fik min første egen hund i 1988, en schæferhund. Da jeg så blev hundefrisør og fik mange pudler i mine hænder, fandt jeg ud af hvor skøn denne race er. :lol: Derfor fik jeg min første pudel, en dværg pudel, i 1996 og derefter en mellem pudel i 2000. Det er virkelig en skøn race. Legesyg, lærenem, klog, trofast, altid klar til leg o.s.v. Grunden til at jeg nu "fast" er gået over til pudler er, at de er neget nemmere at have med rundt, end en stor hund, som schæferen. Det er også en fantastisk hund, men det er jo en stor hund. Og så er der jo en fantastisk ting ved pudlen frem for schæferen, den FÆLDER ikke. :5up:

 

Hende som jeg har nu, Maggie, er ikke opvokset med børn, men da jeg fik barn i 2006, gik det bare rigtig godt. Der var lige en lille smule jalosi, de første par dage og ellers har der ikke været noget overhovedet. :-)

 

Mine hunde har altid været alene hjemme, når vi var på arbejde og der har aldrig været problemer. Så det kan de sagtent lære. ;-)

 

Held og lykke til dig med valg af hunderace. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski
Nå okay, jeg troede den ikke var meget for at være alene hjemme :oops:

 

Nu kan jeg se, der findes flere forskellige slags størrelser, tror du at en puddel-toy/toy-pudel ville være det bedste når jeg ønkser en lille hund?

Eller Dværgpudel?

 

Staves det pudel eller puddel? Synes det er forskelligt efter, hvor man kigger :oops:

 

Det staves kun med ét d. Men hvis man googler på det, med de andre stavemåder, kommer der også noget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen
Hej og velkommen til dette forum. :vinken: Her er rart at være. :-P

 

Jeg blander mig også lige i denne tråd. Jeg fik min første egen hund i 1988, en schæferhund. Da jeg så blev hundefrisør og fik mange pudler i mine hænder, fandt jeg ud af hvor skøn denne race er. :lol: Derfor fik jeg min første pudel, en dværg pudel, i 1996 og derefter en mellem pudel i 2000. Det er virkelig en skøn race. Legesyg, lærenem, klog, trofast, altid klar til leg o.s.v. Grunden til at jeg nu "fast" er gået over til pudler er, at de er neget nemmere at have med rundt, end en stor hund, som schæferen. Det er også en fantastisk hund, men det er jo en stor hund. Og så er der jo en fantastisk ting ved pudlen frem for schæferen, den FÆLDER ikke. :5up:

 

Hende som jeg har nu, Maggie, er ikke opvokset med børn, men da jeg fik barn i 2006, gik det bare rigtig godt. Der var lige en lille smule jalosi, de første par dage og ellers har der ikke været noget overhovedet. :-)

 

Mine hunde har altid været alene hjemme, når vi var på arbejde og der har aldrig været problemer. Så det kan de sagtent lære. ;-)

 

Held og lykke til dig med valg af hunderace. :cool:

 

Mange tak skal du have, jeg tror jeg tager til hundeudstillingen i brøndby og ser, hvilke hunderacer der er og udspørger dem om diverse ting :D ..

Jeg er selv spændt på, hvad det bliver.

 

Men jeg vil ihvertfald vælge hunden ud fra, hvordan racen er og ikke udseendet :)

 

Tak for velkomsten ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente ikke at den ikke var god som selskabshund, men at når folk siger "vi vil have en selskabshund" så mener de som regel altid at det skal være den ultimative selskabshund.. Helst sidde tæt hele tiden og kramme. blive slæbt rundt på armen.. og være mere menneskelig end hundeagtig.. Og det er ikke en pomeranian. Pomeranian er en spidshund.. og den elsker at være på jorden på alle 4 ben og snuse rundt og være hund. Og den kan godt lide at bestemme ting selv.. Selvfølgelig kan man opdrage meget væk :-P Og der er da sikkert også forskel på hundene imellem. Måske er der en anden race blandet ind i din? Eller også er det måske bare en stille repræsentant for racen du har :mrgreen:

 

Jeg tror nu ikke, at Tyson er en specielt stille repræsentant, og som du skriver, elsker han at snuse rundt (de er gode sporhunde) og er et lille energibundt, der er vild med en god løbetur. Pomeraniere er også gode agility-hunde og elsker mentale udfordringer, så de er gode til hundetræning, problemløsning osv. Men samtidig synes han også, at det er skønt at blive nusset og vil gerne være tæt på sin "mor". Når vi er ude at gå tur uden snor, tjekker han jævnligt, at jeg er med (hvis der da ikke er en velduftende tæve, der lokker, for så er jeg nærmest luft for ham :-D).

 

Som du skriver, er det ikke en hund, man skal slæbe rundt på armen konstant, og han er bestemt mere hundeagtig end menneskeagtig, men han er let at have med rundt mange steder (jeg har ham for eksempel med på arbejde) pga. størrelsen. Jeg har købt en cykelkurv til hunde, og på den måde har jeg ham nærmest med overalt.

 

Ja, jeg er en stor pom-fan, men löwchen lyder også rigtig søde. :-P

 

Det lyder da for øvrigt hyggeligt med den udstilling i Brøndby, det kan være, at jeg også tjekker den ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå okay, jeg troede den ikke var meget for at være alene hjemme :oops:

 

Nu kan jeg se, der findes flere forskellige slags størrelser, tror du at en puddel-toy/toy-pudel ville være det bedste når jeg ønkser en lille hund?

Eller Dværgpudel?

 

Staves det pudel eller puddel? Synes det er forskelligt efter, hvor man kigger :oops:

Personligt ville jeg vælge en Dværg, men hvis du skal kunne have den i en taske når i skal med tog/bus skal du tage en toy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen
Personligt ville jeg vælge en Dværg, men hvis du skal kunne have den i en taske når i skal med tog/bus skal du tage en toy.

 

Jeg tager ud på hundeudstillingen i Brøndby sidst på måneden, der håber jeg er en dværg og en toy, så man kan se størrelserne på dem.

 

Jeg har god tid til at overveje og sætte mig ind i tingene, det er dejlig beroligende, så er jeg sikker på at når jeg så får hund, så er valget det rigtige :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Ud fra dine kriterier igennem dine indlæg, så må jeg sige, at jeg tror, en Jack Russell terrier vil passe godt til dig.

 

Vi har netop for et par uger siden fået sådan en (du kan se billeder af ham i mit fotoalbum og i en tidligere tråd).

 

  • Han er en korthåret hund, så han fælder ikke særlig meget.
  • Han er lille og bliver mellem 25,4 cm og 38,1 cm.
  • Han gør, når han bliver gøet af eller når han bliver ophidset i en 'vild' leg - ellers ikke
  • Vi har en søn på knap 2 år og de to er allerede bedste venner
  • Han vil meget gerne ligge i arm og nusses med
  • Han er utrolig lærenem. Dette var ikke noget vi i forvejen vidste om racen, men det har vist sig meget hurtigt.

Hvis du vil vide mere, må du endelig spørge. Ellers findes der altså også mange andre fantastiske hunderacer. Og jeg er sikker på, at du nok skal finde en, der passer til dit temperament, når du har så mange og gode overvejelser med ind i billedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

^Jeg vil så fraråde en Jack Russell. Da jeg selv skulle have hund, overvejede jeg sådan en, men racerepræsentanten frarådede den som begynderhund og som lejlighedshund.

 

Siden har jeg gået til træning med et par stykker, og jeg må sige, at jeg er glad for, at jeg lyttede til det råd. Det er skønne hunde - ingen tvivl om det, men de er MEGET aktivitetskrævende og svære at få til at lystre. Selvfølgelig er der individuelle forskelle, men en del af dem er altså nogle små atombomber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Jeg vil faktisk sige, at pudel har fanget min interesse, den lyder som en skøn race af, hvad jeg har læst indtil videre og den kan fåes i 4 forskellige størrelser, det er jo dejligt når jeg gerne vil have en lille hund :)

Også kan jeg godt lide at den ikke ligner andre hunde, den er meget speciel i mine øjne ihvertfald.

 

Er der nogle der kan fortælle lidt mere om den?

Hvis det bliver en pudel, så skal det være en toy tror jeg, det er selvfølgelig udfra, hvad jeg har læst, ellers dværg, det er lidt svært at bedømme når man ikke har set dem.

 

Ihh kan slet ikke vente til at jeg skal have hund en dag, det bliver meget værre når man sidder og snakker om hunde :-D

 

Jeg håber, at jeg får set nogle på hundeudstillingen i Brøndby.

Jeg vil stadig kigge på de andre racer som jeg har fået forslået. Jeg tror jeg skal have dem skrevet ned, ellers kan jeg ikke huske dem allesammen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du er vild med Pudel. På udstillingen vil du se dem i de mest underlige klipninger, men hvis du ikke skal udstille kan du vælge en terrierklip, den er nem at holde. hvis du kigger i min profil kan du finde et album med billeder af Groa. Karumski har også billeder af Maggie i hendes profil.

Pudlen er en lille jagtund, den er avlet til vandapport og til at fange småfugle. Den skal arbejde sammen med jægeren, så det er en lærenem og samarbejdsvillig hund.

Den kræver masser af hjernegymnastik, og gerne en del motion. Racen er rigtig god til andre dyr og til børn, men den skal selvfølgelig behandles med respekt lige som andre levende væsner.

Groa er vores første Pudel så vi har meldt os ind i Pudelklubben. det er vi glade for, her kan vi hente hjælp, deltage i div. arrangementer og kurser i soignering.

Link til indlæg
Del på andre sites

På udstillingen vil du se dem i de mest underlige klipninger, men hvis du ikke skal udstille kan du vælge en terrierklip, den er nem at holde. hvis du kigger i min profil kan du finde et album med billeder af Groa. Karumski har også billeder af Maggie i hendes profil.

 

Jeg tror det er rigtigt at advare om pudlernes udseende på udstillinger og måske også den måde de bliver gjort klar på, inden de skal i ringen. Mange vender det hvide ud af øjnene (må indrømme at jeg også synes det er lidt for voldsomt) og omtaler hundene lidt hånligt. Det synes jeg er synd, for pudler er pragtfulde hunde, som i mine øjne, ikke er mere populære end de er, pga. et ufortjent image.

 

Camilla: Et godt råd, hvis du skal hilse på hundene. Spørg lige først om du må røre ved dem. Udstillerne bruger meget lang tid på at ordne pelsen og hvis man nusser dem kan de jo starte forfra, når den "nysgerrige" er gået. Ellers god fornøjelse. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil faktisk sige, at pudel har fanget min interesse, den lyder som en skøn race af, hvad jeg har læst indtil videre og den kan fåes i 4 forskellige størrelser, det er jo dejligt når jeg gerne vil have en lille hund :)

Også kan jeg godt lide at den ikke ligner andre hunde, den er meget speciel i mine øjne ihvertfald.

 

Er der nogle der kan fortælle lidt mere om den?

Hvis det bliver en pudel, så skal det være en toy tror jeg, det er selvfølgelig udfra, hvad jeg har læst, ellers dværg, det er lidt svært at bedømme når man ikke har set dem.

 

Ihh kan slet ikke vente til at jeg skal have hund en dag, det bliver meget værre når man sidder og snakker om hunde :-D

 

Jeg håber, at jeg får set nogle på hundeudstillingen i Brøndby.

Jeg vil stadig kigge på de andre racer som jeg har fået forslået. Jeg tror jeg skal have dem skrevet ned, ellers kan jeg ikke huske dem allesammen :oops:

 

Pudler er dejlige. Vi gik tur med én i går, der er dansk lydighedschampion, så de forstår så sandelig at bruge hovedet osse.

Den lille pudel som Silke og jeg gik tur med i går er vistnok en toy... --Og der skal du tænke på, at SÅ lille en hund har altså spinkle knogler. Så selv om den er glad for børn, så vil den ikke egne sig til at være en hund for mindre børn. Den lille toy, jeg kender, har haft knoglebrud to gange, fordi familiens golden-hvalp kom til at træde på hende... :oops:

 

Udstillingen i Brøndby løber over to dage. Om lørdagen d. 28. juni er det grupperne 1-3-4-6-8 og 10 der bliver vist. Og om søndagen er det grupperne 2-5-7 og 9.

Det står på DKK's hjemmeside: http://www.dansk-kennel-klub.dk/1113

 

Et eller andet sted på siden står der også hvilke hunde der hører til i de forskellige grupper............. Jo, her er den:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Gruppeliste~.pdf

 

Pudlerne hører alle til i gruppe 9. De vises altså om søndagen.

 

Vær opmærksom på, at bedømmelserne starter kl. 10. Der er absolut mest at se på fra kl. 10 og til klokken 12-13. Hvis du ønsker at se pudler, så kan det ikke nytte noget at komme dryssende ved 12-tiden... For på det tidspunkt KAN pudel-bedømmelserne være færdige, og hundene kan være puttet i bure og kasser. Desværre kan man ikke rigtig se nogen steder i hvilken rækkefølge, de forskellige racer bliver bedømt... --Udstillingerne er IKKE specielt til ære for fremtidige hvalpekøbere. Udstillingerne er beregnet til at få vurderet og præmieret resultaterne af de forskellige opdrætteres avl.

Senere på dagen er det mest tophundene, der er i ringene. Og det er selvfølgelig flot at se, men ikke så vigtigt når man kommer for at se -og hilse på- de forskellige racer.

 

Når du kommer til udstillingen, så gør dig selv den tjeneste at købe et katalog. Det koster godtnok omkring en halvtredser. Men så får du en bog med ALLE udstillingens hunde noteret i (i Brøndby-kataloget for 2005 er der 3420 hundenumre...Så der er tale om rigtig mange) . Og der står også navne på opdrætterne og ejernes adresser og telefonnumre.

 

 

Så hvis du finder hunde, som du specielt godt kan lide, så kan du notere det i kataloget. Og når du kommer hjem kan du i god ro og orden ringe og snakke med ejeren eller opdrætteren.

I 2005 var der 7 toypudler, 19 dværgpudler, 16 mellempudler og 10 store pudler tilmeldt.

Og så er der MASSER af andre selskabshunde også i gruppe 9.

 

I kataloget er der også en ringliste hvor der står, hvilke racer, der bliver bedømt i de forskellige ringe, så du hurtigt kan finde hen til de racer, du helst vil se.

 

Uh, jeg får helt lyster... men det er lige den week-end jeg skal til LP-prøve med Silke... Så jeg må vente til september, hvor der er en stor udstilling lige her i Ballerup..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen
Camilla: Et godt råd, hvis du skal hilse på hundene. Spørg lige først om du må røre ved dem. Udstillerne bruger meget lang tid på at ordne pelsen og hvis man nusser dem kan de jo starte forfra, når den "nysgerrige" er gået. Ellers god fornøjelse. :-D

 

 

Det havde jeg også tænkt mig :bigsmile: - udstillerne kan nok blive sure, men det er heller ikke alle hunde der synes det er særligt sjovt en fremmed kommer og siger hej :-D

 

Men jeg skal nok huske på dit råd :-)

 

Hvordan kan det være de bliver behandlet dem sådan? Er det pga. de er stresset over udstillingen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla_Olsen

Birgitta: Tak for din lange beskrivelse, jeg kan se jeg både skal derind lørdag og søndag så :oops:

 

Jeg synes der er mange ting jeg skal huske allerede :-D

 

Jeg vil ihvertfald se, hvor stor forskellen på toy og dværg er, det er meget rart at man kan se det.

 

Jeg er der også kl 10 begge dage, jeg skal have det hele med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta: Tak for din lange beskrivelse, jeg kan se jeg både skal derind lørdag og søndag så :oops:

 

Jeg synes der er mange ting jeg skal huske allerede :-D

 

Jeg vil ihvertfald se, hvor stor forskellen på toy og dværg er, det er meget rart at man kan se det.

 

Jeg er der også kl 10 begge dage, jeg skal have det hele med :-D

 

Jaha! -du lyder som en, der mener det! Jeg har osse rendte til ALT i nærheden, når jeg har søgt hund. --Og det har jeg gjort nogle gange, efterhånden :???:..

 

Og du har jo ikke nogen hund, du skal ud og lufte, så du kan bare slå dig ned på udstillingen og give dig god tid.. :-D

 

Rigtig god fornøjelse!

Og som andre osse har nævnt, så skal du prøve at kikke igennem pelsen og lægge mærke til hunden indeni.. En pudel er altså ikke løveklippet til hverdag.. :lol: "Sku ikke hunden på hårene... " ;-)

 

Hvis pudlen er kortklippet, så er den bare fuld af små fine krøller over det hele.. Det er SÅ sødt.. --Hvalpene på udstillingen ser sikkert sådan ud. (Hundene i hvalpeklasse er altså 6-9 mdr. så det er nærmest unghunde... Der er ikke helt unge hvalpe med på udstilling..)

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste udstillere har nerver på inden de går i ringen, og for mange er det lidt mere end bare en hobby. Selv når man ikke er opdrætter, ender man hurtigt med at gå op i det med liv og sjæl. Fanger tit mig selv i det!

 

Derfor er der også nogle udstillere, der kan være lidt svære at komme i kontakt med. Netop fordi de lige skal sikre sig, at pelsen er helt i top, og at alt er klar. Udstillingerne er ikke det helt gode udstillingsvindue for kommende hundeejere, men du kan absolut godt få noget ud af at tage derud. De fleste af de racer du tidligere har nævnt har din interesse, hører til i gruppe 9.

 

Pudler er en super race. Den har nok bare fået ry for at være en gammel-dame-hund i stil med yorkshire terriers. Sådan må jeg indrømme, at jeg selv tidligere har set dem. Endnu en gang et bevis på, at det langt hen af vejen, er ejeren der gør hunden til det den er. For jeg har i min tid som hundeejer mødt ufatteligt mange søde pudler (og yorkies og andet!), og det er altså en fantastisk hund. Fås i flere størrelser og farvevarianter (selvom det jo ikke er farven der tæller), og er en lærenem hund, der er samarbejdsvillig.

 

Når udstillingen nærmer sig (ca. 7-10 dage inden), vil der på Dansk Kennel Klubs hjemmeside blive lagt et såkaldt PM op på deres hjemmeside, ligesom de der har tilmeldt hunde til udstillingen får det tilsendt. Det er et stykke papir med praktiske meddelelser omkring ringfordeling og i hvilken rækkefølge hundene bedømmes. En dommer dømmer ca. 15-20 hunde i timen. Så kan du nogenlunde regne dig frem til, hvornår du skal være ved hvilke ringe. Du finder PM på dette link http://www.dansk-kennel-klub.dk/1113 - men som sagt først en uges tid forinden.

 

Hvis du stadig skulle være i tvivl om hvilken race der er noget for dig, er DKK's "Før du køber hund" kurser meget roste. Har kun hørt godt om dem. Også fra folk, der fik frarådet første ønsket, og i stedet fik sporet sig ind på, hvilken race der passede til dem og deres livsstil.

 

Endnu en gang god jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...