Hop til indhold

Nogle spørgsmål...


Gæst Tiba
 Share

Recommended Posts

:roll: HEj hej..

 

Har lige nogle spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med... :confused:

 

1) Alene hjemme træning... Fra det øjeblik jeg træder ud ad døren begynder hun hoppe/skubbe ad døren og hyyyyyyyyyyyyyyyyyle for vild.. og hun klistrer ved døren til jeg kommer og åbner... !!

Det siges jo at man netop ikke må gå ind når hun hyler.. hvad gør jeg ?? skal jeg vente til hun er stoppet???

Hvad så hvis hun bliver ved???

Og når jeg kommer ind, skal jeg give hende opmærksomhed?? lidt? meget?

 

2) Er det normal at kaste op efter hun har fået orme kur???

 

3) jeg fandte en grim , lang (ca. 1 cm), brun orm, i min sofa :megaked::mad: Hvad kan det være???? kommer jo nok fra hende af... Har aldrig i mit liv haft orme... hvad skal jeg gør.. Hun fik sin orme kur igår... Er helt hysterisk nu.. Hader orme!!

 

4) hun kommer slet ikke når jeg kalder hvis der er andre mennesker omkring, eller hunde.. hun reagere overhovedet ikke, lige meget med hvilke lyde jeg kommer,... Skal jeg gå over og skælde hende ud, og trække hende væk?? Må jeg gerne en gang i mellem, hvis jeg virkelig skal skælde hende ud, løfte hende en smulle fra huden bag om nakken, og og "kaste" hende lidt væk??? Altså meget blidt selvf. men sådan at hun piver en smule???? Eller er det helt forbudt når hun er så lille (13 uger):?::?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
:roll: HEj hej..

 

Har lige nogle spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med... :confused:

 

1) Alene hjemme træning... Fra det øjeblik jeg træder ud ad døren begynder hun hoppe/skubbe ad døren og hyyyyyyyyyyyyyyyyyle for vild.. og hun klistrer ved døren til jeg kommer og åbner... !!

Det siges jo at man netop ikke må gå ind når hun hyler.. hvad gør jeg ?? skal jeg vente til hun er stoppet???

Hvad så hvis hun bliver ved???

Og når jeg kommer ind, skal jeg give hende opmærksomhed?? lidt? meget?

 

Du går for hurtigt frem, hun er ikke klar til at du går ud af døren endnu, jeg tror hun skal være tryg før, faktisk lyder det som om hun er utryg.

 

Så måske kan du nøjes med at gå ind i et andet rum, lukke døren og åbne den med det samme?

 

Du skal virkeligt dyrke tillid, ingen skæld ud kun ros og lækre godbidder, desværre tror jeg ikke dine 2 uger er nok, hun lyder som om hun får brug for en del mere.

2) Er det normal at kaste op efter hun har fået orme kur???

 

3) jeg fandte en grim , lang (ca. 1 cm), brun orm, i min sofa :megaked::mad: Hvad kan det være???? kommer jo nok fra hende af... Har aldrig i mit liv haft orme... hvad skal jeg gør.. Hun fik sin orme kur igår... Er helt hysterisk nu.. Hader orme!!

 

Jeg mener du skal til dyrlæge med hende, eller i hvert fald skal du ringe til dyrlægen og fortælle om forløbet :-)

 

Hvor har du hende fra, er hun ikke blevet passet ordentligt?

 

4) hun kommer slet ikke når jeg kalder hvis der er andre mennesker omkring, eller hunde.. hun reagere overhovedet ikke, lige meget med hvilke lyde jeg kommer,... Skal jeg gå over og skælde hende ud, og trække hende væk?? Må jeg gerne en gang i mellem, hvis jeg virkelig skal skælde hende ud, løfte hende en smulle fra huden bag om nakken, og og "kaste" hende lidt væk??? Altså meget blidt selvf. men sådan at hun piver en smule???? Eller er det helt forbudt når hun er så lille (13 uger):?::?::?:

 

Du må hvrken skælde hende ud eller rykke i nakkeskindet, det er en af myterne om hundeopdragelse, at moderen er hård, det er de ikke, kun hvis de ikke er sunde.

 

Med hende her, som er usikker og bange må du ikke skælde ud overhovedet, brug lækre godbidder, kog kalkunbryst, lever og hjerte fc, der er opskrifter i tråden om hjemmelavet mad :-)

 

Det er vigtigt at hun ikke nogensinde har grund til at være bange for dig, du skal være positiv hele vejen igennem.

 

Der er andre tråde om hvalpe du også kan læse, og så er der artikler her http://www.hundeliv.dk

 

Bruger du ikke snor?

 

Har du bestilt de bøger du fik anbefalet?

 

Jeg kan oveni anbefale dig Anders Hallgrens Alfasyndromet, den forklarer hvorfor de gammeldags metoder ikke duer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan oveni anbefale dig Anders Hallgrens Alfasyndromet, den forklarer hvorfor de gammeldags metoder ikke duer :-)

 

:5up:

Jeg er igang med den, og den har lært mig meget. Jeg er ikke en god læser, så det går lidt langsomt, men den er informerene, dog mangler jeg eksempler.

Men læs den, den er rigtig god.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

1) Alene hjemme træning... Fra det øjeblik jeg træder ud ad døren begynder hun hoppe/skubbe ad døren og hyyyyyyyyyyyyyyyyyle for vild.. og hun klistrer ved døren til jeg kommer og åbner... !!

Det siges jo at man netop ikke må gå ind når hun hyler.. hvad gør jeg ?? skal jeg vente til hun er stoppet???

Hvad så hvis hun bliver ved???

Og når jeg kommer ind, skal jeg give hende opmærksomhed?? lidt? meget?

 

Så går du for hurtig frem med alene hjemme træningen! Start med få sekunder i starten, ikke minutter - for en hund som ikke kan være alene, kan 1 minut være laaang tid.. start med 2 sek., gentag det rigtig mange gange, øg tiden til 5 sek., gentag det mange gange, så 10 sek., gentag det mange gange - og lige så stille øge tiden. Sørg for ikke at gå for hurtigt frem!

 

Og hvis du kommer til at være væk for lang tid, så lad for alt i verden vær med at gå tilbage mens hun hyler - jah så må hun sidde og hyle færdig .. og når hun så har været stille et par sek., så går du ind - hun må IKKE få succes ved at hyle.

 

Får hun noget at spise/aktivering når du går? Evt en fyldt Kong eller nogle godbidder spredt ud på gulvet. Så hun lige er aktiveret lidt, når du går .. sådan går det nemmest for min hund, hvis hun lige er aktiveret mens jeg går ud af døren. Herhjemme har vi en HELT fast rutine med at der er noget alene hjemme godbidder, inden jeg går. Mine hunde skynder nærmest på mig nu, når de ved jeg skal afsted .. tror gerne de vil have deres godbidder! :lol:

 

En god idé kan også være at hunden ikke kommer med over hele huset - altså jo, selvfølgelig skal den kunne være i hele huset - men fx hvis i sidder i stuen og du skal ud i køkkenet og hente noget, så luk døren til køkkenet mens du henter det, mens hunden venter i stuen - så hun ikke følger med dig overalt. Det har jeg selv gjort ved min hund, da hun havde alene hjemme problemer .. og det har hjulpet :-)

 

(..)

^^ Har lige klippet lidt i dit indlæg, da jeg ikke kan svare på nr 2 & 3. ;-)

 

4) hun kommer slet ikke når jeg kalder hvis der er andre mennesker omkring, eller hunde.. hun reagere overhovedet ikke, lige meget med hvilke lyde jeg kommer,... Skal jeg gå over og skælde hende ud, og trække hende væk?? Må jeg gerne en gang i mellem, hvis jeg virkelig skal skælde hende ud, løfte hende en smulle fra huden bag om nakken, og og "kaste" hende lidt væk??? Altså meget blidt selvf. men sådan at hun piver en smule???? Eller er det helt forbudt når hun er så lille (13 uger):?::?::?:

Du må ikke skælde din hund ud for ikke at komme! Så er du da 11o% sikker på at få ødelagt dét indkald .. uanset hvor længe der går før din hund kommer, så være glad og sjov at komme hen til - også selvom du synes hunden er træls, fordi den ikke kom. Hav nogle godbidder, evt legetøj og ros og vær glad, når hun endelig kommer :5up: men hvis indkaldet slet ikke dur, så lad vær med at have hende løs - løse hunde som ikke lystre ejerne, er nogen som jeg indimellem godt kunne have lyst til at sparke til månen - i den tid hunden er over ved mine hunde, så er det hunden jeg er træt af .. men det er jo faktisk ejeren som skal sparkes til månen! :lol:

 

Så indtil du har styr på din hund, så hold den i snor! Evt en langline, til at træne indkald i - i starten steder uden for meget forstyrrelse.

 

Og jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at tage fat i min hund, i nakken og holde til hun piver, for at skælde ud!! :( Som hovedregl "Ignorer/afled uønsket adfærd - og beløn ønsket adfærd" .. men vil dog sige at der er situationer hvor man ikke bare ignorer, hvis vi kommer i disse situationer, mine hunde og jeg, så går jeg ind og siger et tydligt og bestemt "Nej!" .. og så afleder jeg dem bagefter, så de ikke går tilbage til der hvor de havde en uønsket adfærd..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

1. Du skal måske øve lidt seperation først?

Separation =

- Giv hende noget hun er glad for at beskæftige sig med (kong med frossen fyld, papkasse med legesager og guffer, eller smid en smule guffer på gulvet, osv)

- Gå så bare væk uden fanfare (jo mindre betydning du ligger i det, jo mindre betydning kan hun ligge i det) til et andet rum uden at lukke døren ;)

 

Altså vis hende, at der ikke sker noget når hun er alene - og at der faktisk sker sjove, hyggelige ting, når hun er alene (guffer og opgaver). Hvis nødvendigt, så lav (kog, bag) nogle guffer selv fra kylling eller indmad.

 

Det er godt at nusse omkring en hvalp, for de har brug for kontakt (flokdyr), men pas på med at nusse for meget lige inden du øver den på at være alene. Vær hellere lidt 'ligeglad' med den mindst en 10-15 minutter inden du skal træne den i separation.

 

Alene hjemme = Du kan så bygge på med alene hjemme - hvor du faktisk gcr ud af døren. Hvis nødvendigt, kan du lade være med at lukke døre i første omgang. Byg så langsomt på med at lukke døren lidt i, derefter helt i hvor du åbner med det sammen, derefter et sekund med lukket dør. Kig ikke på hende, sig ikke noget - og forlad hende i rum mange gange om dagen, så hun tilsidst finder ud af, at du faktisk kommer tilbage hver gang.

 

2 og 3 - Fik en dyrelæge kigget på hende. Hvis hun er syg, så kan det gøre hende mere usikker også.

 

4. Straf aldrig. Tal ikke hårdt til hende. Men vis hende med tålmodighed og blid stemme og opmuntring hvordan du gerne vil have at hun gør.

 

Indkald kan du f.eks. øve:

Hav guffer i parat og stå ved hendes side.

Sig hendes navn og giv hende en guf i samme øjeblik hun kigger på dig. Gentag en 5-10 gange. Gentag senere på dagen.

Efterhånden øger du afstanden og siger hendes navn. Når hun kigger, siger du dygtig, og går lidt baglæns (eller viser hende en legsag eller andet) og skaber interesse og når hun kommer over til dig, siger du 'kom' i samme øjeblik hun får en guffer. Leg lidt med hende og ros.

 

Hun skal simpelthen først finde ud af hvad 'kom' betyder og dernærst finde ud af, at det er det bedste i verden at komme hen til dig når du kalder.

 

Hvis du øver hvor der er andre hunde eller mennesker, er det meget svært (ikke kun for hende, men mange hunde). Sørg for at hun kan øve med dig hvor der ikke er så mange distraheringer, derefter kan du bygge på med flere og flere distraheringer (f.eks. hunde langt væk, fugle langt væk).

 

Hvis hun ikke kommer, så kald ikke mere. Hent hende roligt og led hende bort, hvis hun er til gene for andre. Hvis hun ikke er til gene for andre, så gå eventuelt lidt væk og lad som om du finder det mest interessante på jorden (men kald og kig ikke), bare vent til hun kommer og så masser af ros igen - for hun valgte dig over noget som var utroligt spændenden.

 

Hun skal simpelthen guides af dig et trin ad gangen. Hundemoderen har utroligt meget tålmodighed og blidhed, og det er de bedste forudsætninger for hvalpen at lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Mht. separation så lyder det på dig Tiba, som om Tiba ikke engang kan holde ud at du er væk 1 sekund. Vi har/har haft samme problem med vores hund.

 

Her er det vigtig at gå så langt tilbage som overhovedet muligt. Altså måske er Tiba allerede utryg når du nærmer dig døren eller din hånd nærmer sig dørhåndtaget - derfor skal du gøre det en masse gange UDEN at gå ud af døren. Giv hende evt. noget rigtig lækkert imens - fx. en Kong fyldt med leverpostej eller lignende.

 

Hvis hun allerede er utryg det sekund du er ude af syne så kan man gøre det nok så mange gange og bare forværre problemet.

 

Hvis hun er bange når du tager dine nøgler eller jakke/sko på kan du gøre det en masse gange og smide godbidder til hende. Alt sammen UDEN du forlader hende. Altså bare rasle lidt med nøglerne og lægge dem igen eller tage jakke/sko på og af igen med det samme.

 

Problemet er nemlig at hundes utryghed i forbindelse med separationsangst ikke altid først opstår når man er gået, men allerede ved forberedelserne. Derfor skal hunden være tryg ved forberedelserne inden du kan gå til næste skridt - altså at forlade hende og gradvist øge med sekunder af gangen.

 

Rigtig meget held og lykke med træningen! Jeg håber ikke Tiba er ligesom min hund. Han var 5-6 mdr. før han overhovedet kunne tåle at vi var i et andet rum end ham (sekunder). Vi kan slet slet ikke forlade lejligheden i længere perioder endnu, men er kommet så langt at han kan være i et andet rum end os i et par timer og kan tåle at vi er udenfor hoveddøren i 15-20 sekunder. Men han er altså også 8,5 måned nu!!!

 

Jeg håber virkelig ikke du får så store problemer som os... Din Tiba er stadig lille hvalp og måske er hun bare ikke tryg nok ved dig og lejligheden endnu til at du kan starte træningen! Prøv at tag et par dage hvor du ikke går ud ad døren, men laver alle forberedelserne 1000 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke Tiba er ligesom min hund. Han var 5-6 mdr. før han overhovedet kunne tåle at vi var i et andet rum end ham (sekunder). Vi kan slet slet ikke forlade lejligheden i længere perioder endnu, men er kommet så langt at han kan være i et andet rum end os i et par timer og kan tåle at vi er udenfor hoveddøren i 15-20 sekunder. Men han er altså også 8,5 måned nu!!!

 

Jeg føler med jer! Min hund var også seperationsangst, og jeg har nu fået en adfærdsbehandler til at lægge en plan for, hvordan han lærer at være alene hjemme. Vi starter ved 10 sekunder, som er det tidsrum, han p.t. kan være alene uden at gå i panik. Det lyder som om, at jeres situation er endnu værre, men jeg synes, at det er slemt nok!

 

Problemet med min hund er, at han er en "genbrugshund". Jeg er hans tredje hjem efter opdrætteren, og han er kun lidt over et år. I det første hjem havde han nogle rigtig grimme oplevelser med at være alene hjemme (de havde en anden hund, der trynede ham), og i det andet hjem havde de ikke helt forståelse for hans problem, da han ikke ødelægger noget, når han er alene - han bliver bare meget panikket og stresset, og det tror jeg ikke helt, at de kunne se. Han var dog også kun sjældent alene hjemme hos dem. Så der fik han heller ikke lært det. Jeg kunne virkelig ønske, at han fra starten havde fået ordentlig alene-hjemme træning, så jeg ikke skulle træne det med ham nu.

 

Tiba: Jeg kan kun anbefale at gå langsomt frem, det skal nok give pote (:-P) i sidste ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg føler med jer! Min hund var også seperationsangst, og jeg har nu fået en adfærdsbehandler til at lægge en plan for, hvordan han lærer at være alene hjemme. Vi starter ved 10 sekunder, som er det tidsrum, han p.t. kan være alene uden at gå i panik. Det lyder som om, at jeres situation er endnu værre, men jeg synes, at det er slemt nok!

 

Problemet med min hund er, at han er en "genbrugshund". Jeg er hans tredje hjem efter opdrætteren, og han er kun lidt over et år. I det første hjem havde han nogle rigtig grimme oplevelser med at være alene hjemme (de havde en anden hund, der trynede ham), og i det andet hjem havde de ikke helt forståelse for hans problem, da han ikke ødelægger noget, når han er alene - han bliver bare meget panikket og stresset, og det tror jeg ikke helt, at de kunne se. Han var dog også kun sjældent alene hjemme hos dem. Så der fik han heller ikke lært det. Jeg kunne virkelig ønske, at han fra starten havde fået ordentlig alene-hjemme træning, så jeg ikke skulle træne det med ham nu.

 

Tiba: Jeg kan kun anbefale at gå langsomt frem, det skal nok give pote (:-P) i sidste ende.

 

Vi har også haft flere med på råd, men vores problem er at han ikke rigtig reagerer som hunde "bør". Altså det med at udvide tiden gradvist virker ikke rigtig... Han er meget ustabil. Vi havde fx. en periode hvor han kunne være alene 15 min. uden problemer, hvor han bare lå og sov. Og så pludselig efter 14 dage hvor han havde været stabil så begyndte han at pive efter bare nogle sekunder...

 

Vi har haft ham siden han var 8 uger og havde taget 3 uger fri til alene-træningen, men intet hvalp... Det har heller ikke rigtig fungeret med at give ham noget lækkert imens han var alene. Det betød bare at vi udskød hans piven...

 

Det er bare rigtig rigtig træls at have en hund med alene-problemer (især når det kommer til udtryk ved gøen og man bor i lejlighed :( )

 

Mange gange held og lykke med din træning! Du må endelig holde mig opdateret... Det er altid rart at have nogen, der ved hvordan det er at have en hund med alene-problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gange held og lykke med din træning! Du må endelig holde mig opdateret... Det er altid rart at have nogen, der ved hvordan det er at have en hund med alene-problemer.

 

Ja, jeg er også rigtig glad for at kommer herind på nettet og møde forståelse for mine problemer! Jeg er den eneste i min omgangskreds, der har hund, og mine venner kan ikke forstå, at der skulle være et problem. Jeg får kommentarer som "det er bare en hund, gør du nu ikke for meget ud af det", "det er jo ikke et barn" og "min mosters hund kan da sagtens være alene hjemme"... nå, jamen godt for hende, men det kan min altså ikke. Der er heller ikke den store forståelse, hvis jeg må sige, at jeg ikke kan komme til et arrangement, fordi jeg ikke kan få hunden passet. :(

 

Heldigvis har jeg min mor (der også er primær hundesitter), der gerne lægger et forstående øre til mine kvaler. :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er også rigtig glad for at kommer herind på nettet og møde forståelse for mine problemer! Jeg er den eneste i min omgangskreds, der har hund, og mine venner kan ikke forstå, at der skulle være et problem. Jeg får kommentarer som "det er bare en hund, gør du nu ikke for meget ud af det", "det er jo ikke et barn" og "min mosters hund kan da sagtens være alene hjemme"... nå, jamen godt for hende, men det kan min altså ikke. Der er heller ikke den store forståelse, hvis jeg må sige, at jeg ikke kan komme til et arrangement, fordi jeg ikke kan få hunden passet. :(

 

Heldigvis har jeg min mor (der også er primær hundesitter), der gerne lægger et forstående øre til mine kvaler. :-)

 

Stakkels dig - du skal have sådan en: :ae:

 

Jeg kan godt sætte mig ind i, hvor svært det er, når ens omgangskreds bare ikke kan forholde sig til ens problemer... Og det er åbenbart ret udbredt mellem hundefolk og "de andre" :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik hende fra en privat familie der havde mange hvalp.. men hun havde ikke fået orme kur til nu hvor hun er 13 uger gammel...

Ringer til dyr lægen imorgen... :)

 

Jeg har skældt hende lidt... Så må jeg heller lade være inden hun mister tilliden til mig :( Det kan jeg jo ikke have...

 

Jeg fik læst hjemmesiden, men har ikke fået bestilt bøgerne endnu.. Har bare haft travlt med at finde en bolig.. :)

 

Men jeg skriver navne ned på bøgerne.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Får hun noget at spise/aktivering når du går?

 

Nej stiller bare mad skålen frem, men hun spiser slet ikke med mindre jeg sidder næsten lige ved hende, eller sover hvor hun er sikker på jeg er der omkring.

 

 

Jeg gør det samme når jeg smutter på toilette.. eller i bad, men hun hyler også der... Til jeg siger et langt "neeeeej", så bliver hun stille... Men i bad, fordi der går lang tid begynder hun...

 

Er det normalt at hun følger mig konstant??? Også hvis hunsover, hvis jeg bare bevæger mig, følger hun efter :roll:

 

Når jeg har hende løs, kommer hun hvis hun ser at jeg virkelig forlader stedet.. så løber hunmod mig... Men det irriterer mig at hun ikke kommer mens jeg sidder og kalder på hende

Redigeret af Tiba
Link til indlæg
Del på andre sites

1. Du skal måske øve lidt seperation først?

Separation =

- Giv hende noget hun er glad for at beskæftige sig med (kong med frossen fyld, papkasse med legesager og guffer, eller smid en smule guffer på gulvet, osv)

- Gå så bare væk uden fanfare (jo mindre betydning du ligger i det, jo mindre betydning kan hun ligge i det) til et andet rum uden at lukke døren ;)

 

Altså vis hende, at der ikke sker noget når hun er alene - og at der faktisk sker sjove, hyggelige ting, når hun er alene (guffer og opgaver). Hvis nødvendigt, så lav (kog, bag) nogle guffer selv fra kylling eller indmad.

 

Det er godt at nusse omkring en hvalp, for de har brug for kontakt (flokdyr), men pas på med at nusse for meget lige inden du øver den på at være alene. Vær hellere lidt 'ligeglad' med den mindst en 10-15 minutter inden du skal træne den i separation.

 

Alene hjemme = Du kan så bygge på med alene hjemme - hvor du faktisk gcr ud af døren. Hvis nødvendigt, kan du lade være med at lukke døre i første omgang. Byg så langsomt på med at lukke døren lidt i, derefter helt i hvor du åbner med det sammen, derefter et sekund med lukket dør. Kig ikke på hende, sig ikke noget - og forlad hende i rum mange gange om dagen, så hun tilsidst finder ud af, at du faktisk kommer tilbage hver gang.

 

2 og 3 - Fik en dyrelæge kigget på hende. Hvis hun er syg, så kan det gøre hende mere usikker også.

 

4. Straf aldrig. Tal ikke hårdt til hende. Men vis hende med tålmodighed og blid stemme og opmuntring hvordan du gerne vil have at hun gør.

 

Indkald kan du f.eks. øve:

Hav guffer i parat og stå ved hendes side.

Sig hendes navn og giv hende en guf i samme øjeblik hun kigger på dig. Gentag en 5-10 gange. Gentag senere på dagen.

Efterhånden øger du afstanden og siger hendes navn. Når hun kigger, siger du dygtig, og går lidt baglæns (eller viser hende en legsag eller andet) og skaber interesse og når hun kommer over til dig, siger du 'kom' i samme øjeblik hun får en guffer. Leg lidt med hende og ros.

 

Hun skal simpelthen først finde ud af hvad 'kom' betyder og dernærst finde ud af, at det er det bedste i verden at komme hen til dig når du kalder.

 

Hvis du øver hvor der er andre hunde eller mennesker, er det meget svært (ikke kun for hende, men mange hunde). Sørg for at hun kan øve med dig hvor der ikke er så mange distraheringer, derefter kan du bygge på med flere og flere distraheringer (f.eks. hunde langt væk, fugle langt væk).

 

Hvis hun ikke kommer, så kald ikke mere. Hent hende roligt og led hende bort, hvis hun er til gene for andre. Hvis hun ikke er til gene for andre, så gå eventuelt lidt væk og lad som om du finder det mest interessante på jorden (men kald og kig ikke), bare vent til hun kommer og så masser af ros igen - for hun valgte dig over noget som var utroligt spændenden.

 

Hun skal simpelthen guides af dig et trin ad gangen. Hundemoderen har utroligt meget tålmodighed og blidhed, og det er de bedste forudsætninger for hvalpen at lære.

 

Tak for info... Det var rigtig fint den måde du forklarede det på... Det vil jeg prøve.. :)

 

Håber det går lidt stærk det med at alene hjemme.. For jeg vil snart til super marked og handle ind... Og er bange for at stille hende udenfor hvis nogen stjæler hende...

 

Men jeg vil helt klart huske guffen.. Er god til at glemme dem når vi er ude... For hun er heller ikke så guf-glad.. Så det lidt svært . :)

 

Og jeg tror jeg vil starte med at øve hende inden for først.. for der er altid nye dufte der er mere interessant ude..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. separation så lyder det på dig Tiba, som om Tiba ikke engang kan holde ud at du er væk 1 sekund. Vi har/har haft samme problem med vores hund.

 

Her er det vigtig at gå så langt tilbage som overhovedet muligt. Altså måske er Tiba allerede utryg når du nærmer dig døren eller din hånd nærmer sig dørhåndtaget - derfor skal du gøre det en masse gange UDEN at gå ud af døren. Giv hende evt. noget rigtig lækkert imens - fx. en Kong fyldt med leverpostej eller lignende.

 

Hvis hun allerede er utryg det sekund du er ude af syne så kan man gøre det nok så mange gange og bare forværre problemet.

 

Hvis hun er bange når du tager dine nøgler eller jakke/sko på kan du gøre det en masse gange og smide godbidder til hende. Alt sammen UDEN du forlader hende. Altså bare rasle lidt med nøglerne og lægge dem igen eller tage jakke/sko på og af igen med det samme.

 

Problemet er nemlig at hundes utryghed i forbindelse med separationsangst ikke altid først opstår når man er gået, men allerede ved forberedelserne. Derfor skal hunden være tryg ved forberedelserne inden du kan gå til næste skridt - altså at forlade hende og gradvist øge med sekunder af gangen.

 

Rigtig meget held og lykke med træningen! Jeg håber ikke Tiba er ligesom min hund. Han var 5-6 mdr. før han overhovedet kunne tåle at vi var i et andet rum end ham (sekunder). Vi kan slet slet ikke forlade lejligheden i længere perioder endnu, men er kommet så langt at han kan være i et andet rum end os i et par timer og kan tåle at vi er udenfor hoveddøren i 15-20 sekunder. Men han er altså også 8,5 måned nu!!!

 

Jeg håber virkelig ikke du får så store problemer som os... Din Tiba er stadig lille hvalp og måske er hun bare ikke tryg nok ved dig og lejligheden endnu til at du kan starte træningen! Prøv at tag et par dage hvor du ikke går ud ad døren, men laver alle forberedelserne 1000 gange om dagen.

Uhaaa.... Det lyder hårdt.. Jeg håber ikke hun bliver som din..:( Da jeg er alene om hende jo..

 

Sikke en stor mundfuld jeg har taget så. :)

 

 

Lige et andet spørgsmål...

Hvor meget sover hvalpe???? Hun sover konstant med mindre jeg vil ud med hende.. men så snar5t jeg sidder stille, eller foran computer sover hun,,, :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler med jer! Min hund var også seperationsangst, og jeg har nu fået en adfærdsbehandler til at lægge en plan for, hvordan han lærer at være alene hjemme. Vi starter ved 10 sekunder, som er det tidsrum, han p.t. kan være alene uden at gå i panik. Det lyder som om, at jeres situation er endnu værre, men jeg synes, at det er slemt nok!

 

Problemet med min hund er, at han er en "genbrugshund". Jeg er hans tredje hjem efter opdrætteren, og han er kun lidt over et år. I det første hjem havde han nogle rigtig grimme oplevelser med at være alene hjemme (de havde en anden hund, der trynede ham), og i det andet hjem havde de ikke helt forståelse for hans problem, da han ikke ødelægger noget, når han er alene - han bliver bare meget panikket og stresset, og det tror jeg ikke helt, at de kunne se. Han var dog også kun sjældent alene hjemme hos dem. Så der fik han heller ikke lært det. Jeg kunne virkelig ønske, at han fra starten havde fået ordentlig alene-hjemme træning, så jeg ikke skulle træne det med ham nu.

 

Tiba: Jeg kan kun anbefale at gå langsomt frem, det skal nok give pote (:-P) i sidste ende.

 

Ja det håber jeg.. Og hun ryster også for vild når jeg kommer til hende.. og vil bare stikke af fra mig.. :shock: JA må heller tage det med ro så... For tænkte at hun måske lærtre hvis man bare vænnede hende til det men nej... jeg tager det med ro.. for kan slet ikke have når hun græder som hun gør.. og faktisk begynder hun at gø til sidst også... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft flere med på råd, men vores problem er at han ikke rigtig reagerer som hunde "bør". Altså det med at udvide tiden gradvist virker ikke rigtig... Han er meget ustabil. Vi havde fx. en periode hvor han kunne være alene 15 min. uden problemer, hvor han bare lå og sov. Og så pludselig efter 14 dage hvor han havde været stabil så begyndte han at pive efter bare nogle sekunder...

 

Vi har haft ham siden han var 8 uger og havde taget 3 uger fri til alene-træningen, men intet hvalp... Det har heller ikke rigtig fungeret med at give ham noget lækkert imens han var alene. Det betød bare at vi udskød hans piven...

 

Det er bare rigtig rigtig træls at have en hund med alene-problemer (især når det kommer til udtryk ved gøen og man bor i lejlighed :( )

 

Mange gange held og lykke med din træning! Du må endelig holde mig opdateret... Det er altid rart at have nogen, der ved hvordan det er at have en hund med alene-problemer.

 

Uhaaa... JA det minder sgu om hende... JA helt sikkert jeg skriver hvordan det går... Starter en ny tråd senere hen hvor jeg skriver.. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg tror det er godt du tager til dyrelægen. Jeg synes, at det er meget hun sover. Du siger hun ikke er så interesseret i foderet, men spiser hun det hun skal? Hvis hun ikke har det godt, kan det også give udslag i hendes trang til at være hos dig.

 

Hvis hun har det dårligt, så kan du ikke nødvendigvis se det på hende.

 

Du kan tage godbidder med til dyrelægen, så hun får en god oplevelse der.

 

Med hensyn til separationsangsten, så kan du eventuelt alliere dig med en ven. En person bliver hos hvalpen og leger lidt, mens du går et andet sted hen i lejligheden. Tiba må ikke blive holdt tilbage, men skal selv vælge at blive hos din ven. Du kan således bare gå lidt frem og tilbage - uden at gøre en masse ud af det. Hvis hun er ok med det, så kan en ven eventuelt passe hende i din lejlighed mens du er ude at handle.

 

Jeg ved godt du får meget information smidt i hovedet, men håber du kan holde styr på det hele.

 

Jeg vil dog igen sige, at det skader ikke at overveje om du skal beholde hende. Det er ikke for at være ond, men jeg synes det lyder som en stor mundfuld. Samtidigt er det en race, som kræver en erfaren ejer. Tænk over om du har de resourcer der skal til. Jeg synes, at det er flot du tager så mange ting til dig herinde fra og gerne vil hende det bedste. Men det betyder også, at du allerede nu skal tænke fremad og vurdere om du kan give hende det bedste, ikke kun nu, men også om tre uger, nogle måneder osv. Jeg er bare lidt urolig på dine og hendes vegne. ...men håber der bedste ;)

 

Hvis du har pengene liggende, så vil jeg også anbefale dig at kontakte en adfærdsbehandler (evt fra www.paff.dk). Nogle, ikke alle, alene-hjemme problemer kræver at en adfærdsbehandler kommer forbi. Det er ikke sikkert, at det er sandt for dig og Tibas tilfælde, men fordi både du og tiba er ved at lære en masse disse dage, så er der større chancer for at noget ikke går som det skal. En adfærdsbehandler kan fortælle dig en masse om hvad det er der er galt for tiba, hvordan helt præcist hun kan komme igennem det, og samtidigt give dig en masse gode redskaber. Jeg tror det vil være de bedste penge du kan give ud ;)

 

Dejligt, at du bliver herinde. Jeg håber, du finder frem til hvad der er bedst for dig og tiba, hvad end det bliver :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej stiller bare mad skålen frem, men hun spiser slet ikke med mindre jeg sidder næsten lige ved hende, eller sover hvor hun er sikker på jeg er der omkring.

 

 

Jeg gør det samme når jeg smutter på toilette.. eller i bad, men hun hyler også der... Til jeg siger et langt "neeeeej", så bliver hun stille... Men i bad, fordi der går lang tid begynder hun...

 

Er det normalt at hun følger mig konstant??? Også hvis hunsover, hvis jeg bare bevæger mig, følger hun efter :roll:

 

Når jeg har hende løs, kommer hun hvis hun ser at jeg virkelig forlader stedet.. så løber hunmod mig... Men det irriterer mig at hun ikke kommer mens jeg sidder og kalder på hende

 

 

Hov!

 

Lige et spørgsmål: Hvordan er din "energi" er du den stillesiddende type eller har du ild bagi?

 

OK nu bliver jeg lige lidt kradsbørstig ikk? Du kan ikke tillade dig at blive for 5 øre irriteret over en hvalps opførsel!

 

Og slet ikke en hvalp som ikke er vokset op hos dig.

Hun har behov for tryghed og faste rutiner, ro i hverdagen og gode aktiviteter.

 

Prøv at se det fra hvalpens vinkel: HVAD har du at tilbyde, som skal få hende tuil at komme til dig bare fordi du kalder hendes navn?

 

Det er sådan hunde "tænker": Hvad får jeg noget ud af og hvad får jeg ikke noget ud af?

 

Indkald er noget unaturligt for en hund og det skal læres og trænes i alle mulige situationer.

 

At komme på sit navn er præstation - altså den færdige handling og det kan du ikke forvente af hende nu.

 

Du kan starte med at give godbidder mens du siger hendes navn, uden at hun skal gøre noget for dem.

Navn = godbid gentaget mange, mange gange vil give hende en forventning om noget godt, hvis hun kommer på sit navn.

 

13 uger gammel er hun halvt kønsmoden og har så meget andet i hovedet. Plus sin nylige flytning.

tag blidt på hende og giv hende lov til at finde ud af hvordan hendes verden ser ud før du begynder at kræve noget som helst af hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for info... Det var rigtig fint den måde du forklarede det på... Det vil jeg prøve.. :)

 

Håber det går lidt stærk det med at alene hjemme.. For jeg vil snart til super marked og handle ind... Og er bange for at stille hende udenfor hvis nogen stjæler hende...

 

Men jeg vil helt klart huske guffen.. Er god til at glemme dem når vi er ude... For hun er heller ikke så guf-glad.. Så det lidt svært . :)

 

Og jeg tror jeg vil starte med at øve hende inden for først.. for der er altid nye dufte der er mere interessant ude..

 

Jeg er enig med dig i at det ikke er sikkert at stille hende udenfor. Hun kan heller ikke forsvare sig selv hvis en anden hund (eller mennesker) skulle finde på noget. Det er godt du ikke vil det.

 

Jeg glemte også guffer hele tiden i begyndelsen og synes faktisk det var svært at finde rede på mange ting. Man skal selv trænes før man kan træne hunden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst daytime

Får lige lyst til at nævne, at de af os der er alene, og ikke har bil, er nødt til at vælge mellem at lade en helt ny hvalp blive alene hjemme ELLER lade den stå i 2-3 minutter udenfor butikken, HVIS vi vil have noget at spise :mrgreen:

Heldigvis bor jeg i en lille landsby, med rare mennesker, der næsten alle har velafrettede hunde... så det går, men sympatiserer stærkt med ejere med tomme køleskabe og nye hvalpe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Får lige lyst til at nævne, at de af os der er alene, og ikke har bil, er nødt til at vælge mellem at lade en helt ny hvalp blive alene hjemme ELLER lade den stå i 2-3 minutter udenfor butikken, HVIS vi vil have noget at spise :mrgreen:

Heldigvis bor jeg i en lille landsby, med rare mennesker, der næsten alle har velafrettede hunde... så det går, men sympatiserer stærkt med ejere med tomme køleskabe og nye hvalpe ;-)

 

hehe... ja men her ud i kbh.. specielt på amager er der sgu mange af de unge/teenage der godt kunne finde på at stjæle.. synes jeg tit ser efterlysning for de forskellige hvalpe her ude.. så jeg tør ikke... meeeeeen imorgen er jeg nødt til at tage ud og handle så får den lille lov til at være alene.. Der er ikke andet at gør :(

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe... ja men her ud i kbh.. specielt på amager er der sgu mange af de unge/teenage der godt kunne finde på at stjæle.. synes jeg tit ser efterlysning for de forskellige hvalpe her ude.. så jeg tør ikke... meeeeeen imorgen er jeg nødt til at tage ud og handle så får den lille lov til at være alene.. Der er ikke andet at gør :(

 

Ja, man hører jo desværre mange historier om hunde, der bliver stjålet udenfor butikkerne (og nogle bliver brugt til hundekampe GISP :evil: :evil: :evil:) Og især ville jeg være påpasselig med små hunde, eller hunde, som (pga. ry etc.) ville være velegnede til kamphunde. Så en amstaff ville nok være "god" at hapse, så godt, at du ikke vil lade den stå udenfor. Ja, man kan sagtens i de helt små landsbyer, men jeg ville aldrig lade min hund være alene udenfor en butik i Århus hvor jeg bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe... ja men her ud i kbh.. specielt på amager er der sgu mange af de unge/teenage der godt kunne finde på at stjæle.. synes jeg tit ser efterlysning for de forskellige hvalpe her ude.. så jeg tør ikke... meeeeeen imorgen er jeg nødt til at tage ud og handle så får den lille lov til at være alene.. Der er ikke andet at gør :(

 

 

Jeg er selv alene med Silke. Og da jeg fik hende 8 uger gammel, var hun selvfølgelig heller ikke vant til at være alene. Og hun fulgte mig osse, når jeg gik på toilettet eller i bad :lol:. ---Hun kan stadig finde på at rende med mig, når jeg går på toilettet.:-D

 

Indkøb: Jeg købte STORT ind inden jeg fik hende hjem. Og efter den første uge havde jeg en babysitter et par timer, mens jeg cyklede i byen efter en ny forsyning.

Småting blev derefter købt i nærbutikken. Der kunne jeg enten have hende med, -så hun liiiige kunne være alene udenfor i et par minutter mens jeg holdt øje med hende gennem vinduet... Eller hun blev derhjemme mens jeg styrtede af sted i 10-15 minutter... -Men det var først, da hun var dygtig nok til at være alene i kort tid.

 

Hvis du bare går fra hende og lader hende hyyyyle, så risikerer du, at hun vil være endnu længere om at lære at være alene... Og hvis du opgiver at beholde hende, på grund af de problemer, --så forringer du hendes chancer for at finde et nyt hjem hvis hun allerede HAR været i alvorlig panik over at du har forladt hende. Det er typisk noget folk spørger om, -om hunden kan være alene........ --inden man adopterer den...

 

---Ved du noget om, om hun har haft alene-problemer INDEN du fik hende?? --Jeg forstår, at du først fik hende da hun var 13 uger..

 

Hvalpe og søvn: De hunde, jeg har haft, der har sovet mest, ---det er osse de hunde, der er vokset op til at blive de mest rolige og ligevægtige hunde...

Silke sov meget LIDT som hvalp. Og hende har der altid været meget knald på.. Også i dag, hvor hun er en voksen dame på 6 år.

 

Men hvis din lille pige ikke er tryg, så kan hun jo ikke sove når du ikke er der... Og så kan det også sætte spor i hende senere i livet. :(

Hun har så travlt med at holde øje med dig, så når du endelig sætter dig ned og arbejder med noget, --så går hun omkuld af bar træthed og går ud som et lille lys... Det er vist meget naturligt og forståeligt... Det fortæller lidt om HVOR bange hun er for at du skal forlade hende.... :(

 

 

Under alle omstændigheder er det en rigtig god ide at få hende chekket hos en dyrlæge... Alle problemer bliver værre, hvis hun også er syg eller har ondt i mavsen... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...