Hop til indhold

Vil I melde lov-overtrædere? Hvilke?

Recommended Posts

Gæst Missing

I al den debat om listehunde m.m. var jeg ude for en hændelse i dag, hvor jeg kom til at tænke på, om jeg vil/kan melde en overtræder af den del af hundeloven, der vedrører listehunde eller ej. Og hvilke.

Derfor kom jeg til at tænke på HF og hvad I ville gøre? Ville I melde overtrædere? Alle, eller bestemte?

Den oplevelse jeg havde i dag var med den sødeste hvalp (hvilket er endnu mere hjerteknusende) Hvalpen var amerikansk bulldog/amstaff blanding. Den er købt af en meget uvidende førstegangshundeejer, der ikke var klar over, at det er en ulovlig blanding. Denne hund er opvokset i en container. Dens søskende døde i selv samme container. Den nye hundeejer erhvervede hunden for at redde den. Hvalpen var ikke chippet (go figure)

Jeg har tænkt og tænkt på den hvalp. Den fremtidsudsigter er ikke gode. Ejeren er bestemt ikke egnet til at tage sig af den, den ophav er tvivlsomt, dens opvækst ikke god. Åh mit hjerte bløder for den lille stakkel.

Det hele er overværet i en dyrlægekonsultation, så jeg lader dem om evt videre handling. Men ville I gøre noget? Hvad? Hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg ikke ud fra at dit spørgsmål kun omhandler listehunde :blink:

Men jeg oplevede idag en løs hund der rendte rundt uden hverken halsbånd eller ejer. Og den har gjort det i længere tid.

Hunden fejlede tilsyneladende intet.

Men fandt jeg ud af at ejeren vidste at den rendte rundt for sig selv, ja, så kunne jeg godt finde på at melde det. Men politiet gider jo ikke gøre noget ved det. Så skulle man selv indfange hunden og så bringe den til et pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg ikke ud fra at dit spørgsmål kun omhandler listehunde :blink:

Men jeg oplevede idag en løs hund der rendte rundt uden hverken halsbånd eller ejer. Og den har gjort det i længere tid.

Hunden fejlede tilsyneladende intet.

Men fandt jeg ud af at ejeren vidste at den rendte rundt for sig selv, ja, så kunne jeg godt finde på at melde det. Men politiet gider jo ikke gøre noget ved det. Så skulle man selv indfange hunden og så bringe den til et pension.

Jeg tænkte nok specifikt listehunde, fordi jeg har den lille hvalp og dens videre skæbne i baghovedet :genert: Men andre svar er da også velkomne :)

Løse hunde generelt vil jeg altid prøve at indfange og indlevere (og har gjort flere gange)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Nej - det ville jeg ikke. En her tæt på os overholder den heller ikke, men jeg under hende gerne, at hun kan gå en tur med sin hund uden mundkurven på...jeg er hunderæd for hunden, fordi den altid opfører sig meget voldsomt, når jeg går forbi dens have, men den er altid i snor uden for grunden og den har aldrig gjort nogen noget.

Generelt er jeg stor modstander af at anmelde andre for alt muligt - især hvis det der evt er mindre lovligt ikke går ud over andre.

Jeg har anmeldt en person en enkelt gang for overtrædelse af dyreværnsloven, men der var det også så grelt, at tårerne trillede da jeg så det - den hest, der stadig havde en mulighed for at overleve, købte jeg og da jeg trillede ud af gårdspladsen ringede jeg til kredsdyrlægen og politiet.

Manden jeg anmeldte var desværre gode venner med kredsdyrlægen, så da de rigtige personer dukkede op, var stalden ryddet og der var ingen beviser tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg gjort flere gange. Det er da synd for hunden at den render rundt uden at nogen tager sig af den.

Ja bestemt - det er vi helt enige i.

Og det er ikke for at forsvare mig selv for ikke at gøre det, men det er svært at indfange en hund uden halsbånd når man selv står med en hund.

Havde den været sølle og mager havde jeg bestemt gjort noget. Men den ser ud til at komme hjem til spisetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og nej :hmm:

Ja hvis hunden er løs og gå i flæsket på MIN hund! Så ville jeg overhovedet ikke tøve!!

Nej hvis hund og ejer ingenting har gjort, end blot krydset min vej. Bryder mig overhovedet ikke om den nye lov! For den har faktisk gjort MIG nervøs når jeg møder en muskel lignende hund uden kurv :genert: frygteligt for ja, frygt smitter som pesten! Men det skal kræet da ikke lide under!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke drømme om at anmelde folk for f.eks. ikke at have mundkurv på deres listehund eller for at slippe den løs et eller andet sted. Jeg synes loven er gak-gak. Jeg får ondt i hovedet af så meget idioti samlet i en og samme lov :evil:

Hvis et dyr (listehund eller ej) direkte blev udsat for misrøgt ville jeg anmelde det lige på stedet.

Hvis en listehund angreb min hund ville den få en størrelse 38 lige i bøtten og så måtte vi tage den derfra...ok, den skæbne ville også ramme en ikke-listehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede engang, ikke en hund, men andre dyr der i mine øjne blev misrøgtet. Men det var helt umuligt. Jeg blev omstillet og henvist til andre så mange gange at jeg til sidst opgav. Med rigtig dårlig samvittighed til følge. Heldigvis har dyrene det meget bedre i dag, så andre har nok handlet.

Ville dog aldrig melde hvis hverken dyr eller mennesker var udsatte.

Løven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne nok finde på at anmelde en ejer af en hund som angreb min, og gjorde skade, og ejeren ikke ville betale dyrlæge eller lignende. Eller hvis det var et meget voldsomt angreb, ville jeg melde det til dogwarden (som I jo så ikke har i DK) og så kunne de tale med dem og mundkurv etc, og evt afgøre om det skulle meldes til politiet for at få en kontrol-dom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg kunne nok finde på at anmelde en ejer af en hund som angreb min, og gjorde skade, og ejeren ikke ville betale dyrlæge eller lignende. Eller hvis det var et meget voldsomt angreb, ville jeg melde det til dogwarden (som I jo så ikke har i DK) og så kunne de tale med dem og mundkurv etc, og evt afgøre om det skulle meldes til politiet for at få en kontrol-dom.

Jeg ville også anmelde et overgreb - min grund til det er, at jeg har oplevet en hund, der gentagne gange overfaldte andre hunde...de 3 første tilfælde var aldrig blevet meldt...sådan en ejer/hund burde være blevet stoppet før, hvis det var muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det måske bare mig der er uvidende, men vil du ikke fortælle hvad dogwarden er, og hvad de gør?

Løven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det måske bare mig der er uvidende, men vil du ikke fortælle hvad dogwarden er, og hvad de gør?

Løven.

De tager sig af lovovertrædelser der har med hunde at gøre.. de hedder nu vist nok animal wardens nu, og skal tage sig af sager om andre dyr også :hmm:

Ikke mishandling, som hører under RSPCA, men herreløse hunde, støj-gener fra gøende hunde, folk der ikke samler op efter sig, folk der ikke har deres hunde under kontrol osv.

"hundefanger" på godt dansk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om jeg vil anmelde noget? Kommer an på hvad det er. Hvis det bare er en hund der ikke går med mundkurv bare fordi Makkelsen synes at det skal den, er det ikke mit problem.

Men et bestemt sted er mine hunde blevet angrebet henved 10 gange af en der har sin hund løs i en park hvor der er påbud om snor, så ham melder jeg nok, idet enhver form for dialog har vist sig umulig.

Ellers foretrækker jeg at søge at løse problemet med dialog først.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund der umotiveret overfalder andre hunde og bider hul, skal meldes og jeg er fuldstændig ligeglad med hvilken hund der er tale om. Jeg har en enkelt gang ladet mig nare af en særdeles brødebetynget ejer som jeg forsøgte at hjælpe, istedet for at anmelde, og det resulterede i at endnu en hund blev angrebet og bidt.

At melde en listehund for ikke at bære mundkurv og snor (hvis den altså ikke virker truende) synes jeg er at gå i for små sko, ligesom jeg ikke kunne finde på at melde folk der ikke har kontrol over deres løse hunde. Så længe det ikke er noget der går ud over min hund, så må folk selv afgøre hvad deres samvittighed byder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund der umotiveret overfalder andre hunde og bider hul, skal meldes og jeg er fuldstændig ligeglad med hvilken hund der er tale om.

Jeg anmeldte den dansk-svenske gårdhund der bed Petrine

En vild kamphund der gik løs uden mundkurv (og åd katte)

Hustruvold hos naboen

Nogen der sad og legede med våben og ikke havde trukket gardinerne for (et halvt år senere døde en af et vådeskud i den lejlighed)

Vanrøgt af barn (det var så ikke politiet)

En del bølle-ting, som dem der satte ild i kælder, dem der tæskede dame på cykel etc

Der er absolut intet andet sket, end jeg har været til grin

...så nej, et mord vil jeg reagere, men ellers ikke :evil:

Redigeret af Petrine
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at havde jeg været den nye hundeejer, så havde jeg ikke købt hunden, men meldt vedkommende...men jeg ved det ikke (jo jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke havde købt den, for det havde været vand til sælgers mølle og jeg støtter ikke hundefabrikker/hundehandlere) På den ene side, skal hvalpen have en chance, men på den anden side, er jeg meget i tvivl om, hvilket liv den vil få med den baggrund :( Hvis jeg anmeldte sælger, så ville hvalpen blive aflivet. Hvis ikke, hvilke hænder vil den så ende i? (rent hypotetisk, da hunden jo er overdraget til den her meget grønne hundeejer og jeg ikke ved, hvad det videre forløb bliver)

Jeg ser stadig folk uden mundkurv på listehunde, og dem vil jeg ikke drømme om at melde, med mindre der er tale om hunde, der overfalder andre (men der går andre racer heller ikke fri)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at havde jeg været den nye hundeejer, så havde jeg ikke købt hunden, men meldt vedkommende...men jeg ved det ikke (jo jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke havde købt den, for det havde været vand til sælgers mølle og jeg støtter ikke hundefabrikker/hundehandlere) På den ene side, skal hvalpen have en chance, men på den anden side, er jeg meget i tvivl om, hvilket liv den vil få med den baggrund :( Hvis jeg anmeldte sælger, så ville hvalpen blive aflivet. Hvis ikke, hvilke hænder vil den så ende i? (rent hypotetisk, da hunden jo er overdraget til den her meget grønne hundeejer og jeg ikke ved, hvad det videre forløb bliver)

Jeg ser stadig folk uden mundkurv på listehunde, og dem vil jeg ikke drømme om at melde, med mindre der er tale om hunde, der overfalder andre (men der går andre racer heller ikke fri)

Jeg kunne ikke drømme om at melde en ejer som gøre havde vedkommende kan for sin hund, eller listehunde ejere som kommer gående fredeligt med deres hund uden mundkurv, eller går med deres hund løs hvor vi andre også kommer med vores løse hunde ..Men er der tale om misrøgt, mishandling, så vil jeg ikke tøve et sekund med at anmelde vedkommende

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har politianmeldt eén gang.

For nogle år siden blev der i DBA annonceret med Pittbull-blandings-hvalpe i min by i et kvarter, hvor der var ret mange "slemme" hunde.

Jeg ringede til politiet og fortalte om annoncen og at Pittbull var ulovlige i DK. Politiet ringede tilbage til mig senere på dagen. De havde besøgt sælgeren og denne var en sød ung pige (sagde politiet) - og hvalpene var søde Labradorhvalpe.

Jeg spurgte dem om, om de virkelig troede på det - og det gjorde de :shock:

At annoncen lød på Pittbull blandinger var en fejl - havde den unge søde pige sagt :stupid:

Tjah, man ved ikke lige hvad man skal mene om at det er politiet der skal sørge for at hundeloven bliver overholdt, når man hører historier som din. :???:

Jeg ønsker mig et dyrepoliti til Jul. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites