viviansen Skrevet November 6, 2010 Rapporter Share Skrevet November 6, 2010 Nu ved jeg jo , at der er rigtig mange super dygtige hundefolk som træner seriøst herinde, så spørger jer lige lidt til råds. My og jeg går til træning en gang om ugen hvor vi træner forskellige hundetricks og det hygger vi os begge med. My er meget motiveret, omend de sidste par gange har båret præg af, at vejret er blevet koldere, og jeg synes egentlig hun er ret lærenem. Mit problem er, at vi i nogle øvelser ligesom ikke kan komme videre fra lokning med godbid. F.eks træner vi kravle og My er blevet rigtig dygtig til dette og kan kravle et pænt stykke uden måsen ryger op MEN kun når jeg holder godbiden foran næsen af hende. Det er jo meningen, at hun skal kunne kravle hen til mig når jeg giver kommando/håndtegn men dette er vi slet ikke i nærheden af selv om vi efterhånden har øvet dagligt i 4 uger. Hvis jeg ikke har godbiden i hånden flytter hun sig simpelthen ikke ud af stedet:cry: Jeg har prøver, at snyde hende ved, at lade som om jeg har en godbid i hånden for, at få mulighed for at give beløning med den anden hånd. Det virker så længe hun tror godbiden er i hånden ellers stopper hun. Jeg har prøvet at have godbidden et lille stykke, 10 cm, foran hendes næse men så rejser hun sig og løber efter den. Jeg har introduceret afstands belønning og det virker i andre situationer men ikke her. Og jeg har prøvet target stick men her rejser hun sig også, jeg har prøvet og vente og vente for at kunne klikke for bare lidt bevægelse fremad men det kommer bare ikke, så jeg er simpelthen tom for ideer:roll: Så hvis der er nogle kloge hoveder derude er vi meget modtagelig for input så vi kan komme videre med øvelsen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ixia Besvaret November 6, 2010 Rapporter Share Besvaret November 6, 2010 rigtig godt indlæg.... :banan: Jeg har præcis det samme problem med min ene hund. :stupid: Så glæder mig til at høre, hvad folk skriver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 7, 2010 Rapporter Share Besvaret November 7, 2010 Du skriver, at du har prøvet med en targetstick - men har du indlært target, så hun virkelig forstår det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 7, 2010 Rapporter Share Besvaret November 7, 2010 Du kan øve dette: "Guid" hende med en tom hånd, holdt som om der er godbid i. Når hun opdager der ingen godbid er får hun lynhurtigt en fra den anden hånd/pose/skål eller andet. Hun skal f.eks. bare berøre din hånd stående eller siddende, hun skal ikke lave en øvelse. Sådan at du udenfor en øvelse øver "Vi kan med tom hånd fordi der kommer en godbid fra den anden hånd lige straks" som et selvstændigt forståelsesmoment. Det er egentligt sådan targetstick burde fungere. Du har muligvis øvet på det samme stadium i indlæringen for lang tid, så din hund er låst fast i at det skal se ud på den måde det gjorde i starten. Det er vigtigt at rykke rimelig hurtigt videre for at undgå denne misforståelse hos hundene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret November 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 7, 2010 Hun følger fint efter target sticken men rejser sig for, at følge den:confused: og det duer jo ikke her. Vil prøve den øvelse, som Ninja mor forslår selvom hun umiddelbart, i andre øvelser, er rigtig nem og få til at følge min hånd uden godbid, f.eks i nikke, som vi startede med på samme tid, som kravle. Men måske "sidder" hun ligesom fast i at det er sådan det skal gøres. Det har med My altid været rigtig svært at komme skridtet fra håndtegn til verbal kommando, hun er helt sikkert meget mere visuel end verbal orienteret. Men rigtig dejligt med noget input! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 7, 2010 Rapporter Share Besvaret November 7, 2010 Det er et super forslag, Ninjamor kommer med. Jeg tror også du fremover skal være opmærksom på hvor meget hjælp du giver indledende i en øvelse og hvor hurtigt du holder op med at lokke. Skriv det eventuelt ned og før træningsdagbog. Det er min oplevelse, at hvis man lokker i længere tid, så er overgangen sværere end hvis man forholdsvist hurtigt faser lokningen ud. Det har jeg eks. oplevet i feltet, hvor det tog evigheder for os at gå fra target i midten til uden. Hun forstod det simpelthen ikke og jeg tror jeg har gjort hende afhængig af hjælpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Det er et super forslag, Ninjamor kommer med. Jeg tror også du fremover skal være opmærksom på hvor meget hjælp du giver indledende i en øvelse og hvor hurtigt du holder op med at lokke. Skriv det eventuelt ned og før træningsdagbog.Det er min oplevelse, at hvis man lokker i længere tid, så er overgangen sværere end hvis man forholdsvist hurtigt faser lokningen ud. Det har jeg eks. oplevet i feltet, hvor det tog evigheder for os at gå fra target i midten til uden. Hun forstod det simpelthen ikke og jeg tror jeg har gjort hende afhængig af hjælpen. Er meget enig Det med at føre en træningslogbog er et rigtig godt redskab. Jeg bruger det selv meget til tider, i sær når det gælder indlæring af en ny øvelse, så jeg kan følge med i hvordan det går. Ligesom Siri er inde på, så tror jeg at vi til tider kommer til at gøre hunden al for afhængig af den hjælp vi giver.. Håber at det råd ninjamor er kommet med, kan hjælpe dig lidt på vej:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg vil helt sikkert gå i gang med den øvelse Ninjamor forslår:5up: for det er også i andre øvelser vi støder på denne vanskelighed. Nu er jeg ikke særlig erfaren udi det her træning så kunne i prøve, at uddybe hvad i helt præcist notere i træningslogbogen og hvordan i efterfølgende bruger det? eller måske findes der en bog man kan læse om emnet? Det lyder til at være en rigtig spændende metode. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg vil helt sikkert gå i gang med den øvelse Ninjamor forslår:5up: for det er også i andre øvelser vi støder på denne vanskelighed. Nu er jeg ikke særlig erfaren udi det her træning så kunne i prøve, at uddybe hvad i helt præcist notere i træningslogbogen og hvordan i efterfølgende bruger det? eller måske findes der en bog man kan læse om emnet? Det lyder til at være en rigtig spændende metode. på www.hundogtræning.dk kan man hente træningslogbog/dagbog. Det er et skema hvor du skriver hvilke mål du har med øvelsen.. Her kan du så skrive delmål 1, 2, 3 osv. osv. svare på hvordan du vil indlære det, og så kan du skrive hvornår du har trænet, hvor henne i trænede, var der forstyrrelser og hvad er næste mål.. sådan lidt i korte træk. Jeg kan godt have en tendens til at træne lidt ala det samme i for lang tid, altså køre i det samme spor. Når Caia skal lære en ny HTM position skriver jeg det overordnet mål ned, dernæst skriver jeg hvad første fokus område er osv osv. Jeg skriver så hvornår vi har trænet, hvordan det er gået, og hvad der skal gøres bedre næste gang. Jeg kan så gå tilbage og se udviklingen i træningen samt holde mig selv lidt i ørene hvilket der også skal til engang imellem Håber det hjalp lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Det hjalp rigtig meget! kan godt se det vil være en stor hjælp til, at holde focus på det overordnede mål så man undgår, at træne de enkelt dele til bevidstløshed så hunden tror den ved hvad den skal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 på www.hundogtræning.dk kan man hente træningslogbog/dagbog. Det er et skema hvor du skriver hvilke mål du har med øvelsen.. Her kan du så skrive delmål 1, 2, 3 osv. osv. svare på hvordan du vil indlære det, og så kan du skrive hvornår du har trænet, hvor henne i trænede, var der forstyrrelser og hvad er næste mål.. sådan lidt i korte træk. Jeg kan godt have en tendens til at træne lidt ala det samme i for lang tid, altså køre i det samme spor. Når Caia skal lære en ny HTM position skriver jeg det overordnet mål ned, dernæst skriver jeg hvad første fokus område er osv osv. Jeg skriver så hvornår vi har trænet, hvordan det er gået, og hvad der skal gøres bedre næste gang. Jeg kan så gå tilbage og se udviklingen i træningen samt holde mig selv lidt i ørene hvilket der også skal til engang imellem Håber det hjalp lidt Hvor ligger den? Kan ikke finde den... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hvor ligger den? Kan ikke finde den... Kan faktisk heller ikke finde den der inde.. Vi havde en tråd i starten af året, hvor flere af os skrev om vores mål, og her var der et link til hvor man kunne finde det inde på hund og træning. Lonny må næsten vide det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst michelle150 Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Nu ved jeg jo , at der er rigtig mange super dygtige hundefolk som træner seriøst herinde, så spørger jer lige lidt til råds. My og jeg går til træning en gang om ugen hvor vi træner forskellige hundetricks og det hygger vi os begge med. My er meget motiveret, omend de sidste par gange har båret præg af, at vejret er blevet koldere, og jeg synes egentlig hun er ret lærenem. Mit problem er, at vi i nogle øvelser ligesom ikke kan komme videre fra lokning med godbid. F.eks træner vi kravle og My er blevet rigtig dygtig til dette og kan kravle et pænt stykke uden måsen ryger op MEN kun når jeg holder godbiden foran næsen af hende. Det er jo meningen, at hun skal kunne kravle hen til mig når jeg giver kommando/håndtegn men dette er vi slet ikke i nærheden af selv om vi efterhånden har øvet dagligt i 4 uger. Hvis jeg ikke har godbiden i hånden flytter hun sig simpelthen ikke ud af stedet:cry: Jeg har prøver, at snyde hende ved, at lade som om jeg har en godbid i hånden for, at få mulighed for at give beløning med den anden hånd. Det virker så længe hun tror godbiden er i hånden ellers stopper hun. Jeg har prøvet at have godbidden et lille stykke, 10 cm, foran hendes næse men så rejser hun sig og løber efter den. Jeg har introduceret afstands belønning og det virker i andre situationer men ikke her. Og jeg har prøvet target stick men her rejser hun sig også, jeg har prøvet og vente og vente for at kunne klikke for bare lidt bevægelse fremad men det kommer bare ikke, så jeg er simpelthen tom for ideer:roll: Så hvis der er nogle kloge hoveder derude er vi meget modtagelig for input så vi kan komme videre med øvelsen! Jeg har ikke lige læst de andre svar, men det der med, at du endten har gdbidden i den anden hånd, end den hun tror, eller at du slet ikke har nogen godbid før hun har gjort det du siger, det tror jeg du skal starte med i de lette trick først. For eksempel ved sit, dæk, slalom mellem benene osv eller hvad hun nu kan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Må jeg låne din tråd vivi? Har et lignende problem jeg skulle til at stille spørgsmål til, men måske der ikke er grund til at lave to tråde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Ja, det skal du være meget velkommen til:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Mit er også i kravle og så også i bukke. Begge fordi jeg ikke har været hurtig nok til at fjerne håndtegn/guiding. Targetstick har jeg aldrig brugt, så tvivler på det vil hjælpe nu. I bukke er det ligemeget hvad jeg gør med hånden, så bukker han, men er hånen stille rører han sig ikke. Det er MEGET tydeligt at jason godt VED hvad "Bukke" betyder, for jeg har nogle gange lavet håndtegn til halse, dæk eller sit, men hvis jeg samtidig siger "bukke", ja så bukker han. Kravle kan jeg rykke hånden 30 cm væk, fra ham, men det har taget LANG tid - vi taler et halvt års tid før han er kommet så langt at han ikke bare rejser sig :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 9, 2010 Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Mit er også i kravle og så også i bukke. Begge fordi jeg ikke har været hurtig nok til at fjerne håndtegn/guiding. Targetstick har jeg aldrig brugt, så tvivler på det vil hjælpe nu. I bukke er det ligemeget hvad jeg gør med hånden, så bukker han, men er hånen stille rører han sig ikke. Det er MEGET tydeligt at jason godt VED hvad "Bukke" betyder, for jeg har nogle gange lavet håndtegn til halse, dæk eller sit, men hvis jeg samtidig siger "bukke", ja så bukker han. Kravle kan jeg rykke hånden 30 cm væk, fra ham, men det har taget LANG tid - vi taler et halvt års tid før han er kommet så langt at han ikke bare rejser sig :stupid: Det lyder som om det er samme årsag til problemet -altså at du har været for langsom til at fjerne lokningen. Har du nogensinde frishapet ham eller trænet operant indlæring? Det er rigtig god træning, der får hundene til at tænke i løsninger og ofte tilbyde adfærd af sig selv. Hvis du har 5 minutter, så læs lige den her artikel omkring lokning og klikkertræning. Det har ikke så stor betydning om du klikkertræner eller ej - så længe du bare bruger en anden belønningsmarkør (som eks. dygtig). pointen i artiklen er den samme uanset;-) http://www.canis.no/ekurs/11-dk-klikkertraening-og-lokning.html I den her artikel står der noget omkring firshaping: http://www.schnauzers.dk/artikler/Intoduktion%20til%20Shaping%20og%20brugen%20af%20klikker.pdf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 9, 2010 Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Hun følger fint efter target sticken men rejser sig for, at følge den:confused: og det duer jo ikke her. Hvis du flytter sticken for hurtigt - altså for langt væk, så My ikke kan nå at berøre den, så vil hun rejse sig for at kunne nå. Så, vær meget obs på ikke at flytte den længere væk end hun stadig kan nå den - trææææk den hellere langsomt fra hendes snude, så du nærmest hiver hende med Jeg går ud fra at du har belønnet den mindste bevægelse i ønsket retning? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret November 9, 2010 Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Kan faktisk heller ikke finde den der inde.. Vi havde en tråd i starten af året, hvor flere af os skrev om vores mål, og her var der et link til hvor man kunne finde det inde på hund og træning. Lonny må næsten vide det... Gå ind på www.hundogtraening.dk til venstre er der et panel hvor der står "artikler"; klik på "systematiser din træning". I et panel til højre, er der logs og træningsbeskrivelser, mm. både udfyldte eksempler og blanke til eget brug:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret November 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Juhu, vi har bevægelse fremad:banan:My følger nu min TOMME hånd hvergang, endnu kun få cm, så stopper hun og kigger på mig "er det det her jeg skal?" men vi er kommet ud af dødvandet så det er super! Vi har trænet den øvelse, som Ninjamor forslog og den var der lige med det samme, hun kender den jo også fra target sticken. Vi har også fået en side gevinst i hoppe øvelsen hvor My skal hoppe igennem mine arme, før sprang hun kun når jeg kastede en godbid nu springer hun uden:banan: Jeg oplever dog hun er lige lovlig fokuceret på, at få sin godbid for når jeg ikke kaster godbiden men hun springer på kommando så er der ikke meget fart over feltet, hun vender sig om med det samme hun er kommet over og står bare og venter på beløning, så måske skulle jeg prøve afstands beløning her:hmm: Ninjamor den øvelse du forslog skal vi forsætte med den evt ved, at sætte kravet lidt op så hun skal følge hånden eller hvordan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret November 9, 2010 Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Det lyder som om det er samme årsag til problemet -altså at du har været for langsom til at fjerne lokningen. Har du nogensinde frishapet ham eller trænet operant indlæring? Det er rigtig god træning, der får hundene til at tænke i løsninger og ofte tilbyde adfærd af sig selv. Hvis du har 5 minutter, så læs lige den her artikel omkring lokning og klikkertræning. Det har ikke så stor betydning om du klikkertræner eller ej - så længe du bare bruger en anden belønningsmarkør (som eks. dygtig). pointen i artiklen er den samme uanset;-) http://www.canis.no/ekurs/11-dk-klikkertraening-og-lokning.html I den her artikel står der noget omkring firshaping: http://www.schnauzers.dk/artikler/Intoduktion%20til%20Shaping%20og%20brugen%20af%20klikker.pdf Jeg lokker aaaalt for meget - har en klikker, men har aldrig brugt det ordentligt - han tilbyder INTET udover de øvelser han kender eller jeg lokker ham til Jeg læser lige det igennem som du har linket til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 9, 2010 Rapporter Share Besvaret November 9, 2010 Juhu, vi har bevægelse fremad:banan:My følger nu min TOMME hånd hvergang, endnu kun få cm, så stopper hun og kigger på mig "er det det her jeg skal?" men vi er kommet ud af dødvandet så det er super! Vi har trænet den øvelse, som Ninjamor forslog og den var der lige med det samme, hun kender den jo også fra target sticken. Vi har også fået en side gevinst i hoppe øvelsen hvor My skal hoppe igennem mine arme, før sprang hun kun når jeg kastede en godbid nu springer hun uden:banan: Jeg oplever dog hun er lige lovlig fokuceret på, at få sin godbid for når jeg ikke kaster godbiden men hun springer på kommando så er der ikke meget fart over feltet, hun vender sig om med det samme hun er kommet over og står bare og venter på beløning, så måske skulle jeg prøve afstands beløning her:hmm: Ninjamor den øvelse du forslog skal vi forsætte med den evt ved, at sætte kravet lidt op så hun skal følge hånden eller hvordan? Jeg er nok lidt i tvivl om, hvad du mener. Men, hvis hun kan kravle lidt på tom hånd, så gå videre cm for cm og beløn fra anden hånd eller med "belønningsfelt" = Synligt udlagt godbid noget væk. Det kan du også prøve med spring gennem arme, så skal der nok komme fart på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts