Hop til indhold

Recommended Posts

I dag blev jeg sur på Luna, og det over noget hun slet ikke kan gøre for :oops:

Luna har jo været syg det meste af sin "ungdom" og det har givet os lidt problemer med hensyn til at det at gå pænt. Luna's miljøtræning er ikke god nok i vores nærområde fordi hun altid har skulle holdes i ro og ikke har måtte gå mere end i 10 minutter ad gangen.

Fra Juni af har vi så måtte begynde at øge hendes motion, men har hele tiden skulle holde øje med at hun ikke begyndte at hoste igen. Det er gået rigtig fint, og derfor tænkte jeg, at nu er det på tide at vi rigtig kommer i gang med at træne det her med at gå pænt.

Men for at en hund skal kunne gå pænt, så kræver det altså at den ikke har for meget overskudsenergi, så derfor begyndte vi at gå i skoven en del, at gå på marken i hendes lange line, og at lege, for ligesom at sørge for at hun blev krudtet af.

Det har så resulteret i, at hun nu halter, og i sidste uge løb hun ind i en jernstang med det ben hun i forvejen har ondt i, så nu er hun også begyndt at halte på det andet ben fordi hun kompenserer.

Jeg syntes det er så ufatteligt synd for hende, at hun ikke bare kan være en "normal" hund, men nogen gange bliver jeg altså også voldsomt irriteret på hende, hvorfor kan hun ikke bare være en "normal" hund, så vi kan foretage os det samme som alle andre, nyde vores daglige gåture, lege uden hele tiden at tænke over om det bliver for meget for hendes lunger eller nu hendes ben...

Jeg ved at det er enormt egoistisk tænkt af mig, men det er altså frustrerende at have en unghund på knapt to år hvor du konstant må sætte det hele på standby...

I dag havde vi en aftale med en om at vi skulle i skoven med hundene, men denne aftale måtte jeg aflyse fordi Luna haltede, og der er bare så mange aftaler og træningsgange jeg har måtte aflyse pga. sygdom...

Puha, det hjalp altså at få det ned på skrift :-D

Nu sidder jeg så her og tænker, skal jeg overhovedet trykke på "send", for jeg har det rent faktisk allerede meget bedre, jeg havde vist bare lige brug for at få luft for mine frustrationer :-D

Jeg tror jeg trykker "send", der er garanteret andre som mig (eller også, så er jeg bare den mest egoistiske person der lever på denne jord :blink:) der nogen gange bliver sur over ikke at have en "normal" hund, og samtidig har enormt dårlig samvittighed over at blive sur på sin hund fordi den har det skidt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke et enormt egoistisk menneske.

Måske et enormt uheldigt menneske. Det er i hvert fald helt vildt hvor meget modgang du har haft, først med Baldur og nu med Luna. Synes din reaktion er fuldstændig human og normal. Det ER sgu da frustrerende.

Men jeg er glad for at Luna endte hos dig, for du har tålmodighed udover det sædvanlige, og interessen for at sætte dig ind i alt muligt trænings- og adfærdsmæssigt.

Så måske er du noget uheldig. Men Luna er mega heldig. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke et enormt egoistisk menneske.

Måske et enormt uheldigt menneske. Det er i hvert fald helt vildt hvor meget modgang du har haft, først med Baldur og nu med Luna. Synes din reaktion er fuldstændig human og normal. Det ER sgu da frustrerende.

Men jeg er glad for at Luna endte hos dig, for du har tålmodighed udover det sædvanlige, og interessen for at sætte dig ind i alt muligt trænings- og adfærdsmæssigt.

Så måske er du noget uheldig. Men Luna er mega heldig. :5up:

Tak, hvor er du sød a010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, vi alle kender den følelse af at blive sur over noget hunden ikke kan gøre for. Jeg blev fx. lidt små-irriteret på Nelson i dag, da vi fik gæster. Han var fuldstændig balstyrisk under hele besøget. Men han har også været holdt i ro og kun fået små kedelige ture de sidste 2 uger med pga. kennelhoste. Så der er vist ikke noget at sige til, han virker en smule understimuleret... :oops:

Men egoistisk - det synes jeg ikke, du er!

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

nope det ikke kun dig.

er godt nok lidt tid siden men jeg har været frustreret over vores gamle retriver blanding flere gange fordi hun altid var så fjern på gåture, med altid mener jeg når jeg gerne ville have hun skulle trænes, og hun hellere ville spore :)

det er vel også meget normal at ønske ens kæreste ville komme med blomster noget oftere, arbejde lidt mindre mv. af rent egoistiske grunde ;)

skrev engang mange digte når jeg havde det svært, og ja, det hjælper sq at få det ned

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!! Nogle gange tænker jeg bare så hold dog kæft køter!! om Sally, da hun jo så automatisk ville få meget mere af det hun gerne vil! Sjov træning og masser af socialt samværd med andre hunde. Kan hun dog ikke bare indse det??

....Men sådan virker det jo ikke.. :rolleyes::lol:

Ja, det fatter jeg jo så heller ikke, altså det er da så indlysende :lol:

De tanker gør jeg mig også nogengange, altså hvis hun nu bare kunne gå pænt, så kunne vi gå nogle meget længere ture og hun ville nyde det meget mere hvis hun nu havde tid til at snuse og besørge, men ligegyldigt hvor mange gange jeg har forsøgt at forklare hende det, så trænger det altså bare ikke ind :stupid:

Og hvis hun nu bare kunne holde op med konstant at være syg, så kunne vi laver mange flere sjove ting sammen, kan hun da ikke bare forstå det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samtidig har jeg også det dilemma, at Bo vil gerne have endnu en hund, han har altid ønsket sig to hunde.

Jeg kunne også godt tænke mig endnu en hund, men nogen gange føler jeg altså ikke at jeg magter opgaven med både Luna og én til hund.

Og ikke mindst, så er jeg nogen gange ved at dø af skræk ved tanken om, at det vil ende ligesom med Baldur... Jeg er overbevist om, at Baldur ikke ville have været blevet lige så syg hvis ikke han havde haft den ekstra belastning med Luna, og tænk hvis vi ender i samme situation igen, at vi er nødt til at aflive Luna fordi hun ikke tålte belastningen med en ekstra hund...

Så har vi selvfølgelig talt om at få en voksen hund, og ikke en hvalp, men vil det være nok til at hun ikke bliver overbelastet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jo været hele "møllen" igennem....

Jeg udvalgte de lange ture med omhu, det vil sige at Fie fik lov at komme i mosen med Binka, Luna og misja en gang om ugen, så stod den på 3 dages "ro" efterflg.....

"ro" ville sige, ingen fri eller leg med andre hunde, men en skovtur i roligt tempo.

Derudover har jeg fra første gang hun blev opereret benyttet ufattelig meget næsetræning og opgaver indendøre, så hun bliver stimuleret på den måde, meget ofte.

Alle mine "drømme" omkring træning osv. satte jeg meget hurtigt på standby og derefter affandt jeg mig med at det ikke blev til noget.

For det nytter intet at "presse" hunden, den formår nemlig ikke at sige stop selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jo været hele "møllen" igennem....

Jeg udvalgte de lange ture med omhu, det vil sige at Fie fik lov at komme i mosen med Binka, Luna og misja en gang om ugen, så stod den på 3 dages "ro" efterflg.....

"ro" ville sige, ingen fri eller leg med andre hunde, men en skovtur i roligt tempo.

Derudover har jeg fra første gang hun blev opereret benyttet ufattelig meget næsetræning og opgaver indendøre, så hun bliver stimuleret på den måde, meget ofte.

Alle mine "drømme" omkring træning osv. satte jeg meget hurtigt på standby og derefter affandt jeg mig med at det ikke blev til noget.

For det nytter intet at "presse" hunden, den formår nemlig ikke at sige stop selv.

Nej, og det er jo rent faktisk ikke engang et spørgsmål om at presse, tværtimod er man nødt til at begrænse, da de jo ikke selv formår at begrænse sig, Luna gør i hvert fald ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Samtidig har jeg også det dilemma, at Bo vil gerne have endnu en hund, han har altid ønsket sig to hunde.

Jeg kunne også godt tænke mig endnu en hund, men nogen gange føler jeg altså ikke at jeg magter opgaven med både Luna og én til hund.

Og ikke mindst, så er jeg nogen gange ved at dø af skræk ved tanken om, at det vil ende ligesom med Baldur... Jeg er overbevist om, at Baldur ikke ville have været blevet lige så syg hvis ikke han havde haft den ekstra belastning med Luna, og tænk hvis vi ender i samme situation igen, at vi er nødt til at aflive Luna fordi hun ikke tålte belastningen med en ekstra hund...

Så har vi selvfølgelig talt om at få en voksen hund, og ikke en hvalp, men vil det være nok til at hun ikke bliver overbelastet :hmm:

Til dit første indlæg vil jeg sige at det kun er menneskeligt at tænke sådan en gang imellem. Især med den forhistorie som du har været igennem. Og jeg har flere gange tænkt" hatten af for dig" for at du har overskuddet til at blive ved. :ae:

At du så har en masse tanker om at du måske ikke magter en hund mere lige nu og at det måske ikke vil være det bedste for Luna. Fortæller mig at du tænker over tingene, før du evt får en hund til som du måske må af med igen, fordi situationen ikke forløb rigtigt godt for dig, Luna eller den anden hund.

Bare fordi man ønsker, betyder det desværre ikke at man kan få :ae:

Og at sætte den ene hund overfor den anden er i min verden forkert og det har ingen af hundene fortjent, heller ikke Jer for den sags skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dit første indlæg vil jeg sige at det kun er menneskeligt at tænke sådan en gang imellem. Især med den forhistorie som du har været igennem. Og jeg har flere gange tænkt" hatten af for dig" for at du har overskuddet til at blive ved. :ae:

At du så har en masse tanker om at du måske ikke magter en hund mere lige nu og at det måske ikke vil være det bedste for Luna. Fortæller mig at du tænker over tingene, før du evt får en hund til som du måske må af med igen, fordi situationen ikke forløb rigtigt godt for dig, Luna eller den anden hund.

Bare fordi man ønsker, betyder det desværre ikke at man kan få :ae:

Og at sætte den ene hund overfor den anden er i min verden forkert og det har ingen af hundene fortjent, heller ikke Jer for den sags skyld.

Kan du ikke lige komme og forklare min mand det, jeg trænger vist ikke rigtig ind, tværtimod er jeg nu bare blevet den person der altid bare smadre hans drømme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh yes, hold kæft hvor gad jeg godt bare have en helt 'normal' hund!

Hvor kan man bestille et allergifrit eksemplar, der ikke har problemer med at være alene hjemme?

Men altså, jeg ville nok ikke kunne bytte, når det kom til stykket..

Hvis du finder det, kan du så ikke lige give linket videre, jeg har godt nok lidt flere krav, men det må de vel også kunne løse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre også har skrevet, vi er jo kun mennesker :ae:

Og jeg skal da gerne indrømme, at den første uges tid vi havde Gizmo, der var jeg sq klar til at sende ham tilbage, og få mig en schæfer... :genert: Han var slet ikke som jeg havde "forventet" - jeg havde nok mest svært ved, rent faktisk at acceptere mit valg om, at jeg IKKE skulle have en schæfer denne gang... Og han var da egentlig bare møg irriterende...

Men vi fandt melodien, og nu vil jeg ikke bytte ham ud for nogen anden hund. Han er skøn og dejlig, og jeg knus-elsker det lille røde monster :lun:

Og så var det nok også tanken om, at NU var det altså en realitet - jeg skulle ikke træne BHP/IPO som før, men sætte mig ind i markprøver og en masse andet nyt - og det var sq lidt overvældende da jeg først stod i situationen, og det ikke bare var snak mere.

Og selvom Gizmo kun er 5 mdr. og en rigtig teenager lige pt :shock::???: Så tror jeg faktisk ikke, at vi kommer til at gøre os særlig meget i LP, som jeg nok havde sat mig lidt op til... Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, men jeg tror agility og jagt er mere ham... Og så skal han jo bare være min bedste ven i MANGE år...

Og jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker omkring "så vær dog rask!!!". Gizmo slog også foden i leg, og haltede i et par dage og måtte holdes i ro. Og jeg havde det også bare sådan, "Argh kan jeg dog ikke bare have en rask hund, som ikke kommer til skade o.lign." - men det er jo ikke hans skyld at han er lidt tumpet, når han absolut skal løbe med 150 i timen igennem krattet i skoven :stupid:

Hov... Det blev vist lidt langt :genert: Men du åbnede lige et emne, som jeg vist ret godt kunne sætte mig ind i :genert:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre også har skrevet, vi er jo kun mennesker :ae:

Og jeg skal da gerne indrømme, at den første uges tid vi havde Gizmo, der var jeg sq klar til at sende ham tilbage, og få mig en schæfer... :genert: Han var slet ikke som jeg havde "forventet" - jeg havde nok mest svært ved, rent faktisk at acceptere mit valg om, at jeg IKKE skulle have en schæfer denne gang... Og han var da egentlig bare møg irriterende...

Men vi fandt melodien, og nu vil jeg ikke bytte ham ud for nogen anden hund. Han er skøn og dejlig, og jeg knus-elsker det lille røde monster :lun:

Og så var det nok også tanken om, at NU var det altså en realitet - jeg skulle ikke træne BHP/IPO som før, men sætte mig ind i markprøver og en masse andet nyt - og det var sq lidt overvældende da jeg først stod i situationen, og det ikke bare var snak mere.

Og selvom Gizmo kun er 5 mdr. og en rigtig teenager lige pt :shock::???: Så tror jeg faktisk ikke, at vi kommer til at gøre os særlig meget i LP, som jeg nok havde sat mig lidt op til... Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, men jeg tror agility og jagt er mere ham... Og så skal han jo bare være min bedste ven i MANGE år...

Og jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker omkring "så vær dog rask!!!". Gizmo slog også foden i leg, og haltede i et par dage og måtte holdes i ro. Og jeg havde det også bare sådan, "Argh kan jeg dog ikke bare have en rask hund, som ikke kommer til skade o.lign." - men det er jo ikke hans skyld at han er lidt tumpet, når han absolut skal løbe med 150 i timen igennem krattet i skoven :stupid:

Hov... Det blev vist lidt langt :genert: Men du åbnede lige et emne, som jeg vist ret godt kunne sætte mig ind i :genert:;-)

Ja, du af alle mennesker kan vist med al tydelighed sætte sig ind i hvordan jeg føler :ae:

Og nogen gange får man måske også blæst problemerne ud af proportion fordi at man går i panik ved den mindste skade, for tænk nu hvis det igen går rigtig galt...

Træningen har jeg dog heldigvis haft nogenlunde let ved at give slip på, men jeg syntes det er svært ikke bare at kunne lege og gå lange ture uden at skulle tænke over hvor meget og hvor lidt. Men man er jo nok altid nødt til at sluge nogle kameler og indrette sig lidt, det er sjældent at tingene bliver præcist som man havde drømt om :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saphiira

:ae:Du er kun et menneske.... Jeg kender ikke din fortid, men lyder til at du har haft det hårdt, og det er jeg ked af at høre.

Jeg har også sådan nogle tanker, men nu er det jo en hvalp jeg har, så det er meget det med:"Hvorfor kan du ikke vokse hurtigere, så du hurtigere lære at tisse udenfor, og ikke bider i mine ting!?":damn::damn:

Jeg har aldrig haft en hund, som har haft begrænsninger, men jeg kan sagtens sætte mig ind i det... Stakkels dig og hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig, det er sgu ærgerligt at have så mange problemer der sætter en kæp i hjulet hele tiden,... det er jo ikke liiiiige det man render rundt og tænker på når man anskaffer sig en hvalp. Vil bare sige at du skal kæmpe videre og gøre det så godt som du nu kan/ og Luna kan holde til, for pludselig en dag går det så sikkert op i en højere enhed.

Lad være med at påtag dig rollen som overmenneske, for alting kan ikke altid være optimalt, men så må man få det bedste ud af det. Og heldigvis er hunde rigtig gode til at leve i nuet og glemme dårlige ting/oplevelser (hvis du bliver irriteret).

I sin tid havde jeg mange problemer med Thailo og frustrationerne gjorde at jeg somme tider hadede ham og gjorde rigtig grimme ting ved ham (som jeg mange gange har fortrudt siden),... idag fungerer tingene bare!!!. Så giv lige jer selv lidt tid, så skal I nok finde melodien sammen. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites