Siri Skrevet November 8, 2010 Rapporter Share Skrevet November 8, 2010 I foråret havde jeg tænkt mig at prøve at udstille Otto. Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at hakke lidt på udstillinger, uden selv at have prøvet det. Så nu skal det være. Hvad alder skal hunden have og hvordan ved man hvornår hunden har sat fuld pels? Hvad skal jeg kunne og hvad skal min hund kunne. Han kan stå og han kan gå pænt, men er det et krav at han skal kunne løbe og kigge ligeud? Skal jeg bruge udstillingsline eller kan jeg bare bruge en almindelig? Mange spørgsmål - det ved jeg. Håber I kan hjælpe mig på vej;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg er lige med på en kigger.... Skal snart tage mig samme og få udstillet Pajko Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg er lige med på en kigger.... Skal snart tage mig samme og få udstillet Pajko Vi må tage hinanden i hånde og kaste os ud i det! Det værste der kan ske, er vel at vi bliver til grin... og det går nok:blink: I øvrigt dejligt at se Pajko i går - han er simpelthen så smuk! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Vi må tage hinanden i hånde og kaste os ud i det! Det værste der kan ske, er vel at vi bliver til grin... og det går nok:blink: I øvrigt dejligt at se Pajko i går - han er simpelthen så smuk! Ja, vi må... Tak Undskyld der lige gik mega-du-skal-dø-nu i det overfor Otto... Tror det var lidt for voldsomt med alle de hunde som legede på en gang... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 I foråret havde jeg tænkt mig at prøve at udstille Otto. Jeg kan simpelthen ikke blive ved med at hakke lidt på udstillinger, uden selv at have prøvet det. Så nu skal det være. Hvad alder skal hunden have og hvordan ved man hvornår hunden har sat fuld pels? Hvad skal jeg kunne og hvad skal min hund kunne. Han kan stå og han kan gå pænt, men er det et krav at han skal kunne løbe og kigge ligeud? Skal jeg bruge udstillingsline eller kan jeg bare bruge en almindelig? Mange spørgsmål - det ved jeg. Håber I kan hjælpe mig på vej;-) For at hunden kan gå i en officiel klasse, skal hunden være minimum 9 måneder gammel. Inden da går den i baby eller hvalpeklasse, hvilket begge er uofficielle klasser, hvilket vil sige resultatet ikke stambogsføres. I ringen skal hunden kort sagt kunne opføre sig pænt, og vise sig på sin bedst mulige facon. Når hunden skal løbe, skal den løbe i trav og se ligefrem. Når du stiller den, skal den stilles på sådan en vis, at den bedst muligt viser sine gode sider frem. Og ja, jeg ville købe en særlig udstillingsline til formålet. Det behøver ikke være fancy og koste over 100 kr. Men en udstillingsline vil se pænere ud på hunden, hvor en almindelig line vil være for tung og tage fokus fra hunden. Kast dig bare ud i det. Du skal nok få sjov ud af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
brigit Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 En meget vigtig ting er at jeres hunde vænner sig til at få kigget tænder, og mærket på " allesteder" De skal helst kigger lige ud og op på handleren en gang imellem. Det ser bedst ud med en udstillingsline. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hunden kan deltage fra den er lille hvalp til den bliver gammel Man tilmelder hunden i den alderklasse, som den tilhører på udstillingsdagen: Babyklasse: 3-6 mdr (findes normalt på specialklub-udstillinger men ikke på DKK-udstillinger) Hvalpeklasse: 6-9 mdr Juniorklasse: 9-18 mdr Mellemklasse: 15-24 mdr (findes normalt på DKK-udstillinge men ikke på specialklub-udstillinger) Åben klasse: over 15 mdr. Veteranklasse: over 8 år. Det med pelsen må være en vurderingssag Når man kender sin hund, kan man se når den er i pels - og man er som regel ikke i tvivl når den er ude af pels Man kan godt udstille en hund som ikke er i pels, men man skal ikke regne med en særlig god bedømmelse. Du bør kunne de mest grundlæggende ting, f.eks. at man skal have hunden på sin venstre side, og at man skal løbe venstre om i ringen. Disse ting kan man bl.a. lære til ringtræning (=udstillingstræning) og man kan besøge en udstilling og studerer de andre som udstiller Det er ikke et krav, at hunden kigger lige ud, men det ser som regel pænest ud. Du bør bruge en udstillingsline, da det ser mere diskret ud og ikke skjuler hunden bag brede halsbånd og seler Husk at en udstillingsline er ret tynd (vælg en som passer til din hund i størrelse og farve) Fordi den er tynd, kan den nemt blive ubehagelig for hunden hvis man ikke passer på. Men hvis hunden har lært at stå selv, løbe pænt ved siden af osv. så er snoren egentlig bare med sådan rent symbolsk, synes jeg. Den bør ihvertfald ikke sættes oppe bag hundens ører og man bør heller ikke rykke i den. Når man er ny til udstilling, kan det godt virke lidt forvirrende og uoverskueligt. Det vil være rigtig godt, hvis du har mulighed for at få en udstillingsvant person med, som kan hjælpe dig de første par gange. Håber at du kan bruge noget af det - ellers bare spørg igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 For at hunden kan gå i en officiel klasse, skal hunden være minimum 9 måneder gammel. Inden da går den i baby eller hvalpeklasse, hvilket begge er uofficielle klasser, hvilket vil sige resultatet ikke stambogsføres. I ringen skal hunden kort sagt kunne opføre sig pænt, og vise sig på sin bedst mulige facon. Når hunden skal løbe, skal den løbe i trav og se ligefrem. Når du stiller den, skal den stilles på sådan en vis, at den bedst muligt viser sine gode sider frem. Og ja, jeg ville købe en særlig udstillingsline til formålet. Det behøver ikke være fancy og koste over 100 kr. Men en udstillingsline vil se pænere ud på hunden, hvor en almindelig line vil være for tung og tage fokus fra hunden. Kast dig bare ud i det. Du skal nok få sjov ud af det. Tusind tak for den gode forklaring!!:5up: Hvordan ved jeg, hvordan min hund skal stilles for at tage sig bedst muligt ud? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hvis jeg selv var urutineret eller havde en blød unghund, ville jeg starte at vise min hund på et mindre skue. F.eks et fra ens raceklub.Og evt finde et ringtræningskursus. Eller allierer mig med opdrætter,så man kan finde ud af, hvad og hvordan det foregår. Jeg tror, at man som ny ikke får meget positivt ved at starte op på de store DKK udstillinger, der er for mange nerver på til at hjælpe nybegynderer og tingene går ofte lidt stærkt.Og de vil nok føles som alle de andre kender hinanden, og man er alene. Og de få minutter dommeren kigger på den enkelte er så væsentlige. Man skal jo også vide, hvordan rækkefølgen er i ringen , hanhunde først osv. Championer først og så hvalpe osv. Næsten alle racer vises i udstillingliner , der passer til hundens farve og man skal kunne vurderer hvor hurtigt racen vises.DVS hvor hurtigt din hund repræsensenterer sine bevægelser bedst. Jeg er ingen ørn og pga kunstigt knæ og dårlig ryg kan jeg ikke løbe i den fart, min egen hunderace skal vises, så må have handler på. Min race er temmelig stor, f.eks er der ofte over 60 hunde i racen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Ej altså - hvor er i søde! Skide gode svar - tak for dem! Vi har en del af træningen på plads, idet vi træner lydighed. Så han kan vise tænder, gå pænt stå stille og fastholde kontakt. Så langt, så vidt:blink: Tror jeg skal træne at stille ham rigtigt - for det aner jeg intet om. Kan man bruge en retrieverline, eller skal det være en rigtig udstillingsline? De er bare så tynde, udstillingslinerne, at jeg tænker de ikke kan være rare at have på?? Skal hunden vaskes inden og børstes? Det er en border collie og han får rimelig meget pels. Trefarvet, så der er også hvide områder. Pitstop har anbefalet at jeg bruger white on white til ham, men bliver pelsen pænere af andre produkter og skal den tørres? I kan godt høre, at jeg er rimelig grøn - så bær over med min uvidenhed:vinken: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hvis jeg selv var urutineret eller havde en blød unghund, ville jeg starte at vise min hund på et mindre skue. F.eks et fra ens raceklub.Og evt finde et ringtræningskursus. Eller allierer mig med opdrætter,så man kan finde ud af, hvad og hvordan det foregår.Jeg tror, at man som ny ikke får meget positivt ved at starte op på de store DKK udstillinger, der er for mange nerver på til at hjælpe nybegynderer og tingene går ofte lidt stærkt.Og de vil nok føles som alle de andre kender hinanden, og man er alene. Og de få minutter dommeren kigger på den enkelte er så væsentlige. Man skal jo også vide, hvordan rækkefølgen er i ringen , hanhunde først osv. Championer først og så hvalpe osv. Næsten alle racer vises i udstillingliner , der passer til hundens farve og man skal kunne vurderer hvor hurtigt racen vises.DVS hvor hurtigt din hund repræsensenterer sine bevægelser bedst. Jeg er ingen ørn og pga kunstigt knæ og dårlig ryg kan jeg ikke løbe i den fart, min egen hunderace skal vises, så må have handler på. Min race er temmelig stor, f.eks er der ofte over 60 hunde i racen. Det kan godt være, at jeg skal prøve på et skue i stedet. Altså opdrætter er umiddelbart ingen hjælp - min hund er af rene arbejdslinjer og der bliver ikke udstillet! Men da han indtil videre ser rigtig lovende ud kunne det være sjovt at prøve;-) God pointe med rækkefølgen - det anede jeg ikke!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Min mand havde aldrig udstillet, men lånte mine forældres hund. Hunden var ikke udstillings-trimmet, bare grundigt børstet og ringtræning fik han fra min søster (som har en helt anden race) i 10 minutter før han skulle i ringen. Han havde det vildt sjovt, ingen stress selvom det var en DKK-udstilling, fint resultat og han er klar på at udstille igen - det vigtigste er, at hunden kan lide at blive befamlet og få set tænder, resten er detaljer du kan læse dig til og hvis du fjumrer er det ikke verdens undergang Hvis bare dit mål er at have det sjovt, så er succesen garanteret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hov forresten... Da du har en hanhund, skal du også huske at vænne ham til at blive "gramset" på testiklerne Dommeren skal nemlig tjekke om det hele er der, og det kan, forståligt nok, godt være lidt af en prøvelse for mange hanhunde Det er godt hvis du kan få venner, familie osv. til at røre ham "deromme", så han bliver vant til at andre end dig kan gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg skriver dette fordi de forskellige grupper, unghunde, åbenklasse osv ofte tager forskellig tid. nogle dommere danner sig lynhurtig et indtryk af, hvem de vil sætte på pladserne 1,2,3,4 og andre er meget i tvivl i lang tid. Og det går så ofte lidt hovsa , med at de næste skal stå klar ved ringside. Deres nummer bliver godt nok råbt op, men ikke altid let at hører. Kender da folk, der har taget til Spanien og råbt ind på spansk uden at forstå dette, så ingen bedømmelse, fordi de ikke stod klar.Og dette på en International udstiilling. Så er der langt til det spanske, men det opleves også herhjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Min mand havde aldrig udstillet, men lånte mine forældres hund. Hunden var ikke udstillings-trimmet, bare grundigt børstet og ringtræning fik han fra min søster (som har en helt anden race) i 10 minutter før han skulle i ringen. Han havde det vildt sjovt, ingen stress selvom det var en DKK-udstilling, fint resultat og han er klar på at udstille igen - det vigtigste er, at hunden kan lide at blive befamlet og få set tænder, resten er detaljer du kan læse dig til og hvis du fjumrer er det ikke verdens undergang Hvis bare dit mål er at have det sjovt, så er succesen garanteret Og det er netop mit mål. Så det lyder jo som om jeg roligt kan kaste mig ud i det. Jeg har ikke rigtig noget at bruge fine præmieringer til, så det er virkelig bare for sjov! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hov forresten... Da du har en hanhund, skal du også huske at vænne ham til at blive "gramset" på testiklerne Dommeren skal nemlig tjekke om det hele er der, og det kan, forståligt nok, godt være lidt af en prøvelse for mange hanhunde Det er godt hvis du kan få venner, familie osv. til at røre ham "deromme", så han bliver vant til at andre end dig kan gøre det. Hah:klap: Det havde jeg altså ikke lige tænkt på. Mon mine kursister på hvalpehold synes det er mærkeligt, hvis jeg beder dem om at gramse på min hunds testikler?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Min mand havde aldrig udstillet, men lånte mine forældres hund. Hunden var ikke udstillings-trimmet, bare grundigt børstet og ringtræning fik han fra min søster (som har en helt anden race) i 10 minutter før han skulle i ringen. Han havde det vildt sjovt, ingen stress selvom det var en DKK-udstilling, fint resultat og han er klar på at udstille igen - det vigtigste er, at hunden kan lide at blive befamlet og få set tænder, resten er detaljer du kan læse dig til og hvis du fjumrer er det ikke verdens undergang Hvis bare dit mål er at have det sjovt, så er succesen garanteret Det er også min erfaring. Jeg vidste heller ikke ret meget første gang jeg udstillede, men alligevel gik det super godt og det var også hyggeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hah:klap: Det havde jeg altså ikke lige tænkt på. Mon mine kursister på hvalpehold synes det er mærkeligt, hvis jeg beder dem om at gramse på min hunds testikler?? Min søsters hund elsker det, hun har bedt alle mulige om at gramse (husk at sige til folk, at de skal nusse, nogle misforstår gramse og er for voldsomme) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Hah:klap: Det havde jeg altså ikke lige tænkt på. Mon mine kursister på hvalpehold synes det er mærkeligt, hvis jeg beder dem om at gramse på min hunds testikler?? Du må ihvertfald love at tage et billede af dem, når du fortæller dem om opgaven Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Du må ihvertfald love at tage et billede af dem, når du fortæller dem om opgaven Jeg kan levende forestille mig at hele holdet meget hurtigt bliver meget stille... Men det er jo rigtigt, at det er vigtigt at få flere fremmede personer til at gramse/nusse hunden. Så det vil jeg helt sikkert huske!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg kan levende forestille mig at hele holdet meget hurtigt bliver meget stille...Men det er jo rigtigt, at det er vigtigt at få flere fremmede personer til at gramse/nusse hunden. Så det vil jeg helt sikkert huske!! Jeg kommer gerne og gramser lidt på din hund, hvis du vil gramse på min :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg kommer gerne og gramser lidt på din hund, hvis du vil gramse på min :blink: Vi laver en fælles gramsedag! Den er vi med på:blink: Så kan Pajko også hilse på Otto under lidt mere rolige forhold. En stor udstilling kan altså tage pippet fra de fleste hunde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Vi laver en fælles gramsedag! Den er vi med på:blink: Så kan Pajko også hilse på Otto under lidt mere rolige forhold. En stor udstilling kan altså tage pippet fra de fleste hunde! Det er en aftale... Ja, det er lidt voldsomt på sådan en udstilling især den første han har været på af den størrelse. Tror nu det var godt han havde Kimmi og Vilya at støtte sig til det meste af tiden :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg har også lige et spørgsmål - håber det er okay.. Vil det være en fordel at lærer Pajko at løbe, som han skal, i en retrieverline til at starte med? Eller er det bedre bare at købe en udstillingsline med det samme? Når nu udstillingslinen er så tynd og ikke så rar at have på.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 8, 2010 Rapporter Share Besvaret November 8, 2010 Jeg synes udstillingslinen skal på, når man træner udstillingsting, så er man ligesom i humøret. Hvis du tager hensyn er den ikke så ubehagelig at have på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts