Hop til indhold

Et lille tankeeksperiment

Recommended Posts

Gæst sarafia

Hejsa.

Håber i vil lege med på mit lille tankeeksperiment:

En lille hundepension med 7 bokse. I str. fra 6 kvm-10 kvm. Løbegårde til hver boks tilsvarende størrelsen på den indvendige boks. Altså en 10 kvm boks har 10 kvm løbegård.

Afløb i hver boks og daglig rengøring. Lyse lokaler, med varme (stue temp.)

Mulighed for eget fodervalg(BARF fryser haves i pensionen).

Hundene vil få daglig gå tur (hvis ønskes sammen med andre hunde) mulighed for agility og anden træning under opholdet og da kontoret til virksomheden(hunderelateret firma) ligger i forbindelse med pensionen vil hundene være i selskab med mennesker hele dagen.

Tilknyttet dyrlæge.

Ejer af pensionen er uddannet træner og adfærdsterapeut. Og har læst ernæring og fysiologi indenfor hunde. og underviser desuden i førstehjælp til hund fra tid til anden.

Pga. det lille antal hunde vil der være mulighed for specielle behov opfyldes f.eks specialtræning vedligeholdes, special mad kan laves til allergi hunde og medicin osv. kan gives. Derudover hvis en hund ikke trives vil der være mulighed for at den kan opholde sig i privaten.

Prisen vil være 230,- pr. påbegyndt døgn.

Det er selvfølgelig godkendt af de rette indstanser.

Ville dette være noget du ville bruge?

(husk det kun er en tanke lige nu..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Men ikke fordi det ikke lyder godt, men fordi jeg aldrig tager på ferie uden hund eller privat pasning :oops:

Men hvis jeg ikke havde den mulighed, så ville jeg benytte mig af sådan noget i den stil :5up: Det der især tiltaler mig er, at hunden kan komme ind i privaten. Ingen af de hunde jeg har haft, ville kunne klare at være i pension i bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ideen lyder god.

Hvis jeg på et tidspunkt skulle have passet mine hunde og min familie eller andre ikke havde muligheden for at passe dem vil jeg finde en god pension. Dels så de kunne forblive sammen og også så de ville kunne blive aktiveret mentalt ... Dog synes jeg priserne lyder temmelig høje:hmm: nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra men her på fyn er priserne vidst omkring 100-150 og det er også indlagt med gåture og aktivering. plus foder. og rabat ved hund nr. 2

har ikke haft behov for hundepension endnu haft passet kiki ude et pr gange men det har mor klaret :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder rigtig godt...jeg er måske lidt besværlig, men jeg ville dog foretrække et sted, hvor husets øvrige dyr også kunne passes, så det var ét sted - og at de måske kan være sammen :genert:

Der er faktisk ikke så mange steder (hvor jeg har haft kigget), hvor hundene kunne lege sammen, og det synes jeg er supervigtigt, hvis man har en social hund.

Hvis du går videre med det, så sørg virkelig for at have en god og informativ hjemmeside med masser af billeder. Jeg hader pensioner, som bare skriver "Vi passer din hund. XX kr/døgn" og nærmest kun det, der står på hjemmesiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Synes altså osse det lyder dyrt, osse ifht. Københavns området.;-)

Desuden er det da helt normalt at en pension giver medicin, eller hundens egen allergimad hvis det ønskes.

Personligt ville jeg ikke være interesseret i at en fremmed træner med min hund.

Det med boksenes og løbegårdenes størrelse lyder OK:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

En lille hundepension med 7 bokse. I str. fra 6 kvm-10 kvm. Løbegårde til hver boks tilsvarende størrelsen på den indvendige boks. Altså en 10 kvm boks har 10 kvm løbegård.

Hundene vil få daglig gå tur (hvis ønskes sammen med andre hunde) mulighed for agility og anden træning under opholdet og da kontoret til virksomheden(hunderelateret firma) ligger i forbindelse med pensionen vil hundene være i selskab med mennesker hele dagen.

Tilknyttet dyrlæge.

Ejer af pensionen er uddannet træner og adfærdsterapeut. Og har læst ernæring og fysiologi indenfor hunde. og underviser desuden i førstehjælp til hund fra tid til anden.

Pga. det lille antal hunde vil der være mulighed for specielle behov opfyldes f.eks specialtræning vedligeholdes, special mad kan laves til allergi hunde og medicin osv. kan gives. Derudover hvis en hund ikke trives vil der være mulighed for at den kan opholde sig i privaten.

Jamen det lyder jo fint :-)

Men desværre tror jeg ikke at nogen vil arbejde i længere tid for den "løn" du beskriver. :hmm:

Et lille regnestykke: Ved 50% belægning vil den årlige omsætning blive ca. kr. 290.000 herfra skal så først trækkes moms, så er der en omsætning på ca. 230.000. Ud af denne omsætning alle udgifter betales, såsom Husleje, el, varme, dyrlæge, foder, rengøring, ekstra hjælp ved ferie sygdom el. lign. Så mit skud vil være, at man ender med et overskud (løn til ejer) på ikke over kr. 120.000. Vel at mærke for et arbejde der binder en i weekender, helligdage og ikke mindst sætter en stor begrænsning på, hvad man kan deltage i, med sine egne hunde.

Så jeg håber det bliver ved tanken. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder rigtig godt...jeg er måske lidt besværlig, men jeg ville dog foretrække et sted, hvor husets øvrige dyr også kunne passes, så det var ét sted - og at de måske kan være sammen :genert:

Jeps, et sted hvor hund og kat kan være i samme boks, det findes slet ikke (har ledt, til Bamse og Zamzam). Jeg synes det er ret dyrt :oops:

Og så tror jeg ikke, at jeg vil betale en fremmed for at dyrke agility med min hund :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Hejsa.

Jeg har selv en lille hundepension med 9 bokse og vil da gerne dele mine tanker med dig

Dette syntes jeg lyder rigtig fint. Vores bokse er 9 kvm og det er en god størrelse syntes jeg. Vi har så ingen løbegåde stødende til boksene hvor hundene selv har andgang til og det har vi savnet rigtig meget. Så det syntes jeg også er en god ting.

Jeg kan helt klart anbefale at lave gulvvarme. Det er billigere at varme op på den måde, de fleste hunde elsker det og så holder det bedre på varmen, end hvis man varmer op via radiator.

Det er også et must at folk selv kan bestemme og tage foder med syntes jeg. Jeg vælger selv altid at tage eget foder med når vi har haft vores i pension og det syntes jeg skal være op til folk selv hvad de har det bedst med. Fint at du også tilbyder at folk kan have BARF med.

Det lyder rigtig fint at du har kontor i samme lokaler, men tænkt lige over det en gang ekstra inden du evt. går i gang med det. Der kan til tider være en del støj i sådan en pension og jeg har tit oplevet at hundene reagere med at gø meget når jeg snakkker i telefon. Jeg sidder også nogle gange på "kontoret" over i pensionen og hundene er helt stille og ligger bare og sover, men hvis jeg pludselig snakker i telefon begynder de at gø og så er det altså lidt svært at koncentrete sig om at snakke i telefon og ikke mindst høre hvad der bliver sagt. Nogle hunde bliver også mere kede af at de kan høre jeg er i stalden, men ikke foretager mig noget med dem og det kan være hårdt at høre på (ment på den måde at jeg bryder mig ikke om når hundene er kede af det). Jeg har så jævnligt gjort det at jeg har taget en hund ud på skift og haft liggende på et tæpper nede ved siden af min kontorstol og det syntes jeg er lidt hyggeligt. Så ideen er super fin, men hav lige med i tankerne at du evt. skal kunne lukke helt af ind til pensionen, for det kan altså en gang i mellem være en fordel.

Tilknyttet dyrlæge.

Det er også et krav og ikke noget du kan komme uden om

Det er altid rart når personalet ved hvad de har med at gøre. Så bestemt en fordel. Og det kan være en stor fordel, for de kunder der har hunde med særlige/specielle behov. Jeg valgte af samme grund at starte på uddannelsen til hundeadfærdsinstruktør, bare for at tilegne mig lidt ekstra viden.

Jeg syntes det er et must at der gives medicin og speciel mad uden ekstar beregning. Mange hunde der er kommet her i gennem årene har tit medicin med af en eller anden årsag og mange har haft allergi. Det kan hurtig blive en dyr ekstar omkostning for ejeren og for at være ærlig kræver det altså ikke meget lige at give en pille eller hælde noget andet foder i skålen.

Det er dyrt syntes jeg og kræver helt ekstraordinære forhold syntes jeg. Det skal virkelig være en luksus pension til den pris. De fleste pensioner med gode forhold tager et sted mellem 150-180 her i mit område. Men fint at du vil lave det til den pris, men tænk bare på at du så skal tilbyde noget ekstra i forhold til de andre. Men skal så også skynde mig at sige at jeg ikke kender priserne på sjælland specielt godt.

Det lyder alt sammen fint, men ikke til den pris nej. Med 3 hunde, vil det simpelthen være alt for dyrt og efter min mening tilbyder du ikke mere (med det du har beskrevet) end den pension vi bruger nu og hun tager 155 kr. pr. dag pr. hund og så er der rabat hvis hunden deler boks. Hendes forhold er super lækre og jeg har ikke noget at sætte en finger på ved hendes pension, så nej 230 kr. lyder i mine øre lidt for vildt i forhold til hvad jeg giver, også selvom det er i jylland :blink: Men igen, der skal nok være folk der vil betale det og heller sætte prisen for højt, så du får noget ud af det i stedet for at knokle til en løn der er til at grine af :blink:

Til sidst vil jeg sige, at have en hundepension er ikke et arbejde men en livsstil. Man er bundet på hænder og føder og har aldrig en fridag (medmindre man holder lukket selvfølgelig). Det er hverdage, weekender, helligdage, jul og nytår. Når andre har fri har du mest etravlt, når andre holder ferie knokler du på højtryk, når resten af familien sidder juleaften inde i varmen foran fjernsynet og ser disney sjov (eller hvad de nu ser eller hygger sig med) så går du ude i kulden og lufter hunde, når vennerne drikker sig fulde nytårsaften så sidder du pinligt ædru for du skal ud at lufte hunde når det sidste nytårsskyts er fyret af, så du kan få dem putte, når du en dag ligger med feber og har aller mest lyst til at blive under dynen, så er der bare ingen kære mor, det er bare ud af fjerene og ud og lufte hunde (da jeg var gravid, måtte jeg løbe mellem løbefoldene og toilettet det meste af dagen, da jeg havde meget kvalme og jeg kastede op hele tiden), når du sidder foran fjernsynet om aftenene eller hygger dig på anden vis, så er det bare ud i mørket og kulden for at lufte hunde, for det skal jo lig eud at tisse for natten, inden du kan putte dem.....osv osv osv (tænk dig selv til resten).

Hver gang familien eller venner invitere til fødselsdag, middag osv. så skal du altid tænke på og tage hensyn til pensionen. Det kan i længden være pænt frustrerende og en gang i mellem må du simpelthen sige nej, for du kan ikke tillade dig at "svigte" pensionen. Så alt hvad du gør skal altid afpasse med pensionne og når man har sådan en må man altid prioitere den først og det betyder at der vil være ting du ikke kan og må sige nej til en gang i mellem (det er ikke for at skræmme dig eller male fanden på væggen, men det er bare de hårde facts :-D) Selv når jeg har holdt lukket nogle dage eller ved ferie, har jeg haft dårlig samvittighed over pensionen. For jeg har altid nogle skuffede kunder i røret der skulle have haft brugt pasning og som bestemt ikke vil have dem andre steder hen. De skal nok få dig til at føle at du da bestem ikke kan tillade sig at holde lukket, for hvad skal de nu gøre (sagt med et smil på læben). Nogle vil enda prøve at "lokke" dig til at passe deres hund i din ferie, for det er jo bare lige deres søde hund (igen sagt med et smil på læben).

Som en anden også er inde på så giver det et latterligt lille overskud (der er mange udgifter forbundet med at have pension) og dermed en løn til dig der er til at grine af (eller græde over, om man vil), når man tænker på de timer man arbejder og hvilke tider det er på. Så man skal ikke gøre det for at have en ekstra lille indtjening, for det kan slet ikke betale sig. Man skal gøre det fordi man brænder for det 100 %, længere er den ikke :-D

Du skal være god til at sætte grænser og holde ved dem, for ellers vil de blive overskredet. Det er bestemt ikke alle kunder der har forståelse eller tænker over, at man altså også har et privatliv og en familie ud over pensionen (eller det med privatlivet er vist så meget sagt).. Mange kunder dukker uanmeldt op, mens man sidder i aftensmaden og forventer en fremvisning, eller dukker op en time sener en aftalt, en del bliver helt væk fra derses aftaler og man venter forgæves og står så også pludselig med en tom boks (det er meget frustrenede hvis det er i højsæssonnen og man har sagt nej til langt over 100 kunder). så tænt over at tage forudbetaling, det ville jeg have indført hvis jeg havde fortsat (kunden får selvfølgelig pengene retur, hvis de melder afbud i lovlig tid).

Mange af de ting jeg har skrevet ovenfor er også grunden til at jeg har valgt at lukke vores pension her i det nye år når de sidste nytårsgæster er taget hjem. Efter vi har fået vores datter, kan jeg ikke længere forsvare altid at være så hængt op. Jeg savner vildt meget bare at kunne holde fri en lørdag med god samvittighed og tage en tur i løveparken eller besøge noget familie osv. Det er ikke kun mig det går ud over når jeg altid er så bundet, men også min kæreste og datter. Og det har jeg bare ikke lyst til mere.

Men når det så er sagt, så har jeg aldrig fortrudt at jeg sprang ud i det. Jeg har nydt det hele og ville ikke have undværet et sekund af det. Jeg kommer virkelig til at savne alle minde dejlige stamkunder og det gælder både ejerene og hundene. Så det har været en rigtig hård og svær beslutning, men nu hvor den er taget er jeg ærlig talt lettet.

Jeg kunne skrive meget mere, men du kan evt. skrive en privat besked, så hjælper jeg dig gerne med flere spørgsmål :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det lyder jo fint :-)

Men desværre tror jeg ikke at nogen vil arbejde i længere tid for den "løn" du beskriver. :hmm:

Et lille regnestykke: Ved 50% belægning vil den årlige omsætning blive ca. kr. 290.000 herfra skal så først trækkes moms, så er der en omsætning på ca. 230.000. Ud af denne omsætning alle udgifter betales, såsom Husleje, el, varme, dyrlæge, foder, rengøring, ekstra hjælp ved ferie sygdom el. lign. Så mit skud vil være, at man ender med et overskud (løn til ejer) på ikke over kr. 120.000. Vel at mærke for et arbejde der binder en i weekender, helligdage og ikke mindst sætter en stor begrænsning på, hvad man kan deltage i, med sine egne hunde.

Så jeg håber det bliver ved tanken. :engel:

Nu starter man jo ikke, med at trække momsen fra, før at alle udgifter er opgjort.Jeg ville have problemer med prisen, da jeg her mere end én hund.

Jeg ville også mene at 7 hunde, er lige i underkanten, hvis det selvfølgelig er en hobby er det fint, men det er jo rart at få løn for det arbejde man laver, og så er 7 hunde ikke meget, det bliver nok for surt tjente penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst heller ikke bruge en pension, nu sidder jeg lige og tænker hvorfor egentlig. En ting vil være tiden min hund blev aktiveret i, hjemme har vi nogle rutiner og der er 1-2 timers morgentur, 5 timers alene, 1-2 timers eftermiddagstur og så en lille aftenlufter. Hvis det var 1-2 dage, jamen så fint nok at han ikke fik det - men hvis det nu var en hel uge jeg havde brug for, ville en pension overhovedet have tid til det?

Og har i et friløbsområde? For Motor kommer ikke når man kalder, men han elsker at løbe og meget, meget gerne med andre hunde.

En anden ting er faktisk det med at stå og gø. Det bryder jeg mig ikke om :genert: Både fordi vi selv har brugt rigtig meget tid på at lære hunden IKKE at stå og gø derhjemme, men også fordi jeg synes det er enormt stressende at høre på - og er det ikke også det for hunden?

Nu er det ikke noget med, at det er DIN pension jeg ikke vil bruge, overhovedet. Men jeg har det bedst med at han bliver passet i hjemmet, og jeg tror at jeg ville kigge efter en privat, hvis vi endelig kom ud i sådan en situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg ved godt at dine spørgsmål ikke er til mig, men jeg vælger lige at svare/kommentere dem. Håber det er okay :blink:

Jeg vil helst heller ikke bruge en pension, nu sidder jeg lige og tænker hvorfor egentlig. En ting vil være tiden min hund blev aktiveret i, hjemme har vi nogle rutiner og der er 1-2 timers morgentur, 5 timers alene, 1-2 timers eftermiddagstur og så en lille aftenlufter. Hvis det var 1-2 dage, jamen så fint nok at han ikke fik det - men hvis det nu var en hel uge jeg havde brug for, ville en pension overhovedet have tid til det?

For at være ærlig, så nej :genert: Hvis man har 9 hunde og hver hund bare skal have 1 times gåtur + opmærksomhed hver dag. Det er jo mindst 9 timer og så kommer der rengøring af bokse, fodring, besvarelser af emails og telefonbeskeder, regnskab, vask af tæpper og skåle, fremvisninger, aflevering af hunde, modtagelse af hunde, vedligehold af løbefolde (græsset skal slåes og lign.), bestilling af foder og godbidder og en masse andre ting. Så det hele tager rigtig meget tid.

Jeg syntes selv jeg har prøvet at lave en fornuftig pension, men vi pensionsejer er også kun mennesker og har ikke flere timer i døgnet end alle andre. Så det kan væres svært at slå ordentligt til.

For at kunne tilbyde hver hund mere ude og legetid, har vi lavet 4 løberfolde, 2 store på 2000 kvm. og 2 mindre på ca. 100 kvm. Det betyder at jeg kan have flere hunde ude af gangen. De starter på de store, hvor de kan løbe rundt og brænde lidt krudt af, samt lege med andre hunde, derefter kommer de på en af de små, hvor de får deres foder som fodersøg eller bare for at sidde/ligge og nyde det gode vejr. På den måde kan jeg have mange hunde ude på en gang og det betyder også at de kan være ude mange timer om dagen. Men det kræver at de kan være på foldene selv, for jeg kan jo kun være et sted af gangen og hvis de bare står ved lågen og gør kommer de altså ind (både af hensyn til naboerne, men også hunde, for når de så kommer ind gøer de ikke) .

Efter min mening er en pension aldrig 100 % optimalt, men hvis man finder en fornuftig pension, lider hunden altså heller ingen overlast. Jeg bryder mig bestemt heller ikke om at aflevere mine 3 i pension, men nogen gange har vi bare været nødt til det. Og alle 3 gange har vi hentet nogle glade hunde. De har trængt til at få brændt lidt krudt af og er lidt mere i hælene på mig de første par dage. Men ellers er de glade og tilfredse.

Men som jeg også plejer at sige til kunderne, har man mulighed for at få hunden passet i eget hjem eller ved familie/venner, er det da helt klart at foretrække :-D Men jeg har nu mange hunde der er glade for at komme her og hvor ejeren fortæller at hunden piver af ren iver og glæde, så snart de nærmer sig, og som glad spæner ind i pensioner eller hen til mig, når de bliver lukket ud af bilen. Så det kan sagtens lade sig gøre at tilbyde hunden nogle fornuftigr forhold og søger for at den har det godt, selvom man ikke kan opfylde dens behov 100 % :-D

Og har i et friløbsområde? For Motor kommer ikke når man kalder, men han elsker at løbe og meget, meget gerne med andre hunde.

Jeg syntes det er et must i en pension , at de har nogle indhegnede fritløbsområder og jeg kigger kun på stedet der har dette. Jeg bruger meget leg med andre hunde her hos mig og det er til stor glæde for alle parter (bestemt også mig, for jeg nyder at se når de bare leger og hygger sig)

En anden ting er faktisk det med at stå og gø. Det bryder jeg mig ikke om :genert: Både fordi vi selv har brugt rigtig meget tid på at lære hunden IKKE at stå og gø derhjemme, men også fordi jeg synes det er enormt stressende at høre på - og er det ikke også det for hunden?

Det er heldigvis meget sjældent jeg har hunde her hos mig der står og gør. Jeg tror det er fordi de kommer så meget ud og fordi jeg prøver at stimulere dem lidt mentalt med fodersøg, forder i terninger osv.

For jeg tror du har ret i at det er enormt stressende for de andre hunde at høre på. Jeg har egentlig et godt eksempel på det. Jeg har en labrador der kommer her ret tit. Hun elsker at komme her og jeg har endnu aldrig hørt hende gø. En weekend hun var her, have jeg samtidig en meget gøende schæfer, den gøede og gøede og efter 1 dag, hørte jeg labradoren gø for første gang. Hun sad pludseilg i boksen og bare gøede et par gange meget højt og så var det over igen. Tror det simpelthen var hendes måde at vise sin frustration over larmen på, for hun er vant til at her er meget roligt herude, og at de fleste hunde bare ligger og sover når de er i deres bokse.

Nu er det ikke noget med, at det er DIN pension jeg ikke vil bruge, overhovedet. Men jeg har det bedst med at han bliver passet i hjemmet, og jeg tror at jeg ville kigge efter en privat, hvis vi endelig kom ud i sådan en situation.

Den mulighed er også klart at foretrække syntes jeg og hvis man har den mulighed er det da super dejligt.

Jeg syntes heldigvis der er kommet mange fornuftige hundepensioner på banen de sidste par år og jeg tror ikke man skal have så dårlig samvittighed ved at aflevere dem. Man skal bare sørger for at det er et godt sted, og at hunden får det godt. Så kan det altså godt være en god oplevelse både for hund og ejer :5up: Når der så er sagt, så er jeg heller ikke selv glad for at aflever mine og gør det kun til nøds :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes heldigvis der er kommet mange fornuftige hundepensioner på banen de sidste par år og jeg tror ikke man skal have så dårlig samvittighed ved at aflevere dem. Man skal bare sørger for at det er et godt sted, og at hunden får det godt. Så kan det altså godt være en god oplevelse både for hund og ejer :5up: Når der så er sagt, så er jeg heller ikke selv glad for at aflever mine og gør det kun til nøds :blink:

Helt ærligt - så lyder det jo helt dejligt :-D Alt du har skrevet, altså. Motor ville elske 2000kvm jord at fræse rundt på (også "bare" 100kmv ;-)), og er faktisk glad for at læse, at du har hundene derude sammen, som en anden også skrev, er min hund yderst social, så at krudte rundt og lege er så absolut bomben. Men synes bare mange steder gør meget ud af, at hundene ikke er sammen (sikkert grundet slåskampe og lignende), og selvfølgelig skal i jo oplyses om, hvordan ens hund reagerer i forskellige situationer osv.

Og der ved jeg, at han ville blive helt vild, altså at kunne se og høre de andre hunde men ikke være sammen med dem. Ved ikke om han ville stå og gø hele dagen, men han ville i hvert fald blive ked af det.

Ved godt, at det ér et pasningssted, og selvfølgelig kan man ikke gøre det samme som med ens egen hund (i har jo også jeres egne at tage jer af), og det synes jeg er selvfølgelig kun er fair. Motor ville det nok heller ikke røre det store at skulle sove alene, selvom han nok ville brokke sig over varmen i gulvet :blink:

Nåmen, summasummarum, det med friløbsområde, det har givet mig et helt nyt syn på sagen. Sådan har de få steder jeg har set bare ikke gjort, de har haft små steder hvor vovserne så kom hver for sig (eller sammen med de andre hunde de boede med hjemme) på de små ture der nu skulle til.. Og det vil helt sikkert være for lidt for Motor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

.

Som udgangspunkt skal Mimi aldrig i en pension, jeg vil gøre alt (også betale mig fra det) for at finde et sted, hvor hun kunne være i menneskelige hænder en stor del af sin tid - Hun er en rigtig lille selskabshund :-)

Men hvis nu, jeg var nødt til at få hende passet i en pension, så jo, så lyder det absolut som et fantastisk sted :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Helt ærligt - så lyder det jo helt dejligt :-D Alt du har skrevet, altså. Motor ville elske 2000kvm jord at fræse rundt på (også "bare" 100kmv ;-)), og er faktisk glad for at læse, at du har hundene derude sammen, som en anden også skrev, er min hund yderst social, så at krudte rundt og lege er så absolut bomben. Men synes bare mange steder gør meget ud af, at hundene ikke er sammen (sikkert grundet slåskampe og lignende), og selvfølgelig skal i jo oplyses om, hvordan ens hund reagerer i forskellige situationer osv.

Og der ved jeg, at han ville blive helt vild, altså at kunne se og høre de andre hunde men ikke være sammen med dem. Ved ikke om han ville stå og gø hele dagen, men han ville i hvert fald blive ked af det.

Vi har 7-9-13 aldrig haft slåskampe herude og jeg har kun udelukkende gode erfaringer med at have hunde ude og lege sammen. Men jeg er også mit ansvar bevidst. Jeg lukker aldrig bare hunde sammen og tænker "det går nok"

eller "de kan nok godt lege sammen". Jeg prøver at gøre mit forarbejde grundigt, ved at spøger en masse ind til hunden, ved ankomsten, hvad den er vant til osv osv. Allerede her har jeg en ide om hvilken hund det er. Udover det opservere jeg meget hundene inden i stalden, bla når jeg trækker dem forbi de andre boke på gange. Her lader jeg dem snuse til hinanden gennem tremmerne og venter tit og ser hvem de selv viser interesse for at opsøge (jeg resperktet selvfølgelig at ikke alle hunde bryder sig om når andre hunde går forbi deres boks). her får jeg et lille indblik i hvem der evt. kan have glæde af at lege sammen og hvem der i hvert fald ikke har. Udoveer det bruger jeg alm. sund fornuft og lytte rmeget til min mavefornemmelse, den tager nemlig som regel aldrig fejl.

Jeg respekter altid folks egne ønsker og nogle hunde er bare ikke socilt anlagt og de kommer bare ud selv. Men de fleste ejere er rigtig glade for muligheden for hundeleg.

Ved godt, at det ér et pasningssted, og selvfølgelig kan man ikke gøre det samme som med ens egen hund (i har jo også jeres egne at tage jer af), og det synes jeg er selvfølgelig kun er fair. Motor ville det nok heller ikke røre det store at skulle sove alene, selvom han nok ville brokke sig over varmen i gulvet :blink:

Nåmen, summasummarum, det med friløbsområde, det har givet mig et helt nyt syn på sagen. Sådan har de få steder jeg har set bare ikke gjort, de har haft små steder hvor vovserne så kom hver for sig (eller sammen med de andre hunde de boede med hjemme) på de små ture der nu skulle til.. Og det vil helt sikkert være for lidt for Motor.

helt enig.....de skal have mulighed for at komme ud og strække ben og brænde lidt krudt af.

Hvis du har lyst til at se lidt hundeleg fra pensionen kan du gå ind at se billeder på min facebook profil. Detter er ikke reklame for pensionen og jeg lukker jo alligevel om små 2 måneder. Men bare så du kan se at hunden sagtens kan hygge sig mens den er i pension :blink: http://www.facebook.com/hundepension se evt. uge 15, der er i hvert fald et par hunde der hygger sig sammen og uge 20 med de 3 golden retriever som ikke kendte hinanden i forvejen. Billederne er taget den første gang de var ude sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Pelle kommer aldrig i pension...

Pasning i familiemiljø kunne komme på tale hos mennesker han kender rigtig godt. Ellers ikke.

Kunne man ikke kalde det "udeareal" eller lignende i stedet for løbegård?

Vi ved jo nok hvad der menes med løbegård, men det er alligevel misvisende, synes jeg, at kalde udeareal på 6 - 10 m2 for noget hvor ordet "løb" indgår :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Pelle kommer aldrig i pension...

Pasning i familiemiljø kunne komme på tale hos mennesker han kender rigtig godt. Ellers ikke.

Kunne man ikke kalde det "udeareal" eller lignende i stedet for løbegård?

Vi ved jo nok hvad der menes med løbegård, men det er alligevel misvisende, synes jeg, at kalde udeareal på 6 - 10 m2 for noget hvor ordet "løb" indgår :-D

Jeg er helt enig i at "løbegård" er et misvisende ord, når det drejer sig om de små gårde der høre til boksene som hunden selv har adgang til i løbet af dagen. Dem plejer jeg faktisk også at omtale som terasser, netop fordi formålet med dem jo ikke er at hunden skal besøge i dem eller motioner derude (det er der så heller ikke plads til) de er kun til det formål at hunden kan gå ud og få lidt frisk luft hvis den har lyst, ligger og nyde det gode vejr, eller bare sidde og følge lidt med i hvad der sker. Det jeg betegner som løgegårde er dem der er så store at der er rigelig plads til at hunden kan lege og boltre sig, samt udfolde sig med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites