Hop til indhold

Ups parring


Gæst Inci
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har 3 små dejlige selvskabshunde en tjekkisk rottehund og 2 papilloner

de 2 sidste fik jeg sidste uge.

mit problem er at den lille rottehund Inci var i løb , og selvom jeg var ved hundene 24/7 og holdte dem adskildt , ja så skete der nu parring aligevel de skal nok finde en måde hvis de gerne vil.

Han vejer kun 300 g mere end tæven så der er jeg rolig men

det er aldren hun er kun lige knapt 1½ år og 3 løbetid.

 

Jeg har snakket med nogen der kender til rottehunden som siger jeg skal tage det roligt men er aligevel bekymret pga alderen

 

Jeg tager alle forholdsregler for at passe på hende både under og efter .

og hun bliver stirilliseret efter fødsel

 

jeg ville gerne høre om der er andre der har prøvet en ups parring og hvordan det gik?

efentuelt få nogen gode råd som jeg kan bruge på min lille skat

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så svært , begge hunde er heldigvis sygdomsfrie

 

Jeg kan ikke give hende en abort sprøjte , ved godt nogen måske bliver forarvet men jeg kan ikke slå ihjel heller ikke selvom de ikke er andet end celler nu. håber i kan forstå mig :genert:

 

så hun bliver først steriliseret efter men der bliver hun det til gengæl også

jeg påtager mig selvfølgelig hele ansvaret og vil gøre alt for det går godt men har da heldigvis en smugle erfaring med fødsler hos dyr.

 

heldigvis har jeg ekspert hjælp i nærheden men intet er for godt for min lille puttenutte

 

selvom det ikke var planen nu ja så blev det jo til ønske hvalpe hvis man kan sige det sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lidt noget lort.. Men hvis du ikke har lyst til abortsprøjten må man krydse fingre og håbe det går..

Hun ER ret ung, men når det er hendes 3. løbetid tænker jeg at hun fysisk må være nogenlunde modnet.. Og hun er en lille race, som jo før bliver "færdige"..

 

Så nu er dit job at forberede dig til eventuelle hvalpe! Hold hende fra hannen hvis hun stadig er i løb, du kan være heldig at der ikke kommer hvalpe ud af det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er parat til kejsersnit hvis der kommer 6 hvalpe men håber bare på max 3 hehe

 

og Ja de er begge tjekket August som han hunden hedder er 3 år så han er tjekket og fejler intet Inci har jeg ikke så mange oplysninger på da jeg købte hende af en tyrkisk familie som havde smidt de fleste papier ud men fik dog pas og vaccination papier + har snakket med den dyrelæge der har vaccineret og behandlet hende efter hun kom til danmark, og hun sagde at inci var 100% rask så det håber jeg da passer:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så svært , begge hunde er heldigvis sygdomsfrie

 

Jeg kan ikke give hende en abort sprøjte , ved godt nogen måske bliver forarvet men jeg kan ikke slå ihjel heller ikke selvom de ikke er andet end celler nu. håber i kan forstå mig :genert:

 

så hun bliver først steriliseret efter men der bliver hun det til gengæl også

jeg påtager mig selvfølgelig hele ansvaret og vil gøre alt for det går godt men har da heldigvis en smugle erfaring med fødsler hos dyr.

 

heldigvis har jeg ekspert hjælp i nærheden men intet er for godt for min lille puttenutte

 

selvom det ikke var planen nu ja så blev det jo til ønske hvalpe hvis man kan sige det sådan.

 

Næh jeg forstår det ikke. Men sårn er der så meget:-)

 

Pt er der jo ikke noget liv endnu..

 

 

Jeg tror det handler om ens generelle indstillinger til abort :hmm: JEG ville aldrig kunne få foretaget en abort! Så ville aldrig nogensinde tvinge et dyr til at få en abort!

 

Beklager men synes squ det er mord! :evil:

 

Jeg synes Inci gør det helt rigtige! :5up: og virker meget bevidst om det hele...så jeg tror helt klart at det nok skal gå!

 

Min hunds mor var heller ikke meget mere en 1 1/2 år da hun fik hvalpe, og hun klarede det helt fint. Og som nogen andre har sagt, så blir små hunde voksne før store hunde gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville selv vælge at få hende sterilliseret/få foretaget en abort, så der ikke kommer hvalpe - det lyder ikke til at nogen af hundene er tjekket for andet end det der bliver tjekket ved almindelig sundhedstjek? Og arvelige sygdomme, finder man ikke bare lige ved sundhedstjek..

 

Men det lyder ikke til at du er af samme mening - og det er jo fair nok, jeg forstår ikke at man føler man slår ihjel pga. en abort, og synes ikke det er et argument imod at lade sin tæve få et ups kuld, men det er jo bare min mening. Når det er sagt, lyder du dog fornuftig og ansvarlig nok til at kunne passe godt på dine tæve og hvalpene, så de får den bedste oplevelse ud af det og hvalpene den bedste start på livet - især at du spørger til råds i god tid! :5up:

Så må fingrene bare krydses for at ingen af hundene har arvelige sygdomme :x: så hvalpene ikke arver noget!

 

Held og lykke med det hele :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det handler om ens generelle indstillinger til abort :hmm: JEG ville aldrig kunne få foretaget en abort! Så ville aldrig nogensinde tvinge et dyr til at få en abort!

 

Beklager men synes squ det er mord! :evil:

 

Mener du så også det er mord at aflive en hund pga sygdom? Fysisk så vel som psykisk..

 

Jeg ser egentlig ingen forskel - faktisk synes jeg det er værre at aflive en voksen hund end det er at lave abort en tæve der er drægtig - der er jo ikke noget egentlig liv, så længe en abort er tilladt - der er ingen hvalpe som har nået at få smerter pga. arvelige sygdomme fordi forældredyr ikke er tjekket ordentlig og der er ingen familie som står ked af det tilbage over tabet af deres elsket hund - måske i al for tidlig alder pga. arvelig sygdom..

 

Ingen mister noget ved at få en abort - ingen har nået at opleve nogen fysisk smerte ved sygdom, eller smerte over at miste sin elsket hund..

 

Det kan tilgengæld nemt ske ved alle de ups kuld som laves - hvor hvalpene arver sygdomme fra forældredyr som ikke er tjekket, som skal aflives i tidlig alder - og så har vi en hvalp som har oplevet smerte og en familie som må give slip på deres elsket hund..

 

Hvad synes du er værst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager men synes squ det er mord! :evil:

 

Aha. Hvor mange af os herinde har du mon lige fordømt som mordere? :hmm:

 

 

 

 

For at vende tilbage til emnet: Inci, jeg synes helt klart, at du skal gøre det, der føles rigtigt for dig. Hvis du stadig har det dårligt med en abortsprøjte efter forklaringen på, hvad den går ud på - og hvis du mener, at du har tid og overskud til at give et kuld hvalpe den bedst mulige start på livet - så skal du da lade hende på hvalpene. Havde hun kun været 1/2 eller 1 år, havde jeg nok ment noget andet. 1 1/2 år er også tidligt, men som andre er inde på, er hun jo en lille race.

 

Er i hvert fald sikker på, at hvalpene bliver søde. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha. Hvor mange af os herinde har du mon lige fordømt som mordere? :hmm:

 

 

 

 

For at vende tilbage til emnet: Inci, jeg synes helt klart, at du skal gøre det, der føles rigtigt for dig. Hvis du stadig har det dårligt med en abortsprøjte efter forklaringen på, hvad den går ud på - og hvis du mener, at du har tid og overskud til at give et kuld hvalpe den bedst mulige start på livet - så skal du da lade hende på hvalpene. Havde hun kun været 1/2 eller 1 år, havde jeg nok ment noget andet. 1 1/2 år er også tidligt, men som andre er inde på, er hun jo en lille race.

 

Er i hvert fald sikker på, at hvalpene bliver søde. :hjerte:

 

Jeg går hjemme og bruger alt min tid på hundene, mine børn er på kostskole og flyttet hjemmefra , jeg kommer ikke på arbejdsmarket igen så tid lyst og overskudet til at give dem alt de skal bruge det har jeg:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke en abortsprøjte der gives, men en hormonindsprøjtning der forlænger løbetiden, så æggene ikke kan sætte sig fast i livmoderen.I øvrig vil evt befrugtede æg jo først sætte sig efter 10-14 dage, så det er ikke abort, men udstødning af evt nybefrugtede æg.

 

Lidt som vores p-piller :-D

 

Til trådstarter. Det virker som om du er klar over de risici der er forbundet med det, der er sket, og tage rfuldt ansvar for det. Det er dejligt at se, og jeg ønsker dig det bedste med projektet, hvis hun rent faktisk er blevet med hvalpe. Mit bedste råd til dig er at blive herinde, og blive ved med at stille spørgsmål. Der er en stor vidensbank her, og du vil kunne få en masse gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen (:mrgreen:) har startet en tråd hvor emnet sterilisering eller sprøjtning kan diskuteres helt frit og uden at det bringer denne tråd off topic http://www.hunde-forum.dk/debat/20534-imod-sterilisering-sprojtning-af-draegtig-taeve.html

 

Synes vi skal holde denne tråd fri til de som kan hjælpe TS med råd om drægtighed og forestående fødsel :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundens gule legme producerer progesteron. Progesteron vedligeholder drægtigheden. Alizin er en progesteronantagonist. Det binder bedre til progesteron receptorerne end progesteron og dermed kan progesteron ikke yde sin effekt på livmoderen. Dermed induceres aborten. Dette kan ifølge producenten gøres indtil dag 45. Jeg mener det er indtil dag 22 at der er 100% effekt og derefter 95%. Infektionsraten er rimelig lav.

 

Jeg har personligt ikke et problem med abort ved uønsket drægtighed. Dette kan være bedre for tæve og de uønskede hvalpe. Når det er sagt så virker TS som en kærlig ogengageret hundeejer og mon ikke der kan findes gode hvalpekøbere? :) Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst BlackCalla

Jeg synes klart du skal lade hende få hvalpene. Mange siger, at efter (og i) 3. løbetid er de psykisk modne nok, til at få hvalpe, og som andre siger, så bliver små hunde hurtigere modne og voksende end store gør, så jeg vil bestemt mene at hun er klar.

- Vi står så med det samme problem, men i den modsatte aldersgruppe; vores otte årige gravhund er gravid med første kuld, - et ups-kuld. Hvalpene bliver en blanding mellem langhåret miniature gravhund og yorkshire terrier. De skal nok blive søde. :hjerte: Eller også bliver de totalt grimme. :engel:

 

I hvert fald så held og lykke med hvalpene, jeg er ikke til megen hjælp, men jeg har da i hvert fald tænkt mig at kaste mig over en masse bøger. Det kommer biblioteket til at lide under.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

- Vi står så med det samme problem, men i den modsatte aldersgruppe; vores otte årige gravhund er gravid med første kuld, - et ups-kuld. Hvalpene bliver en blanding mellem langhåret miniature gravhund og yorkshire terrier.

 

 

:shock: Stakkels gamle tøs!

 

Måske du ikke er opmærksom på det, men det frarådes på det kraftigste, at man lader så gammel en tæve få sit første kuld hvalpe. Det skyldes at hendes bækken ikke har samme elasticitet som når hunden er yngre. Sidste chance for første kuld er når tæven er fire år gammel.

 

Faktisk er det sådan, at kennelklubbens etiske retningslinjer lægger op til, at en tæve på den alder slet ikke får hvalpe. Også selvom den tidligere har haft.

 

Skal selvfølgelig ikke blande mig, men syntes det er en jævnt dårlig idé!!!

 

 

 

Og så et P.S. Sidste indlæg i tråden (før dit) er fra juli 2010.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok, en tæve på 8 år ,der er 1 stegangsfødende er på grænsen. Det er jo ikke kun fødslen der kan give problemer, faktisk også at have den tålmodighed, der kræves med de små i hvalpekassen.Mange tæver er rimelig flade efter en fødsel.Faktisk kræver det, for at tæven kommer godt over det, og kan blive sig selv efterfølgende, at hun er i superform, også kropslig, motionsmæssig og pzykisk.

Vi er jo forskellige, jeg ville bare aldrig turde udsætte en af mine for dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...