Hop til indhold

adfærds vanskelig ?


Gæst Isa/DeLaCreme
 Share

Recommended Posts

Gæst Isa/DeLaCreme

Jeg er helt ny herinde,-jeg har ikke hund selv men går tur med min venindes hund. Jeg er kvinde 31 år.

 

Hunden Molly er 4 år gammel og er en ca 10 kg terrier blanding. Ejer fik hende for ca. 2 år siden fra et hjem med mishandling. Især voldsom behandling fra kvinden i hjemmet samt meget rå drilleri fra dennes to små piger.

 

Molly er...lidt speciel. Hun kan ikke lide børn absolut slet ikke babyer. Hun gør og gør og gør af alt og ingenting. Så højt man får ondt i ørerne. Jeg vil gerne indskyde at jeg aldrig har lagt hånd på Molly !

Molly er en meget under stimuleret hund der ikke går nok tur eller bliver aktiveret.

 

 

Jeg er en af 4 mennesker Molly overhovedet gider beskæftige sig med.

 

Idag oplevede jeg så noget jeg syntes var virkelig ubehageligt. Vi var ude og gå tur i skoven. Der mødte vi far og datter på 4-5 år der samlede hyldeblomster. Datteren stod ca. 20 meter længere nede af stien. Molly gik i en stor bue uden om faren og da vi var halvvejs mod pigen stoppede Molly op og begyndte at knurre. Knurren blev til gøen selvom pigen intet gjorde,-hun stod bare og ventede på sin far.

 

Jeg kortede linen og gik mellem Molly og pigen og fik guidet og lokket Molly med forbi. Molly virkede rigtig bange for pigen.

 

Molly har flere gange før udvist aggressiv adfærd formodentlig baseret på frygt men tro mig...man kan overhovedet ikke nå ind til min veninde med noget som helst.

 

Jeg har nu mine betænkeligheder med at gå tur med Molly. For hvad nu hvis filmen en dag knækker og der sker noget.

Molly har endda knurret af en af brugerne herinde, min veninde mariah. Og hun knurrede ikek bare hun snerrede og det var stygt. Vi tror det var pga jalousi da Molly ener hun har eneret på min opmærksomhed.

 

Jeg ved ikke så meget om hundesprog men det er mariah godt igang med at lære mig.

Molly kan være en helt fantastisk dejlig hund men hun er klart skadet af sin fortid...og sin nutid (mener jeg).

Jeg har bare lige nu en frygt for jeg en dag står med en hund der bliver så bange hun ikke nøjes med at knurre og gø af et barn.

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

O_O Jeg ved der er nogle rigtig hundekyndige mennesker her som vil give dig meget bedre svar end jeg kan..

Men ville bare udtrykke min sorg over at nogle mennesker holder hund på den måde - hvorfor har man hund hvis man er så åbenlyst træt af den?

 

Kan du ikke låne Molly.. sådan.. over.. længere periode.. (læs: altid) - for selvom du ikke er "proff" inde for hundeverden, så lyder du bestemt som et langt mere fornuftig hundemenneske..

 

Stakkels stakkels Molly - det minder mig sådan om Bitten, hun gør også rigtig meget af andre - udelukkende i angst.. Gør ondt i hjertet at tænke på hvordan hun ville have det hvis hun var endt hos en mindre tålmodig familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvorvidt Molly vil bide eller ej er umuligt at sige. Hvis hun bliver presset nok, vil hun muligvis.

 

Men noget andet er, at jeg synes du kunne gøre noget ved hunden situation hos nuværende ejere, hvis du tør?

 

Det er forbudt at mishandle dyr og at slå den med en avis må komme herunder.

Kunne du fortælle ejerne at du faktisk vil få "nogen" til at komme og bese forholdene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Molly er i fin form og hun forguder sin ejer.

Jeg er bange for at jeg måske en dag står med et bidt barn til trods for at Molly elsker mig og jeg så gerne ville hjælpe hende. Om ikke andet en oase hos mig hvor hun i det mindste bliver behandlet pænt.

 

Jeg kan desværre ikke tage hende til mig da jeg har to kaniner hun gerne vil have til frokost, 36 kvm lejlighed og 0 hundeholds tilladelse.

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Hvor er det sybd for Molly!

Jeg hæfter mig meget ved dette.: Da jeg kom tilbage fortalte jeg ejerne dette og de sagde bare at sådan er hun. Jeg skulle bare tage Molly under armen og sige til hende det var noget pjat og gå forbi.

Det er lige så godt som at ligge mere brænde på et tændt bål!

Det føre ikke noget godt med sig at tage hunde op. Tværtimod så giver det hunden mere magt overfor hvad det måtte stå foran.

 

Knurren eller snerren er to trin på en trappe med afstands søgende signaler, det en signal er bare lidt mere advarende end det anden.

Lidt som når vi siger, "må jeg lige be om lidt plads," næste trin "Så fat det!skrid:evil:"

Der skulle gerne være et rimelig stykke vej til et evt.bid

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Molly er i fin form og hun forguder sin ejer. Der er intet at komme efter hvis man ikke ser hjemmet til hverdag. Jeg har fortalt dem hvordan JEG håndterer Molly og de smågriner bare af mig. Det blev også accepteret i hjemmet at min veindes sambo (ikke ægtemand) slog sin nu afdøde hund med en hestepiks eller tomme sodavands flasker. Sådanne mennesker når man ikek igennem til. Men Molly har aldrig haft fysiske skader-hun er kun traumatiseret psykisk. Og det er endnu sværere fordi Molly forguder sin ejer.

Jeg er bange for at jeg måske en dag står med et bidt barn til trods for at Molly elsker mig og jeg så gerne ville hjælpe hende. Om ikke andet en oase hos mig hvor hun i det mindste bliver behandlet pænt.

 

Jeg kan desværre ikke tage hende til mig da jeg har to kaniner hun gerne vil have til frokost, 36 kvm lejlighed og 0 hundeholds tilladelse.

 

Jeg er næsten 100 på at med Mollys opførsel ville hun blive aflivet på stedet hvis hun ikke kom til en særlig kyndig i hundeadfærd.

 

 

Sagde du "veninde" :shock:

Undskyld....

 

Med den behandling er en aflivning før nok bedre end en senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Jeg tror nok måske jeg havde håbet jeg kunne ændre deres opførsel med tiden. Men lige det der skete igår aftes og deres reaktioner på det samt nogle andre ting der er sket for nylig med et andet dyr (ikke hund) så tror jeg også jeg trækker mig. Det er skidesynd for Molly men der er grænser for hvad man kan udholde at bevidne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror nok måske jeg havde håbet jeg kunne ændre deres opførsel med tiden. Men lige det der skete igår aftes og deres reaktioner på det samt nogle andre ting der er sket for nylig med et andet dyr (ikke hund) så tror jeg også jeg trækker mig. Det er skidesynd for Molly men der er grænser for hvad man kan udholde at bevidne.

 

Der ER nemlig grænser for hvad man kan bære at se på eller at vide :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nok måske jeg havde håbet jeg kunne ændre deres opførsel med tiden. Men lige det der skete igår aftes og deres reaktioner på det samt nogle andre ting der er sket for nylig med et andet dyr (ikke hund) så tror jeg også jeg trækker mig. Det er skidesynd for Molly men der er grænser for hvad man kan udholde at bevidne.

 

Måske du skulle sige DET til hende? Hvis du alligevel trækker dig, har du jo ikke noget at miste, og man kunne da håbe, at det måske kunne åbne øjnene på hende, at du mener det så alvorligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Jeg har lige talt med en anden veninde der netop avler terrier racer og hun sagde hun også gjorde det med skægget for at få øjen kontakt.

Jeg er i 7 sind...må nok lukke hjernen ned ang. emnet for idag og lade den arbejde i baggrunden hvordan jeg tackler det her.

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det sybd for Molly!

Jeg hæfter mig meget ved dette.: Da jeg kom tilbage fortalte jeg ejerne dette og de sagde bare at sådan er hun. Jeg skulle bare tage Molly under armen og sige til hende det var noget pjat og gå forbi.

Det er lige så godt som at ligge mere brænde på et tændt bål!

Det føre ikke noget godt med sig at tage hunde op. Tværtimod så giver det hunden mere magt overfor hvad det måtte stå foran.

 

Knurren eller snerren er to trin på en trappe med afstands søgende signaler, det en signal er bare lidt mere advarende end det anden.

Lidt som når vi siger, "må jeg lige be om lidt plads," næste trin "Så fat det!skrid:evil:"

Der skulle gerne være et rimelig stykke vej til et evt.bid

 

Det vil jeg altså gerne lige kommentere på - mine hunde kommer på arm hvis de ender i sådan en situation hvor de slet ikke kan håndtere det..

Dette er efter aftale med min træner, da det giver dem en sikkerhed - og de nemmere kan slappe af og se det lidt fra oven.. Og jeg har mulighed for at propfodre dem med godbidder - dette lader sig ikke gøre på jorden hvor de føler de må forsvare sig med alt hvad de har..

 

Om det er løsningen i det her tilfælde? Det ved jeg af gode grunde ikke.. Men vi kan vist alle være enige om at "tvinge hunden forbi", som TS skriver hun har fået at vide, ikke er løsningen!

Mine skal have lov at bremse op, se på de andre gå forbi og afreagere når "faren" er ovre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad? ...Jeg kan godt forstå, at du er bekymret...

 

Men du kan ikke ændre på Mollys opdragelse. Din veninde bestemmer selv, hvilken hundeopdragelse, hun vil give sin hund. Det er ikke ulovligt før det er MEGET groft...

 

Men du kan tage dine forholdsregler når du selv går med Molly.

 

Først og fremmest skal du selvfølgelig undgå, at hun kommer i nærheden af børn. DET skulle ikke være så svært. Jeg kan forstå, at du altid har hende i snor. Du og hun kan gå uden om børn. Og hvis børn kommer hen til jer for at hilse på hende, så siger du højt og i god tid, at: "...hun kan ikke lide børn". Eller: "...Hun bider!" --IKKE nogen lange forklaringer om at der er "...børn, der har været onde ved hende, osv..." -for det gør bare de søde børn endnu mere interesserede.....

 

Hvis du bare skal passere børn på gaden, så kan jeg ikke se, at der er noget ondt eller galt i at løfte Molly op idet I går forbi. Hvis altså Molly godt kan lide, at du bærer hende... Mange små hunde kan jo faktisk godt lide at blive båret.

 

Og så må du jo derudover give Molly så mange positive oplevelser, som du kan finde på. Læs nogle bøger om hvad DU kan lave af ting sammen med hende (Du kan sikkert få tip om egnede bøger her på Hundeforum-:lol:). Og arbejd med DET. Så bliver Mollys liv lidt bedre end det er uden dig.

 

---Der er grænser for, hvor meget, du skal presse din veninde til at skifte holdning til hundeopdragelse... Det er nemlig Molly, der bliver taberen, hvis du og din veninde bliver uvenner.

 

Hvis du SER din veninde være hård ved Molly, så kan du rejse dig og gå, --og sige: "...det der gider jeg ikke se på!"

Men du kan ikke bestemme hvad hun skal gøre.

Hundeopdragelse er... ligesom børneopdragelse-- et område, som man meget nemt kan blive uenige om... Og begge parter synes at de selv har ret. Det er vigtigt både at stå ved sine egne holdninger, ----og at respektere den anden parts holdninger. Også selv om man er meget uenig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har før talt med både store og små bogstaver ang. et andet dyr til hende men hun rystede bare på hovedet af mig. Dyrlægen (vi har samme dyrlæge) prøvede også at få den til at sive ind ang. det dyr men niks. Hun gjorde det samme med forrige hund,-en schnauzer vist som også skulle have en fast hånd som hun kalder det.

 

Jeg har lige talt med en anden veninde der netop avler terrier racer og hun sagde hun også gjorde det med skægget for at få øjen kontakt. Men hun slog dem ikke. Hun mente så også at hunden skulle tvinges forbi farlige ting fordi hendes adfærd var blevet en vane. Hun mente så heller ikke at Molly ville bide i frygt og det var pt det vigtigste for mig at vide. At hunden ikke bliverbehandlet korrekt ved jeg jo godt.

 

Jeg er i 7 sind...må nok lukke hjernen ned ang. emnet for idag og lade den arbejde i baggrunden hvordan jeg tackler det her.

 

Sådan er der mange der tror det skal være, men det passer ikke :-)

 

Man kommerr længst med terriere ved at bruge træning med positiv forstærkning, ros, tillid, terrriere er selvstændige hunde der er stærke psykisk som regel.

 

Mange opdrættere ser det anderledes, de gør bare som de altid har gjort ;-)

 

At Molli ser ud til at ''forgude'' din veninde er bare et udtryk for hundes ''Stockholmssyndrom'', det er den bedste måde at overleve på, at dæmpe dem så godt man kan.

 

Kærlighed bygger på andre ting :(

 

Jeg synes det ville være synd for Molli hvis du opgiver hende, men at have respekt for de mennesker må være svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvis du vil have andet skyts, kan jeg anbefale dig at læse fx Anders Hallgren, Alfasyndromet, Turid Rugaas, På talefod med hunden, Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige: Hvis du har råd, så forær din veninde en hundebog, som kan få hende til at se tingene fra hundens synspunkt.

 

Jeg ville vælge "Familiehunden" af Lone Greva.

Den er let at læse, og alligevel grundig.

 

Min hund har også et yderst anstrengt forhold til børn. Hvis hun vejede +40 kg, havde jeg et KÆMPEproblem. Nu har jeg "kun" et problem.

 

Hun bliver trigget af hvis børn står stiller sig op og kigger på hende.

Men hun kan passere hele børnehaver uden at kny! Når bare de ikke kigger på hende :???:

 

Det vil være svært for dig at træne hunden til børn, eftersom du ikke er hundens ejer.

 

Jeg kan også sagtens finde på at tage min hund op.

Men det er vigtigt at hun ikke oplever at det er pga fare at jeg tager hende op, for så har jeg netop det problem som Dogue1 beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Jeg har desværre ikke økonomisk mulighed for at købe bøger til hende da jeg er på kontanthjælp pga sygdom og mit 1 ansvar ligger hos mig selv og mine to ninser.

 

Men jeg har besluttet at lukke ørerne og have min tid med Molly. Jeg troede jeg bare kunne droppe hende men det kan jeg ikke lige alligevel. Molly og jeg hygger enormt meget og vi mediterer når vi går tur. Det er sjældent efterhånden vi har skærmydsler og jeg nyder hendes følgeskab på vores ture. Vi har brug for HINANDEN og så må jeg se om jeg kan lukke ned når ejerne og jeg ikke er enige.

 

Tusind tak for jeres meget hurtige responser,-og mange !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg forstår dig godt. Det er ikke nemt. Der er bare nogle hundeejere, som ikke vil høre andre versioner af hvordan man kan 'have hund'. Man kan foreslå det ene og det andet, give dem bøger, osv, men de vender ryggen til det hele.

 

Samtidigt kan det ikke være sjovt, at være en del af dette og se på.

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har desværre ikke økonomisk mulighed for at købe bøger til hende da jeg er på kontanthjælp pga sygdom og mit 1 ansvar ligger hos mig selv og mine to ninser.

 

Men jeg har besluttet at lukke ørerne og have min tid med Molly. Jeg troede jeg bare kunne droppe hende men det kan jeg ikke lige alligevel. Molly og jeg hygger enormt meget og vi mediterer når vi går tur. Det er sjældent efterhånden vi har skærmydsler og jeg nyder hendes følgeskab på vores ture. Vi har brug for HINANDEN og så må jeg se om jeg kan lukke ned når ejerne og jeg ikke er enige.

 

Tusind tak for jeres meget hurtige responser,-og mange !

 

 

Det lyder bare så dejligt :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du stadig meget gerne vil give hende materiale uden at betale for det, kan du vise hende siden http://www.hundeliv.dk. Du kan også låne bøger på biblioteket, og måske liste dig til at tage et par kopier for få kroner af de vigtigste sider. Men hvis ikke du tror, at det går igennem, så ved jeg ikke hvad jeg skal finde på. Det er så ærgerligt, når en person man holder meget af pludselig udviser adfærd, som er svær at acceptere :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke økonomisk mulighed for at købe bøger til hende da jeg er på kontanthjælp pga sygdom og mit 1 ansvar ligger hos mig selv og mine to ninser.

 

Men jeg har besluttet at lukke ørerne og have min tid med Molly. Jeg troede jeg bare kunne droppe hende men det kan jeg ikke lige alligevel. Molly og jeg hygger enormt meget og vi mediterer når vi går tur. Det er sjældent efterhånden vi har skærmydsler og jeg nyder hendes følgeskab på vores ture. Vi har brug for HINANDEN og så må jeg se om jeg kan lukke ned når ejerne og jeg ikke er enige.

 

Tusind tak for jeres meget hurtige responser,-og mange !

 

SEJT! :mrgreen:

Det er en holdning, jeg fuldtud kan respektere!

Du og Molly kan sagtens have kvalitetstid sammen uden at du revolutionerer hele hendes øvrige familie.

 

:-POg DU kan læse mere om hundeadfærd og aktiviteter ved at gå på biblioteket og låne bøger til dig selv! --Når du er på kontanthjælp, så har du måske tiden til at gå på biblioteket. Hvis du ikke er for syg.

 

Du kan få tip her på siden om hvilke bøger der er gode. Og du kan få bibliotekaren til at skrive dig op til bøgerne, --for de er sikkert udlånt.. Man kan vist osse bestille dem på bibliotekets hjemmeside. Så man bare får en besked, når bøgerne er kommet hjem til biblioteket.

 

GODT!! --at Molly har dig!:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Stakkels, stakkels Molly :ae:

 

Jeg droppede engang kontakten til en veninde og da hun spurgte mig, hvorfor jeg ikke sms'ede / ringede til hende mere, skrev jeg bare en sms med, at jeg ikke kan være ven med en der slår sin hund.

 

Jeg har intet hørt fra hende siden - heldigvis.

 

Jeg synes det er rigtig dejligt at Molly har dig, men hvor må hun have det svært.

Det er jo helt åbenlyst at hun er skrækslagen for børn, og hvor er det trist hun er endt hos en familie der er total fatsvag :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Jeg vil lige fortælle om vores dag idag.

 

Det var første gåtur siden "episoden". Jeg har nøgle til huset så jeg netop kan hente Molly når jeg vil.

Jeg gik derover og herren i huset var hjemme. Molly gøede jo som hun plejer sikkert både glæde og forventning. Jeg var totaaalt fokuseret på alt jeg overhovedet kunne rumme af hvad jeg har læst indtil videre. Satte mig på hug og hilste på hende. Så gik jeg over og tog snoren og hun drønede rundt og ind g ud af døren og gøede. Satte mig på hug igen og med bestemt stemme sagde kom her. Vi sagde ikke engang hej. Molly kom hen til mig og holdte op med at gø. Jeg fik hende til at sætte sig og fik snoren på.

Og så gik vi...bare sådan ! Det hele tog måske 3-4 minutter :shock:.

 

Min tanke var at være rolig, bestemt og prøve at få hende til at koncentrere sig om mine kommandoer med at komme,-og derefter sitte istedet for at gø. denne gang lykkes det. Måske hun kan finde ud af at vi kun går hvis hun kommer ordenligt hen og sætter sig roligt og får snor på istedet for at ræse rundt som en gal og gø.

 

Resten af turen gik faaantastisk og hun var (måske indbildning) lidt mere obs på mig end hun plejer.

 

Dejlig, dejlig dag :klap2:

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige fortælle om vores dag idag.

 

Det var første gåtur siden "episoden". Jeg har nøgle til huset så jeg netop kan hente Molly når jeg vil.

Jeg gik derover og herren i huset var hjemme. Molly gøede jo som hun plejer sikkert både glæde og forventning. Jeg var totaaalt fokuseret på alt jeg overhovedet kunne rumme af hvad jeg har læst indtil videre. Satte mig på hug og hilste på hende. Så gik jeg over og tog snoren og hun drønede rundt og ind g ud af døren og gøede. Satte mig på hug igen og med bestemt stemme sagde kom her, herren i huset kom ud og begyndte straks at råbe af Molly men både hende og jeg ignorerede ham fuldstændig ( tihi )og så gik han. Vi sagde ikke engang hej. Molly kom hen til mig og holdte op med at gø. Jeg fik hende til at sætte sig og fik snoren på.

Og så gik vi...bare sådan ! Det hele tog måske 3-4 minutter :shock:.

 

Min tanke var at være rolig, bestemt og prøve at få hende til at koncentrere sig om mine kommandoer med at komme,-og derefter sitte istedet for at gø. Sidste ødelagde herren i huset det fordi han blev stående og skældte ud. Men denne gang lykkes det. Måske hun kan finde ud af at vi kun går hvis hun kommer ordenligt hen og sætter sig roligt og får snor på istedet for at ræse rundt som en gal og gø.

 

Resten af turen gik faaantastisk og hun var (måske indbildning) lidt mere obs på mig end hun plejer.

 

Dejlig, dejlig dag :klap2:

 

Altså... Hvor ER I bare gode...

 

Selvfølgelig er hun mere obs på dig, fordi du viser ro og beslutsomhed. Det ender med, at I også kan gå forbi børn og ignorere dem totalt. Du skal altså nok ikke forvente af hende, at hun kan komme til at elske børn. Hvis hun kan ignorere dem, vil det være rigtig fint.

Det kræver jo altså bare også, at man holder børn på afstand af hende.

 

Tror du ikke, du skal til at kikke dig om efter et andet sted at bo? :lol::lol: -Med hundetilladelse?

 

-----Kaninerne?? De kan vel spises..:lol::-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isa/DeLaCreme

Neeeej jeg elsker mine to ninusser :mrgreen:

 

Jeg ved ikke om jeg nogensinde får egen hund. Jeg har noget sygdom der gør at jeg betvivler jeg kan give en hund det den har brug for. Så jeg nøjes med at låne :5up: Jeg er så stort set omringet af hunde da alle veninderne har hund (næsten alle undtagen en men hun er godt på vej ikke mariah :vinken::-P ) så jeg får nogenlunde behovet dækket :blink:

 

Jeg er en bekymringsperson så nu håber jeg at dagen idag ikke bare var et engangs tilfælde xxxxxxxxxx

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...