Hop til indhold

Hvorfor skal de parres?


Gæst scheindel
 Share

Recommended Posts

Rigtig godt indlæg.

Og jeg kan helt fint se det fra anden side, men nu er jeg èn af dem, der søger viden, alle de steder det findes, og har gjort det i rigtig mange år, men nu tog jeg skridtet fuldt ud og fik mit kennelnavn og tog DKK `s opdrætterkursus, ( det var nu mest for at få juraen med ) så selv om jeg først skal til det "rigtige" arbejde nu, er jeg altså ikke helt uvidende. I den race som nu er, bliver der født 30-40 hvalpe om året max., og da der er meget få champs overhovedet, og matadoravlsgrænsen er på 9, dvs. at hvis der nu var en super duper hund af racen, måtte den få èt kuld, og mange af de hunde vi har i DK er i familie, og selvom vi så tog til "moderlandet" Holland, er det overordentlig svært, at finde nogen der ikke er i familie med vores heroppe. Da de er hentet dernede fra. Og når jeg tale familie er det"tæt" familie. Og jeg har planlagt at importere en tævehvalp i sommeren 2009. Jeg har endog set på nogen i staterne, men surprise, de er sørme også i familie med vores.

Men det er jo vilkårene.

Men nu er der ingen matadoravlsgrænse på de antalmæssigt små racer mere? Racer med under 100 registreringer om året er "fritaget". Til gengæld bliver der lavet avlsforbud hvis man laver parringer med en indavlskoefficient på 6,25 % eller derover.

Ja det er dødirriterende når de er så tæt i familie med hinanden allesammen i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvornår er matadoravlsgrænserne blevet ophævet? Det er da gået totalt forbi min næse, puha det lyder ikke godt, det andet var selvfølgelig besværligt, men at de er blevet ophævet, kan da kun blive et minus, så der bare kan blive reproduceret i "hobetal" ;) efter for godt befindende. :(

Det er da ikke blevet meddelt nogen steder? Jeg er da ellers fast gæst inde på DKK`s hjemmeside. Nå men det må jeg da lige få undersøgt. indavlskoefficienten, på max 6.25 % må også være et must, også i små racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er matadoravlsgrænserne blevet ophævet? Det er da gået totalt forbi min næse, puha det lyder ikke godt, det andet var selvfølgelig besværligt, men at de er blevet ophævet, kan da kun blive et minus, så der bare kan blive reproduceret i "hobetal" ;) efter for godt befindende. :(

Det er da ikke blevet meddelt nogen steder? Jeg er da ellers fast gæst inde på DKK`s hjemmeside. Nå men det må jeg da lige få undersøgt. indavlskoefficienten, på max 6.25 % må også være et must, også i små racer.

Jeg kan kun give dig ret! I min race er der en gammel opdrætter. Hun har 3 tæver og 1 hanhund.. Tæverne bliver solgt når de er 7 år, så kan de ikke få flere hvalpe jo.. Hanhunden ryger når matadorsavlsgrænsen er nået.. Eller rettere når DKK opdagede at den var langt overskredet (vi måtte ifølge mg lave 5 hvalpe.. men en hanhund kunne snildt lave 30 før det blev opdaget)... Altid de samme linier der bliver købt en ny han fra... Hun har avlet siden midt i 70erne...

en nu kan vi jo avle løs på samme tæve og samme hanhund. Pyt med at hanhundelinien giver masser kry-hunde.. "De bliver jo alligevel alle sammen solgt som familiehunde, og hvalpekøbere kræver sjældent refusion for fejl" (citat).. Jeg fatter det ikke, men jeg er sq også så dum. Jeg laver da kun kuld som jeg planlægger at beholde noget fra. Hvalpe som jeg mener kan give racen noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja virker det ikke totalt skørt? Så længe DKK ikke opdager man laver parringer med en indavlsprocent på over 6.25...

 

Tja, men det kan vel ikke lade sig gøre ?!? Den slags bliver vel opdaget, når hvalpene skal stambogsregistreres. Ellers...jo, det er skørt det med at fjerne matadorforbudet !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem vælger racerepræsentanterne i KSS?

Jeg ved ikke lige hvordan jeg overså det her :confused:

 

Nå men der er en racerepræsentant.. hun udpeger sig en supleant.. Hvis racerepræsentanten på noget tidspunkt ønsker at stoppe, overtager supleanten. Hun er nu racerepræsentant og udpeger sig en supleant.. Hvis man ønsker en ny racerepræsentant et af de år hvor der er valg, kan 5 andre medlemmer af Löwchengruppen (altså for at få en ny racerepræsentant i Löwchengruppen) pege på en ny repræsentant. Så bliver der valg... Men i Löwchengruppen er der kun 4 medlemmer - mig, racerepræsentanten, supleanten og en opdrætterveninde til racerepræsentanten :mrgreen: Vi kan aldrig blive 5 der vil pege på en anden. Så kan man opdrætterindmelde sine hvalpekøbere i KSS. Det gør jeg så som den eneste løveopdrætter. Men hvalpekøberne gider kun være medlem det første år hvor jeg betaler, næste år melder de sig ud. Og for at stemme og pege på en anden skal man have været medlem i mindst et år...

Og alt går igennem racerepræsentanten.. Vil du have noget i bladet, så skal hun have.. og sender det videre til KSS.. Men alt det jeg skriver kommer aldrig videre. Og jeg skriver aldrig noget grimt eller balladeagtigt.. Kun ting som nu er xxxx blevet dansk champion.. Nu har vi været på specialudstilling for Löwchen i Norge og bla bla...

Så har jeg lavet en lokumsaftale med KSS om at jeg sneder det til dem i stedet for, men det er heller ikke særligt befordrende for klimaet i Löwchengruppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg snakkede med hende den ene stambogsdame derinde, og hun sagde de ser det ikke. Kun ved et tilfælde og hvis nogen melder hinanden :cry:

 

Mja, så meget for den klub...sådan helt ærligt. Godt der er mere justits med special klubberne...i hvert fald min. Det andet der er da noget juks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...