Hop til indhold

er min hund usikker? den piver hele tiden!

Recommended Posts

Gæst Anjaberg

hej, jeg min hun er en blanding af en lab. og en Schæferhund, hun er 7 måneder nu. jeg har fået afvide at schæfer af natur snakker meget. men min hund Molly, piver rigtig meget, og det er blev værre.! :confused:

hun piver og piver, "puffer" til os, hopper lidt op, men hver gang, er det kun for at blive snakket med tror jeg, for når vi sætter os ned til hende, slikker hun bare på hånden og vil nusses. og det er blevet meget de sidste 3 dage, hele tiden sådan set.

og hun vil hele tiden være sammen med os, hvis vi lukker hende ud i gange, fx om natten, når vi skal sove, bliver hun helt vild, kradser på alle døre, og klager sig.

hun har sovet alene før, men så begyndte vi at tage hende medop i soveværelset,(MEGET DUMT) og nu skal vi vænne hende til at sove alene igen, ( fordi vi ikke kan blive ved med at løfte hende ned af trappen ( og hun tør ik selv gå ned, den er meget stegl) ) .. < men hun kan godt gå op, så vi har lavet en låge. og i døren indtil badeværelset sidder der en kost i spænd så hun ikke skal gå derind..

hun får en lang gå tur i skoven hver dag + leg i haven..

til januar skal hun starte til hundtræning, og lige nu, syntes jeg der er lang tid til! er der nogen der har nogle råd på hvad det kan være, der gør hende så skør og underlig..:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

kommer de i løbetid så tidligt?

jeg har også tænkt på dyrelæge, for hun virker også ked af det.

og jeg syntes kun jeg gør godt for hende, lige nu er jeg sygemeldt, så er hjemme ved hende, så det er ikke fordi hun er meget alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det kunne være smerter, men øv hende lidt i lydighed derhjemme, hvis du er utolmodig for at komme igang:-D

måske skulle du øve hende lidt i at være alene, ellers får i større problem, når du skal på arb. igen, og tidsrummet skal være ganske kort i starten,ville jeg forslå...

men trisser du en tur til dyrlægen med hende, så kan du da få bekræftet om der er noget i vejen, for er der ikke det, kan du slette den bekymring, og træne hende lidt i at være lidt alene, det kunne jo være hun prøver jer af... held og lykke:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Hunde gør det de føler de får god respons på.

Kontaktsøgende adfærd er meget nem at etablere og så kan det udvikle sig med rivende hast til man har et "pivedyr".

Typisk ser det sådan ud: Hunden kommer hen og ser på en. Ejer nusser den eller spørger ligefrem hvad hunden vil og/eller sætter anden aktivitet i gang for hunden keder sig måske??

Der skal ikke ret mange gange til på denne måde, før hunde erfarer at den kan få kontakt/nus, godbidder, aktivering eller bare opmærksomhed ved at komme til ejeren.

På et tidspunkt lurer ejeren lunten og prøver et "nej" eller at overse hunden.

Så piber hunden og får derved kontakt/aktivitet igen eller bliver frustreret over ikke at opnå det ønskede = mere piberi.

Hvis din tæves forløb har set nogenlunde sådan ud, så er det sikkert bare opmærksomhedssøgende adfærd hun viser.

Hvis hun derimod nærmest fra den ene dag til den anden er begyndt at pibe kan det sagtens være noget andet, som hormoner i kog eller andet ubehag.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusinde tak for alle svarene.. :rolleyes:

måske prøver hun os af, og måske ikke.

jeg vil aktivere hende ekstra meget i dag, for at se om hun tager det mere rolig i aften.. min søster kommer på besøg i aften og hun tager et termometer så vi kan se om hun har feber eller noget, for det er de sidste par dage her hun er blevet sådan. men måske er det jo også fordi vi lader hende sove alene igen, og hun skal vænne sig til det ..

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hej, jeg min hun er en blanding af en lab. og en Schæferhund, hun er 7 måneder nu. jeg har fået afvide at schæfer af natur snakker meget. men min hund Molly, piver rigtig meget, og det er blev værre.! :confused:

hun piver og piver, "puffer" til os, hopper lidt op, men hver gang, er det kun for at blive snakket med tror jeg, for når vi sætter os ned til hende, slikker hun bare på hånden og vil nusses. og det er blevet meget de sidste 3 dage, hele tiden sådan set.

og hun vil hele tiden være sammen med os, hvis vi lukker hende ud i gange, fx om natten, når vi skal sove, bliver hun helt vild, kradser på alle døre, og klager sig.

hun har sovet alene før, men så begyndte vi at tage hende medop i soveværelset,(MEGET DUMT) og nu skal vi vænne hende til at sove alene igen, ( fordi vi ikke kan blive ved med at løfte hende ned af trappen ( og hun tør ik selv gå ned, den er meget stegl) ) .. < men hun kan godt gå op, så vi har lavet en låge. og i døren indtil badeværelset sidder der en kost i spænd så hun ikke skal gå derind..

hun får en lang gå tur i skoven hver dag + leg i haven..

til januar skal hun starte til hundtræning, og lige nu, syntes jeg der er lang tid til! er der nogen der har nogle råd på hvad det kan være, der gør hende så skør og underlig..:damn:

En hvalp er på mange måder som et lille barn. - Hvis et lille barn lærer at det får opmærksomhed hvis det kommer hen og piver og klynker, så vil det naturligvis fortsætte med det.

Man kan venligt men bestemt sige "nej", de gange man ikke lige kan eller vil nusse hunden. Det skal man gøre flere gange førend det virker, og altid i samme toneleje.

Det er synd at vænne en hund til at være tæt på sine ejere om natten, for derefter at afskære den fra sine mennesker og kræve at den skal være alene.

En hund vil være hos dens flok hvor den hører til, og det kan være svært at få den vænnet til at sove alene, når man først har haft den i soveværelset, i sengen, etc.

Det er vigtigt at hunden anser kurven hvor den skal sove som et hyggeligt puttested. Derfor skal man tale opmuntrende til hunden når man går i seng og viser den kurven. Man må ikke ynke den. Det kan tage lang tid, men det er vigtigt at gøre det på samme måde hver aften.

Noget andet er at jeg synes det er synd at lade en hund sove alene, et sted hvor den ikke kan se eller lugte sine mennesker. En hund er meget social, og den er for det meste væk fra sine mennesker når de er på arbejde, og så skal den være det igen om natten. Det er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

så jeg er altså en ond hundeejer fordi min hund nskal sove i gangen? og jeg ovenpå? :vedikke:

den skal jo lære at sove i sin kurv, og den har gjort det før.

og da den selv har fundet ud af at kunne gå op af trappen, MEN ikke ned igen, skal jeg jo hver morgen løfte 30 kg ned af trappen, og det kan jeg ikke mere. men da hun var lille var det jo sjovt nok, og DET ved jeg godt var min fejl. men det er ikke synd at en hund skal sove i et andet rum end det ejeren sover i :rolleyes:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bed mest mærke i at din hvalp bliver lukket ude i gangen om natten for at sove. Det er meget unaturligt for din hvalp at blive lukket inde et sted, og det er endnu mere unaturligt at den bliver lukket inde for at sove. En hund er flokdyr som ville sove med sin flok, allerhelst op af en, men det kan man af gode og praktikse grunde som regel ikke lade den gøre, men man kan som minum lade den sove i samme rum som en selv, i en kurv på gulvet.

Din hvalp bliver helt sikkert bange og utryg når den bliver lukket ude i gangen.

Jeg kan godt se at i ikke kan bære en tung hund ned om morgen af en stejl trappe. Men så synes jeg i har to andre ting i kan gøre. Enten at lære hende at gå ned af trappen, sådan at hun selv kan komme op og ned, og så have en kurv til hende oppe i jeres soveværelse, eller i kan måske sætte et gitter op for neden på trappen , sådan hun ikke selv kan komme op, og så stille hundekurven neden for trappen. Så er hun tættere på jer og ikke lukket inde.

Piveriet kan komme af mange ting. Min hund er også slem til at pive meget og jeg kan kun takke mig selv. Af ren dårlig vane har jeg tidligre sagt " nårh hvorfor går du rundt og piver" og så har jg lige nusset ham kort bag øret, så nu er han sådan at han piver hver gang han ikke får opmærksomhed, så det er noget vi er ved at øve nu.

Men da min hund de første gange efter han var blevet kønsmoden, kunne lugte løbske tæver, hylede han som en ulv og pev og pev og pev. Der var ikke andet at gøre end at kastarer ham og det hjalp også meget.

Så tænker at det sagens kan være hormonelt hos din tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

så jeg er altså en ond hundeejer fordi min hund nskal sove i gangen? og jeg ovenpå? :vedikke:

den skal jo lære at sove i sin kurv, og den har gjort det før.

og da den selv har fundet ud af at kunne gå op af trappen, MEN ikke ned igen, skal jeg jo hver morgen løfte 30 kg ned af trappen, og det kan jeg ikke mere. men da hun var lille var det jo sjovt nok, og DET ved jeg godt var min fejl. men det er ikke synd at en hund skal sove i et andet rum end det ejeren sover i :rolleyes:..

Gider du lade være med at overfortolke? Man skal ikke først vænne sin hund til at være tæt ved sin flok når den skal sove, for derefter at afskære den det.

Link til indlæg
Del på andre sites