Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg var til dyrlægen med Nana i går, fordi han er begyndt at klø sig mere end normalt. Hun klør sig mest i ørerne og har derfor fået nogle sår der.

Dyrlægen undersøgte hende i ørerne og alt så fint ud - ingen vokspropper eller rødmen - så ingen svamp eller ørebetændelse.

Hun lagde så mærke til at Nana havde noget tørt hvidt skællende hud/sår på øreflipperne og skrabede et par prøver, men mikroskopet viste ingen tegn på skab - der blev så¨taget en blodprøve, som vi får svar på, på mandag.

Hun fik en kløestillende sprøjte og vi er gået i gang med Advocate behandling ( mest fordi, HVIS det er skab, så smitter hun jo Bamse).

Hun har lidt rødmen på maven og mellem trædepuderne på bagbenene og det skal vaskes med noget klorhexedin shampoo, som skal sidde og virke i 10 min.

Jeg var sent på arbejde i går, så jeg skal i gang med at vaske hende nu - gu' ved om hun kan holdes i ro i 10 min.? Jeg må have et arsenal af godbidder klar.

Jeg håber altså at det er skab - sådan at forstå at så er der en diagnose, som er til at behandle og så er det slut.

Jeg tør slet ikke tænke på hvis det er allergi - har læst al for mange tråde herinde om emnet og det lyder sgu' ikke rart.

Og så skal jeg på weekend tur med børnene fra arbejde i morgen og det har jeg bare slet ikke lyst til - jeg vil bare være hjemme hos mit lille pus :megaked:

Skulle lige have luft, for det er sgu ikke rart :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, stakkels, lille Nana, det er jo ikke sjovt, sådan noget :ae:

Hvis det er skab, kan I så overhovedet komme den 20.? Ej, det håber jeg da... Alt andet ville være for surt!

Jeg håber på, at det er noget mildt, hurtigt diagnosticeret og hurtigtbehandlet :x:

Jeg ved faktisk ikke hvor lang tid det smitter, men jeg håber virkelig at vi kan komme d.20. ( og til al anden træning).

Vi skal begynde træning hos Julian Brossè - ham ulvemanden fra dr2's hunde udsendelse - d.21., så hun skal bare være smittefri til den weekend :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg ved faktisk ikke hvor lang tid det smitter, men jeg håber virkelig at vi kan komme d.20. ( og til al anden træning).

Vi skal begynde træning hos Julian Brossè - ham ulvemanden fra dr2's hunde udsendelse - d.21., så hun skal bare være smittefri til den weekend :x:

Øv - skab er ikke sjovt :ae:

Du skal regne med en måned fra behandligsstart før der ikke er smitterisiko.

Allerede efter en uge er smitterisikoen stærkt nedsat, men tvivler på at man er velkommen nogle steder før minimum efter en måned :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja, det gør jeg også, altså :x:

Dyrlægen nævnede intet om noget forebyggende til Bamse, så der findes måske ikke noget :vedikke:. Måske vil hun være sikker, før hun gør noget for/ved Bamse.

Normalt behandler man også andre dyr i husstanden, hvis de færdes de samme steder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv - skab er ikke sjovt :ae:

Du skal regne med en måned fra behandligsstart før der ikke er smitterisiko.

Allerede efter en uge er smitterisikoen stærkt nedsat, men tvivler på at man er velkommen nogle steder før minimum efter en måned :ae:

Øv, hvis det er skab, så kan jeg da godt vinke farvel til halvdelen af Julian Brossè kurset :cry: og hyrdedagen ryger så også, øv :megaked:.

Men det er jo "døde ting" - bare Nana får det bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det var da en kedelig nyhed. Men kan godt forstå du håber det er skab og ikke allergi, det er trods alt noget der kan behandles.

Giver du dem ikke begge advocate? Hvis Bamse ikke har det endnu eller meget få skabmider, så kan det nok slå det ned/forebygge. Men jeg ville ikke bruge det som decideret behandling af Nana, det tror jeg altså ikke er nok hvis hun har skab.

Samson fik 4 indsprøjtninger med ivomec, og vi fik at vide, at han godt måtte omgås andre hunde efter 2 indsprøjtning.

Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det var da en kedelig nyhed. Men kan godt forstå du håber det er skab og ikke allergi, det er trods alt noget der kan behandles.

Giver du dem ikke begge advocate? Hvis Bamse ikke har det endnu eller meget få skabmider, så kan det nok slå det ned/forebygge. Men jeg ville ikke bruge det som decideret behandling af Nana, det tror jeg altså ikke er nok hvis hun har skab.

Samson fik 4 indsprøjtninger med ivomec, og vi fik at vide, at han godt måtte omgås andre hunde efter 2 indsprøjtning.

Held og lykke med det

Jeg fik IKKE at vide at Bamse skulle behandles med Advocate, så jeg går ud fra at dyrlægen vil se tiden an til på mandag, da hudskrabet jo ikke var positivt.

Hvis blodprøven er positiv, skal vi vel også igang med indsprøjtninger og så bliver Bamse jo nok også sat på Advocate - eller hvad man nu bruger forebyggende. Ind til videre viser Bamse ingen tegn på at være angrebet, men det er vel ingen garanti for om han er smittet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg fik IKKE at vide at Bamse skulle behandles med Advocate, så jeg går ud fra at dyrlægen vil se tiden an til på mandag, da hudskrabet jo ikke var positivt.

Hvis blodprøven er positiv, skal vi vel også igang med indsprøjtninger og så bliver Bamse jo nok også sat på Advocate - eller hvad man nu bruger forebyggende. Ind til videre viser Bamse ingen tegn på at være angrebet, men det er vel ingen garanti for om han er smittet :vedikke:

Skab er noget fanden har opfundet - det smitter ret let, hvis hunden er modtagelig.

Går en ræv med skab igennem fx lidt højt græs, så kan den afsætte skabsmider på græsstråene... det kan så smitte til hunde, heste osv, der berører de samme græsstrå.

Det kræver at hunden er modtagelig - altså, det er ikke alle hunde der vil blive smittede ved, at gå igennem det samme sted.

Har man en gang haft skab indenfor 'døren', så er det også noget man frygter - en hund kan sagtens gå et godt stykke tid inden man opdager det og kan derved nå at sprede megen smitte.

Af samme grund er det altid en god ide, at få hunden undersøgt grundigt, hvis den begynder at klø sig.

Oftest laver dyrlægen et skrab - desværre kan man få en falsk negativ, da miderne af og til sidder så dybt, at der virkelig skal skrabes til.

Håber at det viser sig at være noget mere uskyldigt som fx lopper :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Ej, det lyder ikke godt. Selvf. er det ikke noget alvorligt... Næææ nej, den går altså ikke..

Hun skal nok være i tip top form inden længe, det er jeg sikker på:5up:

Jeg sidder lidt og tænker om vi bør få Caia undersøgt? Vi har jo næsten lige været på motivations kursus sammen, og Caia sad jo inde i din bil på et tidspunkt?! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det lyder ikke godt. Selvf. er det ikke noget alvorligt... Næææ nej, den går altså ikke..

Hun skal nok være i tip top form inden længe, det er jeg sikker på:5up:

Jeg sidder lidt og tænker om vi bør få Caia undersøgt? Vi har jo næsten lige været på motivations kursus sammen, og Caia sad jo inde i din bil på et tidspunkt?! :vedikke:

Du skal i hvertfald nok holde ekstra øje med hende i den kommende tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er kommet hjem fra weekendtur og Nana har, ifølge min mor, ikke kløet sig mere end normalt :-D

Hendes ører er også helet meget fint på de få dage jeg har været væk. De er slet ikke røde og sårene er ved at være væk.

I den tid jeg har været hjemme har hun slet ikke kløet sig og når jeg nusser hende er der ingen steder, hvor hun begynder at "spille guitar" :5up:

Har altså svært ved at forestille mig at det skulle være skab???

Det skulle klø som ind i helvede ( pardon my french :oops:)

Jeg har også givet Bamse den helt store nusse/klø tur, for at, nusse ham selvfølgelig :-D, men også for at undersøge ham - og der er intet i vejen med ham . Fine ører og ingen "mærkelig hud" :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er kommet hjem fra weekendtur og Nana har, ifølge min mor, ikke kløet sig mere end normalt :-D

Hendes ører er også helet meget fint på de få dage jeg har været væk. De er slet ikke røde og sårene er ved at være væk.

I den tid jeg har været hjemme har hun slet ikke kløet sig og når jeg nusser hende er der ingen steder, hvor hun begynder at "spille guitar" :5up:

Har altså svært ved at forestille mig at det skulle være skab???

Det skulle klø som ind i helvede ( pardon my french :oops:)

Jeg har også givet Bamse den helt store nusse/klø tur, for at, nusse ham selvfølgelig :-D, men også for at undersøge ham - og der er intet i vejen med ham . Fine ører og ingen "mærkelig hud" :banan:

Vi kan håbe, at det bare har været en eller anden reaktion på et eller andet der er pist væk for ever nu! :blink:

I hvertfald positivt at hun ikke har kløet sig særligt og at Bamse heller ikke har, det lyder jo umiddelbart ikke som skab så :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan håbe, at det bare har været en eller anden reaktion på et eller andet der er pist væk for ever nu! :blink:

I hvertfald positivt at hun ikke har kløet sig særligt og at Bamse heller ikke har, det lyder jo umiddelbart ikke som skab så :hmm:

Ja, det er også min tanke - jeg håber det ihvertfald :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, når Muhammed ikke vil kommer til bjerget, så..............

Jeg gad ikke at vente på at dyrlægen ringede til mig, så jeg ringede til hende og NANA HAR IKKE SKAB :banan:, så vi kan deltage i alt det vi skal i weekenden :5up:

MEN, hvad er der så i vejen??

Hun har godt nok ikke kløet sig særlig meget i weekenden, men det betyder jo ikke at hun ikke fejler noget - spørgsmålet er bare hvad :vedikke:

Jeg tror sgu' at jeg vil prøve at råfodre hende - det skader ihvertfald ikke noget.

Det kan så meget vel tænkes at i får bunker af spørgsmål, hvis jeg ikke kan finde det i gamle tråde.

Link til indlæg
Del på andre sites