tjikson Skrevet November 11, 2010 Rapporter Share Skrevet November 11, 2010 Inde på den geniale chat (:hjerte:). Kom vi til at snakke om hvad det kan være at hunde der har resourceforsvar over for mad, ikke har det overfor vand?.. Altså vand er da vigtigere i overlevelsen end mad? :hmm: Hvad tror i? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Gizmo har ressourceforsvar i en rimelig høj grad - men det er blevet MEGET bedre :5up: Han har det ikke overfor vand, hvis jeg tager vandskålen, da han er klar over, at jeg istedet fylder skålen med helt rent vand - og det passer ham fint. Men han vogter over vandskålen hvis Ling kommer når han står og drikker, og han kan ikke drikke vand af skålen samtidig med Ling. Mine schæfere har gjort det samme... Men har været mere provokerende i deres adfærd, hvor Gizmo direkte vogter. Min storebrors hund Zica har også forsvar overfor vandskålen, og hende og Gizmo kan SLET ikke drikke af samme skål samtidig, og heller ikke spise sammen. Hun har dog lært at han altså mener det for alvor, når han ligger med et gnaveben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Jeg har tænkt lidt.. Jeg tror der er flere mulige forklaringer eller sammenhænge. Warning: Langt Føde er som regel et objekt der kan tages med, graves ned, tages i besiddelse, forsvares aktivt. Føde er også noget der ofte bliver nedlagt. Nedlæggelse sker jo ikke for vores hunde, der får maden serveret, men det oprindelige biologiske fødemotivations-system er et overlevelsessystem der muligvis er ret intakt og derfor til stadighed aktiveres i madsituationer, trods de unaturlige omstændigheder. Vand er objektløst og har ikke samme håndterbarhed som fødegenstande. Jeg vil dertil sige, at jeg ofte har set hunde undvige en vandskål, hvis en anden er motiveret for at drikke OG er det andet individ overlegent i en lang række andre situationer. Men decideret ”vand-forsvar” har jeg heller ikke set. Omkring det at nedlægge, indtage og fordele pladsen omkring et bytte er knyttet en hel del sociale interaktioner. Adgangen til store byttedyr for flokdyr, er på godt og ondt nøje afhængigt af interaktioner og samarbejde. Samarbejde er på én side væsentlig for at få føde – på den anden side kan et højere rangerende individ i tilspidsede tider tilkæmpe sig en god luns, på bekostning af andre individer. Sociale dyr har indgået et cost/benefit forhold, hvor det trods alt bedre kan betale sig at være social, selvom man må gå på kompromis med adgangen til visse ressourcer. Omkring fødeobjekter er der altså evolutionært fremkomne motivationssystemer, der ikke ses ved vand. Vand har ikke ”evnet” at til at forbinde flokdyr sammen i social interaktion i samme grad som mad. Og kan derfor ikke udløse et sådant motivationssstem. Samtidig findes der jo fænomenet ”ejer/krænker asymmetri”; den der ejer/har fundet et mindre fødeobjekt (fx en mus der alligevel ikke kan forsørge mere end én), har retten til at forsvare/beholde det, selv overfor et i øvrigt højere rangerende individ, som respektere dette. Det kan ikke betale sig for tilskueren (uagtet rang) at risikere skrammer for så små byttedyr der kun mætter een. Denne hæmning (cost) kommer i sidste ende flokken som helhed til gode (benefit), idet alle forbliver uden sår og skrammer, så de byttedyr der er store nok til at gavne alle, kan nedlægges. Sagt på en anden måde, er den, der pt har objektet mere også motiveret for at beholde det, end det individ der ser til – trods tilskueren er i en højere position – deraf kan føde skabe denne asymmetri mellem to individers normale indbyrdes interaktion. Sådan mener jeg at have fået begrebet fremlagt som motivationsudtryk i al fald. Man kan jo spørge sig selv, om hvad det er i situationen der får hunden til at aktivere dette forsvar. Det kan fx være bundet i en erfaring om, ikke at blive respekteret i retten til at beholde det man nu har, som altså er en erfaring i at et andet individ ikke overholder dette kodeks for god opførsel. Og sikkert mange andre ting også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Sikken en god forklaring Mettemille kommer med! Hos min unge BC er der en anelse ressourceforsvar - også overfor vand. Hvis han er tørstig og drikker og en fremmed hund nærmer sig skålen, så sætter han drikketempoet ned og stopper evt. i et halvt sekund. Det er som regel nok til at den anden hund trækker sig indtil han er færdig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Sikken en god forklaring Mettemille kommer med! Hos min unge BC er der en anelse ressourceforsvar - også overfor vand. Hvis han er tørstig og drikker og en fremmed hund nærmer sig skålen, så sætter han drikketempoet ned og stopper evt. i et halvt sekund. Det er som regel nok til at den anden hund trækker sig indtil han er færdig. Tak Din beskrivelse af din BC's adfærd er også sådan jeg har oplevet eventuel ressourceforsvar omkring vand. Det sker hyppigere omkring en vandskål, end fx en sø eller vandpyt, hvor der jo er mere plads til hvert individ. Men spændende spørgsmål er det helt sikkert :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 11, 2010 Rapporter Share Besvaret November 11, 2010 Jeg tror også det betyder noget at danske hundefolk er flinke til at give frisk vand, så de aldrig rigtig tørster. Kunne forestille mig tingene var anderledes sydpå og for gadehunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 Tak Din beskrivelse af din BC's adfærd er også sådan jeg har oplevet eventuel ressourceforsvar omkring vand. Det sker hyppigere omkring en vandskål, end fx en sø eller vandpyt, hvor der jo er mere plads til hvert individ. Men spændende spørgsmål er det helt sikkert :5up: Ja, netop. Jo mere der er til stede af ressourcen - og i vands tilfælde - jo større flade der er, jo mindre chance burde der være for forsvar. Det afhænger vel også af konteksten. Hvem er de andre hunde, hvor stort er hunden behov for ressourcen osv. Jeg synes det er så spændende! Har netop nu en plejehund med ressourceforsvar og det er meget spændende at arbejde med! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret November 12, 2010 Rapporter Share Besvaret November 12, 2010 Ja, netop. Jo mere der er til stede af ressourcen - og i vands tilfælde - jo større flade der er, jo mindre chance burde der være for forsvar. Det afhænger vel også af konteksten. Hvem er de andre hunde, hvor stort er hunden behov for ressourcen osv. Jeg synes det er så spændende! Har netop nu en plejehund med ressourceforsvar og det er meget spændende at arbejde med! Konteksten er vigtig ja, som også Ulla er inde på. Jeg tror dog stadig at der er særlige kvaliteter forbundet til føde, som ikke findes ved vand, og derfor er madagression hyppigere/voldsommere. Har godt læst din tråd om ressourceforsvar - spændende, og håber du holder os opdaterede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts