Gæst Plychen Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 - ikke at jeg har nogen til salg Der har lige været stor auktion i England hvor trænede hyrdehunde udbydes. Priserne i år er steget helt vildt. Een hund blev solgt til godt over 4000 pund. Baggrunden for dette indlæg er nu mere, hvad er jeres holdning til at sælge disse levende arbejdsmaskiner? Selv synes jeg det er en god mulighed for landmændene at få noget hjælp på gården selvom de ikke selv besidder de kundskaber der kræves for at træne en hund op. Her er der lige et link til en artikel omkring auktionen http://www.ccmauctions.com/uploads/291010..pdf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret November 14, 2010 Rapporter Share Besvaret November 14, 2010 der sælges jo alle andre slags dyr, og de fleste af disse working dogs er jo ikke kæledyr, men netop arbejdsredskaber. Så længe hundene bliver passet ordentligt synes jeg ikke der er noget galt i det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 14, 2010 Rapporter Share Besvaret November 14, 2010 Spændende og dejligt at trænerene begynder at få noget for deres arbejde Jeg har det fint med, at der er nogle dygtige trænere, der kan levere hunde til 'de trængende' - det er et stort og omfattende arbejde, at træne en hund op til, at kunne blive en habil hyrdehund og det er langt fra alle fåreavlere, der har den nødvendige kunnen - specielt da der ofte går nogle år imellem, at man får en ung hund i hænderne og afstandene i 'fårelandet' er noget større end her i lille DK, hvor der oftest ikke er så langt igen imellem træningsstederne. Selvfølgelig er der nok forskel på måden, som hundene bliver holdt på, hvis man sammenligner med mange DK hobbyhyrdefolk og så de 'proffe', men jeg mener ikke, at det negativt. Jeg var en kort periode i det nordlige england/skotland og var ude og besøge flere fårebesætninger...hundene havde det som blommen i et æg - også selvom de ikke kom ind i stuehuset Dagen lang var de sammen med deres menneske og en eller flere 'arbejdskammyer' og de virkede til at stortrives Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Plychen Besvaret November 14, 2010 Rapporter Share Besvaret November 14, 2010 Lige netop! Der er selvfølgelig også gårde hvor hundene bare bor i et hul i jorden og ikke får den rette behandling. Det er heldigvis langtfra tilfældet de fleste steder, da de har fundet ud af at hunden så ikke arbejder så godt som den ellers ville kunne med den rette behandling. Der bliver selvfølgelig også solgt en del hunde i DK, men det er lidt sværere bare at træne op og sælge, da hundehandel ikke er lovligt i DK, og det kommer til at gå derind under. Jeg kender flere der køber i Holland f.eks tager dem hjem, finpudser dem og sælger dem til videre til færøerne eller de andre nordiske lande. - og det er faktisk en god idé, da man får spredt linierne rundt i hele verden på den måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret November 14, 2010 Rapporter Share Besvaret November 14, 2010 Det får mig til at tænke på, at da jeg var på det Turid Rugaas kursus var en af de historier hun fortalte om netop om de arbejdshunde. Hun havde opholdt sig i "fåre-land" i england i nogle måneder og aldrig før eller siden, havde hun oplevet mere harmoniske hunde end de arbejdene Bordere/hyrdehunde i området. Måske lever de ikke sådan som mange af os synes er det optimale, men måske lever de mere i pagt med deres eget sind og væsen. I hvertfald var hendes beskrivelser meget langt fra de hyper-aktive-kravler-på-væggene historier jeg ofte synes jeg høre om, når jeg høre om Bordere/hyrdehunde - bare lidt tanker fra mig en våd og grå søndag... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts