Hop til indhold

Recommended Posts

Lupus lettede ben indendørs i morges. Det har han gjort to gange før, dog var det hjemme ved min mor, der hvor kattene hvæsser klør.

Man er godt nok noget chokket over at han gjorde det her hjemme. Det var ikke fordi at han skulle tisse, der kom bare lidt sprøjt (Dessuden hvalpe-tisser han stadigt hvis han virkeligt skal :blink:)

Jeg prøvede at søge lidt på den adfærd, og det der sprang mig i øjnene var kastration!:shock:

Det var ikke lige planen... Altså han skal aldrig bruges til avl (han er "fejlfarvet":slem:), men det er alligevel ikke noget vi umiddelbart ønsker, hvis det kan undgås.

Nogen der har nogle råd?

Han bliver 7 mdr her den 27. og han har lettet ben siden han var omkring 5 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan være nødt til at have han under nøje overvågning i en periode så du kan stoppe ham før han rigtigt bundfælder den dumme vane.

Hvis du ikke allerede laver fodersøg, så kan du introducere det indendørs ved at gemme godbidder rundt onmkring og håbe på dette giver ham association til at søge og spise foder på de steder han ellers kunne fristes til at markere på.

Nogle hunde er nogle "svin" men typisk spiser de ikke der der er markeret og markerer ikke der de spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan være nødt til at have han under nøje overvågning i en periode så du kan stoppe ham før han rigtigt bundfælder den dumme vane.

Hvis du ikke allerede laver fodersøg, så kan du introducere det indendørs ved at gemme godbidder rundt onmkring og håbe på dette giver ham association til at søge og spise foder på de steder han ellers kunne fristes til at markere på.

Nogle hunde er nogle "svin" men typisk spiser de ikke der der er markeret og markerer ikke der de spiser.

Det gør vi... Det er den eneste måde hvorpå vi kan få ham til at spise :roll:

Men det var i badeværelset (op af vasketøjskurven), men tror vi prøver med godbider (istedet for foder) og så rykker derud. Mange tak :)

Jeg så ham gøre der, så jeg sagde "NEJ" og tjattede til hans numse med hånden, ret instinktivt. Men er der noget med at man ikke "må" det, altså at han bliver bange for at tisse i vores nærvær?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har lettet ben inden for een gang, og han var renlig på daværende tidspunkt, så jeg valgte den upædagogiske vej og gave ham en skideballe.

Kasteration er ikke en ups løsning på det problem, så er glad for at læse at det ikke lige er den første ting der er med i jeres overvejelser :5up:

Nej, det er det i hvert fald ikke. Som naive førstegangs hvalpe købere, nævnte vi for avler at vi overvejde at kastrere ham, hvorefter vi fik os en god snak om det. Har derefter også læst en del op på det, også specielt i forhold til vores race.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vi... Det er den eneste måde hvorpå vi kan få ham til at spise :roll:

Men det var i badeværelset (op af vasketøjskurven), men tror vi prøver med godbider (istedet for foder) og så rykker derud. Mange tak :)

Jeg så ham gøre der, så jeg sagde "NEJ" og tjattede til hans numse med hånden, ret instinktivt. Men er der noget med at man ikke "må" det, altså at han bliver bange for at tisse i vores nærvær?

Der er så meget man ikke må, hvis man skal gå pædagogisk frem ;-)

Som jeg ser det, er det noget andet hvis man taler renlighedstræning af hvalp og når man taler om stop af begyndende strinten indendøre.

Du skal naturligvis stoppe det, hvis du ser det og det er blandt andet for at kunne stoppe ham i opløbet, at han skal være i samme rum som dig. Så du kan stoppe ham i at danne vane.

Et stopord når han viser intentionen at ville markere og derefter ros for at undlade at gøre det.

Hvis han ikke får at vide at det er uønsket adfærd, har han ingen mulighed for at vide at boligen er markeringsfrit område.

I princippet er det ikke anderledes end at stoppe sin hund i at tage mad fra bordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er så meget man ikke må, hvis man skal gå pædagogisk frem ;-)

Som jeg ser det, er det noget andet hvis man taler renlighedstræning af hvalp og når man taler om stop af begyndende strinten indendøre.

Du skal naturligvis stoppe det, hvis du ser det og det er blandt andet for at kunne stoppe ham i opløbet, at han skal være i samme rum som dig. Så du kan stoppe ham i at danne vane.

Et stopord når han viser intentionen at ville markere og derefter ros for at undlade at gøre det.

Hvis han ikke får at vide at det er uønsket adfærd, har han ingen mulighed for at vide at boligen er markeringsfrit område.

I princippet er det ikke anderledes end at stoppe sin hund i at tage mad fra bordet.

Det lyder godt, så fortsætter jeg med at holde øje med ham.

Hehe, sjovt at du bruger det med at stjæle mad fra bordet... Det er faktisk grunden til at han ALTID er i samme rum som mig (eller min kæreste) lige nu. For et par uger siden snuppede han et stykke chokoladekage (fatter ikke at jeg kunne finde på at lade det stå:stupid:), med ret meget kogechokolade i. Heldigvis mente vagtdyrlægen at det liiige var under grænsen og han havde det også helt fint. Men nøj et chok. Så før han får lært både det ene og det andet, så må han under tæt observation :-)

Link til indlæg
Del på andre sites