Hop til indhold

At træne indkald/lydighed.

Recommended Posts

Hejsa

Jeg ville gerne høre om i har nogle gode råd til at træne indkald. Altså at få min hund til at komme når jeg kalder og ikke at løbe hen til mennesker og andre hunde hvis jeg har sagt nej, når

han er fri. Når jeg slipper min hund fri løber ham 10 km (overdrivelse fremmer forståelsen) foran mig han er næsten helt ude af syne, men når jeg kalder på ham og går en anden vej kommer han

samme vej. Jeg kan også kalde ham til mig hvis han gider og han kommer kun lige et sekund og så flyver han afsted igen. Jeg har ingen kontrol over ham, han er meget stor og stærk og vælter

alle. Vil meget gerne have han bare kan slippes fri uden at det skal være totalt øde steder ude på bøhlandet altid. Hvad gør man? Syntes jeg har trænet med at kalde has navn og give godbid

hver gang han kom. Og når han skal fanges, så kalder jeg ham og giver ham noget og tager roligt hans halsbånd ikke noget med at stå og fange efter ham, bare roligt. Men han er ikke til at styre

stadig. Mener bare at han ikke burde være tusinde km foran mig så jeg ikke kan se ham, og at han skal komme når jeg kalder på ham og blive, specielt hvis der er andre hunde for der er han helt væk. ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du skal træne lidt med en lang line, så han ikke kan komme længere fra dig en linen, og ikke får succes ved at løbe fra dig. Ikke noget med at rykke i linen, det er udelukkende for, at han ikke kan løbe væk, og for at du kan træne indkald med sikkerhed for at han kommer ;-)

Hej

Han trækker rigtig meget, jeg ved ikke hvordan jeg ikke skal rykke i linen, da han kommer til at flå mig afsted, han er stærk som en okse :) Men vi træner på pænt

og det går godt, men han går langt fra pænt endnu.. Jeg ved at han 100 procent løber linen ud og så flyver jeg afsted.

Det mere fordi jeg er bange for det sender et signal at det er ok at trække, da vi netop træner io ikke at trække nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du skal træne lidt med en lang line, så han ikke kan komme længere fra dig en linen, og ikke får succes ved at løbe fra dig. Ikke noget med at rykke i linen, det er udelukkende for, at han ikke kan løbe væk, og for at du kan træne indkald med sikkerhed for at han kommer ;-)

Enig her :-D

Og så øg kriterierne stille og roligt, kald kun, når du tror på, at han kommer. Med linen på så behøver du heller ikke længere at være bekymret for, at han ikke kommer og du behøver ikke at føle dig nødsaget til at kalde ;-)

Og så super lækker belønning, selvfølgelig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig her :-D

Og så øg kriterierne stille og roligt, kald kun, når du tror på, at han kommer. Med linen på så behøver du heller ikke længere at være bekymret for, at han ikke kommer og du behøver ikke at føle dig nødsaget til at kalde ;-)

Og så super lækker belønning, selvfølgelig :)

Det lyder meget godt, men da vi træner gå pænt i øjeblikket og hvis han så får liv til at trække i denne super lange line, tror han jo det er ok hele tiden og så skal

vi starte forfra, det har taget to mdr at få ham til at gå langsommere. Og i dag træk han vildt da han havde løbet og nu tror han det er ok hele tiden så skal igennem det hele igen de næste par dage..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det med min hund at han efter et stykke tid virker til at det er død sygt at komme, fx. han får super lækre godbidder, men det er bare mere

spændende at løbe og være fri, så han ligner en der virkelig slæber sig hen fordi jeg jo kalder hele tiden, men de første 5-7 gange vil han gerne men han komme

rkun snupper godbidden og smutter som et lyn igen og efter et par gange så virker han til det er så træls jeg kalder på ham hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det med min hund at han efter et stykke tid virker til at det er død sygt at komme' date=' fx. han får super lækre godbidder, men det er bare mere

spændende at løbe og være fri, så han ligner en der virkelig slæber sig hen fordi jeg jo kalder hele tiden, men de første 5-7 gange vil han gerne men han komme

rkun snupper godbidden og smutter som et lyn igen og efter et par gange så virker han til det er så træls jeg kalder på ham hehe[/quote']

Det er en balancegang, for en hver hund bliver træt af sin ejer, hvis der bliver kaldt hele tiden.

Hvis ikke godbidder virker særlig godt, så må en bold eller andet legetøj måske kunne motivere bedre som belønning? Eller måske har du bare ikke fundet din hunds yndlingsbidder.

Der er også den anden side af sagen - kontakt. Det handler lidt om at gøre sig selv spændende, og vente med hjemkald-kommandoen, indtil du kan se, at hunden har fokus på dig.

Og så lad være med at "slide" kommandoen op i situationer, hvor du ved indkaldet ikke virker. Der skal ikke skabes vane for, at man ikke behøver komme, når der bliver kaldt.

Altså kalde hjem i situationer, hvor chancerne er gode, og så gradvist øge sværheden over tid.

Udover det vil jeg stærkt anbefale noget hundetræning. Selvfølgelig lærer hunden noget her, men det giver også en meget bedre kontakt og forståelse mellem hund og ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en balancegang, for en hver hund bliver træt af sin ejer, hvis der bliver kaldt hele tiden.

Hvis ikke godbidder virker særlig godt, så må en bold eller andet legetøj måske kunne motivere bedre som belønning? Eller måske har du bare ikke fundet din hunds yndlingsbidder.

Der er også den anden side af sagen - kontakt. Det handler lidt om at gøre sig selv spændende, og vente med hjemkald-kommandoen, indtil du kan se, at hunden har fokus på dig.

Og så lad være med at "slide" kommandoen op i situationer, hvor du ved indkaldet ikke virker. Der skal ikke skabes vane for, at man ikke behøver komme, når der bliver kaldt.

Altså kalde hjem i situationer, hvor chancerne er gode, og så gradvist øge sværheden over tid.

Udover det vil jeg stærkt anbefale noget hundetræning. Selvfølgelig lærer hunden noget her, men det giver også en meget bedre kontakt og forståelse mellem hund og ejer.

Hej tak for råd, jo kalder ikke tusinde gange, bare når han er ude af syne, eller jeg kan se folk eller dyr i nærheden. Jo vi har skam gået til træning, men lærte

kun to indkalds måder der kræver man er to personer og det kan jeg ikke da jeg lufter ham alene 99 procent af tiden.

Måske er det fordi jeg nok ik har fundet de rigtige godbidder, han elsker dem dog.. Men okay jeg syntes jeg tit prøver at gøre mig spændende men han

løber kun forbi mig.. Hehe Vores træner sagde man nogle gange skulle skabe sig lidt tosset for at få hans opmærksomhed men han har ikke fokus på mig, men han kommer bare mod mig og videre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, I skal øve kontakt-øvelser i det hele taget. Det er - undskyld jeg siger det - som om hunden totalt overser dig...vælger dig fra så at sige.

Sæt ham ned foran dig og sig ingenting. På et tidspunkt ser han op på dig og så ros-ros-ros-og-lækker-lækker-godbid. Gør det en zillion gange. Når dyret så til sidst bare ser på dig, når den sidder foran dig, kan du sætte en kommando på som f.eks. "Kontakt". På den måde kan du få hunden til at rette fokus på dig og ikke alt muligt andet. Den vænner sig simpelhen til at være opmærksom på dig...og derfra bliver det lettere at træne alt muligt andet med kræet, men jeg tror, at du er nød til at starte med at få hul igennem til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, I skal øve kontakt-øvelser i det hele taget. Det er - undskyld jeg siger det - som om hunden totalt overser dig...vælger dig fra så at sige.

Sæt ham ned foran dig og sig ingenting. På et tidspunkt ser han op på dig og så ros-ros-ros-og-lækker-lækker-godbid. Gør det en zillion gange. Når dyret så til sidst bare ser på dig, når den sidder foran dig, kan du sætte en kommando på som f.eks. "Kontakt". På den måde kan du få hunden til at rette fokus på dig og ikke alt muligt andet. Den vænner sig simpelhen til at være opmærksom på dig...og derfra bliver det lettere at træne alt muligt andet med kræet, men jeg tror, at du er nød til at starte med at få hul igennem til hunden.

Det tror jeg du har ret i.. Ja jeg eksistere ikke når han er udenfor :) Det vil jeg faktisk prøve at gøre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er din hund en blanding af og hvor gammel er han?

Turen starter hjemme, plejer jeg at sige. Hvis hund og ejer kommer ud af døren med god kontakt og nogle faste ritualer, vil starten på turen gå bedre.

Hvis starten går godt forlænger man kontakten derfra.

For at give dig bedre råd er der brug for supplerende oplysninger:

Hvor længe har problemet stået på?

Hvor mange og hvor lange ture får din hund dagligt?

Hvor ofte leger han/er løs sammen med andre hunde?

Du skriver at du mener din hund opfatter dig som kedelig - hvad tilbyder du ham af aktivitet på turene?

Til det med langlinen og godbidder:

Han skal ikke trække i langlinen, men du skal vise ham retningen i denne. Du kan starte med 3 m line, derefter 5m, 8m og gerne op til 20m, således:

Inde i stue/have øver du med 3m linen for at sikre hans forståelse (Hvad hedder han?) ved at have hånden fuld af lækre godbidder.

Giv han én, vis du har hånden fuld ved samme lejlighed, vend straks væk fra ham og gå!

Når han kommer til dig får en en til og du vender væk og går.

Kald ikke. Ignorer ham mens du går.

Hver gang han komme til dig roser du hjerteligt og giver godbid og går fra ham igen.

Når hånden er tom, stopper du øvelsen og fylder hånden igen.

Fortsæt, måske over nogle dage til han stort set følger dig.

Dette er det grundige forarbejde.

Det væsentlige her er, at du ikke kalder på ham. Han skal være bevidst om, at han kommer til dig af egen fri vilje og ikke fordi han skal. Denne bevidsthed slår dybe rødder i ham og fungerer langt bedre end træning i indkald ved navn.

Herefter.

Længere line og samme procedure.

Når du fornemmer at han har valgt dig og godbidderne til, skal du ud at gå med ham i lang line.

Du vil opdage, at din hund bliver langt mere træt af denne linemetod" end at at løbe helt løs. Dette fordi hans hjerne hele tiden skal bruges på at være opmærksom på dig.

Du kan læse mere om metoden i detaljer i bogen "Sjov på turen med din hund" som kan lånes på biblioteket Søgeresultat - bibliotek.dk=

Er det samme område I går tur i dagligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er din hund en blanding af og hvor gammel er han?

Turen starter hjemme, plejer jeg at sige. Hvis hund og ejer kommer ud af døren med god kontakt og nogle faste ritualer, vil starten på turen gå bedre.

Hvis starten går godt forlænger man kontakten derfra.

For at give dig bedre råd er der brug for supplerende oplysninger:

Hvor længe har problemet stået på?

Hvor mange og hvor lange ture får din hund dagligt?

Hvor ofte leger han/er løs sammen med andre hunde?

Du skriver at du mener din hund opfatter dig som kedelig - hvad tilbyder du ham af aktivitet på turene?

Til det med langlinen og godbidder:

Han skal ikke trække i langlinen, men du skal vise ham retningen i denne. Du kan starte med 3 m line, derefter 5m, 8m og gerne op til 20m, således:

Inde i stue/have øver du med 3m linen for at sikre hans forståelse (Hvad hedder han?) ved at have hånden fuld af lækre godbidder.

Giv han én, vis du har hånden fuld ved samme lejlighed, vend straks væk fra ham og gå!

Når han kommer til dig får en en til og du vender væk og går.

Kald ikke. Ignorer ham mens du går.

Hver gang han komme til dig roser du hjerteligt og giver godbid og går fra ham igen.

Når hånden er tom, stopper du øvelsen og fylder hånden igen.

Fortsæt, måske over nogle dage til han stort set følger dig.

Dette er det grundige forarbejde.

Det væsentlige her er, at du ikke kalder på ham. Han skal være bevidst om, at han kommer til dig af egen fri vilje og ikke fordi han skal. Denne bevidsthed slår dybe rødder i ham og fungerer langt bedre end træning i indkald ved navn.

Herefter.

Længere line og samme procedure.

Når du fornemmer at han har valgt dig og godbidderne til, skal du ud at gå med ham i lang line.

Du vil opdage, at din hund bliver langt mere træt af denne linemetod" end at at løbe helt løs. Dette fordi hans hjerne hele tiden skal bruges på at være opmærksom på dig.

Hej Han er en blanding af Labrador og springer spaniel, han er 1 år og 5 mdr. så han er smæk fyldt med energi og han skal jo kunne løbe frit hver dag..

Vi starter med at han skal sitte inden jeg åbner døren, og der står han og hopper og er totalt vildt, når døren åbnes styrter han ud og flår mig ned af trapperne. Jeg har tit ved døråbningen sagt, "kom her" hvor han så hyler og skriger før han kommer hen til mig og når vi så tager et skridt blæser han igen afsted. Han har ikke lært noget nogensinde med at gå pænt ud af døren og jeg ved ikke hvordan jeg lærer ham det. Så vi får aldrig en god start på gå turen.

Når vi så er ude er han begyndt at sætte farten ned, fordi jeg som regl vender om og går modsatte vej, hvis han trækker.

Jeg fik ham i en alder af 7 mdr. Så lige siden har det stået på og det er siden februar.

Han går 4 gange om dagen. en kort tur om morgenen, en time om efter middagen, en time om aftenen, ud og tisse inden sengetid. Altid i snor, og jeg prøver ind i mellem at slippe ham, men det er med nerverne uden på, og han er helt ustyrlig.

Han leger ikke med andre hunde mere, han er meget voldsom så folk herude vil ikke have det, fordi han faktisk smadre de andre hunde, han er kun glad og vild, men det er folk ikke glad for. Leger han med nogen på sin egen størrelse leger de fint. men folk vil generelt ikke stoppe og og lade dem snakke mere end 3 sek. Så generelt leger han ikke mere med hunde. Ikke at han ikke må, der er bare ik lige nogen, desuden kan de ikke være fri når de leger med mindre vi går ti km ud til en mark men det vil forbi passerende folk jo ikke. Han plejede at være løs i en indhegning med en anden ligeså stor hund, men det vil boligforeningen ikke have mere, så desværre for min hund SAM. Men jeg leger selv meget med ham derhjemme.

Jeg går bare en tur med ham og træner i at gå pænt, jeg aktivere ham ikke, når vi går, ved ikke hvad du mener egentlig??

Det med linen indenfor, skal jeg give ham 3 meter inden for? han kan jo ikke få den spændt og vide der er 3 meter.. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener, men det lyder meget godt, men han har ikke for vane at gå fra mig i hjemmet, så han vil nok ik opdage han har line på hvis den er 3 meter. Jeg kan ike helt forstå det :)

Det lyder som en rigtig god bog, jeg gerne vil kigge på snart. Jeg er begyndt i dag at træne kontakt med ham. indenfor. Får ham til at sidde hos mig og når han kigger mig i øjnene får en han godbid. Det har han lært på ti sek. Men jeg skal nok træne det mange dage før han vil gøre det udenfor igen?

Ser frem til at få svar fra dig igen, så jeg kan forstå det helt og komme igang:)

Redigeret af Sam <3
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter med at han skal sitte inden jeg åbner døren' date=' og der står han og hopper og er totalt vildt, når døren åbnes styrter han ud og flår mig ned af trapperne. Jeg har tit ved døråbningen sagt, "kom her" hvor han så hyler og skriger før han kommer hen til mig og når vi så tager et skridt blæser han igen afsted. Han har ikke lært noget nogensinde med at gå pænt ud af døren og jeg ved ikke hvordan jeg lærer ham det. Så vi får aldrig en god start på gå turen.

[/quote']

Jeg tror du skal vente til at han falder til ro før du overhovedet åbner døren. Det kommer nok til at larme en del, men ørepropper i og den store tålmodighed frem, og så bare ignorer ham indtil han er stille - den stilhed åbner døren og turen kan starte :-D

Tror du kan få noget ud af at læse min tråd, min hund kører ikke op helt fra døren, men så snart der er en masse nye og spændende dufte gør han. Læs her: http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/20164-hvordan-far-jeg-ro-pa-hunden.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal vente til at han falder til ro før du overhovedet åbner døren. Det kommer nok til at larme en del, men ørepropper i og den store tålmodighed frem, og så bare ignorer ham indtil han er stille - den stilhed åbner døren og turen kan starte :-D

Tror du kan få noget ud af at læse min tråd, min hund kører ikke op helt fra døren, men så snart der er en masse nye og spændende dufte gør han. Læs her:

Hej

Egentlig falder han til ro meget hurtigt, Jeg siger sit to gange og så er han helt rolig og sidder pænt..men når døren er åben.. fewww så flyver han ud. Måske skal jeg bare vente lidt tid med

at åbne døren? Fordi han hopper først vildt men så sidder han pænt og roligt til døren er åben.

Okay jeg ka se vores hunde mindre om hianaden på det punkt med at geare sig helt op i

bestemte situationer, Sam var simpelthen ude af kontrol da vi gik til træning, han vidste pludselig at toge betød leg og sjov med andre hunde, så han skriger og skaber sig hele vejen i toget nu,

fordi han er blevet vant til at der sker sjove ting, når man kører i tog. Og når vi står af så okser han derud af og kan på ingen måde styres, og på pladsen skreg han vildt, længe før han så nogen

hunde. Det var et nightmare, og min hund var den eneste der ikke kunne styres, og han væltede næste alle folk og samtlige hunde. Der ville jeg gerne kunne have haft styr på ham, så det ikke

havde været sådan en stor belastning for mig at gå til træning med ham, det var virkelig et helvede, og sam blev kendt som den sindsygt vilde hund, og han hamrede mig endda omkuld på

banen under en lydigheds trænings øvelse hehe, Så nu skal han til træning igen her til foråret så forhåbentlig er det lidt bedre, jeg mener, det ville være dejligt at kunne høre hvad trænere siger i

stedet for jeg skal stå og kæmpe med min hund, der river mig rundt. men tak for linket, det vil jeg klart læse igennem til lidt hjælp til min tornado:) :)

Redigeret af Sam <3
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Egentlig falder han til ro meget hurtigt' date=' Jeg siger sit to gange og så er han helt rolig og sidder pænt..men når døren er åben.. fewww så flyver han ud. Måske skal jeg bare vente lidt tid med at åbne døren? Fordi han hopper først vildt men så sidder han pænt og roligt til døren er åben.

Okay jeg vil lige se på din tråd så:)[/quote']

Så skal du nok lukke døren igen med det samme - og hvis i er nået ud, så må i ind igen. Ikke noget flyve ud, men rolig afgang. Det er svært og det kræver tålmodighed, men har det selv sådan, at det virkelig er det værd :-D Også for vovserne.

Hov, du skrev lige lidt mere :-D Jamen det er totalt det samme med ham her, at tage afsted er lig med alt sjov i verden og kan ikke gå hurtigt nok. Men han skal lære, at RO er lig med alt sjov i verden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal du nok lukke døren igen med det samme - og hvis i er nået ud, så må i ind igen. Ikke noget flyve ud, men rolig afgang. Det er svært og det kræver tålmodighed, men har det selv sådan, at det virkelig er det værd :-D Også for vovserne.

Hov, du skrev lige lidt mere :-D Jamen det er totalt det samme med ham her, at tage afsted er lig med alt sjov i verden og kan ikke gå hurtigt nok. Men han skal lære, at RO er lig med alt sjov i verden :-)

Åh ja, tålmodighed. Det har jeg godt nok lært meget af her siden jeg fik ham.. Men nøøøøj hvor tager det lang tid, og det værste er at jeg ind i mellem falder

i, fx. talte jeg i tlf da jeg gik ud af døren med ham forleden og så fik han lov til at flå mig ned og ud, uden jeg lagde mærke til det, fordi jeg talte i tlf.. Så

tænkte jeg bagefter, årh pokkers, for nu havde jeg jo ligesom ladet ham vinde.. Og i det han er så stærk kan jeg ikke altid holde ham. Det er noget

værre noget.) Men det er vel bare tålmodighed.. Jamen jeg tror da jeg vil prøve den med at lukke døren igen. Det skal jog nok gøre det næste 1000

gange. Men ja det er nemlig det værd, i sidste ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Han er en blanding af Labrador og springer spaniel' date=' han er 1 år og 5 mdr. så han er smæk fyldt med energi og han skal jo kunne løbe frit hver dag.. [/quote']

Ja eller trættes mentalt og derefter i 20m line :lol:

Vi starter med at han skal sitte inden jeg åbner døren, og der står han og hopper og er totalt vildt, når døren åbnes styrter han ud

To ting: Hvis DU beder han sitte, er han ikke aktivt med i situationen, han kan bare te sig til han hører hvad du siger og efter sittet er han ikke længere opmærksom.

Han skal ikke ud af døren overhovedet i den tilstand.

Generelt er jeg totalt ligeglad med hvem der går først ud af døren, men lige præcis her skal du ud først for ellers kan du ikke kontrollere situationen.

Derfor: Indenfor står du ved siden af ham/foran ham og afventer tavs at han selv finder"nøglen" til at døren åbnes. Muligvis larmer han, men du er tavs og passiv.

Muligvis skal du stå et kvarter, men det betaler sig.

I det øjeblik han af sig selv sætter sig åbner du døren langsomt, langsomt og når han rejser sig klapper du kontant døren i! Uden et eneste ord!!

Dette gentages, til du kan åbne døren helt mens han sidder!

Tager det en halv timer så tager det en halv time!

Du kan gøre det nemmere ved at øve når han har været på tur.

og flår mig ned af trapperne.

Og dermed signalerer du til ham at han kan gøre det han vil og så er du allerede hægtet af...

Jeg har tit ved døråbningen sagt, "kom her" hvor han så hyler og skriger før han kommer hen til mig

Netop, han lærer ikke af det fordi hans hjerne allerede "er ude på turen" og det er så nemt for en hund at gøre en ting med kroppen og en anden med hjernen.

Vi skal have hans hjerne med i det.

og når vi så tager et skridt blæser han igen afsted.

Det er så det han har lært han kan gøre i situationen

Han har ikke lært noget nogensinde med at gå pænt ud af døren og jeg ved ikke hvordan jeg lærer ham det. Så vi får aldrig en god start på gå turen.

Nu har du opskriften

Når vi så er ude er han begyndt at sætte farten ned, fordi jeg som regl vender om og går modsatte vej, hvis han trækker.

Godt. Hvis du skal have fuldt udbytte af den metode skal du vende om hver eneste gang han starter med at trække.

Jeg fik ham i en alder af 7 mdr. Så lige siden har det stået på og det er siden februar.

Hvordan i alverden har du kunne holde til det?

Han går 4 gange om dagen. en kort tur om morgenen, en time om efter middagen, en time om aftenen, ud og tisse inden sengetid. Altid i snor, og jeg prøver ind i mellem at slippe ham, men det er med nerverne uden på, og han er helt ustyrlig.

OK

Han leger ikke med andre hunde mere, han er meget voldsom så folk herude vil ikke have det, fordi han faktisk smadre de andre hunde, han er kun glad og vild, men det er folk ikke glad for. Leger han med nogen på sin egen størrelse leger de fint. men folk vil generelt ikke stoppe og og lade dem snakke mere end 3 sek. Så generelt leger han ikke mere med hunde. Ikke at han ikke må, der er bare ik lige nogen, desuden kan de ikke være fri når de leger med mindre vi går ti km ud til en mark men det vil forbi passerende folk jo ikke. Han plejede at være løs i en indhegning med en anden ligeså stor hund, men det vil boligforeningen ikke have mere, så desværre for min hund SAM. Men jeg leger selv meget med ham derhjemme.

Ærgerligt :cry:

Hvad leger du og Sam?

Jeg går bare en tur med ham og træner i at gå pænt, jeg aktivere ham ikke, når vi går, ved ikke hvad du mener egentlig??

Jeg mener at hunde ikke er skabt til bare at gå på turene. De skal have deres sanser og krop stimuleres for at blive harmoniske og tilfredse. Du har en jagthund og som sådan skal han bruge sin næse mindst en time koncentreret dagligt for at have det rigtig godt - og for at blive træt og "medgørlig".

Det kan være fodersøg i omtalte lange line, søg efter legetøj, godbider på træer osv. (Der er masser af ideer i bogen jeg omtalte)

Så Sam oplever en masse på turene og vel at mærke en masse du er initivtiager til.

Det med linen indenfor, skal jeg give ham 3 meter inden for? han kan jo ikke få den spændt og vide der er 3 meter..

Så lang line der nu er plads til at han kan få spændt ud

Jeg forstår ikke helt hvordan du mener, men det lyder meget godt, men han har ikke for vane at gå fra mig i hjemmet, så han vil nok ik opdage han har line på hvis den er 3 meter. Jeg kan ike helt forstå det :)

Du kan sagtens træne med line på selvom han ikke plejer at gå fra dig. Du kan f.eks. vise du kaster en godbid lige udenfor linens rækkevidde, så vil han sikkert spænde linen ud?

Det lyder som en rigtig god bog, jeg gerne vil kigge på snart. Jeg er begyndt i dag at træne kontakt med ham. indenfor. Får ham til at sidde hos mig og når han kigger mig i øjnene får en han godbid. Det har han lært på ti sek. Men jeg skal nok træne det mange dage før han vil gøre det udenfor igen?

Ja, det er meget sværere udenfor hvor han har en fast dagsorden (at komme afsted) men øv alligevel hjemme.

Forud for turene er træning hjemme også godt så han ikke har så meget energi at give af når han skal ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja eller trættes mentalt og derefter i 20m line :lol:

To ting: Hvis DU beder han sitte, er han ikke aktivt med i situationen, han kan bare te sig til han hører hvad du siger og efter sittet er han ikke længere opmærksom.

Han skal ikke ud af døren overhovedet i den tilstand.

Generelt er jeg totalt ligeglad med hvem der går først ud af døren, men lige præcis her skal du ud først for ellers kan du ikke kontrollere situationen.

Derfor: Indenfor står du ved siden af ham/foran ham og afventer tavs at han selv finder"nøglen" til at døren åbnes. Muligvis larmer han, men du er tavs og passiv.

Muligvis skal du stå et kvarter, men det betaler sig.

I det øjeblik han af sig selv sætter sig åbner du døren langsomt, langsomt og når han rejser sig klapper du kontant døren i! Uden et eneste ord!!

Dette gentages, til du kan åbne døren helt mens han sidder!

Tager det en halv timer så tager det en halv time!

Du kan gøre det nemmere ved at øve når han har været på tur.

Og dermed signalerer du til ham at han kan gøre det han vil og så er du allerede hægtet af...

Netop, han lærer ikke af det fordi hans hjerne allerede "er ude på turen" og det er så nemt for en hund at gøre en ting med kroppen og en anden med hjernen.

Vi skal have hans hjerne med i det.

Det er så det han har lært han kan gøre i situationen

Nu har du opskriften

Godt. Hvis du skal have fuldt udbytte af den metode skal du vende om hver eneste gang han starter med at trække.

Hvordan i alverden har du kunne holde til det?

OK

Ærgerligt :cry:

Hvad leger du og Sam?

Jeg mener at hunde ikke er skabt til bare at gå på turene. De skal have deres sanser og krop stimuleres for at blive harmoniske og tilfredse. Du har en jagthund og som sådan skal han bruge sin næse mindst en time koncentreret dagligt for at have det rigtig godt - og for at blive træt og "medgørlig".

Det kan være fodersøg i omtalte lange line, søg efter legetøj, godbider på træer osv. (Der er masser af ideer i bogen jeg omtalte)

Så Sam oplever en masse på turene og vel at mærke en masse du er initivtiager til.

Så lang line der nu er plads til at han kan få spændt ud

Du kan sagtens træne med line på selvom han ikke plejer at gå fra dig. Du kan f.eks. vise du kaster en godbid lige udenfor linens rækkevidde, så vil han sikkert spænde linen ud?

Ja, det er meget sværere udenfor hvor han har en fast dagsorden (at komme afsted) men øv alligevel hjemme.

Forud for turene er træning hjemme også godt så han ikke har så meget energi at give af når han skal ud.

Hej igen :)

Ej det var nogle rigtig gode råd du kom med, jeg vil helt sikkert begynde nu allerede. Hvordan jeg har kunne holde til det? Ja, det ved jeg ikke, det er

faktisk meget hårdt, men jeg ser små fremskridt, så jeg hænger i, men du ikke den eneste der undre sig, ALLE er forundret over det, men er glad for vovsen :)

Sam og jeg plejede at lege vildt (hvilket vi er stoppet med, da han fik et underligt trip en dag ude på græsset, hvor han bed mig helt vildt og ik kunne stoppes,

men han var ikke sur, Han lignede at han bare havde meget sjovt (hvilket det overhovedet ikke var) det var fordi han var oppe og køre og løb helt vildt og

kunne ik stoppe sig selv og han var næsten kommet ud af halsbåndet så tog fat

i ham for at få ham rolig og så skete det, med at bide vildt og han bed meget hårdt og selvom jeg tog hårdt fat i hans nakke og sagde nej var han ikke til at stoppe, han bed mest i

mit tøj, men fik fat i min arm gennem jakken,men han var oppe og køre, så vi leger ikke så vildt mere, da jeg tror han ik kan styre det. Også

et par dage efter det, da han var fri og jeg bad ham om at gå væk, fordi han snappede for meget da han fik godbid, begyndte han at gø truende af mig. Så

har forbudt ham at komme i sofaen og at lege vildt med mig og der har ik været noget i flere uger med ham. Ved ikke om han lige troede han skulle være

boss, men hvertfald har de sidste par uger været gode. Og det er kun de to tilfælde i al den tid jeg har haft ham at han har gjort sådan noget. Han

har før fået lov til at bidde meget i mine hænder når vi legede ( jeg ved godt det er tåbeligt at lade dem gøre det, men troede han kunne forstå det kun er

leg, fordi jeg jo sagde stop når det blev for meget og så stoppede han altid, men det er også slut nu. Så vi leger mest med bold eller brydekamp, dog

stopper jeg når han bidder, pga den episode for nogle uger siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen :)

Ej det var nogle rigtig gode råd du kom med' date=' jeg vil helt sikkert begynde nu allerede. Hvordan jeg har kunne holde til det? Ja, det ved jeg ikke, det er

faktisk meget hårdt, men jeg ser små fremskridt, så jeg hænger i, men du ikke den eneste der undre sig, ALLE er forundret over det, men er glad for vovsen :)

Sam og jeg plejede at lege vildt (hvilket vi er stoppet med, da han fik et underligt trip en dag ude på græsset, hvor han bed mig helt vildt og ik kunne stoppes,

men han var ikke sur, Han lignede at han bare havde meget sjovt (hvilket det overhovedet ikke var) det var fordi han var oppe og køre og løb helt vildt og

kunne ik stoppe sig selv og han var næsten kommet ud af halsbåndet så tog fat

i ham for at få ham rolig og så skete det, med at bide vildt og han bed meget hårdt og selvom jeg tog hårdt fat i hans nakke og sagde nej var han ikke til at stoppe, han bed mest i

mit tøj, men fik fat i min arm gennem jakken,men han var oppe og køre, så vi leger ikke så vildt mere, da jeg tror han ik kan styre det. Også

et par dage efter det, da han var fri og jeg bad ham om at gå væk, fordi han snappede for meget da han fik godbid, begyndte han at gø truende af mig. Så

har forbudt ham at komme i sofaen og at lege vildt med mig og der har ik været noget i flere uger med ham. Ved ikke om han lige troede han skulle være

boss, men hvertfald har de sidste par uger været gode. Og det er kun de to tilfælde i al den tid jeg har haft ham at han har gjort sådan noget. Han

har før fået lov til at bidde meget i mine hænder når vi legede ( jeg ved godt det er tåbeligt at lade dem gøre det, men troede han kunne forstå det kun er

leg, fordi jeg jo sagde stop når det blev for meget og så stoppede han altid, men det er også slut nu. Så vi leger mest med bold eller brydekamp, dog

stopper jeg når han bidder, pga den episode for nogle uger siden.[/quote']

Det bideri du beskriver har intet med at ville bestemme noget at gøre, men er leg der ikke er blevet grænsesat.

Når hunde leger for vildt, sker den slags.

Overdrevet vild leg holder hunde på et niveau hvor de har svært ved at falde til ro og hvor næsten alt de gør bliver alt for intenst. For meget boldleg gør det samme.

Så hvis Sam dagligt leger med bold ved at løbe efter den og hente den mere end et par minutter, kan du godt regne med at dette er medvirkende til at gøre ham "døv" og for vild, som i den hundeleg du fortæller om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bideri du beskriver har intet med at ville bestemme noget at gøre, men er leg der ikke er blevet grænsesat.

Når hunde leger for vildt, sker den slags.

Overdrevet vild leg holder hunde på et niveau hvor de har svært ved at falde til ro og hvor næsten alt de gør bliver alt for intenst. For meget boldleg gør det samme.

Så hvis Sam dagligt leger med bold ved at løbe efter den og hente den mere end et par minutter, kan du godt regne med at dette er medvirkende til at gøre ham "døv" og for vild, som i den hundeleg du fortæller om.

Nu mente jeg det med at han gøede truende af mig, som var meget ubehageligt, der virkede han lige som om han sagde at han selv skulle bestemme.

Okay bold er ogsåkun lidt vi leger.. Mest indefor og så bliver han jo hurtig vild og så leger vi noget andet. Har du bud på hvilke lege der er gode at lege så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mente jeg det med at han gøede truende af mig' date=' som var meget ubehageligt, der virkede han lige som om han sagde at han selv skulle bestemme.

Okay bold er ogsåkun lidt vi leger.. Mest indefor og så bliver han jo hurtig vild og så leger vi noget andet. Har du bud på hvilke lege der er gode at lege så?[/quote']

Gem noget for ham og lad ham finde det i fred og ro.

Link til indlæg
Del på andre sites