JeanetteH Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 Ja jeg ville have forsvoret at jeg nogensinde ville gøre det.. Og at vi kunne klare det.. MEN.. Vægttabet stod i stampe.. Og jeg kunne jo godt se det, der med at hun aldrig blev mæt af de der 200 gram pr dag. Så for et par uger siden valgte jeg at gå i gang med et forsøg.. I al hemmelighed, for hvis nu jeg ikke kunne klare det:oops: Men det går forbavsende godt.. Og hvad er det så vi har gjort... Luna får kun mad 3 gange om ugen, hun får så mere eller mindre samme mængde, som da hun fik mad hver dag. Hun faster ikke totalt de andre dage, for hun får stadig sine tilskud og hun får et par guffer i løbet af dagen, på gåture og så sin nat-snack. Det jeg gruede allermest for, var at hun ville gå på rov og at gåturene ville koncentrere sig om at finde mad. Men nej.. hun jagter ikke mad, kammer ikke over til træning. Virker mættere, når hun får mad Jeg skal ikke kunne sige, at det er fodermetoden der gør det her. Men jeg tror det er en kombination af vægttabet, det køligere vejr og så fodringen. Som de fleste af jer nok har set så er der kommet knald på tøsen og vi går 9-11 km mere eller mindre hver dag. Hun render løs og bestemmer selv tempo og retning. Jeg følger bare efter som det tynde øl:-D Jeg har altid sagt, at vi ALDRIG kunne gøre sådan, og jeg har heller aldrig set grund til det.. Men tænkte at det var noget vi var nødt til at prøve, da vi havde stået i stampe i et par uger:???: Og det virker.. ihvertfald pt. Så vi fortsætter:-D 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Det var da dejligt for jer! Så hun virker slet ikke sulten de øvrige dage? Det er meget interessant Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Dejligt at du har fundet noget der fungerer for både Luna og dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Det var da dejligt for jer! Så hun virker slet ikke sulten de øvrige dage? Det er meget interessant Ja, det synes jeg jo også Nu ville jeg dele min glæde med andre herinde, fordi jeg har fået så meget hjælp herinde i al den tid, jeg har været her:-D Nej, meget overraskende, så virker hun ikke sulten.. Jo altså hun er jo lab;-) Men hun kan gå løs på turene uden at alt fokus er lagt på at finde spiselige ting. Hun kan sågar gå forbi en dynge hestepærer.. DET ligner ikke Luna.. der plejer altid at skulle snackes i hestepærer:lol: Jeg har jo været lidt på tæerne for at holde øje med hende de første dage, men nej.. ingenting.. Og hun er ikke mere voldsom for at få guffer end hun normalt er.. Ret vildt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Dejligt at du har fundet noget der fungerer for både Luna og dig Ja jeg havde sgi bare ikke troet det var dette her:lol: Det er altså lidt underligt:oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Det er da fantastisk. :5up: Og hun er slet ikke træt? (Åbenlyst ikke, når hun kan gå 10-11 km dagligt. :banan:) jeg har indimellem skåret ned på Smillas foder og jeg mærker det med det samme på hendes energi, særligt når vi skal til agility-træning om aftenen. Så kan hun ikke uden foder i løbet af dagen. (Selv om hun får kylling under træning). Så det med vægttab er faktisk ret svært.... :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvad fodre du så med.????? Jeg har en af 6 hunde , med tendens til fedme,hun får samme godbidder og samme ture som de andre , men har en anden forbrænding og er nok ikke overaktiv , fraset fodersøg. Fra august har hun fået Royal Canin ,noget diætvægtfoder og det ses så tydeligt. Hun får samme mængde som før 2 gange dagligt. Men sulten er hun altid og 3 gange er det lykkedes hende at bide hul i foderposer og spise ad libitum.Så nu har vi foderspande nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Fint hvis det fungere. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at gøre sådan, ved godt man ikke skal sammenligne hunde og mennesker, men ved hvordan jeg selv får det, når sulten sætter ind. Hvordan har hunde det med blodsukker, kan de gå helt kolde ligesom os mennesker ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Det er da fantastisk. :5up: Og hun er slet ikke træt? (Åbenlyst ikke, når hun kan gå 10-11 km dagligt. :banan:) jeg har indimellem skåret ned på Smillas foder og jeg mærker det med det samme på hendes energi, særligt når vi skal til agility-træning om aftenen. Så kan hun ikke uden foder i løbet af dagen. (Selv om hun får kylling under træning). Så det med vægttab er faktisk ret svært.... :5up: Nej, hun har faktisk fået mere energi end hun havde før. Underligt nok. Jeg har nemlig tænkt at de dage hun ikke får mad, der ville vi så sikkert slappe mere af. Men hun vælger selv at gå langt. I dag har vi været i skoven, ligesom i går og hun får først mad i morgen. Hvad fodre du så med.?????Jeg har en af 6 hunde , med tendens til fedme,hun får samme godbidder og samme ture som de andre , men har en anden forbrænding og er nok ikke overaktiv , fraset fodersøg. Fra august har hun fået Royal Canin ,noget diætvægtfoder og det ses så tydeligt. Hun får samme mængde som før 2 gange dagligt. Men sulten er hun altid og 3 gange er det lykkedes hende at bide hul i foderposer og spise ad libitum.Så nu har vi foderspande nok. Jeg råfodrer, det har jeg gjort i 5-6 år nu. Men ja, det er frustrerende. Fint hvis det fungere. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at gøre sådan, ved godt man ikke skal sammenligne hunde og mennesker, men ved hvordan jeg selv får det, når sulten sætter ind. Hvordan har hunde det med blodsukker, kan de gå helt kolde ligesom os mennesker ? Jeg har heller aldrig ville fodre sådan. Men jeg vidste ikke rigtig, hvad vi ellers skulle gøre. Så det var et forsøg. Det ved jeg faktisk ikke, men det er en af de ting, jeg skal læse op på. Men jeg har da vendt det hos dyrlægen på en af vores vejedage. Også mht motionen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvordan forbrænder hunde og "lagrer" i deres depoter ? Synes det lyder underligt at hunde skal gå en 9-11km. uden at få mad i en eller 2 dage, men ok, kan så bedre forstå vægten gå ned for tiden. Jeg ville have flere spørgsmål i sådan en sammenhæng her, et af dem kunne være, skader jeg min hund ved den kun får mad hver 2 eller 3 dag, samtidig med den skal gå flere timer hver dag ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Jeg har tidligere læst dette her: Derfor stillede jeg spørgsmålet til Biologen Hanne Hjelmer Jørgensen om hun kunne give mig en præcis biologisk forklaring på hvad forskellen er på mennesker og rovdyrs fysiologi, hvad angår at faste. Et rovdyr går nemlig ikke “sukkerkold” selvom at den faster. Glucose, også kaldes druesukker eller dextrose, transporteres rundt i kroppen med blodet (blodsukker) og forsyner cellerne med energi. Efter optagelse i kroppen bliver alle kulhydrater, så som frugtsukker, mælkesukker, stivelse osv., omdannet til glucose. Så uanset om man- det gælder både dyr og mennesker- spiser kulhydrater i form af stivelse (brød, ris, paste og kartofler), frugtsukker, druesukker, mælkesukker eller almindeligt hvidt sukker, ender det som druesukker i blodet. Under faste er der 4 kilder til blodsukker: Glykogen oplagres i leveren. Glykogenmolekyler består af sammenkædede glucosemolekyler. Glykogen betegnes også dyrisk stivelse, og det er magen til planternes stivelse. Når der er brug for glucose, kan de store glykogenmolekyler hurtigt nedbrydes til glucose og sendes rundt i kroppen med blodet . En normal menneskelever indeholder mindre end 100 gram glykogen. Det er nok til at opfylde kroppens totale kalorieforbrug i 4 timer. Glykogen oplagres også i muskler og i mindre udstrækning også i andre væv. Muskelglykogen giver omtrent den samme mængde glucose som leveren. Muskler mangler det nødvendige enzym for at danne fri glucose udfra glukogen. Men glycolyse nedbryder glykogen til pyruvat og lactat, som så frigives i blodet og føres til leveren, hvor det syntetiseres (sammenfatning af enheder til en helhed) til glycose. Altså bidrager muskelglykogen indirekte til blod glucose (blodsukker) via leveren. Leveren – både hos mennesker og dyr- er også i stand til at danne glucose. Leveren kan danne glycose udfra glycerol, som stammer fra fedt. Leveren kan også danne glucose udfra aminosyrer, som stammer fra protein. Dannelsen af glucose udfra proteiner og fedt kaldes gluconeogenese. I løbet af en 24 timers faste kan mennesker via gluconeogenese danne omtrent 180 gram glucose. Hos altædende arter, som vi tilhører, optræder gluconeogenese primært i sultsituationer. Men hos rovdyr er gluconeogenesen konstant aktiv uanset deres ernæringstilstand. Det betyder, at rovdyrs blodsukker er jævnt eller konstant. Og det forklarer hvorfor hunde ikke “går sukkerkolde” (= lavt blodsukker), når de faster. Hunde (og ulve) har via gluconeogenese evnen til at dække alle deres kaloriebehov alene fra fedt og protein. Hunde har ikke behov for kulhydrater i kosten. Men har ikke fået tjekket mere op på det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvordan forbrænder hunde og "lagrer" i deres depoter ? Synes det lyder underligt at hunde skal gå en 9-11km. uden at få mad i en eller 2 dage, men ok, kan så bedre forstå vægten gå ned for tiden. Jeg ville have flere spørgsmål i sådan en sammenhæng her, et af dem kunne være, skader jeg min hund ved den kun får mad hver 2 eller 3 dag, samtidig med den skal gå flere timer hver dag ? Hun skal ikke gå i flere timer. Hun vælger selv de lange ture. Jeg tvinger hende ikke ud på tur. Hvis hun vil op efter den halve time går vi op, vi går lige forbi opgangen på vejen. Og nogle dage går hun op.. Som i går.. Og så går vi normalt ikke før eftermiddag og der bestemmer hun selv igen. Jeg vil ikke presse gåture ned på hende.. Hun bestemmer som sagt også selv retningen under gåturen og vi kan skifte rute mange gange undervejs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hun skal ikke gå i flere timer. Hun vælger selv de lange ture. Jeg tvinger hende ikke ud på tur. Hvis hun vil op efter den halve time går vi op, vi går lige forbi opgangen på vejen. Og nogle dage går hun op.. Som i går.. Og så går vi normalt ikke før eftermiddag og der bestemmer hun selv igen. Jeg vil ikke presse gåture ned på hende.. Hun bestemmer som sagt også selv retningen under gåturen og vi kan skifte rute mange gange undervejs. Ok, det går over min forstand med at hun selv "vælger", der tror jeg ikke hunde kan forstå at hvis de nu drejer til højre, så går de 2km og drejer de til venstre, så bliver turen 9km...f.eks Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Jeg har tidligere læst dette her: Derfor stillede jeg spørgsmålet til Biologen Hanne Hjelmer Jørgensen om hun kunne give mig en præcis biologisk forklaring på hvad forskellen er på mennesker og rovdyrs fysiologi, hvad angår at faste. Et rovdyr går nemlig ikke “sukkerkold” selvom at den faster. Glucose, også kaldes druesukker eller dextrose, transporteres rundt i kroppen med blodet (blodsukker) og forsyner cellerne med energi. Efter optagelse i kroppen bliver alle kulhydrater, så som frugtsukker, mælkesukker, stivelse osv., omdannet til glucose. Så uanset om man- det gælder både dyr og mennesker- spiser kulhydrater i form af stivelse (brød, ris, paste og kartofler), frugtsukker, druesukker, mælkesukker eller almindeligt hvidt sukker, ender det som druesukker i blodet. Under faste er der 4 kilder til blodsukker: Glykogen oplagres i leveren. Glykogenmolekyler består af sammenkædede glucosemolekyler. Glykogen betegnes også dyrisk stivelse, og det er magen til planternes stivelse. Når der er brug for glucose, kan de store glykogenmolekyler hurtigt nedbrydes til glucose og sendes rundt i kroppen med blodet . En normal menneskelever indeholder mindre end 100 gram glykogen. Det er nok til at opfylde kroppens totale kalorieforbrug i 4 timer. Glykogen oplagres også i muskler og i mindre udstrækning også i andre væv. Muskelglykogen giver omtrent den samme mængde glucose som leveren. Muskler mangler det nødvendige enzym for at danne fri glucose udfra glukogen. Men glycolyse nedbryder glykogen til pyruvat og lactat, som så frigives i blodet og føres til leveren, hvor det syntetiseres (sammenfatning af enheder til en helhed) til glycose. Altså bidrager muskelglykogen indirekte til blod glucose (blodsukker) via leveren. Leveren – både hos mennesker og dyr- er også i stand til at danne glucose. Leveren kan danne glycose udfra glycerol, som stammer fra fedt. Leveren kan også danne glucose udfra aminosyrer, som stammer fra protein. Dannelsen af glucose udfra proteiner og fedt kaldes gluconeogenese. I løbet af en 24 timers faste kan mennesker via gluconeogenese danne omtrent 180 gram glucose. Hos altædende arter, som vi tilhører, optræder gluconeogenese primært i sultsituationer. Men hos rovdyr er gluconeogenesen konstant aktiv uanset deres ernæringstilstand. Det betyder, at rovdyrs blodsukker er jævnt eller konstant. Og det forklarer hvorfor hunde ikke “går sukkerkolde” (= lavt blodsukker), når de faster. Hunde (og ulve) har via gluconeogenese evnen til at dække alle deres kaloriebehov alene fra fedt og protein. Hunde har ikke behov for kulhydrater i kosten. Men har ikke fået tjekket mere op på det. Egentlig lidt sjovt det er så forskelligt, når man behandler sukkersyge hunde med samme insulin som til mennesker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Ok, det går over min forstand med at hun selv "vælger", der tror jeg ikke hunde kan forstå at hvis de nu drejer til højre, så går de 2km og drejer de til venstre, så bliver turen 9km...f.eks Hvis en hest kan det, så kan en hund helt sikkert også Jeg syntes stadig det lyder spændende Jeanette og jeg er glad på dine og Luna´s vegne, at I har fundet noget der fungerer lige nu - jeg ser dig som en hundeejer, der er meget OBS på din hund, så jeg kan ikke sætte en finger på det du gør. Jeg kender flere der også kun fodrer hver 2. dag og der fungerer det også godt - jeg kender også hunde, der ikke fungerer med foder hver 2. dag, men der er det primært pga problemer med galde/mavesyren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Ok, det går over min forstand med at hun selv "vælger", der tror jeg ikke hunde kan forstå at hvis de nu drejer til højre, så går de 2km og drejer de til venstre, så bliver turen 9km...f.eks Der er dage, hvor hun vælger at gå til venstre og dermed kun rundt om græsset for at gå op (en tur på 10-12 minutter og vores morgentur, da jeg havde arbejde), fremfor at gå til højre og ned på marken, hvor turen så vil være alt fra 15 minutter til et par timer alt efter hvilken vej, vi går på marken. Jeg ved ikke om hun ikke selv kender længden, men jeg vil vælge at tro, at hun godt ved, hvor hun går henad. Og jeg ville mene, at hun ville give mig et tegn, såsom at stoppe helt op, hvis hun blev træt på turen. Men det kan godt være jeg er lidt naiv der:oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Du ved allerrede at jeg er glad på dine vejene og nu så jeg Luna i et par timer i søndags og der var det dage siden hun havde fået mad - men at huske hun skulle have mad samme aften? Nå, men hun var da godt nok aktiv - for at sige det mildt! Jeg har nu luftet sammen med jer i mere end 4 år og jeg har ikke set hende så selvvalgt aktiv i mange år, som jeg så hende i søndags - og det var uden at Binka var med. Luna fik den ene "raptusser" også kaldet labrador-mode eller hjerneblødning, efter den anden både sammen med Misja eller os men sq også ganske alene for sig selv - rundt og rundt og rundt og frem og tilbage og frem og tilbage nærmest vandret hen over jorden Hun guflede da en smule lækre hestepære på turen, men faktisk slet ikke så nærmest "febrilsk" som hun plejer. Noget andet jeg bemærkede var, at hun havde afføring, ikke en lille gnalling, men en pæn (om end meget tør pga barf) alm. mængde. Alle disse ting til sammen gør, at jeg umiddelbart ikke kan pege fingeren nedad. Klart nok at der måske skal lidt undersøgelser til mht. stofskifte osv og der skal også noget justering til nu hun er kommet så meget langt ned i vægt, men det kunne jeg jo forstå på dig Jeanette, at du havde helt styr på skulle til på alle leder og kanter :blink: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvis en hest kan det, så kan en hund helt sikkert også Jeg syntes stadig det lyder spændende Jeanette og jeg er glad på dine og Luna´s vegne, at I har fundet noget der fungerer lige nu - jeg ser dig som en hundeejer, der er meget OBS på din hund, så jeg kan ikke sætte en finger på det du gør. Jeg kender flere der også kun fodrer hver 2. dag og der fungerer det også godt - jeg kender også hunde, der ikke fungerer med foder hver 2. dag, men der er det primært pga problemer med galde/mavesyren. Ja jeg har også øje på det med galde/mavesyren og der har heller ikke været noget. Og nej, det er jo ikke alle hunde, der trives med det. Tak Malene:-D Nej, jeg er nok den der kommer hyppigst hos min dyrlæge:oops: Jeg er inde omkring en gang om ugen for at hilse og blive vejet.. Og spørger dem altid, hvad de synes.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Ok, det går over min forstand med at hun selv "vælger", der tror jeg ikke hunde kan forstå at hvis de nu drejer til højre, så går de 2km og drejer de til venstre, så bliver turen 9km...f.eks Det tror jeg da sagtens, de kan. Hundene kender jo de fleste fast ruter, de går. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Der er dage, hvor hun vælger at gå til venstre og dermed kun rundt om græsset for at gå op (en tur på 10-12 minutter og vores morgentur, da jeg havde arbejde), fremfor at gå til højre og ned på marken, hvor turen så vil være alt fra 15 minutter til et par timer alt efter hvilken vej, vi går på marken. Jeg ved ikke om hun ikke selv kender længden, men jeg vil vælge at tro, at hun godt ved, hvor hun går henad. Og jeg ville mene, at hun ville give mig et tegn, såsom at stoppe helt op, hvis hun blev træt på turen. Men det kan godt være jeg er lidt naiv der Her vil jeg mene at det handler om at kende sin hund og dens tegn osv., i søndags var Luna træt da vi vendte næsen hjemad, men det var Misja altså også og hun får mad 2 gange om dagen :blink: Ingen af dem er jo unge længere og de har heller ikke helt den samme muskelmasse som tidligere, trods alt. Det er med at observere sin hund og genkende tegnene for træthed og lægge mærke til, efter hvor lang tid tegnene begynder at opstå for jeg tror at de vil blive ved med at følge med, undtagen hvis de har ondt. Det kan jeg jo se at Misja gør og her er det mit/ens job, at sørge for at tilpasse længden og mængden og sørge for hvile dage osv hvor turene er kortere men måske lidt flere i stedet for lige dén dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvis du bare havde skrevet at du nu var begyndt at faste hende så ofte som du gør, så tror jeg nok at jeg ville have stejlet, i mine ører lyder det ikke godt. Men når du så fortæller om hvordan Luna har ændret sig til det bedre, er blevet mere aktiv og ikke længere er desperat efter mad, så lyder det jo som om du gør noget rigtigt :hmm: Jeg kender ikke særlig meget til hundes fordøjelse, og min skeptis hænger nok sammen med at jeg tænker i "menneske-baner", men når du kan fortælle om denne bedring hos hende, så må jeg nok til at reviderer mit syn på det at faste Så jeg er glad på dine vegne, hvor må det være dejligt at finde den måde hvorpå Luna fungerer og er glad, og hvor må det være dejligt at se hende have genfundet sin energi :5up: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Du ved allerrede at jeg er glad på dine vejene og nu så jeg Luna i et par timer i søndags og der var det dage siden hun havde fået mad - men at huske hun skulle have mad samme aften? Nå, men hun var da godt nok aktiv - for at sige det mildt! Jeg har nu luftet sammen med jer i mere end 4 år og jeg har ikke set hende så selvvalgt aktiv i mange år, som jeg så hende i søndags - og det var uden at Binka var med. Luna fik den ene "raptusser" også kaldet labrador-mode eller hjerneblødning, efter den anden både sammen med Misja eller os men sq også ganske alene for sig selv - rundt og rundt og rundt og frem og tilbage og frem og tilbage nærmest vandret hen over jorden Hun guflede da en smule lækre hestepære på turen, men faktisk slet ikke så nærmest "febrilsk" som hun plejer. Noget andet jeg bemærkede var, at hun havde afføring, ikke en lille gnalling, men en pæn (om end meget tør pga barf) alm. mængde. Alle disse ting til sammen gør, at jeg umiddelbart ikke kan pege fingeren nedad. Klart nok at der måske skal lidt undersøgelser til mht. stofskifte osv og der skal også noget justering til nu hun er kommet så meget langt ned i vægt, men det kunne jeg jo forstå på dig Jeanette, at du havde helt styr på skulle til på alle leder og kanter :blink: Ja hun fik mad, da vi kom hjem fra Ishøj:-D Hun overraskede dælme også mig med den hjerneblødning:lol: Og ja hun vil få lidt mere mad nu, så hun ikke taber for meget for hurtigt. Også fordi hun er så aktiv som hun er. Hun skal ikke blive for tynd, så hellere tage det lidt af gangen. Nu er hun kommet af med overvægten over 4 måneder. Og så skal vi som sagt have taget en blodprøve, som det er meget normalt man gør, når de bliver de der 8 år. Så man er sikker på at alt er som det skal være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Det er med at observere sin hund og genkende tegnene for træthed og lægge mærke til, efter hvor lang tid tegnene begynder at opstå. Jeg tror de vil blive ved med at følge med, undtagen hvis de har ondt. Det kan jeg jo se at Misja gør og her er det vores job, at sørge for at tilpasse længden og mængden og sørge for hvile dage osv hvor turene er kortere men måske lidt flere i stedet for lige dén dag. Hiver lige lidt ud af det hele Mht at have ondt, så er det min klare opfattelse at Fie følger mig, stort set ligemeget hvor ondt hun har og om hun skal gå på 3 ben, tror det er generelt for mange hunde. Min overbevisning er stadig at de ikke kan overskue "konsekvensen" af at forsætte på trods af smerte, og på den måde kan de heller ikke afgøre om de skal gå 2 eller 9 km. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hvis du bare havde skrevet at du nu var begyndt at faste hende så ofte som du gør, så tror jeg nok at jeg ville have stejlet, i mine ører lyder det ikke godt. Men når du så fortæller om hvordan Luna har ændret sig til det bedre, er blevet mere aktiv og ikke længere er desperat efter mad, så lyder det jo som om du gør noget rigtigt :hmm: Jeg kender ikke særlig meget til hundes fordøjelse, og min skeptis hænger nok sammen med at jeg tænker i "menneske-baner", men når du kan fortælle om denne bedring hos hende, så må jeg nok til at reviderer mit syn på det at faste Så jeg er glad på dine vegne, hvor må det være dejligt at finde den måde hvorpå Luna fungerer og er glad, og hvor må det være dejligt at se hende have genfundet sin energi :5up: Jeg må hellere fastslå at hun ikke faster.. Ikke 100% ihvertfald. For hun får som sagt stadig en guf her og der (hun har vist fået 2-3 stykker i dag). Og sin olie og ledtilskud får hun også dagligt. Samt den guf hun får, når vi går i seng. Ja i dag har hun så også fået en frikadelle af min far... Hun får "bare" ikke mad hver dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret November 16, 2010 Rapporter Share Besvaret November 16, 2010 Hiver lige lidt ud af det hele Mht at have ondt, så er det min klare opfattelse at Fie følger mig, stort set ligemeget hvor ondt hun har og om hun skal gå på 3 ben, tror det er generelt for mange hunde. Min overbevisning er stadig at de ikke kan overskue "konsekvensen" af at forsætte på trods af smerte, og på den måde kan de heller ikke afgøre om de skal gå 2 eller 9 km. Jamen vi er jo enige der René, jeg fik måske bare ikke skrevet det så tydeligt - der var så meget jeg ville fortælle på en gang jo! Da Buster havde OCD, fremskredene endda, var han unghund og godt i gang med 1. kønsmodning og HAN synes fame jeg begik overgreb på ham hver evig eneste gang han ikke fik lov til at lege med hans venner, løbe og tonse som det passede ham osv. :stupid: Også selv om han haltede på begge forben :damn: - møg hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts