Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg syntes tit jeg hører dårligt om det at være gårdhund, og jeg er da også sikker på at det i en del tilfælde er det, men kan det ikke også være et ganske glimrende liv?

Mange hunde herude hvor jeg bor de kommer aldrig ud og gå tur, jeg ser dem i hvert fald aldrig, og en del af dem har garanteret et rigtig kedeligt liv. Men så er der også dem hvor de ganske vist ikke kommer ud og gå tur som vores hunde gør, men de er med hele dagen, enten i stalden, eller som passager i traktoren, eller på marken når der samles sten, i det hele taget deltager de i en masse opgaver.

Men de kommer ikke ud og gå ture, og de oplever ikke nye omgivelser som vores hunde ofte gør, men er disse gåture en uundværlig del af en hunds liv, eller kan den også have et glimrende liv hvor den bliver mentalt udfordret og får motion, men hvor den bare aldrig kommer ud og gå tur, men får disse ting ved at deltage i det arbejde der nu en gang er på en gård?

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg var landmand og havde hund/hunde og f.eks dyr i stalden , ville min hunde komme tidligt op om morgenen, hvilket betød aktivitet , også med staldarbejde. Og dette er jo flere gange dagligt plus arbejde i køkkenhave og på marker, så arealet er jo stort og i de lyse timer er dagen besat. Så mange af disse hunde, der er sundt knyttet til deres ejer har nok en meget indholdsrig dag. Ved så ikke om de savner hundeselskab, men tror ikke alle hunde er så selskabelige.

Nogle af disse trænes vel også til lidt jagt, så de får afløb for spænding, hvis de er disse typer hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg tror at ganske mange gårdhunde har et rigtig dejligt hundeliv ! Ja måske endda bedre end en "almindelig hr. og fru Danmark hund".

De har faste opgaver og rutiner i dagen og er med hele dagen. På sådan en landejendom tror jeg ikke en hund har behov for de gåture - de får indtrykkene og aktiveringen på en helt anden måde. Måske en mere naturlig måde fordi de har små opgaver hele dagen?

Med opgaver tænker jeg at hunden måske tænker det at sidde ved siden af i traktoren som en fast opgave, det at gå med ud til køerne som en opgave osv.

MEN...måske er det bare mit idyliske billede af hvordan det foregår... for selvfølgelig er der også gårdhunde der har et hundeliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har boet på landet, laaangt derude hvor krager har spist deres madpakker og vi havde hunden Tilde (noget snauzer, labrador-noget kryds) :lun:

Tilde var med alle vejen hvor hun havde løst, inde som ude og hun kom da aldrig ud på gåture som normalen. Der var stalde, dyr, afgrøder osv som skulle passes, ting skulle op, ud, ned, væk, flyttes osv og Tilde kunne selv vælge hvor hun ville være med - og det gjorde hun hver dag.

Den nabo-gård jeg arbejdede på havde også hund, en dejlige Rotte der hed Donna :lun:

Donna var med alle vejen fra tidlig morgen til sen aften, ude som inde hele året rundt. Lige som vores Tilde var Donna aldrig ude at gå tur, hun var med som hun havde løst til og jeg er fuldkommen sikker på, at de begge havde et fuldt og godt liv.

Men, det var begge steder også store gårde med stalde, dyr og jord til + mennesker omkring dem som kærerede sig for deres velbefinde og det tror jeg er vigtigt, hvis det skal være et godt hundeliv imø i hvertfald.

Der var dog 1 undtagelse med Tilde for jeg var på et tidspunkt trænerassisten-elev-noget og skulle brug en hund og der kom hun på "skolebænken" for første gang i hendes liv, i en alder af 5-6 år - til alles morskab og Tildes tilfredshed, det forgik nemlig med uanede mængder af godbidder (helt nye og modernet principper tilbage i starten af 80-erne) :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er de samme tanker som I gør jer, som jeg også har gjort mig, er gåturerne nu så vigtige som vi gør dem til? Selvfølgelig er de vigtige hvis det er den eneste aktivitet i en hunds liv, men hvis dens dagligdag er fyldt op med meningsfuld beskæftigelse sammen med den ejer, er det mon så så essentielt?

Men kræver det en vis størrelse grund for at det er ok, eller ville en almindelig (ikke landmand) person også kunne beskæftige sin hund alene på grunden. F.eks. på et nedlagt landbrug med 4 hektar jord, men ingen dyr eller marker. Her skulle der måske skulle gøres en del mere ud af aktiveringen, både den mentale og den fysiske, men hvis man gjorde en målrettet indsats, ville en sådan hund også kunne have et godt liv, eller kræver det at hunden kommer ud og ser ny omgivelser?

Personligt tror jeg måske at når jordstykket ikke er stort nok, så sker der ikke nok nye ting, men er det nødvendigt for en hund at opleve nye ting? Hvis den nu bliver mentalt aktiveret hver dag, og får sit fysiske behov dækket ved leg, er gåture så nødvendige? Ifølge Anders Halgreen så er glade hunde jo dem der bliver beskæftiget 3-4 timer hver dag, men skal denne beskæftigelse absolut være gåture, ville f.eks. en gangbesværet (forudsat at personen stadig kunne lege med hunden, f.eks. kaste bold eller andet) kunne anskaffe sig en hund med god samvittighed, fordi at de ved de kan dække hundens behov ved andet end gåture?

Ofte dukker der en tråd op herinde om hvor mange gåture og hvor lange ens hund får, men kunne man f.eks. nøjes med en halv times gåtur og så sørge for på anden vis? Jeg kender f.eks. nogen (og har en almindelig villahave) der har 3 hunde, disse hunde får 20 minutters gåtur pr. dag, dette er ganske vist uden snor, men ellers aktiveres hundene derhjemme, de leger sammen og der bliver leget med dem, således at det fysiske behov bliver dækket. Jeg ved ikke hvor meget mental aktivitet disse hunde får, men hvis vi nu forestiller os at de får en times daglig mentalt aktivitet, ville I så syntes at disse hunde har et godt liv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at ganske mange gårdhunde har et rigtig dejligt hundeliv ! Ja måske endda bedre end en "almindelig hr. og fru Danmark hund".

De har faste opgaver og rutiner i dagen og er med hele dagen. På sådan en landejendom tror jeg ikke en hund har behov for de gåture - de får indtrykkene og aktiveringen på en helt anden måde. Måske en mere naturlig måde fordi de har små opgaver hele dagen?

Med opgaver tænker jeg at hunden måske tænker det at sidde ved siden af i traktoren som en fast opgave, det at gå med ud til køerne som en opgave osv.

MEN...måske er det bare mit idyliske billede af hvordan det foregår... for selvfølgelig er der også gårdhunde der har et hundeliv.

Jeg er slet ikke i tvivl om at nogen af dem har et rigtig møg liv :cry:, men jeg ser altså også nogen heromkring som ser ud til at være glade for deres liv, og det på trods af at jeg aldrig ser dem ude og gå tur (men jeg ser dem så på marken, med på besøg hos naboen, i traktoren osv...), hundene virker til at hvile i sig selv og være glade med tilværelsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke så meget til landmandslivet idag, men mine forældre havde sommerhus på Orø for år tilbage. Vi havde en hund, men de nærmeste gådhunde kom da på visit. Landmændene gik dengang ofte aftentur for at tilse kvier på standengen , om vandforsyning var intakt ,osv.

Husker desværre også samojedhunden Basse fra en gård, han åd kaniner eller marsvin i folks haver, som var det det mosegrise.Han lærde vor hund at grave og slagte mosegrise og kunne gø mine forældre op kl 3 om natten , hvis den udendørs vandskål eller fuglebadet var tomt for vand.

En hel fantastisk hund med så meget natur i sig, dog en også harekillingslagterhund, der gik meget rundt på egen pote, men fordi hans ejer var syg og døde.Så ham tilfældigt i en biofilm optaget på Orø.

Dette ligger bare 45 år tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Det er de samme tanker som I gør jer, som jeg også har gjort mig, er gåturerne nu så vigtige som vi gør dem til? Selvfølgelig er de vigtige hvis det er den eneste aktivitet i en hunds liv, men hvis dens dagligdag er fyldt op med meningsfuld beskæftigelse sammen med den ejer, er det mon så så essentielt?

Men kræver det en vis størrelse grund for at det er ok, eller ville en almindelig (ikke landmand) person også kunne beskæftige sin hund alene på grunden. F.eks. på et nedlagt landbrug med 4 hektar jord, men ingen dyr eller marker. Her skulle der måske skulle gøres en del mere ud af aktiveringen, både den mentale og den fysiske, men hvis man gjorde en målrettet indsats, ville en sådan hund også kunne have et godt liv, eller kræver det at hunden kommer ud og ser ny omgivelser?

Personligt tror jeg måske at når jordstykket ikke er stort nok, så sker der ikke nok nye ting, men er det nødvendigt for en hund at opleve nye ting? Hvis den nu bliver mentalt aktiveret hver dag, og får sit fysiske behov dækket ved leg, er gåture så nødvendige? Ifølge Anders Halgreen så er glade hunde jo dem der bliver beskæftiget 3-4 timer hver dag, men skal denne beskæftigelse absolut være gåture, ville f.eks. en gangbesværet (forudsat at personen stadig kunne lege med hunden, f.eks. kaste bold eller andet) kunne anskaffe sig en hund med god samvittighed, fordi at de ved de kan dække hundens behov ved andet end gåture?

Ofte dukker der en tråd op herinde om hvor mange gåture og hvor lange ens hund får, men kunne man f.eks. nøjes med en halv times gåtur og så sørge for på anden vis? Jeg kender f.eks. nogen (og har en almindelig villahave) der har 3 hunde, disse hunde får 20 minutters gåtur pr. dag, dette er ganske vist uden snor, men ellers aktiveres hundene derhjemme, de leger sammen og der bliver leget med dem, således at det fysiske behov bliver dækket. Jeg ved ikke hvor meget mental aktivitet disse hunde får, men hvis vi nu forestiller os at de får en times daglig mentalt aktivitet, ville I så syntes at disse hunde har et godt liv?

Jeg ser overhovedet ikke gåturen som essentielt for et godt hundeliv.

Er det egentlig ikke bare noget det moderne menneske har skabt fordi vi ikke magter at gøre vores hunds dagligdag meningsfyldt (pga. vores levestil)?

-Det er sagt lidt i provokation men alligevel mener jeg det lidt.

En border collie på en fårefarm skal jo nok ikke liiiiige ud og gå en tur ,efter den gar hyrdet i timevis, for at få et godt liv. De har mening og akitivitet nok i deres dagligdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser overhovedet ikke gåturen som essentielt for et godt hundeliv.

Er det egentlig ikke bare noget det moderne menneske har skabt fordi vi ikke magter at gøre vores hunds dagligdag meningsfyldt (pga. vores levestil)?

-Det er sagt lidt i provokation men alligevel mener jeg det lidt.

En border collie på en fårefarm skal jo nok ikke liiiiige ud og gå en tur ,efter den gar hyrdet i timevis, for at få et godt liv. De har mening og akitivitet nok i deres dagligdag.

Jeg tænker også nogen gange om det er noget vi gør fordi det er let, og sådan gør man bare :hmm:

Ikke fordi der er noget galt med at gå ture med sin hund, slet ikke :-D

Men er det essentielt, eller kan man sagtens have en glad hund som slet ikke kommer ud og gå ture :hmm:

Jeg tror så, at nogle ture skal en hund altså på, fordi at ellers mangler den miljøtræning og vil overreagerer hvis den så en dag pludselig alligevel skal ud af sit vante miljø, men behøves det absolut at være tre gange om dagen?

Men hvis man nu ikke lige har en fåreflok ens hund kan hyrde, vil det så stadig være ok hvis man sørgede for det mentale og fysiske på en mere "kunstig" vis, f.eks. ved træning, leg, spor og hvad man nu ellers kunne finde på? Jeg ved godt, at det vil kræve en del mere af ejeren end bare at tage en snor og gå en tur, men spørgsmålet er, kan det overhovedet erstatte en gåtur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Puha, jeg håber ikke, at vores naboer vurderer vores evner som hundejere udfra hvor tit de ser os gå ture med hundene - for så er vi meget ringe hundejere :genert:

Vi har 2 'engelsk/skotske gårdhunde' og de bliver sjældent gået ture med i den forstand, at de bliver iført halsbånd og snor hjemmefra - men dermed ikke sagt, at de ikke bliver aktiveret ;-)

Vi gør både i agility (meget) og så hyrder vi med den ene af dem - hyrdningen er primært for hyggens skyld (vi konkurrerer ikke i hyrdning, som med agility), men de er ofte på vores egne får - både når det er nødvendigt mht håndtering og også bare for træningens skyld.

Derudover har vi egen agilitybane, hvor de også bliver trænet jævnligt mhp konkurrencer.

Vi træner agility i klub 1-2 gange om ugen (oftest en gang om ugen her om vinteren), så der kommer de ud blandt andre hunde - det gør de også når vi hyrder med andre.

Derudover er der jo så agility kurser og konkurrencer, som i sommerhalvåret godt kan fylde lidt.

Hundene er stort set altid med os - både herhjemme, når vi ordner dyrene, men også når vi skal nogen steder. Oftest er de velkommen med inde,men ellers har vi en dejlig stor bil, hvor de kan opholde sig - evt med dækkener på her om vinteren.

Når der står gåtur på programmet, tager vi oftest bilen et sted hen, hvor hundene må løbe løse og helst steder, hvor risikoen for at løbe på fremmed hunde er så lille som mulig - jeg gider ikke lægge hund til evt 'overfald' eller aggressioner :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vil egentlig gerne lige tilføje, at hunden nok er den bedste til at vise, om den har et godt liv - jeg tolker i hvert fald det, at vores hunde sover tungt hver aften og at de ingen 'problemer' har - som at de egentlig er ret godt tilfredse med hvad de bliver tilbudt af aktivitet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, jeg håber ikke, at vores naboer vurderer vores evner som hundejere udfra hvor tit de ser os gå ture med hundene - for så er vi meget ringe hundejere :genert:

Vi har 2 'engelsk/skotske gårdhunde' og de bliver sjældent gået ture med i den forstand, at de bliver iført halsbånd og snor hjemmefra - men dermed ikke sagt, at de ikke bliver aktiveret ;-)

Vi gør både i agility (meget) og så hyrder vi med den ene af dem - hyrdningen er primært for hyggens skyld (vi konkurrerer ikke i hyrdning, som med agility), men de er ofte på vores egne får - både når det er nødvendigt mht håndtering og også bare for træningens skyld.

Derudover har vi egen agilitybane, hvor de også bliver trænet jævnligt mhp konkurrencer.

Vi træner agility i klub 1-2 gange om ugen (oftest en gang om ugen her om vinteren), så der kommer de ud blandt andre hunde - det gør de også når vi hyrder med andre.

Derudover er der jo så agility kurser og konkurrencer, som i sommerhalvåret godt kan fylde lidt.

Hundene er stort set altid med os - både herhjemme, når vi ordner dyrene, men også når vi skal nogen steder. Oftest er de velkommen med inde,men ellers har vi en dejlig stor bil, hvor de kan opholde sig - evt med dækkener på her om vinteren.

Når der står gåtur på programmet, tager vi oftest bilen et sted hen, hvor hundene må løbe løse og helst steder, hvor risikoen for at løbe på fremmed hunde er så lille som mulig - jeg gider ikke lægge hund til evt 'overfald' eller aggressioner :genert:

Hvor er det dejligt befriende at høre fra en der ikke gør sin hunds livskvalitet op i gåture :5up:

Tit får man opfattelsen af (eller jeg gør) at det er gåturerne der afgør hvor god en hundeejer man er, hvor langt og hvor ofte går man, men min opfattelse er, at man sagtens kan gøre andre ting end gåture for sine hunde, og at de alligevel vil være ganske godt tilfredse :-D

Men det er jo den gængse opfattelse, at gåture tre gange om dagen, det er det der skal til, men man kan vel sagtens erstatte en eller flere af disse gåture med anden aktivitet uden at der går skår af hunden af den grund, man skal bare sørge for, at den stadig for sine behov tilfredsstillet på anden måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil egentlig gerne lige tilføje, at hunden nok er den bedste til at vise, om den har et godt liv - jeg tolker i hvert fald det, at vores hunde sover tungt hver aften og at de ingen 'problemer' har - som at de egentlig er ret godt tilfredse med hvad de bliver tilbudt af aktivitet :-)

Helt enig, men tit har man jo en tendens til at sammenligne sig med andre, og herinde ser man ind i mellem også tråde hvori der bliver spurgt hvor ofte og hvor langt man går med sin hund, og på den måde kan man let få opfattelsen af at gåture er det eneste sagliggørende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg tror hunden har meget bedre af at blive aktiveret igennem samarbejde, hjernegymnastik, øvelser osv. end bare en almindelig gåtur.

Jeg tænker stadig grumt tilbage på en gammel ekskæreste der havde denne F1 lab...som fik 2 gåture rundt om blokken samt en lidt længere gåtur - men altid den samme kedelige rute. Der var intet der hed samarbejde, mentale øvelser, søg eller noget som helst. Kun 3 kedelige gåture. Øv bøv. Og hunden kravlede jo på væggene.

Desværre interesserede jeg mig ikke for hunde dengang og anede intet andet end "de 3 gåture om dagen" :stupid:

Jeg tror faktisk desværre det er de færreste der laver gåturene spændende med søg, samarbejdsøvelser osv. Og jeg tror simpelthen det er pga. den gamle kendte sang "3 gåture om dagen" (og så må det jo være nok!!)

Nu er det jo så også langt fra de færreste der nørder ligeså meget som os på HF :slem:...Men tror der ville være langt færre hunde der endte på internater hvis de blev udfordret lidt mere mentalt.

P.s. En spændende debat du har sat i gang, Lonny !

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med gåture holder ikke helt i min verden.

Fie har jo tidligere været afskåret en hel del fra andre ture end blot ned og tisse.

Der har ikke været nogen problemer med at aktivere hende indendørs og hun har aldrig kravlet på væggene eller lign.

Jeg har lavet næstetræning samt andre øvelser med hende, såsom skubbe til bolden,pive, helt ned (hovedet langs gulvet når hun er i dæk).

Men gåturen giver mulighed for en masse nye dufte, men aktivering kan foregå på mange andre måder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror hunden har meget bedre af at blive aktiveret igennem samarbejde, hjernegymnastik, øvelser osv. end bare en almindelig gåtur.

Jeg tænker stadig grumt tilbage på en gammel ekskæreste der havde denne F1 lab...som fik 2 gåture rundt om blokken samt en lidt længere gåtur - men altid den samme kedelige rute. Der var intet der hed samarbejde, mentale øvelser, søg eller noget som helst. Kun 3 kedelige gåture. Øv bøv. Og hunden kravlede jo på væggene.

Desværre interesserede jeg mig ikke for hunde dengang og anede intet andet end "de 3 gåture om dagen" :stupid:

Jeg tror faktisk desværre det er de færreste der laver gåturene spændende med søg, samarbejdsøvelser osv. Og jeg tror simpelthen det er pga. den gamle kendte sang "3 gåture om dagen" (og så må det jo være nok!!)

Nu er det jo så også langt fra de færreste der nørder ligeså meget som os på HF :slem:...Men tror der ville være langt færre hunde der endte på internater hvis de blev udfordret lidt mere mentalt.

P.s. En spændende debat du har sat i gang, Lonny !

Ja, det er jo netop den vi altid er blevet indprintet og som efterhånden sidder så godt fast at selv os der gør mange andre ting med vores hunde tror fuldt og fast på den. Men som du selv skriver, tit er disse gåturer jo de samme ruter og de samme ting der sker, så spørgsmålet er, om hunden måske var bedre stillet med at skifte én af turene ud med noget mental aktivering og samarbejde. Selvfølgelig kan man også gøre dette under gåturen, men flertallet går jo nok "bare" en tur.

Jeg kender en del mennesker med flere hunde (alt i mellem 4 og 6 stks), og da jeg fik at vide at disse hunde ikke blev luftet hver dag, jamen der blev jeg altså ærlig talt lidt forarget :oops:

Men efterfølgende har jeg tænkt lidt over det jeg videre fik fortalt, nemlig at disse hunde legede sammen hver dag, de blev trænet hver dag, de blev mentalt aktiveret hver dag, og så var det jeg begyndte at spekulerer over, var det nu egentlig så slemt at de ikke alle sammen kom ud og gå hver dag, men at de kun hver især fik 2-3 gåture om ugen alene sammen med ejeren :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med gåture holder ikke helt i min verden.

Fie har jo tidligere været afskåret en hel del fra andre ture end blot ned og tisse.

Der har ikke været nogen problemer med at aktivere hende indendørs og hun har aldrig kravlet på væggene eller lign.

Jeg har lavet næstetræning samt andre øvelser med hende, såsom skubbe til bolden,pive, helt ned (hovedet langs gulvet når hun er i dæk).

Men gåturen giver mulighed for en masse nye dufte, men aktivering kan foregå på mange andre måder :-)

Luna havde heller ingen problemer i det halve år hvor hun kun kom ned til postkassen og tilbage igen, jeg brugte rigtig meget tid på at aktiverer hende mentalt, og hun virkede glad og tilfreds. Dog har det så givet os lidt problemer nu, fordi hun var så ung på daværende tidspunkt, så det har betydet at hun har manglet noget miljøtræning og derfor reagerer meget overgearet på miljøet nu. Men hvis hun nu havde fået lov at komme ud et par gange om ugen og opleve miljøet, så tror jeg slet ikke at det havde været så slemt, jeg dummede mig bare ved at køre hende andre steder hen når vi endelig skulle gå lidt, for hun skulle jo opleve noget nyt :stupid:

Men hun virkede på ingen måde utilfreds i den periode hvor hun ikke rigtig kom ud og gå, til gengæld virkede hun voldsomt utilfreds da jeg så indførte gåture og samtidig forsøgte at skære ned i det mentale, hun kunne slet ikke kaperer at jeg lige pludselig halverede hendes mentale aktiviteter til fordel for gåture...

Link til indlæg
Del på andre sites

På animal planets race-præsentation, fortalte de at gravhunden slet ikke behøver komme ud, den kan nøjes med en kattebakke i entreen og er så lille, den kan nøjes med motion i stuen.

Selvfølgelig skal en hund ud og møde andre hunde, fremmede hunde, nye dufte, nye træer etc. Det er et must for mine hunde, så jeg kan slæbe dem med alle vegne og de ikke går i panik / glædes-rus over endelig at komme med :engel: Petrine er absolut ikke enig i det med fremmede hunde, men jeg ved klart bedst :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

På animal planets race-præsentation, fortalte de at gravhunden slet ikke behøver komme ud, den kan nøjes med en kattebakke i entreen og er så lille, den kan nøjes med motion i stuen.

Ok, der er jo heller ingen der taler om at gå ud i ekstremerne og spærre din hund fuldstændig inde :blink:

Selvfølgelig skal en hund ud og møde andre hunde, fremmede hunde, nye dufte, nye træer etc. Det er et must for mine hunde, så jeg kan slæbe dem med alle vegne og de ikke går i panik / glædes-rus over endelig at komme med :engel: Petrine er absolut ikke enig i det med fremmede hunde, men jeg ved klart bedst :oops:

Tror du at en hund har behov for at opleve miljøet tre gange dagligt for ikke at flippe ud over det hver gang den kommer ud på gåtur?

Der er jo ingen der siger at gåture er dårlige, så jeg forsøger ikke at overbevise dig om at du skal undvære dem (:blink:), jeg spørger bare om gåture absolut behøver at være det eneste sagliggørende, eller om nogle (ikke alle) af gåturerne kan erstattes med anden aktivitet uden at det går ud over hundens livsglæde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke imponeret over gårdhunde og andre, der aldrig kommer udenfor deres egen matrikel, synes klart det har en værdi for hunden at komme ud (om ikke 3 gange om dagen, så ind i mellem)

De gårdhunde jeg har nævnt i denne tråd, de kommer jo også uden for egen matrikel, f.eks. når de kommer med på marken, eller på jagt.

Og som jeg nævnte i et andet indlæg, så syntes jeg, ligesom dig, også at hunden bør komme ud og gå tur bare en gang i mellem (et par gange om ugen mindst), så miljøtræningen bliver vedligeholdt, for tænkt hvis man en dag blev tvunget til at flytte og hunden lige pludselig ikke bare kunne rende rundt på marken, så ville den jo blive skræmt når den skulle ud og gå tur.

Så jeg tror egentlig at vi er enige, en hund behøves ikke absolut at komme ud på tre daglige gåture for at have et godt liv, men den skal miljøtrænes, og her må det så være en vurdering hvor ofte den skal ud og gå for at dette bliver holdt vedlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det fuldstændig på samme måde, tænker også at mine naboer aldrig ser mig gå tur med vovserne... Men de kommer jo også ud på samme måde som dine, er til træning flere gange om ugen, er med til min egen undervisning, stævner osv.

"Gåture" her hjemme er jo at gå 50 meter op til den stoooore dejlige mark, hvor de kan tonse rundt alt det de vil. Synes jeg vi skal ha' lidt omveksling, kører jeg også et sted hen hvor der ikke er andre hunde, lige som jer.

Frostie har jo boet i byen som hvalp og unghund, og der kom hun definitivt på flere gåture. Men jeg vil æde min hat på at hun har det 1000 gange bedre herude på landet, selvom hun ikke kommer ud på nær så mange gåture!

Min nabo, en ældre bonde, havde til gengæld sådan en rigtig gårdhund. Den var godt nok ikke med på markerne, eller i traktoren, men gik nok mest hjemme og nussede. Den kom ud på én gåtur hver dag, de har vel gået en god halv times tid, vil jeg tro. Men den så nu altid meget glad og tilfreds ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Imø er der nogle forskelle som gør - ta-daa - hele forskellen :blink:

Gårdhunde:

Godt: Hunde på store land egendomme hvor der sker "ting" hele dagen og de kan vælge mellem snuse og grave huller eller jage mus og mosegrise rundt omkring, følge med inde i staldene (nok mest ved kvæg og fåre besætninger da svin holdes noget nært sterilt), med ud over markerne, ud på foldene, inde i huset osv. Snakke med gårdens mennesker, ligge og dase i solen eller grave sig ned i en halmballe - eller rulle sig i en hot mødding. Gø ad land postbuddets bil og af en kat der måske, måske ikke, høre til på gården.

Det er sådan et liv jeg har oplevet "mine" gårdhunde har haft.

Skidt: De står i lænke 24/7 (jow de findes skam) eller har kun forgården eller en have eller hus at bevæge sig rundt i. Deres mennesker går på arbejde hver dag (er ikke tilgængelig for hunden) så hunden sover/er alene i måske 5-8 timer og når de kommer hjem, laves der lidt aktivitet enten ude som inde og så er det godnat igen-igen!

Det kan meget nemt være et "hunde-liv" og hundene, ja de tilpasser sig meget ofte og de logere også med halen (som om en glad hund, er en der loger) og kan virke tilpasse - eller er det bare tilpasset :hmm:

Så er der alle os mange der bor i lejlighed, det kræver altså noget andet imø., hvis man har en hund og kun har 60 kvm. bolig.

Det er valg man gør sig og i mine øjne er en gåtur ikke bare en gåtur, det er også hjerne aktivitet på højt plan.

Godt: mindst 1 gåtur et par gange om ugen hvor hunden både får mulighed for fysisk at krudte af, enten igennem leg eller anden aktivitet og hvor den får mulighed for at snuuuuse løs i dens eget tempo. Er det et befærdet område er der nye dufte hver dag, så jeg tror ikke det betyder så meget for hunden om miljøet/ruterne ændres/skiftes ud.

Skidt: hunden får 3 lufteture hver dag, uden afveksling, uden mulighed for at krudte af bare en gang i mellem og uden at den tilbydes stimuli af forskellig art hverken ude som hjemme. Selv den mest be-pelsede lille selskabshund, er en hund med drifter og behov for at disse tilfredsstilles.

Alt dette er overordnet ting, ingen hund tager skade af fysisk indaktivitet i perioder og har hunden (eller man selv) brug for det, kan der snildt laves udfordrerne hjernegymnastik i stedet for en tur ud i det blå...

Link til indlæg
Del på andre sites