Hop til indhold

Recommended Posts

Som de fleste ved, så knokler vi med at få ro på Luna under vores gåture, så hun ikke stresser op og skriger hele tiden.

Jeg har så haft en træner/adfærdsbehandler ude og give nogle gode råd, og vi har nu trænet i knapt en uge efter disse råd.

Et af de vigtigeste råd jeg fik var, at gå ufatteligt langsomt, den ro jeg så udstråler skulle indvirke på Luna, og det gør den :5up:

Når vi går tur nu, så går vi kun ned til enden af vejen (500 meter hver vej), og hun bliver belønnet for at holde sig i ro, og hun bliver belønnet rigtig ofte (2-10 sekunders interval). Ofte står vi stille, enten fordi jeg kan mærke at her kører hun lidt op, og så bruger jeg tid på at få hende i ro igen, men lige så ofte er det fordi Luna gerne lige vil bruge et minut eller to på bare at stå og kigge.

Sådan en tur på knapt en km tager os en times tid og en hel pose godbidder, og jeg syntes virkelig jeg kan mærke at det virker :-D

Men en af de ting der er gået op for mig, det er hvor meget Luna egentlig lader sig påvirke af miljøet, og jeg begynder at forstå hvor stresset hun egentlig har været....

Der sker som regel intet på denne lille km vi går, vi møder ingen og vi ser ingen, det tager som sagt en times tid, og når vi kommer hjem, så er Luna fuldstændig bevidstløs af træthed... Det tager altså virkelig hårdt på hende, og jeg er egentlig lidt forundret over hvor meget det tager på hende, jeg mener, jeg kræver intet af hende, ingen øvelser eller noget, vi går bare langtsomt, så langsomt at hun har tid til rigtig at suge alle indtryk til sig, og det er altså åbenbart ret hårdt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de fleste ved, så knokler vi med at få ro på Luna under vores gåture, så hun ikke stresser op og skriger hele tiden.

Jeg har så haft en træner/adfærdsbehandler ude og give nogle gode råd, og vi har nu trænet i knapt en uge efter disse råd.

Et af de vigtigeste råd jeg fik var, at gå ufatteligt langsomt, den ro jeg så udstråler skulle indvirke på Luna, og det gør den :5up:

Når vi går tur nu, så går vi kun ned til enden af vejen (500 meter hver vej), og hun bliver belønnet for at holde sig i ro, og hun bliver belønnet rigtig ofte (2-10 sekunders interval). Ofte står vi stille, enten fordi jeg kan mærke at her kører hun lidt op, og så bruger jeg tid på at få hende i ro igen, men lige så ofte er det fordi Luna gerne lige vil bruge et minut eller to på bare at stå og kigge.

Sådan en tur på knapt en km tager os en times tid og en hel pose godbidder, og jeg syntes virkelig jeg kan mærke at det virker :-D

Men en af de ting der er gået op for mig, det er hvor meget Luna egentlig lader sig påvirke af miljøet, og jeg begynder at forstå hvor stresset hun egentlig har været....

Der sker som regel intet på denne lille km vi går, vi møder ingen og vi ser ingen, det tager som sagt en times tid, og når vi kommer hjem, så er Luna fuldstændig bevidstløs af træthed... Det tager altså virkelig hårdt på hende, og jeg er egentlig lidt forundret over hvor meget det tager på hende, jeg mener, jeg kræver intet af hende, ingen øvelser eller noget, vi går bare langtsomt, så langsomt at hun har tid til rigtig at suge alle indtryk til sig, og det er altså åbenbart ret hårdt :blink:

Det lyder til at de råd du har fået er rigtig gode :5up:

Og vildt at det at gå langsomt, kan trætte hende mere end en almindelig gåtur :hmm:

Og så igen.......det er ikke første gang at jeg hører det.

Fik engang det råd at gå ekstremt langsomt, for at undgå at hundene ligsom var på jagt. Når du går hurtigt forstærker du hunden i at være på jagt, så at sige.

jeg er bare ikke så god til det, da alt hvad jeg laver er med store armbevægelser og får tit at vide at jeg løber og ikke går :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at de råd du har fået er rigtig gode :5up:

Og vildt at det at gå langsomt, kan trætte hende mere end en almindelig gåtur :hmm:

Og så igen.......det er ikke første gang at jeg hører det.

Fik engang det råd at gå ekstremt langsomt, for at undgå at hundene ligsom var på jagt. Når du går hurtigt forstærker du hunden i at være på jagt, så at sige.

jeg er bare ikke så god til det, da alt hvad jeg laver er med store armbevægelser og får tit at vide at jeg løber og ikke går :mrgreen:

Jeg fik også forklaringen med jagt, at det at jeg gik hurtigt fik Luna til at tro at vi var på jagt sammen :vedikke:

Men ja, jeg syntes også at det er helt vildt at så kort og langsom en tur, rent faktisk kan gøre hende mere træt end når vi har været til en times træning på træningspladsen. Men det skyldes jo netop, at træningspladsen er et velkendt sted og har været det altid, hvorimod Luna først rigtig er blevet præsenteret for vores egen vej i en alder af 1,5 år :oops:

Den lille bitte vej :shock: imponerende, at hun har kunnet stresse så meget! God kamp mod stressen :5up:

Ja, den lille bitte vej, jeg mener, hvis vi ikke gik så langsomt, så er det jo egentlig bare en gåtur på 10-15 minutter :shock:

Det gør jeg også med Vinnie. Jo mere hun stresser, jo mere snegler jeg mig afsted :lol:

Jeg tror Vinnie og Luna ligner hinanden en hel del.

Det virker rent faktisk enormt godt med at gå langsomt, men jeg syntes det er svært, og jeg skal også koncentrere mig for ikke ubevidst at få sat farten op til almindelig gang...

Men hvis Luna begynder at stresse, så går jeg helt i stå og bevæger mig slet ikke fremad, så bliver vi på stedet indtil hun er faldet ned igen. Erfaring har lært mig, at hvis hun får lov at gå videre, så vil hun huske stressen næste gang vi går samme sted, og så vil hun helt automatisk køre op igen, så det er vigtigt at vi altid forlader stedet med ro på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror mange, med måske især unghunde, kunne have godt af at lære sig den øvelse og udføre den bare en gang i mellem :-D

Cool at det går frem ad for hende :5up:

Ja, men det er ikke en let øvelse, først skal man lige over unghundens hysteri over at blive tvunget til at bevæge sig så langsomt :blink:

Og dernæst skal man lige vænne sig til at hunden ind i mellem prøver at gøre som den plejer, og nu med meget større energi end den plejer, dette betyder at hunden er ved at give op og at det snart er trængt ind, men det er altså svært at overbevise sig selv om når hun nu skriger endnu højere og endnu længere end hun plejer, og samtidig nu også hopper op og napper en i armen :blink:

Men heldigvis er disse små udbrud nu også ved at falde i antal og styrke, så forhåbentlig er de snart et minde kun :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er ikke en let øvelse, først skal man lige over unghundens hysteri over at blive tvunget til at bevæge sig så langsomt :blink:

Og dernæst skal man lige vænne sig til at hunden ind i mellem prøver at gøre som den plejer, og nu med meget større energi end den plejer, dette betyder at hunden er ved at give op og at det snart er trængt ind, men det er altså svært at overbevise sig selv om når hun nu skriger endnu højere og endnu længere end hun plejer, og samtidig nu også hopper op og napper en i armen :blink:

Men heldigvis er disse små udbrud nu også ved at falde i antal og styrke, så forhåbentlig er de snart et minde kun :mrgreen:

Dejligt det går fremad. Ro kan ikke overvurderes er min erfaring.

Når jeg sidder her og læser kan jeg ikke lade være med at tænke over hvorfor du mener, at det du øver med Luna: At hun kun får lov at gå fremad når hun udvise ro, adskiller sig fra den ro vi taler om i en anden tråd, hvor det er Motor som skal lære ro og belønnes gennem kontakt.

Luna skal jo også præstere for at få lov at gå videre, såvidt jeg kan læse mig til.

Hvad anser du forskellen for at være?

Grunden til at Luna bliver så træt er det du beskriver om dig selv: At hun skal koncentrere sig så voldsomt hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt det går fremad. Ro kan ikke overvurderes er min erfaring.

Når jeg sidder her og læser kan jeg ikke lade være med at tænke over hvorfor du mener, at det du øver med Luna: At hun kun får lov at gå fremad når hun udvise ro, adskiller sig fra den ro vi taler om i en anden tråd, hvor det er Motor som skal lære ro og belønnes gennem kontakt.

Luna skal jo også præstere for at få lov at gå videre, såvidt jeg kan læse mig til.

Hvad anser du forskellen for at være?

Grunden til at Luna bliver så træt er det du beskriver om dig selv: At hun skal koncentrere sig så voldsomt hele tiden.

Det kan godt være at hun skal præstere, men i mine øjne ligner det ikke en præstation, jeg forlanger ikke at hun skal gå pænt (hun må godt trække lidt, så længe at jeg ikke føler det er fordi hun stresser) jeg forlanger ikke øjenkontakt, stort set er det eneste jeg forlanger at, hun ikke skal skrige, og hendes stressniveau må ikke være så højt at hun ikke kan spise, eller at hun snapper godbidderne.

Så jeg syntes ikke at jeg forlanger hun skal præstere noget, men at jeg i stedet fokuseret på hendes følelser i situationen.

Og ja, grunden til hun er så træt, er fordi hun koncentrerer sig hårdt, men min fornemmelse er ikke, at det er fordi hun skal koncentrere sig om at holde sig i ro, men derimod at det at hun holder sig i ro gør, at hun nu kan snuse og rent faktisk har tid til at se omgivelserne, hvilket hun ikke har haft roen til før, så min fornemmelse er at det er alle disse indtryk der trætter hende. Som nævnt, så kan hun også finde på at stoppe og stå i et minut eller to og bare kigge ud over landskabet, eller lytte til lydene.

På mig virker det lidt som om at nogle af disse indtryk virker lidt foruroligende på hende, og derfor har hun tidligere bare spænet igennem for helt at slippe for at forholde sig til det, og nu da vi går så langsomt, så er hun nødt til at forholde sig til dem, og det trætter hende. Før når vi gik tur, så havde hun ikke tid til at snuse, ikke tid til at besørge og ikke tid til at stoppe op og kigge på noget, og det er nogen af de ting hun er begyndt på nu :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får at vide til rallytræning (og jeg kan også godt selv se det), at hundene er meget mere fokuseret på dig, når du ændrer tempo fra almindelig gang til enten langsom gang eller løb.

Men ja, det lyder da godt nok vildt at hun bliver så træt, det bette pus:-D

Langsom gang får ikke Luna til at fokuserer på mig, hun er stadig lige så optaget af omgivelserne, men det tvinger hende til at forholde sig til omgivelserne i stedet for bare at spæne igennem det hele med hovedet under armen :blink:

Måske kommer fokus på mig senere, men det har hun slet ikke tid til endnu, der skal lyttes til hundene der gør længere oppe ad vejen, lyttes til bilen der kører 5 km væk, hanen der galer osv... Og når hun så er færdig med at lytte, så står hun ofte bare og kigger, hun lader sig helt opsluge af bare og stå og betragte og lytte, som om hun aldrig har set det før, men det har hun jo nok heller ikke pga. det høje stress niveau...

Vi kan godt træne, så jeg kan godt få hendes fokus, det er bare ikke min oplevelse at det gør noget godt for hende, for hende er det vist bare endnu en overspringshandling, og så snart træningen er overstået, så kører hun op igen :vedikke:

Men at gå langsomt og at stå stille og bare lade hende suge indtrykkene til sig, det ser ud til at virke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at hun skal præstere, men i mine øjne ligner det ikke en præstation, jeg forlanger ikke at hun skal gå pænt (hun må godt trække lidt, så længe at jeg ikke føler det er fordi hun stresser) jeg forlanger ikke øjenkontakt, stort set er det eneste jeg forlanger at, hun ikke skal skrige, og hendes stressniveau må ikke være så højt at hun ikke kan spise, eller at hun snapper godbidderne.

Så jeg syntes ikke at jeg forlanger hun skal præstere noget, men at jeg i stedet fokuseret på hendes følelser i situationen.

Og ja, grunden til hun er så træt, er fordi hun koncentrerer sig hårdt, men min fornemmelse er ikke, at det er fordi hun skal koncentrere sig om at holde sig i ro, men derimod at det at hun holder sig i ro gør, at hun nu kan snuse og rent faktisk har tid til at se omgivelserne, hvilket hun ikke har haft roen til før, så min fornemmelse er at det er alle disse indtryk der trætter hende. Som nævnt, så kan hun også finde på at stoppe og stå i et minut eller to og bare kigge ud over landskabet, eller lytte til lydene.

På mig virker det lidt som om at nogle af disse indtryk virker lidt foruroligende på hende, og derfor har hun tidligere bare spænet igennem for helt at slippe for at forholde sig til det, og nu da vi går så langsomt, så er hun nødt til at forholde sig til dem, og det trætter hende. Før når vi gik tur, så havde hun ikke tid til at snuse, ikke tid til at besørge og ikke tid til at stoppe op og kigge på noget, og det er nogen af de ting hun er begyndt på nu :5up:

Okay, jeg kan se at vi kunne komme ud i en laaang diskussion om hvad præstation er, det var ikke min hensigt, så tak for svaret og god videre træning :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er foandringerne der gør hende træt, det er jo pludselig andre ting I gør.

Groa var også meget træt da vi laevde hendes liv om.

Held og lykke med det, I vil blive glad for jeres valg, selv om det er hårdt i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er foandringerne der gør hende træt, det er jo pludselig andre ting I gør.

Groa var også meget træt da vi laevde hendes liv om.

Held og lykke med det, I vil blive glad for jeres valg, selv om det er hårdt i starten.

Det kan sagtens være at det er det nye i situationen der gør hende så træt, hun skal jo lige pludselig forholde sig til tingene på en helt anden måde. Men jeg er ret imponeret over, at jeg kan putte hele hendes daglige aktivering ind i én gåtur, og så er jeg ellers nødt til at lade hende få fred for ikke at overbebyrde hende, men det varer jo nok ikke ved :blink:

Men det er sjovt at se, når vi kommer hjem fra sådan en gåtur, så klasker hun bare sammen på sofaen og gider ikke engang hendes godbidder, hun vil bare sove :lol:

Men jo, jeg forventer da at om en lille uges tid, så begynder hun at syntes det er mindre hårdt, og så kan vi igen begynde at tilføje andre ting i hendes liv, men lige nu består det hovedsageligt af én times gåtur, lidt leg og så ellers bare tullen rundt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites