Gæst Sigurd Skrevet November 17, 2010 Rapporter Share Skrevet November 17, 2010 I Danmark har vi desværre ikke tradition for at lade alle vore hunde røgtenfotografere for HD, AA mm. I andre lande er det helt naturligt, at en hund skal røgtenfotogeaferes, uanset hvad den skal bruges til. Men hvordan ville du reagere, som hvalpekøber, hvis opdrætter krævede at hvalpen skulle have registreret HD og AA status når den blev 1½ år ?? Vel at mærke for købers regning. Pris kr. 1.200 - 1.800 Ville du synes det var fint, og betragte opdrætter som seriøs og ansvarlig. Ville du blive nervøs over, om opdrætter frygtede at hvalpen havde dårlige led, siden h*n stiller et sådant krav. Ville du betragte prisen for en sådan fotografering, som et tillæg til købesummen, og så ( alt andet lige) vælge at købe hos en opdrætter der ikke krævede fotografering. Jeg vil meget gerne høre hvad deltagere på denne side mener, men også meget gerne høre, hvad I tror lidt mindre hunde interesserede mennesker mener. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg kender mange opdrættere som gør det på den måde og de har bestemt ingen problemer med at sælge deres hvalpe på den måde. Jeg gør selv det at jeg ligger røntgenfotograferingen ind i hvalpenes pris, sådan at jeg tager 1000-1500 kr. mere for hvalpe end de fleste andre som sælger labber og så står jeg for røntgenfotograferingen. Og jeg oplever ingen problemer med at folk skal betale mere for hvalpen pga. røntgenfotografering. Jeg har kun haft en enkelt som spurgte om ikke han kunne få hvalpen billigere uden røntgenfotografering og det endte med at vi var for langt fra hinanden i forståelsen af mange ting til at han kunne købe hvalp hos mig. Men udover ham har jeg aldrig haft bøvl med det. Når blot man forklarer at røntgenfotograferingen jo langt fra blot er for den enkelte hund/ejers skyld, men i stedet er for racen og avlens skyld, så har de fleste meget stor forståelse for vigtigheden af undersøgelsen. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg synes at det er helt iorden, ofte arrangerer opdrætteren fælles fotografering, så prisen kan holdes på et rimeligt niveau. Jeg har en 10 ugers hvalp herhjemme, som skal HD ( og AD ) fotograferes og øjenlyses, når hun bliver gammel nok. Hvis man som opdrætter gør sit "arbejde" godt, kan hvalpekøberne godt forstå, at det er en vigtig ting, for at tjekke sit "produkt", ellers vælger man jo at købe hund et andet sted. Nogle opdrættere sætter prisen højere og betaler så for undersøgelsen. Men der er selvfølgelig mange, hvor det ikke betyder noget som helst, at få tjekket sin hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg synes det er helt i orden, at der er krav om HD/AA fotografering fra opdrætters side. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst hersom Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Der hvor jeg har reserveret min nye hvalp er der krav om at den skal både HD AA og øjenlyses når den er mellem 1½- 2 år. Det synes jeg er helt ok . Vi vil alle gerne have sunde og raske hunde, så er vi jo også selv nødtil at gøre noget for at få dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lotte Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg er som hvalpekøber endnu ikke blevet mødt af et sådant krav, men det er heller ikke normal kutyme i sheltie-verdenen i DK at fotografere hundene. AG-folkene sørger ofte for at fotografere deres hunde, så de ved hvad de arbejder med. Ellers er fotografering noget der, synes jeg, foregår lidt fordækt, fordi en hund har et problem med bentøjet og opdrætter/ejer vælger ofte at fotografere hundene uden rekvisition (måske fordi evt. dårlige resultater så ikke kan komme til offentlighedens kendskab). Denne måde at gøre tingene på har jeg ekstremt svært ved at forstå. Jeg synes jo at vi netop skal have så meget som muligt frem i lyset så opdrættere (og den alm. hundeejer) ved hvad de har med at gøre. Min egen tæve er fotograferet (HD+AD+OCD) dels fordi jeg bruger hende til AG men også fordi jeg påtænker at avle på hende. Jeg har ikke taget stilling til Frejas evt. afkom, om jeg vil sætte det som et krav at de skal fotograferes, men jeg vil under alle omstændigheder opfordre kraftigt til det. Som hvalpekøber ville jeg ikke have noget problem med kravet herom fra opdrætter, men det er jo fordi jeg under alle omstændigheder fotograferer mine hunde pga. jeg vil vide hvad jeg har mellem hænderne, når jeg er på AG-banen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg har også en race med hd problemer. Min opdrætter har ikke stillet noget krav om fotografering men giver os en refusion på 500 kr hvis vi får det gjort. Hvilket vi har tænkt os at gøre når han bliver gammel nok. Hvis en opdrætter vil stille krav så tror jeg at jeg ville foretrække Juelsgaards metode med en højere købspris :hmm:det vil eliminere mange uoverensstemmelser med købere der pludselig ikke har pengene til fotografering alligevel osv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg synes, det er helt fint, hvis der foreligger et krav om de ting - og andre undersøgelser, hvis racen døjer med andre sygdomme. Jeg betragter det som om, at opdrætter er seriøs og gerne vil vide, hvad det er han/hun avler på. Så intet problem der Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg synes det er helt ok, at opdrætter stiller krav til sine hvalpekøbere. Det er jo den eneste måde hvorpå man kan tjekke sit avlsmateriale Min opdrætter har stillet krav til både HD og AD foto ved fyldte 18. måned og desuden deltagelse i min en udstilling i samme alder. Jeg har efterkommet begge krav uden at blinke, men havde alligevel gjort disse ting uanset om de stod i min kontrakt eller ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Vi fotograferer også alle vores hunde - og på et par af dem har det også været et krav fra opdrætter. Jeg ser kravet som ansvarlighed fra opdrætters side og det gør mig tryg at vide, at jeg også vil have muligheden for at tjekke min hunds søskende, inden jeg evt vil bruge min egen hund i avlen. Mht at det er opdrætteren, der står for at få samlet 'hvalpene' og fotograferet dem, så syntes jeg det er mindre positivt, da man ofte bor i hver sin landsdel og jeg har det bedst med, at bruge min faste dyrlæge, hvor jeg kender dyrlægen, erfaringen og udstyret... og så, at jeg ikke risikerer at skulle køre 4 timer hver vej, hvor den ene vej er med en halvbedøvet og kvalm hund. Set i bagklogskabens klare lys, ville jeg ønske, at vi havde sendt alle informationer ind til DKK, men det har vi ikke med 2 af hundene (som ellers også havde prima hofter)... men det har jeg jo muligheden for at ændre på næste gang. Grunden til at vi ikke valgte at sende ind til DKK 2 af gangene var udgiften til rekvisitionen - som jeg så det dengang, så fik vi jo ikke noget ud af de penge og ville hellere bruge dem på noget andet... Grunden til, at jeg vil sende alt ind fremover er, at jeg selv syntes det er rart, at kunne se søskendes resultater. Jeg er stor fan af hundeweb - og jo flere oplysninger der bliver lagt ind, jo bedre :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Det glæder mig virkelig, at så mange ikke ser noget problem i, et krav om undersøgelser fra opdrætters side. Personligt har jeg været lidt nervøs for at stille et sådant krav af to årsager. 1. Der er en meget stor konkurrence fra mennesker der sælger hvalpe uden papirer til en meget billig pris. Desværre hører man jo stadig bemærkningen: Vi skal/kan ikke bruge stambogen til noget. 2. Hvad gør man som opdrætter, hvis en hund f.eks. får status C. Hunden er på ingen måder mærket eller har gener. Skal man give køber en refusion, eller tilbyde en anden hund. Desuden kunne man frygte at køber ville føle de har - og må leve med en syg hund, hvilket jo ikke er til glæde hverken for hund eller ejer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg har ikke stillet disse krav , men bedt om at hvalpe, der senere skal bruges til agility , jagt eller anden sport, HD fotoes , ved 18 mdr´s alderen. Men både for køber og opdrætter ser jeg en stor fordel ved disse test. Og disse krav ville bestemt ikke afskære mig fra køb-tværtimod. Men kunne forestille mig, at f.eks 1 ste gang køberer kunne blive mistænksomme, vedr. om opdrætter er nervøs for dårlig HD status. Mht til evt C-hunde, så er de vel Ok i forhold til at være solgt som familiehund. Nogle vil få lidt problemer, nogen måske en del, andre totalt uanfektet af en c status. Hundene går jo ikke på deres røntgenbilleder. Mener at hvalpekøberer selv skal ,efter anbefaling, finde en god dyrlægeklinik til dette, da de ofte bor urimelig langt fra opdrætter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg har ikke stillet disse krav , men bedt om at hvalpe, der senere skal bruges til agility , jagt eller anden sport, HD fotoes , ved 18 mdr´s alderen.Men både for køber og opdrætter ser jeg en stor fordel ved disse test. Og disse krav ville bestemt ikke afskære mig fra køb-tværtimod. Men kunne forestille mig, at f.eks 1 ste gang køberer kunne blive mistænksomme, vedr. om opdrætter er nervøs for dårlig HD status. Mht til evt C-hunde, så er de vel Ok i forhold til at være solgt som familiehund. Nogle vil få lidt problemer, nogen måske en del, andre totalt uanfektet af en c status. Hundene går jo ikke på deres røntgenbilleder. Mener at hvalpekøberer selv skal ,efter anbefaling, finde en god dyrlægeklinik til dette, da de ofte bor urimelig langt fra opdrætter. Er meget enig med dig. Men er, trods de mange tilkendegivelser om at undersøgelser er helt acceptable for købere, stadig usikker på om kravene bliver for mange for købere af alm. familiehunde.Vi må jo nok indrømme at deltagere på en side som denne ikke er helt repræsentative for hundekøbere sådan generelt. Egentlig ville jeg ønske, at kennelklubberne gik ind med et generelt krav om sundhedsundersøgelser på alle hvalpe. Men så ville sikkert mange melde sig ud af kennelklubberne og fortsætte deres avl uden at være omfattet af regler. Sikkert et dilemma for utrolig mange andre opdrættere, som der ikke er nogen løsning på, under de forudsætninger markedet giver i dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Personligt har jeg været lidt nervøs for at stille et sådant krav af to årsager. Det er allerede et krav hos flere opdrættere - de giver ingen refusion, så du har intet at frygte :ae: og når man køber en hund til 13.000 så er det jo småpenge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg løber agility med mine hunde, og fotograferer dem derfor, som nok de fleste agilityløbere gør. Det er så HD, AD/AA og nu kommer også OCD til. Jeg synes derfor, for egen del, det ville være helt ok med en opdrætter der stiller krav om HD-fotografering af deres afkom. Men kan godt se at det måske er anderledes for f.eks. en børnefamilie, der "kun" køber en familiehund. Problemet er bare at HD er ret udbredt efterhånd, det findes i mange racer. Skal man ha' en chance for at komme HD til livs, så er det nødvendigt at få fotograferet så mange hunde som bare muligt. Og også en familiehund kan få problemer med at fungere, hvis den bli'r ramt af HD i sværere grad, så det er IMØ ikke noget der kun berører os der bruger vores hunde fysisk... Derfor synes jeg ikke at det ville være urimeligt at stille krav om HD-fotografering, også for "familiehunde-køberne" - det er én undersøgelse det drejer sig om. Jeg synes det lyder som en god idé at lægge (f.eks.) 1.000,- oveni prisen, som hvalpekøberen så får tilbage når hunden bli'r fotograferet, men ved ikke om det fungerer i praksis..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 men ved ikke om det fungerer i praksis..? Det er sådan dem jeg kender gør og det virker 95% :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Er meget enig med dig.Men er, trods de mange tilkendegivelser om at undersøgelser er helt acceptable for købere, stadig usikker på om kravene bliver for mange for købere af alm. familiehunde.Vi må jo nok indrømme at deltagere på en side som denne ikke er helt repræsentative for hundekøbere sådan generelt. Men hvis DU har et ønske om at alle dine hvalpe skal hd tjekkes så har du vel muligheden for at tilrettelægge din avl efter det... Altså at gøre lige præcis dine hvalpe så attraktive vha en god avlspolitik (hedder det det :hmm:), gode udstillings- og prøveresultater på forældrene, god markedsføring af dit opdræt osv at de seriøse købere gerne venter på en hvalp fra netop dig. Så kan du måske ikke lave så mange kuld hvalpe, men så får du jo de seriøse købere der gerne vil støtte op om fotografering osv. Der skal jo stadig nok være masser af opdrættere, også med tavle, til de købere der ikke stiller så store forventninger til deres hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Er meget enig med dig.Men er, trods de mange tilkendegivelser om at undersøgelser er helt acceptable for købere, stadig usikker på om kravene bliver for mange for købere af alm. familiehunde.Vi må jo nok indrømme at deltagere på en side som denne ikke er helt repræsentative for hundekøbere sådan generelt. Jeg synes bare du skal forklare potentielle hvalpekøbere hvad det drejer sig om. At det altså ikke er fordi, du er nervøs for resultatet, men fordi det som seriøs opdrætter er en fordel ift. videre avl at kunne se hvad det egentligt er man avler på. Det tror jeg de fleste vil kunne forstå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Tror ikke, at du skal være bange for at hvalpekøbere vælger dig fra I berner sennenverdenen er der en del kenler, som stiller krav om HD-og AD-fotografering. Den ene er endda ikke mere end nogle få år gammel, fik sit første kuld i 2007 og får derudover en god del kuld, faktisk 9 kuld, 44 hvalpe i alt - der er INGEN problemer whatsoever med at få solgt hvalpene, de går som varmt brød Og det er altså ret godt gået af en nyopstartet kennel, vil jeg mene. Der har endda kun været annonceret kuld fra kennelen 2, måske 3 gange på klubbens hjemmeside. Og opdrætteren er endda virkelig striks med, hvem vedkommende sælger hvalpe til og hvalpekøbere skal besøge hvalpene x-antal gange inden køb og opdrætteren er typen, der ikke lader hvalpene være glemt efter de er solgt. Bare et eksempel. Og hvis man så som opdrætter allerede har opbygget sig et godt ry over flere år, så tror jeg slet ikke, at der vil være nogen problemer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Begge mine bordertøser er købt med krav om HD fotografering inden hunden var 24 mdr. - tror ikke jeg ville købe et sted, hvor det ikke blev stillet som krav, da jeg ønsker muligheden for at avle på mine tæver og så er det rart at kunne se søskendes status. Mine egne hvalpe blev også solgt med dette krav - her fik køberne så 500,- returneret, når fotografering havde fundet sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Men hvis DU har et ønske om at alle dine hvalpe skal hd tjekkes så har du vel muligheden for at tilrettelægge din avl efter det... Altså at gøre lige præcis dine hvalpe så attraktive vha en god avlspolitik (hedder det det :hmm:), gode udstillings- og prøveresultater på forældrene, god markedsføring af dit opdræt osv at de seriøse købere gerne venter på en hvalp fra netop dig. Så kan du måske ikke lave så mange kuld hvalpe, men så får du jo de seriøse købere der gerne vil støtte op om fotografering osv. Der skal jo stadig nok være masser af opdrættere, også med tavle, til de købere der ikke stiller så store forventninger til deres hvalp. Så "nemt" tror jeg desværre ikke det er. De opdrættere jeg kender til er allerede meget seriøse og beviste om kun at lave de bedste hvalpe. Det bevirker selvfølgelig at hvalpene er dyre at anskaffe sig, og hvis de p.g.a. undersøgelseskrav bliver endnu dyrere, vil nogle helt bestemt vælge en billigere udgave, som sikkert er lige så god. Jeg taler ikke om, at købe med eller uden papirer, men om at der er stor forskel på, hvad opdrættere med stambøger kræver af deres købere. Selvfølgelig avler jeg kun på de bedste hunde, med præmier af forskellig art, men det er vi mange der gør. Så derfor tror jeg ikke på, at der findes købere nok, som er så interesserede i, at hjælpe deres opdrætter, at de finder det helt ok, at skulle ofre en fotografering på en hund, som er sund og rask. Men forhåbentlig vil det ændre sig med tiden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Tror ikke, at du skal være bange for at hvalpekøbere vælger dig fra I berner sennenverdenen er der en del kenler, som stiller krav om HD-og AD-fotografering. Den ene er endda ikke mere end nogle få år gammel, fik sit første kuld i 2007 og får derudover en god del kuld, faktisk 9 kuld, 44 hvalpe i alt - der er INGEN problemer whatsoever med at få solgt hvalpene, de går som varmt brød Og det er altså ret godt gået af en nyopstartet kennel, vil jeg mene. Der har endda kun været annonceret kuld fra kennelen 2, måske 3 gange på klubbens hjemmeside. Og opdrætteren er endda virkelig striks med, hvem vedkommende sælger hvalpe til og hvalpekøbere skal besøge hvalpene x-antal gange inden køb og opdrætteren er typen, der ikke lader hvalpene være glemt efter de er solgt. Bare et eksempel. Og hvis man så som opdrætter allerede har opbygget sig et godt ry over flere år, så tror jeg slet ikke, at der vil være nogen problemer Og jeg glemte at nævne, at opdrætter tager 1000kr. ekstra for hvalpene, som bliver tilbagebetalt ved fotografering Eller, 1000kr. var det, dengang jeg besøgte vedkommende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Jeg ville næsten juble hvis det stod som krav i kontrakten. Og jeg vil såmænd hjertens gerne selv betale, for mig følger det ligesom bare automatisk med i købet af hunden. Ligesom dyrlægeregningerne for vacciner, træningshold, ansvarsforsikring etc. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Men hvis DU har et ønske om at alle dine hvalpe skal hd tjekkes så har du vel muligheden for at tilrettelægge din avl efter det... Altså at gøre lige præcis dine hvalpe så attraktive vha en god avlspolitik (hedder det det :hmm:), gode udstillings- og prøveresultater på forældrene, god markedsføring af dit opdræt osv at de seriøse købere gerne venter på en hvalp fra netop dig. Så kan du måske ikke lave så mange kuld hvalpe, men så får du jo de seriøse købere der gerne vil støtte op om fotografering osv. Der skal jo stadig nok være masser af opdrættere, også med tavle, til de købere der ikke stiller så store forventninger til deres hvalp. Hmmm.... i teorien, ja! Men sådan fungerer det ikke - erfarede jeg, da jeg skulle have hvalpe på Kimmi. Kimmis mor har fået 13 hvalpe fordelt på 4 kuld - alle (går jeg ud fra) solgt på ovenstående betingelser. Af dem er 5 fotograferet - Kimmi er den eneste fra hendes kuld, der er! Kimmis kuldsøskende tæller Komma, som går elitelydighed med Christina Ingerslev og Kaino, som er på landsholdet i Nordisk Rundering.... Af andre halvsøskende kan nævnes Morgan, ejet af indehaveren af Happy Dogs i Århus, O'Malley som bliver brugt meget til agility og rally, O'Luka som dyrker HTM på seriøst plan og Pepsi som er på landsholdet i lydighed (han er dog fotograferet!) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 17, 2010 Rapporter Share Besvaret November 17, 2010 Hmmm.... i teorien, ja! Men sådan fungerer det ikke - erfarede jeg, da jeg skulle have hvalpe på Kimmi. Kimmis mor har fået 13 hvalpe fordelt på 4 kuld - alle (går jeg ud fra) solgt på ovenstående betingelser. Af dem er 5 fotograferet - Kimmi er den eneste fra hendes kuld, der er! Kimmis kuldsøskende tæller Komma, som går elitelydighed med Christina Ingerslev og Kaino, som er på landsholdet i Nordisk Rundering.... Af andre halvsøskende kan nævnes Morgan, ejet af indehaveren af Happy Dogs i Århus, O'Malley som bliver brugt meget til agility og rally, O'Luka som dyrker HTM på seriøst plan og Pepsi som er på landsholdet i lydighed (han er dog fotograferet!) :shock: og så en :5up: til dig... og til Helle! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts