Hop til indhold

Hvalp fokusere på godbiden


Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi vil jo så gerne lærer Aslan at side og lægge sig.

 

Og han kan allerede side, for han er tung i numsen (så hvor meget sidde han egentlig kan er jo så spøgsmålet!)

 

Men, så kommer spørgsmålet, han er såååååååå fokuseret på den godbid, at han slet ikke hører at vi ber ham om at lægge sige (det er lidt vigtig for os at han vil lærer dette, hvis det kan lade sig gøre altså!).

Hvis vi køre hånden ind under brystkassen (det brugte svigerfar) rejser han sig op og følger så efter hånden :???:

 

Hvis vi så tager hånden og lader den glide frem ad, rejser han sig også op.

 

Og der er ingen kontakt overhovedet.

 

11 uger gammel, er det for tidligt, er det derfor han fokusere på godbiden?

Hvis man så vil belønne ham med en bold, fokusere han på bolden :roll:

 

Er der nogle gode godbider der ikke lugter af særlig meget, men smager godt, ja for hunden altså :-P

 

Er det os der gør noget forkert?

Måske vi bare burde vente lidt?

 

Måske jeg skulle på biblo og finde en trænings bog for hvalpe :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke fortidligt, når han er 11 uger og han er bare en rov grisk lille hvalp som så mange andre (vores f.eks.) og derfor er han vild efter godbidden.

 

Sit: Ikke sige noget. Bare før hånden i en bue op over hans hoved. Det lille hoved vil følge jeres hånds bevægelse. Når han sidder giv ham godbidden. Gentag indtil han sidder sig ned når I fører en hånd hen over hans hoved...HVER gang. Så putter i kommandoen på.

 

Dæk : Ikke sige noget. Få ham i sit stilling. Før godbidden ned på jorden foran hans brystkasse. Sørg for at han ved at godbidden er der. Læg den på jorden med en hånd over. Efter et stykke tid vil han lægge sig...også selvom han har rejst sig fra sit og står. Når han ligger helt ned beløn med godbid. Gentag indtil han kan og knyt derpå kommandoen Dæk på.

 

Når han kan sit og dæk begynder han sandsynligvis at rode rundt i dem et stykke tid eller han opfører et cirkusnummer der indeholder begge kommandoer for at få godbidden, men fat mod. Kræet skal nok få det lært.

 

Og HUSK !!! Mens I lærer den lille sit og dæk, skal godbidden falde NØJAGTIG i det split sekund den bette gør, hvad I beder ham om. Ikke 10 sek før eller efter. En hund har det med at regne nogenlunde sådan her:

 

Jeg sætter mig ned=godbid. Jeg lægger mig ned=godbid. Altså den kobler to ting sammen. Handling = konsekvens, så I skal ikke stå og snakke med naboen mens I træner. Det er koncentration begge veje.

 

God fornøjelse med det. Det er en sand fryd når det lykkes :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige hvad angår kontakt...så kan I øve følgende med ham: Hold en holdbid i hånden. Stræk hånden ud til siden i strakt arm. Hunden vil selvfølgelig sidde og glo på godbidshånden. Kald på ham, lav sjove lyde osv. I det sekund han ser på jer, så giv ham godbidden. Lidt efter lidt vil det være jer han ser på, når I siger hans navn...det udløser jo en af de her eftertragtede godbidder....og så kan I begynde at sætte lidt tid på...2 sekunder, 5, 15, 20 et minut osv...men gå nu også langsomt frem her. De der små hvalpe-tingester ejer ikke tålmodighed !!!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vi vil jo så gerne lærer Aslan at side og lægge sig.

 

Og han kan allerede side, for han er tung i numsen (så hvor meget sidde han egentlig kan er jo så spøgsmålet!)

 

Men, så kommer spørgsmålet, han er såååååååå fokuseret på den godbid, at han slet ikke hører at vi ber ham om at lægge sige (det er lidt vigtig for os at han vil lærer dette, hvis det kan lade sig gøre altså!).

 

Du skriver noget vigtigt her, nemlig at han skal LÆRE det. Han skal kende signalet for de handlinger han skal udføre, før du kan forvente præstarion = at han udfører handlingen på signalet.

Ti stille og lad godbidden arbejde og brug evt foderkugler hvis kan kører for højt på de lækre godbidder.

 

Hvis vi køre hånden ind under brystkassen (det brugte svigerfar) rejser han sig op og følger så efter hånden :???:

 

 

Muligvis er du for hurtig i din håndbevægelse. Hans lille næse skal være på hånden hele tiden. Har du "fat i næsen" har du fat i hele hvalpen. Derfor nærkontakt mellem næse og hånd.

 

Hvis vi så tager hånden og lader den glide frem ad, rejser han sig også op.

 

Muligvis det samme som ovenfor, det er nok den almindeligste "fejl" som kan ses :-)

 

Og der er ingen kontakt overhovedet.

 

Naturligvis ikke, hvorfor se på dig når du samtidig viser ham en lækkerbid :-P

 

11 uger gammel, er det for tidligt, er det derfor han fokusere på godbiden?

Hvis man så vil belønne ham med en bold, fokusere han på bolden :roll:

 

Det skal han egentlig også - fokusere på belønningen forude.

 

Er der nogle gode godbider der ikke lugter af særlig meget, men smager godt, ja for hunden altså :-P

 

Prøv foderet eller øv lige når han har spist sig mæt i foder.

 

Er det os der gør noget forkert?

Måske vi bare burde vente lidt?

 

Måske jeg skulle på biblo og finde en trænings bog for hvalpe :5up:

 

Hvalpen af Lone Greva går du ikke fejl af.

 

Husk din hvalp kun kan fokusere få sekunder af gangen så skal han have en lille bitte pause.

 

For at få kontakt kan du sætte dig på gulvet og fodre ham med gufffer direkte fra din mund. Det er samtidig en "kysseøvelse" som giver god kontakt.

 

Start med at holde godbidden oppe ved munden mellem et par fingre så du ikke får piercet dine læber hvis han har svært ved at kontrollere sig.

Og giv han efterhånden godbidden fra munden.

 

Med tiden kan du komme op at stå og du har så vænnet ham til at tage ansigtskontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv foderet eller øv lige når han har spist sig mæt i foder.

.

 

Når han har spist er han fuld af energi.

Er det ikke noget med at man helst skal øve når han er rolig men ikke træt?

Eller kan det gå an at gøre det når han er fyldt med energi og egentlig bare gerne vil lege? Kan man bruge træningen som leg? (hvilket ville være helt perfekt eftersom at det er skidt at han er aktiv lige efter at have spist)

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning er leg og leg er træning. Hver tirsdag aften leger vores bette fis ringtræning med far. Han bliver så glad den bette vovse, når vi tager hans udstillingshalsbånd og line frem. Det er SÅ sjovt og hyggeligt. Så det der er træning til udstilling er samtidig en sjov leg for vapper, MEN jo mindre hyper aktiv en hvalp er jo nemmere går det med enhver form for træning. Er sådan en stump fuld af energi, så bliver alt også derefter, så kunne I antræffe dyret i en rimelig rolig og afbalanceret stund, så vil det nok gå lidt lettere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet klikkertræning? Det er jo en træningsmetode som ikke går ud på, at føre og guide hunden med godbidder, men at forstærke den gode adfærd, og belønne når den gør det, du gerne vil indlære. Jeg kan kun anbefale bogen "Klikkertræning for din hund" fra canis forlaget. Den lærte mig rigtig meget om træning generelt, og jeg synes det er en god metode. -kan godt lide princippet med at hunden selv skal tilbyde adfærd. For hunden går det så at sige ud på, at få ejeren til at klikke, og så er det bare at være kreativ. :lol: Tror det kunne være en rigtig godt metode for dig, da du så ikek behøver at vifte godbidder under næsen på ham, men at han hurtigt lærer klik = godbid. Håber du kan bruge mit råd :mrgreen: - og held og lykke med træningen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten fik jeg dette link af Loke (tusind tak :-) ) i en anden tråd (click og sjov af Ninjamor)

 

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/073A929FFCAC36FEC1256B7B007E298C/B16D24490C3DE447C125711C003B53A3?opendocument

 

Der kan du lige få en smagsprøve på at læse om klikkertræning, og i bunden er der en mailadresse hvorfra du kan bestille en gratis klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeerj, jeg har jo verdens dygtigste hund :mrgreen:

 

Sjovt som han lagde sig ned da jeg bare tålmodigt holdte godbidden stille på gulvet, og sjovt som han kun gik liiiiiiiiiiidt i selvsving over at godbidden var sin egen mad :blink:

 

Og i kan tro det var en glad kæreste da jeg viste at jeres råd virkede :-D

 

 

Imba, kan man begynde med klikketræning på et senre tidspunkt??

Det lyder interessant, men jeg syntes det virker lidt uoverskueligt lige nu.

(vi står og skal flytte om 3 uger)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæresten skulle så også lige læres op....

 

"det virker ikke"

"vær lidt tålmodig"

Aslan lægger sig, og kæresten siger "se det virkede"

"det er meget muligt skat, men du glemte at give ham godbiden" :lol:

 

Men det virkede de næste 3 gange :blink:

 

Er stolt af mine 2 drenge :engel:

 

 

igen, tak for hjælpen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Når han har spist er han fuld af energi.

Er det ikke noget med at man helst skal øve når han er rolig men ikke træt?

Eller kan det gå an at gøre det når han er fyldt med energi og egentlig bare gerne vil lege? Kan man bruge træningen som leg? (hvilket ville være helt perfekt eftersom at det er skidt at han er aktiv lige efter at have spist)

 

 

Det er rigtigt at hvis han har FOR MEGET krudt bagi er passive øvelser som sit og dæk ikke det mest oplagte.

Her kunne du måske øve indkald i stedet og afvente lidt ro?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...