Hop til indhold

Recommended Posts

Læser alt jeres snak om HD og synes alle store hunde skulle fotograferes, men hvad med de små? Er det kun en stor-hund-sygdom eller får små det også? Har aldrig hørt om det hos papilloner og de skjuler jo ikke ligefrem deres smerter :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Læser alt jeres snak om HD og synes alle store hunde skulle fotograferes, men hvad med de små? Er det kun en stor-hund-sygdom eller får små det også? Har aldrig hørt om det hos papilloner og de skjuler jo ikke ligefrem deres smerter :hmm:

De (ja hvem er det :confused:) siger jo det ikke er ligeså tit det er de små hunde der har/får det. Men efter min egen har skulder - et - eller - andet, som dyrlægen siger det virkelig er sjældent små hunde har, så tror jeg, jeg fremover altid vil få fotograferet mine hunde..

Mollys ene skulder er jo også i stykker selvom hun ikke viser tegn på smerter endnu, så de kan godt skjule det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis papilloner skjuler intet ;-) så jeg vil nøjes med at være bekymret og kun få hende fotograferet, hvis hun alligevel skal bedøves.

Men gad godt have fået det gjort, dengang hun blev steriliseret så!

Skal hun bedøves?

Molly blev ikke bedøvet, jeg var bare med inde og så var hun godt medgørlig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, skal de ikke bedøves? Har kun været med to gange, og der var de da rimeligt groggy...uanset, så ligger Petrine IKKE stille under noget der summer hos dyrlægen, uden at være fuldstændigt bedøvet :cry:

Nu var det jo ikke hofterne, men skuldrene Molly fik tjekket, men jeg er 100 % sikker på hun ikke blev bedøvet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er med store hunde er vægten på knoglerne og der store tunge bevægelser.

Og som jeg har hørt det, slider det mere på store hunde end på små (men ved faktisk ikke helt hvorfor store hunde er mere disponeret end små).

Men lige med følsomme petrine tror jeg næsten ikke du skal bekymre dig :5up:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

er det f.eks. ikke noget med, at det er sådan lidtagtigt udbredt hos mopserne? det er der en eller anden der har skrevet herinde engang, mener jeg.

jeg føler mig ret overbevist om, at petrines hofter er fine :-D men hvis du er dødsensnysgerrig, kan du jo få det tjekket ved lejlighed - jeg har haft fornøjelsen af at studere min hunds skelet, og det er faktisk ret betryggende at vide, at det ser ud som det skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, skal de ikke bedøves? Har kun været med to gange, og der var de da rimeligt groggy...uanset, så ligger Petrine IKKE stille under noget der summer hos dyrlægen, uden at være fuldstændigt bedøvet :cry:

Fie har fået taget en del forskellige billeder, ved hd, har hun dog altid været i narkose, pote,knæ der har det været forskelligt om hun har været væk eller vågen

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror mindre racer slås meget mere med patella. OCD ligger vist til både store og små. Ja, egentlig har jeg også altid tænkt HD og rigtig store hunde, men Motor er jo ikke vildt meget større end Luna, og samojeden har da de problemer.

Motor blev bedøvet ved fotograferingen, skulder og knæ skulle han bare ligge på siden til, men når man tager billede af hofterne, ligger hunden på ryggen og bagbenene bliver hevet ned af, af dyrlægen. Jeg havde aldrig fået ham til at ligge stille. Han var ikke mega monster bedøvet, han kunne stadig reagere lidt på at vi flyttede rundt på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

I 'gamle' dage var det kun de rigtigt store hunde, synes det er røget ned i størrelserne, er helt nyt for mig at amstaff kan få HD, så det var lidt derfor jeg tænkte .... om helt små også kunne have det.

De små kan hvert fald godt have det, for da Molly skulle opereres sagde dyrlægen at ved små hunde som hende laver man samme operation ved skulder og hofte (altså samme princip begge steder). Så går ud fra de små godt kan have hd. Og også katte, for der sagde han også at operationen var det samme, men mener faktisk han sagde han så det oftere ved katte end ved små hunde :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøvede lige at tjekke Papillonen på hundeweb. Ikke en eneste DKK-pap er blevet HD-fotograferet.

Men jo, små hunde kan sagtens få HD. Min mor har en kollega, der havde to franske bulldogs. Den ene havde slem, slem, slem HD :cry: Derudover har jeg en bekendt (venindes veninde), som har en cavalier. Den har slet ikke nogle hoveder på lårknoglerne :shock:

Taget i betragtning af, hvor mange små hunde, der er i min bekendtskabskreds, så har voldsomt mange af dem altså HD :???: 2 ud af 4.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt, at små hunde med HD måske ikke har samme problemer som store hunde pga deres vægt og det derfor ikke er så nødvendig at HD fotografere små hunde, da det ikke giver de samme problemer.

Begge mine hunde var bedøvet, da de blev røngtenfotograferet. Det tror jeg nu altid man gør, da hunden skal ligge helt stille, for at få et realitisk billede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt, at små hunde med HD måske ikke har samme problemer som store hunde pga deres vægt og det derfor ikke er så nødvendig at HD fotografere små hunde, da det ikke giver de samme problemer.

Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt. De kan sagtens have det, men de fleste mærker ikke rigtigt til det. Derfor bliver det også sjældnere opdaget hos små racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt. De kan sagtens have det, men de fleste mærker ikke rigtigt til det. Derfor bliver det også sjældnere opdaget hos små racer.

Aha - men hvorfor mærker de det ikke? de vejer jo forholdsmæssigt det samme i forhold til deres led og knogler :hmm:

Endnu engang er jeg glad for, Petrine siger klart til når noget gør ondt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha - men hvorfor mærker de det ikke? de vejer jo forholdsmæssigt det samme i forhold til deres led og knogler :hmm:

Endnu engang er jeg glad for, Petrine siger klart til når noget gør ondt!

Jo men nogle typer hunde bærer det bare bedre end andre. En Berner kan jo leve et lykkeligt liv i uvidenhed om sine D eller E hofter, hvilket ville være utopisk for f.eks. en schæfer. Den ville man sandsynligvis være nød til at aflive før eller siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej

Der er faktisk en del små hunde, der har HD i grad B og C.

Mange af dem har en knoglestruktur, der minder om "dværgvækst".

Det vil for de fleste sige, at lårbenshovedet er helt på plads, men hofteskålen er en smule åben - det kaldes HD grad B eller C alt efter åbenheden. Sådan har vi oplevet det hos Shih Tzu'erne.

Petrine: Små hunde har forholdsmæssigt mere knogle end deres vægt har brug for, i forhold til store hunde, så måske derfor er der få hunde med problemer.

I Shih Tzu'erne kender vil til under 10 hunde, der måtte aflives i Norden i løbet af de sidste ca 20 år.

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites