Trei Skrevet November 21, 2010 Rapporter Share Skrevet November 21, 2010 Hvordan har I det med knurren? Spørger fordi jeg har haft en diskussion med en anden hundeejer, som mener at AL knurren er forbudt - også legeknurren. Jeg synes det er meget sært at forbyde knurren. Oveni straffer den ejer jeg har diskuteret med sin hund ret hårdt, når den knurrer, og det har jeg det virkelig svært med. For mig er legeknurren helt tilladt og jeg kunne aldrig finde på at straffe Ozzie for at knurre i det hele taget. Knurrer hun seriøst, så er det i min optik, fordi hun er usikker på noget, og så gør jeg jo bare situationen værre hvis jeg skaber en konflikt med hende også. Jeg tænker at jeg både kunne gøre hende mere usikker, samt vise hende at hun ikke kan regne med mig, hvis jeg straffede hende. Nu er det sjældent hun knurrer (undtaget legeknurren - det gør hun meget i) men fx sker det af og til at hun knurrer af en faaaaarlig pose i en hæk e.l. (hun er jo en schæfer ) og der gør jeg det, at jeg prøver så godt jeg kan at afdramatisere det hun knurrer af. Vi går sammen roligt hen til tingen. Jeg går som regel forrest og viser at tingen er ufarlig. Hun kan en sjælden gang imellem knurre af en anden hund, der kommer alt for tæt på eller hvis hun bliver forskrækket over fx en mand, der pludselig dukker op i mørke.. det er situationer, hvor jeg virkelig helst så at hun ikke knurrede, men jeg respekterer at hun gør det. Prøver at undgå de situationer og når de opstår hjælper jeg hende, så hun ikke bliver ved at være usikker - fx ved at tage fat i hunden og holde den væk fra hende (for nogle hunde fatter bare ikke at knur betyder skrid) eller med manden lader jeg hende stå og se lidt på ham - når hun så opdager at det bare er en mand, så slapper hun af. Knurrer jeres hunde meget og er det tilladt? Hvordan reagerer I på knurren i forskellige situationer? Jeg tænker bla på de hunde, som knurrer fx hvis de har ressourceforsvar - hvad gør I? Det har Ozzie aldrig gjort, så er nysgerrig på hvad I gør i de situationer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Knurren er godt, for så er der da et step før bid Alle må gerne knurre hos mig, om det er i leg eller 'skrid det er MIT' er ligegyldigt, jeg ser det som en del af deres sprog (og ingen ville vel forbyde logren eller stiv gang) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Jeg kan godt forstå du har det svært med at han/hun ligefrem straffer sin hund for at knurre. Det har jeg også. I min verden må hunde gerne knurre. Lua bruger meget legeknurren. :vuf: Og jeg kan jo tydeligt se på de andre hunde at de forstår at det er LEGEknurren der er tale om. De trækker sig jo ikke, som de gør hvis de stikker bylden ned i hendes kurv og hun knurre:blink: Med Jensen er der dog et punkt hvor jeg er efter ham. Han knurre en del af Freja. Ikke af Lua. Men f.eks kan han ligge i stuen om aftenen og hvis Freja kommer hen og står i døråbningen kan han sgu finde på at knurre Han kan sågar finde på at selv komme udefra gangen ind i stuen - hen til Freja der bliver kløet, og så starte med at knurre så hun går Dette tolererer jeg på ingen måde. Hvis han ligger i sin kurv og brummer lidt når de andre går forbi blander jeg mig ikke. Vi andre kan jo også gå og vrisse lidt af hinanden indimellem ikk:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Her må gerne knurres, jeg knurrer jævnligt af Martin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Karla knurrer meget når hun leger - både når hun leger med andre hunde og når hun leger med mig.... især trækkeleg kan ikke udføres uden voldsomt meget lyd på Her i huset må man gerne knurre. Man må også gerne knurre af andre hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Øh jaa, Flica knurre nok mindst 3 gange om dagen her hjemme (og det er ikke legeknurren), og det genere mig ikke, så nej, jeg har vist ikke noget videre i mod knurren Må indørmme at det ikke rigtig er noget jeg går og tænker på, det kommer helt an på siturationen og årsagen, hvordan jeg reagere -og om jeg overhovedet reagere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Legeknurren - tjek. Meget, og højt. Det får Motor bestemt lov til, har nu heller aldrig set at en anden hund ikke forstod at det var i leg, han bruger rigtig meget venligt kropssprog. Han knurrede som lille hvalp over ben og lignende, vi respekterede det og gik straks væk, samt undgik at komme for tæt på ham. Det er gået helt over af sig selv, fuldstændigt. Kan stå med mine hænder nede i hans mad, uden noget. Knurrer af ting, ja også. Og af en dame, en cykel, en skraldespand... Tror det er fordi det er ved at blive vinter, han kan nok ikke huske sidste år, så derfor er de almindelige ting pludselig nye, fordi de jo kommer frem i mørket (giver det mening?). Siger ting som 'det jo bare en dame, se hun er da sleet ikke farlig', mens vi så står og kigger lidt på det farlige. Mennesker kigger vi på på afstand, ting går vi også hen til. Værst når han begynder at true-gø, det er sådan helt dybt og så puster han sig op - det er sgu lidt pinligt når det så er en pensionist med stok han gør det overfor Hunde, faktisk gik det op for mig i dag, at jeg egentlig har forenet mig med konceptet, men må sige, jeg blev virkelig overrasket da han startede på det. Troede sådan nogle sammier bare elskede alt og alle, men det gjorde de så ikke. Det er også blevet MEGET mindre, han gør det hvis den anden hund gør det først, og synes det er svært at ændre. Jeg siger noget ala nej-nej og så går vi bare væk - og nu vil han faktisk gerne med væk, der var lige et par uger hvor han tværtimod hellere ville blive og knurre videre. Så sent som aftenturen havde en ejer sin hund i strakt flexline og den fiser hen til os (total engle Motor blev pænt siddende indtil den var helt henne ved os ), men da den så begyndte at løbe rundt om os, viklede den ham ind i sin snor og så blev Motor rimelig irriteret, og knurrede-agtigt. Ikke sådan du-skal-dø knurre. Og det forstod jeg jo egentligt godt. Fik viklet hunden ud og så gik vi bare med et kom-så, Motor gik virkelig pænt med, og det var det. Så altså, ja han knurrer. Og det er for det meste i orden, vil så sige at de få gange han har gjort det når han har fundet noget mega klamt på gaden, der har jeg ignoreret det og taget tingen alligevel, og det med hundene prøver jeg meget på bare at være 'godt så, så smutter vi videre, lalala'. Ikke blive irriteret eller sur på ham, det virker nemlig helt modsat, så bliver han RIGTIG stor hanhund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Vi ville få store problemer hvis vi skulle forbyde knurren. Nova legeknurrer MEGET! Hvis hun bliver frustreret under klikkertræning knurrer hun, hvis man holder noget hun gerne vil have knurrer hun, hvis hun vil lege med en anden hund knurrer hun imens hun laver playbow eller hiver helt vildt hen imod den, når hun leger med Dumle knurrer hun og så syntes folk i klubben at det er vældig morsomt at hun knurrer når hun kommer rendende med apportbukken Jeg har kun hørt hende knurrer for alvor 3gange. De to var ressourceforsvar overfor andre hunde og det syntes jeg egentlig er fair nok. Den anden var helt fra maven af en labrador der kom stormende da vi trænede. Den syntes jeg også var helt iorden og labben vendte hurtig om. Med Dumle har jeg virkelig haft det svært med hans ressourceforsvar. Specielt da det kom med sofaen, men med ham er det simpelthen med at undgå konflikterne og bakke væk hvis de opstår. Vi har ligesom godt erfaret at det er det eneste der hjælper på at gøre problemet mindre. Skælder vi ham ud gør det det kun 10gange værre, det sker mere og er meget kraftigere næste gang. Med sofaen snød vi ham ned ved at banke under bordet eller gå hen og kigge ud af vinduet når vi ville have ham ned. Så kunne han jo ikke tillade sig at blive sur over at vi havde taget pladsen. At have fået Nova har hjulpet en del på ressourceforsvaret dog. Før var det meget overfor legesager også, men det er han blevet meget bedre til at dele. I starten skulle han også lige lære at man ikke kan tillade sig at blive sur når man trækker tov og selv slipper. Her gik vi ind og blokerede og bad ham stoppe hans skælden ud på Nova. Hvad angår at knurre af folk i mørket og børn der kommer løbende på skateboard, der føler vi ikke vi kan gøre meget andet end at fjerne ham fra det og måske kigge an på afstand hvis det er muligt (det bliver som regel til udfald hvis han kommer tæt på). At skælde ham ud vil bestemt ikke gøre det bedre. Han gør det jo fordi han er usikker og det ville kun bekræfte ham i at det er farligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Selvfølgelig må hunde knurre. At forbyde det ville være som at forsøge at forbyde logren med halen eller andre udtryksformer i en bestemt situation. Pelle knurrer når han leger og han kan også knurre, når han møder en hund hvis det er den slags møde. Den hundeejer du fortæller om mishandler efter min mening sin hund hvis han straffer dens knurren, den fatter ikke en meter af det og da slet ikke når de er optaget af at lege Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Her kan vaps knurre af hvad pokker han føler for minus andre hanhunde og det er så men ikke fordi der skulle være noget i at knurre af andre hanhunde, men fordi vi ikke vil hører ham knurre i en udstillingsring...overhovedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 KAN en hund lege uden at knurre? Eller er det bare fordi jeg har en amstaff som mener at ALT skal flåes i stykker, mens man knurrer rigtig meget af hunden der hiver i den anden ende? Basse får selfølgelig lov at knurre alt det hun vil i leg.. Eneste tidspunkt jeg kan finde på at forhindre hende i det, er hvis det er leg med en ny hund, som ikke er vant til den overdrevne knurren, og tydeligvis er usikker på det.. Så sætter jeg mig og "leger med" og siger "stille og rolig" for liiige at dampe hende lidt ned, når hun knurrer for meget, og virker for voldsom på den anden hund.. Ellers skal hun bare gå til den i vilde grad! Jeg knurrer også af hende når vi leger trækkeleg.. Når hun er rigtig på, så både knurrer og gøer hun, mens hun hiver alt hun kan i rebet!.. Rullepølsen i den anden ende, går også gerne helt amok og knurrer og gøer og hiver.. Det er skøøøønt I forbindelse med andre hunde? Pas, Basse kunne aldrig finde på at knurre eller gø af en anden hund, hvis ikke det var i leg.. Jeg tror ikke hun ved at man kan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Selvfølgelig må de knurre...hellere det end at de bider da...knurren er en advarsel og helt naturlig... Desuden er der jo også som flere skriver stor forskel på knurren...altså Pablo kan tre slags: 1.Knurren ad Victoria/mennesker han ikke er tryg ved= hold dig fra min madskål/hold lige afstand til vi er venner, jeg bider ikke, men du gør mig utryg... 2.Knurren ad Victoria i leg= vi tumler, vi har det sjovt, vi leger... 3.Knurren der kommer helt fra maven, Pablos mave spænder op og han bliver stiv i benene= Anden hund har overtrådt hans grænser langt mere end ved knurren 1...her er tale om en hund der er hoppet ind i ham for at provokere en reaktion og måske ligefrem har væltet ham... Knurren nummer 3 er lidt skræmmende, for her ved man at det kan ende ud i en markering på anden hund...er set 1 gang, da han var hvalp og blev jordet af en dalmatiner Victoria har 2 slags: Knurren ad Pablo= vi leger Knurren hvor man lige løfter hovedet og brummer= der foregår noget udenfor eller nogen er kommet ind i opgagen som ikke har været her før... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Jeg vil sige at det er rigtig farligt at prøve at fjerne en hunds knurren! Knurren er jo en slags advarselssignal, og en måde at fortælle at den f.eks. vil ha' mere afstand. Hvis man fjerner knurren, har hunden ingen mulighed for at fortælle dette, og har måske ingen anden udvej end at markere/bide... Jeg stopper aldrig mine hunde i at knurre som sådan, men prøver f.eks. at fjerne grunden til knurren, flytte hundens fokus over på noget andet, eller på anden måde få afbrudt/ændret situationen på en passende måde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Smilla knurrer nogle gange under trækkeleg, hvis hun er gejlet op. Normalt er hun en utrolig blid hund, men hun har en dårlig vane. Flere af hundene her på vejen har hun ''set sig sur på'', og når de går forbi hendes have og hun kan se dem, evt bare fra altandøren begynder hun skiftevis at knurre og gø (skabe sig). Det er hamrende irriterende og der bliver hun straks bedt om at ''gå væk fra døren!'' Virker ikke så godt, så som regel får jeg distraheret hende. (Skal vist snart have sat de persienner op og lukket haven helt med hæk ). Legegøen er det ikke allle hunde, der forstår. Smilla bliver ''trykket'', skræmt af det. Men nu er hun heller ikke særlig modig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Vil lige ved lejligheden vise to videoer vi lavede i sommers [media] [/media] [media]http://www.youtube.com/watch?v=OVy0IUwm6rQ[/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Vil lige ved lejligheden vise to videoer vi lavede i sommers [media] [/media][media]http://www.youtube.com/watch?v=OVy0IUwm6rQ[/media] GENIALT Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret November 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Tak for alle jeres svar. :klap: Det er lidt sjovt - når jeg læser indlæg af jer der har flere hunde, så kan jeg virkelig se, at jeg kun har en hund. Jeg lægger virkelig meget mærke til det, når Ozzie knurrer, fordi det sker så sjældent, mens I med flere hunde vist er meget mere vant til den del af hundesproget. Ellers er det bare så dejligt at læse at I også synes at knurren er tilladt og skal respekteres. Buddha - Ozzie er helt ligedan med "mystiske" ting i mørket - den er sikker hver vinter, at der i mørke pludselig er nogle ting, der skal knurres ad. Så sent som igår syntes hun at to unge knægte, der sad i mørket på en trappesten var voldsomt skumle, og de fik lige et knur med på vejen. Det farlige gik nu hurtigt af, da hun lige fik lov at stå lidt og se dem an - skøre dyr. Mht til at knurre af andre hunde, der kommer for tæt på, så er det som sagt også noget Ozzie praktiserer - jeg synes bare det er meget ofte at den anden hund ikke respekterer det knur. Oplever I andre også det? Ozzie har altid haft svært ved at få påtrængende hunde til at forstå hendes grænser. Men det går fint når det er hunde, der er mere tilbageholdende og rolige. Cs-Dumle - Hvor er Nova sød! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 så kan jeg virkelig se, at jeg kun har en hund. Lege-slås du aldrig? For Petrine har altid knurret når vi har slåsset Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Dumles knurren bliver desværre næsten aldrig respekteret af andre hunde end Nova Den ene gang Nova knurrede af labben var jeg ude og sige "GÅ HJEM!" til den. Mig kiggede den på som om den ikke helt tog det seriøst, men så begyndte Nova at knurre, den kiggede på hende en enkelt gang og så fik den ellers travlt med at komme væk, så det vil jeg sige var respekteret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Møffe må gerne knurre og han gør det alt rigeligt, når han leger Jeg vil dog ikke have, at han bekymrer sig om at knurre - men jeg forbyder det ikke. Ment på den måde, at jeg forebygger det alt hvad jeg overhovedet kan. Fx. hanhundemøder. Møffe har aldrig været den, der har startet knurreriget, men jeg forsøger at belønner ham for venligt kropsprog, som derfor forhåbentligt smitter af på den anden hanhund - og at de venlige signaler bliver en vane for Møffe Ellers er der kun én anden situation, hvor han nogensinde har knurret af en anden hund og det var her for nylig, hvor jeg havde pølser med i parken - hans yndlignsgodbid Da han så var henne ved mig og skulle have belønning, vimser en mindre hund, som han godt kender, omkring os og springer lidt op af mig. Først sætter Møffe ham sådan "på plads", med meget bestemte bevægelser og holdt ham nede med en pote på ryggen. Jeg gloede noget og tænkte, var det der leg eller var det? :hmm: Kort tid efter skal jeg så til at give Møffe en godbid for et nyt indkald og igen er den lille hund omkring os og denne gang hører jeg faktisk et regulært brum fra Møffe - hvilket resulterer i, at jeg løfter godbidden op i en højde, så Møffe må stå på to ben for at få den = den lille hund kan ikke rigtig forstyrre ham Jeg vil så absolut ikke have en hund, der finder behov for at vogte over min godbidspose Så straks begynder jeg at iværksætte "andre hunde nær godbidspose = godbidder". Lidt kaotisk, men det gik i hvert fald ganske glimrende den dag Vi fik så ikke testet det længere for denne gang, for dagen efter åd Møffe tennisbolden Men altså, jeg forsøger at forebygge, ved at ændre stemningen i situationerne Forbudt bliver det aldrig, for tænk hvis jeg endte med en hund, der så sprang knurren over og gik direkte til at bide? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret November 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Lege-slås du aldrig? For Petrine har altid knurret når vi har slåsset Ork jo, hun legeknurrer en hel del, men jeg mente den mere seriøse knurren - den hører jeg ikke så ofte. Det der med at lege-slås tror jeg ikke vi gør så meget i... Hvad mener du helt præcist med det? Vi har en leg hvor mine ben og Ozzie slås, (lyder måske lidt sært haha) der kan hun godt larme en hel del. Dumles knurren bliver desværre næsten aldrig respekteret af andre hunde end Nova Den ene gang Nova knurrede af labben var jeg ude og sige "GÅ HJEM!" til den. Mig kiggede den på som om den ikke helt tog det seriøst, men så begyndte Nova at knurre, den kiggede på hende en enkelt gang og så fik den ellers travlt med at komme væk, så det vil jeg sige var respekteret Æv at Dumles signaler også bliver overset - det er frustrende. Godt han kan have Nova med som bodyguard nogle gange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Det der med at lege-slås tror jeg ikke vi gør så meget i... Hvad mener du helt præcist med det? Bider i hinanden i ørerne og vælter rundt, knurrer og skriger selvom det er leg, så er det ikke hendes lege-med-andre-knurren hun bruger. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret November 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Bider i hinanden i ørerne og vælter rundt, knurrer og skriger selvom det er leg, så er det ikke hendes lege-med-andre-knurren hun bruger. Haha video, tak. :klap: Narj det gør vi ikke - men måske vi bør prøve. Jeg har en leg med Ozzie, hvor hun forsvarer et hul, som hun har gravet, og jeg så driller hende ved at gå i vejen, og der bruger hun et andet legeknur end ellers når hun leger, så kan følge dig med det, men må vist til at bide hende noget mere i ørerne og skrige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret November 21, 2010 Rapporter Share Besvaret November 21, 2010 Haha video, tak. :klap: Narj det gør vi ikke - men måske vi bør prøve. Jeg har en leg med Ozzie, hvor hun forsvarer et hul, som hun har gravet, og jeg så driller hende ved at gå i vejen, og der bruger hun et andet legeknur end ellers når hun leger, så kan følge dig med det, men må vist til at bide hende noget mere i ørerne og skrige. :klovn: Åårrr der er ikke noget bedre en at give ens hund en god omgang tæv og bide og namse dem, bortset fra at man får pels i munden af det Herhjemme praktisere vi det dagligt og hold nu op, hvor min hund fame kan knurre farlig-hunde knurre Bortset fra det, så må Misja godt knurre med få undtagelser. Ikke at jeg straffer hende eller noget, men jeg forsøger at dæmpe hende for det er enten 1. af spøgelserne ude på P-pladsen (jeg kiiiiger derud, men ser intet levende eller dødt og alligevel står hun der og knurre dybt nede fra brystkassen ) eller 2. hun er bare ophidset og er blevet standset i at gø i tomgang og går over til knurre fordi hun bare vil ha det sidste ord! Der ud over må hun gerne knurre, jeg er kun glad for så fortæller hun mig hvilken vej hendes vind blæser i den pågældende situation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Greta knurrer pænt meget når hun leger med Chase, men det er helt tydeligt at det er leg. Sadie, den ældste, knurrer kun når hun kan høre noget udenfor og ikke kan identificere det, eller når hun leger politi fordi hun synes Greta og Chase bliver for voldsomme, så går hun efter Greta og skiller dem ad. Chase kan finde på at knurre hvis han ser et egern udenfor, men mest piver han. Det eneste tidspunkt, jeg har hørt sådan en dyb, alvorlig knurren nede fra maven, er når de drømmer. Som regel efterfulgt af piv og benspjæt. Synes det er vildt sjovt at iagttage og høre deres sprog/reaktioner på alt muligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts