Gæst Elsker-mine-hunde Skrevet November 21, 2010 Rapporter Share Skrevet November 21, 2010 Hejsa, Min veninde og jeg har så meget brug for hjælp, så måske nogle kunne hjælpe, håber jeg... Sagen kort: Min veninde har 3 hunde(to tæver(2år og 5mdr) en han(3år)(kastrat og har været det i 2år ca) Jeg har 2 hunde(2 hanner den ældste(5år) kastrat og har været det i 4år og den yngste(3år) og har været kastrat i 6mdr) Problemerne startede for ca 3mdr siden... Vores hunde har altid fungeret rigtig godt sammen. Men for 3 mdr skete det første gang at de var ved at ryge i totterne på hinanden. Det startede med min venindes han sad i sofaen og min den yngste han ville op i sofaen.. Hendes han begyndte at knurre, og så begyndte min og de ville til at fare mod hinanden... Men ca 1/2 time efter lå de og sov sammen... Siden er det blevet mere og mere og voldsommere og voldsommere.... Det er som om deres blikke mødes og de stirre på hinanden og så starten en med at knurre og så går de mod hinanden... Min veninde har lige udviget flotten med en hvalp fra eget opdræt(hun er 5mdr ca) og vi har lagt mærke til at det i mange situationer er når hun er i nærheden... Fx. Ligger hendes han og den lille hvalp og sover i min venindes arme, og jeg skal tage et billede af dem... Min han kommer så tæt på og så begynder hendes han at knurre, og så gør min han og vil springe på hendes han(jeg ved ikke om min han har stirret eller bare stået og kigget) På gåture kan de godt fx stå og tisse lige efter hinanden eller snuse med snuderne lige op af hinanden uden problemer... Andre gange kigger de bare på hinanden og så starter knurreriet og de vil springe på hinanden(altså udenfor) Vi har altid stoppet dem... I dag har det været det værste... Da vi mødtes for at gå tur startede de ud med at knurre af hinanden og ville hoppe på hiananden.. Det forhindrede vi dem selvfølgelig i og gik videre uden store problemer.. Det er som om de går ved siden af hinanden med lidt mellemrum og kigger på hianden på skift... Da vi kom hjem. Skete der også et par knurrerier og en gang nåede de kort lige at hoppe på hinanden "uden fysiske skader" men bagefter, sad vi med dem begge, de faldt til ro men når de kiggede på hinaden knurrede de.. Jeg oplevede endda en eller to gange at min venindes han faktisk knurrede af min han når han kiggede på ham selvom han bare lå og sov... Og så begyndte min han også at knurre.... Hvis min han leger med min venindes tæver(med lyd på legen) lagde jeg mærke til min venindes han begyndte at knurre... Hvis min han fx afviser hendes hvalp ved at "gå væk" knurre så begyndte min venindes han igen og knurre... Men andre situationer er min han altså også begyndt at knurre af hendes " Ud af det blå". Vi har en stærk mistanke om at min venindes han beskytter hendes tævehvalp på 5mdr, hvad siger i?? Min den yngste han, som der kun er problemer med er først lige blevet kastrat for 6mdr siden, kan det ha noget at sige lige pludselig... Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.... Jeg vil lige sige, jeg holder meget af min venindes hanhund, og hende selvfølgelig, og er sådan set ligeglad hvem der starter osv, men vil bare gerne ha løst problemet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Jeg ser det som naturligt, at en han beskytter sine tæver, og hvis dette ligger til dem, vil de ikke være afslappede med andre hanner i nærheden. Jeg har haft hanhunde, der stort set var ligeglade med, hvem af andre hanner der kurtiserede deres tæver, men sandelig også een, der ikke ville have andre hanner i nærheden.Dette har også gjaldt for hvalp i hannens flok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Mange tak for svar Ulla, altid dejligt med andre øjne på sagen:-D Er det også normalt når hanhunden er kastrat at han stadig er så beskyttende?? Og før tævehvalpen på 5mdr kom til beskyttede han ikke hendes tæve på 2 år?? Men min veninde siger at da tæven på nu 2år var hvalp var han også beskyttende overfor hende?? Kan det måske ændre sig når hvalpen bliver lidt ældre?? Vi tænker på at kontakte en adfærdsbehandler for at analyseret situationen, og evt få at vide hvilke forholdsregler vi skal tage... Har du nogle forslag til det??.. Måske vi bare på skift når vi er sammen skulle lade dem være i et bur for at har styr på situationen?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Hvis veninden siger det er set før at han beskytter hvalpe, så kan I jo være heldige at det går i sig selv når denne bliver kønsmoden - er hvalpen sterliseret som resten? Men hvis jeg var jer, ville jeg skille dem ad for nu, for ikke at sætte resten af deres gode forhold over styr.. Lad dem ikke være løse sammen hjemme, måske lukke den ene væk og så skifte med den anden senere.. Bare så HVIS beskytteriet går i sig selv, så er der stadig ok forhold at bygge videre på.. Hvis de får lov at eskalere hele tiden, så går der nok ikke længe førend de slet ikke kan acceptere synet af hinanden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Tweesa, 1000 tak for dit svar.... Ja men det er nok det eneste rigtige at gøre, jeg fik det bare så dårlig over at hvis min venindes hund skulle i bur i sit eget hjem, da vi snakkede om det:cry:, ja jeg kan ikke helt beskrive hvorfor men det fik jeg bare dårlig samvittighed over på en eler anden måde... Men det vil vi prøve så. Nej hvalpen på 5 mdr er ikke sterilliseret... Åhhh håber bare ikke det er forsent sådan som de så sig sure på hinanden igår:cry: For de har faktisk haft et super forhold til hinanden, med at ligge og sove og putte sammen:cry: Men man kan jo sige BEDRE SENT END ALDRIG.... Ville det være en god ide for os måske at tilbringe meget tid sammen med at på skift at have dem i bur. Eller skal vi lige holde en lille pause. Hvad ville være bedst? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Eller skal vi måske prøve at gå en masse ture sammen hvor de jo faktisk godt kan gå op og ned af hinanden og tisse og snuse for at styrke det gode forhold imellem dem?? Eller måske prøve at hun lader hendes tæver blive hjemme på gåtur, så han ligesom ikke har noget han skal beskytte, eller er det en dum ide? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Har I egentlig prøvet at pille den omtalt tæve helt ud af billedet og putte HENDE i bur i et andet rum? Altså.. for at se om det ændrer noget? Hvis hun var væk og I er et neutralt sted? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Nej det har vi aldrig prøvet faktisk, fordi ja vi har jo alle med på gåtur, måske vi skulle prøve det.. Tvivler bare på hun helt selv kan være alene hjemme, men hun kunne jo måske blive passet... Hvalpene er jo født hos min veninde, og fra de var helt små var der intet mellem vores hanner, det var først da hendes hvalp blev 8-10uger og den anden hvalp flyttede hjemmefra det begyndte.. Men min han(ham der er problemer med) er heller ikke helt fantastisk glad for hvalpe, han gider ikke e vimmer rundt om ham og slikker vildt i hans hovede, så går han væk eller knurre(hvilket jeg synes er i orden, da hvalpen jo også skal lære det er ikke alle der gør det, han bider ikke eller noget, siger bare fra) Men hvad siger du til fx en gåtur med kun mine 2 hanner og hendes han? Det skal lige siges ham min den ældste han, er der aldrig noget med, han blander sig bare udenom og er ikke påvirket... Men hvis hendes han beskytter hans tæver, hvordan kan det være min han ikke bare acceptere det, men knurre igen og også vil fare på min venindes han?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Det er jo super svært at sige hvad der sker og hvad der ER sket, især når man ikke har set hundene.. En mulighed kan være at videofilme møderne, så ser man tit noget ekstra bagefter.. Og så er adfærdsbehandler ikke nogen dum ide! Nu ved jeg ikke hvor du/I bor, men HF kender vist gode adfærdsbehandlere de fleste steder i landet Jeg kan fx anbefale Ninjamor herinde fra, måske hun også kommer forbi din tråd.. Og så har vi faktisk flere som har været igennem noget a la dette.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Tweesa, Hvor er jeg taknemmelig for din hjælp, TAK:-) Ja det er selvfølgeligt rigtige, uhhh, men håber det kommer på plads mellem dem. Og videofilme det var en super god ide, det tror jeg vi vil prøve, ville jo også kunne hjælpe en adfærdsbehandler:-) Ja jeg vil rigtig gerne ha anbefalinger af behandlere, og så mange gode svar og erfaringer med ligende situationer, ville være SKØNT:-D 1000 tak igen for hjælpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 Ninjamor har været forbi... Min første tanke var at problemet opstod omkring hvalpen som Tweesa også er inde om. Men uanset årsagen så kan der gøres forskelligt. Vi skal være opmærksomme på at omtalte adfærd ligger til racen (chihuahua alle sammen?) og den kan svækkes eller øges afhængig af hvad der opleves som succes. Det er umligt at rådgive uden at have set situationerne og kende hundenes aktiverings/stimuleringsniveau som kan være en medvirkende faktor hvis de laver for lidt, så de har masser af tid til at gå op i noget der er uhensigtsmæssigt. Grænsesætning spiller også ind. Er hundene hver især vant til at have fornuftige grænser for hvad de kan slippe afsted med? Der er rigtig mange spørgsmål der skal besvares før der danner sig et billede at rådgive ud fra, hvsi det ikke kun skal være symptombehandling eller at undgå konflikterne. Jeg synes det er en rigtig god ide at gå mange ture sammen for det er som regel når der er mindre plads at komme væk på konflikter som denne opstår. Hvad bruger hundene deres energi på til hverdag: Ture - hvor ofte, hvor lange? Line eller uden? Mentalstimulering - Hvad, hvor meget? Træning - Hvad og hvor meget. Hvilke øvelser kan de? Hvad kan de stoppes i med et nej eller andet ord? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Elsker-mine-hunde Besvaret November 22, 2010 Rapporter Share Besvaret November 22, 2010 (rettet) Hej Ninja-mor Mange tak fordi du kom i tråden:lol: Ja alle vores hunde er chihuahua. Jeg vil først starte med at beskrive min han(ham der er problemer med, ham den anden er vil ikke nødvendigt) Jeg går ture med mine hunde 2-3 gange om dage(+ en tissetur) Vi går ca(i vinterperioden) en tur på 1 time og en tur på 30-45 min og 20min og bare en tissetur(nogle gange længere hvis vi er i parken eller på bytur) Mentalstimulering: Jeg gør næsten hver dag det at de søger efter deres mad på morgenturen. Jeg bruger aktiveringsbold og søgen efter mad i lejligheden dagligt. Plus fx løsne håndklæder med knude for at få godbidder ud. Aktiveringstæppe/spil fra Nina Ottosen... Ikke alting dagligt men lidt på skift... Jeg går ikke til fast træning med mine, men lige pt træner jeg lidt selv på vores lokale sportsplads, sådan lidt Rally O, efter mit eget hovede;-) Åhhh ja men han kan sitte, dække, se fin ud, pote, krydse poter, fiske en beholder ud fra under sofaen, blive og jeg går 100meter væk, og først komme når jeg kalder, et trick med at gå på vægten når vi skal vejes(træning med begge hunde samtid, så de skiftes til at komme og blive mens den anden bliver vejet)... Og nok også et par andre småtricks Min venindes han Vil tro de er på gåture 3 gange om dagen, nogle gange når vi går sammen er det ihvertfald lange ture, men tror ikke altid turene bliver så lange, ihvertfald ikke de dage min veninde arbejder længe.. Umiddelbart tror jeg ikke de laver så meget mentalstimulering, måske en aktiveringsbold engang imellem, og så ved jeg hun kaster godbidder på gåture som de søger efter... Hun går ikke til fast træning med ham Han kan ikke rigtig nogle øvelser, men han er utrolig god til apotering har jeg lagt mærke til, men tror ikke min veninde gør så meget i at træne det og andre ting faktisk...Han er en rigtig legehund som elsker at lege med div legetøj og ligge og tygge en masse tyggeting ellers.... Men hun har altså også en ret travle hverdag for tiden, vil jeg lige sige... Hendes tæver går ugentlig til ringtræning og hunudstiller(hvalpen, tæven bliver først når hendes pels er pæn) Åhhh begge vores hunde er nok meget forkælede, men ikke på den måde at de sidder på bordet og spiser sammen med os og går på bordene... Men altså vores hunde er i sofaen og sover i sengen og vi er nok begge meget large...(ved ikke om jeg har forstået det helt rigtigt) Men jeg synes begge vores hunde forstår et NEJ..... Er det noget du kan bruge til at vurdere?? Redigeret November 22, 2010 af Elsker-mine-hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 23, 2010 Rapporter Share Besvaret November 23, 2010 Hej Ninja-mor Mange tak fordi du kom i tråden:lol: Ja alle vores hunde er chihuahua. Jeg vil først starte med at beskrive min han(ham der er problemer med, ham den anden er vil ikke nødvendigt) Jeg går ture med mine hunde 2-3 gange om dage(+ en tissetur) Vi går ca(i vinterperioden) en tur på 1 time og en tur på 30-45 min og 20min og bare en tissetur(nogle gange længere hvis vi er i parken eller på bytur) Mentalstimulering: Jeg gør næsten hver dag det at de søger efter deres mad på morgenturen. Jeg bruger aktiveringsbold og søgen efter mad i lejligheden dagligt. Plus fx løsne håndklæder med knude for at få godbidder ud. Aktiveringstæppe/spil fra Nina Ottosen... Ikke alting dagligt men lidt på skift... Jeg går ikke til fast træning med mine, men lige pt træner jeg lidt selv på vores lokale sportsplads, sådan lidt Rally O, efter mit eget hovede;-) Åhhh ja men han kan sitte, dække, se fin ud, pote, krydse poter, fiske en beholder ud fra under sofaen, blive og jeg går 100meter væk, og først komme når jeg kalder, et trick med at gå på vægten når vi skal vejes(træning med begge hunde samtid, så de skiftes til at komme og blive mens den anden bliver vejet)... Og nok også et par andre småtricks Min venindes han Vil tro de er på gåture 3 gange om dagen, nogle gange når vi går sammen er det ihvertfald lange ture, men tror ikke altid turene bliver så lange, ihvertfald ikke de dage min veninde arbejder længe.. Umiddelbart tror jeg ikke de laver så meget mentalstimulering, måske en aktiveringsbold engang imellem, og så ved jeg hun kaster godbidder på gåture som de søger efter... Hun går ikke til fast træning med ham Han kan ikke rigtig nogle øvelser, men han er utrolig god til apotering har jeg lagt mærke til, men tror ikke min veninde gør så meget i at træne det og andre ting faktisk...Han er en rigtig legehund som elsker at lege med div legetøj og ligge og tygge en masse tyggeting ellers.... Men hun har altså også en ret travle hverdag for tiden, vil jeg lige sige... Hendes tæver går ugentlig til ringtræning og hunudstiller(hvalpen, tæven bliver først når hendes pels er pæn) Åhhh begge vores hunde er nok meget forkælede, men ikke på den måde at de sidder på bordet og spiser sammen med os og går på bordene... Men altså vores hunde er i sofaen og sover i sengen og vi er nok begge meget large...(ved ikke om jeg har forstået det helt rigtigt) Men jeg synes begge vores hunde forstår et NEJ..... Er det noget du kan bruge til at vurdere?? Tak skal du ha' Først og fremmest vil jeg sige at der er dejligt at høre om chihuahuas som bliver trænet og aktiveret i den stil du gør :5up: Det er jo en hunderace med stort potentiale som desvære har sin størrelse lidt imod sig og ofte appellerer til "forkerte" mennesker. Hvis hunde har overskudsenergi, lægger de den i det de synes er vigtigt og hos chi'er er det vagtadfærd og ressourceforsvar. Hvis din veninde på nogen måde kan, vil je foreslå mere mental stimulering og træning af "lydighed" som adspredese, men også som et værktøj imod et bedre samarbejde og større lydhørhed. Som andre har skrevet kan det være en ide at prøve at holde tæverne væk og så vurdere situationen. Jeg vil ikke foreslå at I ikke ses i en periode da det er vigtigt at hunde af samme køn ses så ofte som muligt for at bevare og udvikle relationen. Ved adskillelse over længere tid end normlat er der en pæn risiko for at der bliver kamp for alvor. Du har fået et råd om at gå ture som I plejer, muligvis med line på de to kamphaner og det synes jeg er en god ide. Afled dem ved stirren, f.eks. ved at bede om øjenkontakt, og afbryd hver gang de vil hidse sig op mod hinanden. Men ikke med forbudsord, brug øvelser de er vant til bliver belønnet, så bliver de mere positivt stemt i situationen. Hvis dette ikke letter på situationen vil jeg foreslå besøg af en dygtig adfærdsrådgiver. Dette kræver dog at din veninde vil arbejde på de anbefalinger der kommer ud af et besøg ellers er det spildte penge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts