Hop til indhold

Kan (læs må) han hoppe så højt?

Recommended Posts

Gæst Bailey8240

Hej

Jeg har en næsten 10 mdr gammel cavalier og en kia ceed 5 dørs

Nu har jeg besluttet at bygge min egen hunde bur til bilen. Den skal være i bagagerummet. Men det store spørgsmål er: Må han hoppe så højt?

Har været ude og prøve, og umiddelbart kan han godt hoppe op i bagagerummet - men har han godt af det?

Tillægs spørgsmål: Hvor og hvordan har i jeres hunde med i bilen??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har en næsten 10 mdr gammel cavalier og en kia ceed 5 dørs

Nu har jeg besluttet at bygge min egen hunde bur til bilen. Den skal være i bagagerummet. Men det store spørgsmål er: Må han hoppe så højt?

Har været ude og prøve, og umiddelbart kan han godt hoppe op i bagagerummet - men har han godt af det?

Tillægs spørgsmål: Hvor og hvordan har i jeres hunde med i bilen??

Min cavalier på 7 mdr hopper dagligt ind i bilen, på forsædet. Han havde oprindeligt sit ejet bur, men det spiste han. Så mens vi venter på gitteret til bagrummet, så sidder han foran. Vi har sådan en sele-ting der bliver spændt fast, hvis vi skal køre alene. Ellers må jeg indrømme at kæresten bare holder ham :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det bare er op i bilen, synes jeg ikke det er noget problem. Hunde springer og hopper jo også ude i naturen.

Der er også hunde der hopper op i sofaer og stole, og hunde der træner agility hvor de skal springe.

Det var noget andet, hvis det var en stor tung hund med tendens til HD eller andre skavanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke umiddelbart der sker det vilde ved at han hopper så højt. Det kommer nok an på hvor tit. Er det hver dag, flere gange om dagen eller en gang om måneden ?

Jeg plejer lige at hjælpe min hund, enten ved lige at støtte hans bagdel når han hopper op, eller ved at tage i selen. Han kan sagtens selv, men hjælper lige for at støtte hans krop. måske du evt kunne gøre det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240
Jeg tror ikke umiddelbart der sker det vilde ved at han hopper så højt. Det kommer nok an på hvor tit. Er det hver dag, flere gange om dagen eller en gang om måneden ?

vi snakker om 1 - 4 gange i ugen alt efter træning, vejr, ture til stranden m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste er jo ikke dét at springe op. Det er dét at springe ned. De kloge siger jo, at AA er mere smertefuldt for hunden end HD.

Jeg ville ikke lade min hund springe op i bagagerummet på bilen før den var min. 1 år og så ville jeg lægge et halvt år til før den sprang ud. Det var sådan vi gjorde det og der hvor vi går til LP (DKK så alle racer) er der nul spring for hunde under 1 år.

PS: Vi har vovse i bagagerummet på en Peugeot 206 og der passer han uden bur som hånd i handske. Han kan stå, sidde. vende sig og ligge. Han har vænnet sig til at han skal løftes op i bilen og det kan han åbenbart ikke vænnes fra. Han springer selv ud af bilen. Han er en Berner Sennen-dreng på 3 år til december.

Link til indlæg
Del på andre sites

Masser af hundehvalpe er født med defekter. HD er hofteledsdysplasi, en fejlbygning af hofteskålen og AA er Albuedysplasi(tror jeg nok)?? som hellerikke er ualmindeligt. Faktisk kan cavalier havde HD, kender da mindst 2 stk. Begge sygdomme giver smerter og alt voldsomt legemligt forstærker det så. Det er pga disse ting og hvalpens udvikling, at man fraråder f.eks agility , hop , cykling med ikke udvoksede hunde.

Vore børn trænes hellerikke som elitefolk uden at få skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver ved med at blive så overraskede over, den angst der for, at hunde hopper op af ting. Kan vitterligt i mit hovede ikke få det til at blive et problem, hvis hunden ingen skavanker har. Og ser det ikke som en nødvendig begrænsning at sætte, for at undgå at hunden udvikler eks. HD.

Hvis hunden problemfrit kan springe op et sted, hvor jeg gerne ser den hopper op (hos os er det trimmebord, bil, træstammer, sten eller lignende), så får den da lov til det. Hvad jeg til gengæld er obs på, er når hundene skal ud igen.

Nu bor jeg midt i byen, hvilket betyder at hundene ofte hopper ud på asfalt. Det er ikke videre eftergivende, ved de fleste af os vel fra barndommens knæfald på selvsamme, hvilket kan give nogle enorme stød op i skuldre og øvre del af ryggen. Derfor får mine hunde kun lov at hoppe ud fra bilen, hvis de skal ind og ud af sidedøren. Den der skal ud ved bagklappen bliver løftet. Med mindre hunden kan omdanne energien til bevægelse (at den kan løbe videre frem fra udspringet), så det ikke forplanter sig som nævnt ovenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bailey8240
Masser af hundehvalpe er født med defekter. HD er hofteledsdysplasi, en fejlbygning af hofteskålen og AA er Albuedysplasi(tror jeg nok)?? som hellerikke er ualmindeligt. Faktisk kan cavalier havde HD, kender da mindst 2 stk. Begge sygdomme giver smerter og alt voldsomt legemligt forstærker det så. Det er pga disse ting og hvalpens udvikling, at man fraråder f.eks agility , hop , cykling med ikke udvoksede hunde.

Vore børn trænes hellerikke som elitefolk uden at få skader.

Jeg siger tak

Link til indlæg
Del på andre sites